Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:36

Nu dat mijn prachtig mooie leren Petrie laarzen al 10 jaar in de kast staan heb ik besloten dat het echt eens tijd wordt om ze in te lopen. Ik heb ze als tiener voor mijn verjaardag gekregen van mijn ouders en was destijds niet zo'n doorzetter met het inlopen. (lees: ik heb ze één keer aangehad op stal om ze daarna snel weer in te ruilen voor mijn oude vertrouwde stalschoenen :o )

Nu dat ik het paardrijden graag weer op wil gaan oppakken heb ik besloten dat het nu een mooi moment is om mijn rijlaarzen (waar ik al die jaren wel heel zuinig op ben geweest) alsnog in te lopen, maar nu loop ik natuurlijk er weer tegenaan: het inlopen gaat moeilijk en ik ben zo ontzettend kleinzerig :+

Mijn vraag is dan ook: hebben jullie misschien nog tips om het inlopen makkelijker en/of efficiënter te maken? Het probleem is vooral dat de nu nog harde randen pijnlijke plekken geven in met name mijn knieholten. Verder gaat het op zich heel goed, behalve dan dat ik mijn voeten nog niet goed af kan laten rollen, maar dat is echt nog gewoon stug omdat ik ze nog amper heb ingelopen.


Mijn laatste trucje wat ik heb toegepast is om ze thuis 's avonds of 's middags een uurtje aan te trekken terwijl ik in het huis bezig ben. Mijn instructrice vond dat ik er gewoon mee moest gaan rijden, maar dat vind ik toch een beetje een pijnlijke aangelegenheid worden om eerlijk te zijn. :o

Dus wie oh wie heeft de gouden tip voor mijn laarzen probleem? Alvast bedankt!

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:37

Misschien is het eerst wel fijn om zo'n blokje in je laars onder je hak te doen, zodat de rand minder in je knieholte drukt. En ik heb gehoord dat fietsen ook goed werkt.

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:38

Je klinkt echt als een watje _O- Nieuwe laarzen 10jaar lang opbergen in de kast? Oh zonde! ;)

Regelmatig invetten (geen idee of je elastiek erin hebt maar dat moet je juist niet invetten)
en veel lopen.
Heb zelf ook petrie's en na 4uur lopen (verdeeld over een week) zaten ze prima en kon ik er ook fijn mee rijden.

lisa_water
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:40

Misschien er mee rennen?
Haha ik heb er echt geen verstand van maat mij lijkt Heey als je er op loopt geert wel

Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:45

Dav schreef:
Je klinkt echt als een watje _O- Nieuwe laarzen 10jaar lang opbergen in de kast? Oh zonde! ;)

Dat ben ik eigenlijk wel als het op inlopen aankomt :+
Ik krijg ontzettend snel blauwe plekken op mijn knieën en in mijn knieholten, dus ik ben niet zo'n doorzetter op dat gebied. :o

Invetten heb ik nog niet gedaan, dat ga ik straks meteen proberen :j (dat klinkt namelijk eigenlijk wel heel logisch :') )
Dat blokje ga ik ook even proberen, maar ik ben bang dat ik dan misschien de laars niet meer goed aankrijg. wordt vervolgd!

Wien_Dunya
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:46

Jeetje.. Je lijkt precies op mij! Haha, hier ook leren Petrie's (in mijn kamer, de kast daar vond ik ze toch te mooi voor) die niet ingelopen zijn. Ik heb er mee gereden en dat ging niet. Ik wilde ze aandoen tijdens wandelen met de hond maar ook dat heb ik niet langer dan 20 minuten volgehouden..
Poetsen, afstoffen en er veel naar kijken :Y)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:49

Niet janken en gewoon mee rijden? :') Tips die vaak gegeven worden zijn lopen, traplopen en fietsen > niet doen, worden je laarzen echt lelijk van. Daarnaast zijn ze daar ook niet voor bedoelt en zitten mijn goed ingelopen laarzen met die dingen nog onwijs klote.

Wel doe ik er de eerste keren een hakverhoger in, hierdoor steken ze niet in je knieholtes. Blijft de boog ook mooier.

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:50

Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden! Gewoon even doorzetten, niet aanstellen. :)

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:56

Nies_ schreef:
Niet janken en gewoon mee rijden? :') Tips die vaak gegeven worden zijn lopen, traplopen en fietsen > niet doen, worden je laarzen echt lelijk


Idd. Je vergalt je hele laarzen daarmee. Gewoon lekker rijden. Opstappen is een drama maar rijden gaat al snel prima hoor :j

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:06

Aandoen en op je paard stappen ;) Niet mee gaan lopen/fietsen, want het zijn tenslotte RIJlaarzen.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:08

Daenerys schreef:
Aandoen en op je paard stappen ;) Niet mee gaan lopen/fietsen, want het zijn tenslotte RIJlaarzen.

_/-\o_

xroosx1e

Berichten: 164
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Giessenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:10

Ik heb leren jodphurs en in het begin zaten die ook niet zo lekker. M'n moeder raadde me aan om ze een avondje thuis aan te doen terwijl ik met azijn doordrenkte sokken aan had..
Ik heb het niet gedaan maar misschien werkt het..
M'n jodphurs zitten nu heerlijk, gewoon door veel lopen en rijden. :P

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:11

Gewoon mee lopen en rijden, snel genoeg aan gewend :+

janjaffa

Berichten: 196
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:13

bovenstaande tip kan ik adviseren mijn leren laarzen heb ik gewoon een paar uur per dag aan gehad met doordrenkte sokken:)

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:16

inderdaad gewoon even doorzetten, maar even een stukje mee gaan fietsen zodat ze om je enkels wat soepeler worden, daar zullen je laarzen echt niet in eens stuk van gaan, maar zullen ze wel een stuk soepeler van worden en dat zal voor jou fijner zijn! daarnaast zijn er genoeg mensen die op de fiets naar hun paard gaan lijkt mij? Je kan ook elke dag eventjes ermee lopen, al is het maar even, dan duurt het misschien wat langer maar uiteindelijk zullen ze ingelopen zijn.

uit je verhalen denk ik dat je geen ritsen in je laarzen hebt ofwel? anders zou ik die met lopen een stukje open laten en met rijden gewoon dicht doen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:16

Met rijden doen ze vaak minder zeer dan met lopen, dus gewoon gaan rijden ermee.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:19

Vochtige sokken aan en kleine hakverhogers erin, dan gaat het prima.

Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:05

@Floran: Inderdaad, het zijn laarzen zonder rits. :j

Ik heb net een rondje google gedaan voor hakverhogers, ik wist niet eens dat dat bestond. Dat is nuttig :j
Ik was natuurlijk ook meteen nieuwsgierig of een rijhouding nou makkelijker was dan lopen, dus ik heb mijn laarzen net even aangehad en jullie hebben gelijk: Als je in de rijhouding zit dan zitten ze al een stuk beter. (zooooo! Helder moment: als je rijlaarzen gebruikt om in een rijhouding te zitten dan zitten ze zowaar best okay! 8)7 )

met andere woorden, het was weer een leerzaam avondje. Dank jullie wel voor alle reacties! :D

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:12

De tip hak verhogers is al gegeven en dat is een goed te doen, verder niet invetten maar poetsen met schoenpoets niet met spul wat je op je tuig gebruikt maar echt gewoon schoenpoets, en ga er mee rijden daar zijn ze voor niet om mee te lopen, fietsen of wat dan ook.
Na het rijden afnemen met vochtige doek en beetje drogen en gelijk weer poesten met schoenpoets doe dit de eerste weken zowat dagelijks en ze gaan door de warmte die jouw lichaam afgeeft naar jouw benen en voeten staan dus alleen door ze te dragen gaan ze beter zitten.

Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:19

Even uit nieuwsgierigheid, weet je ook waarom schoenpoets beter is dan leer vet?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:27

Schoenpoets is voor schoenleder dus laarzen en schoenen van leer omdat het leer voor schoenen/laarzen een heel ander looi proces krijgt als tuigleer leer voor schoenen is daardoor dunner als dat van tuig.
De behandeling van olie of vet is veel te straf voor schoenenleer, zadelzeep kan ervoor zorgen dan je laarzen te snel uitdrogen en dan krijg je een soort barstjes in het leer.

Ledervet en lederolie zijn voor tuigleer zoals hoofdstellen ed. dat wordt op een andere manier gelooid en heeft om het soepel te maken kan je daar olie of vet voor gebruiken, voor een zadel is dat niet echt goed i.v.m. de kussens, daar kun je beter zadelzeep voor gebruiken, dat moet je ook niet gebruiken op je laarzen trouwens.

Ik werk met leerproducten en zo is het mij altijd geleerd.

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:49

CoRiNa1983, handige tips!

nina023
Berichten: 475
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oosterhout (NB)

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:52

Traplopen! :D
En eigenlijk ben ik er ook meteen mee gaan rijden. Even op je tanden bijten, maar dan heb je ook wat! :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:57

Floran schreef:
inderdaad gewoon even doorzetten, maar even een stukje mee gaan fietsen zodat ze om je enkels wat soepeler worden, daar zullen je laarzen echt niet in eens stuk van gaan, maar zullen ze wel een stuk soepeler van worden en dat zal voor jou fijner zijn! daarnaast zijn er genoeg mensen die op de fiets naar hun paard gaan lijkt mij? Je kan ook elke dag eventjes ermee lopen, al is het maar even, dan duurt het misschien wat langer maar uiteindelijk zullen ze ingelopen zijn.

uit je verhalen denk ik dat je geen ritsen in je laarzen hebt ofwel? anders zou ik die met lopen een stukje open laten en met rijden gewoon dicht doen.

Als je ermee gaat fietsen gaan heel je bogen naar de klote. Zelfde geldt voor traplopen. Maar lekker doen joh.

annmary

Berichten: 845
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Heemskerk

Re: Tips om leren rijlaarzen in te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:03

Corina, voor zover ik weet is schoenpoets alleen voor de kleur toch? Er zijn wel een aantal ledercremes in de handel die speciaal voor schoenen en laarzen zijn, omdat het reguliere vet e.d. inderdaad niet geschikt is daar voor. Of zijn er wel schoenpoetsen die ook daadwerkelijk verzorgende werking voor het leer hebben?

TS: ik heb in het begin met rekverbandjes om m'n knieen (en enkels) gereden, zodat je het minder voelt. En inderdaad lekker mee rijden meteen, maar dat heb je zelf al ondervonden haha :)