Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:47

Afbeelding
Vandaag toch wel genoten van het weer en in het bos geweest, ookal was het er naast, het was prachtig en paardlief vond het ook geweldig had ik t idee

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:11

@pallatin, ja die sneeuw/vrieskou zit behoorlijk in de weg!
Avondklok heb ik geen last van, omdat ik het wel voor elkaar krijg om overdag te komen. T is soms puzzelen rondom werktijd en wanneer er plek is in de binnenbak.
Want vanwege de regels mogen er nu maar 2 man de bak in.
En dat is met goed weer niet zo erg, want dan hebben we ook nog een buitenbak of ik ga een stuk wandelen met hem.

Maar de stal eigenaar wil nu met de sneeuw niet dat de paarden de wei opgaan, ivm mogelijke blessures.
En dat is ook helemaal prima (ieder zijn meningen hierover).
Maar ja, al die paarden moeten dus (als ze niet gereden worden) losgelaten worden in de bak.
Dus daar zit ook tijd in.

En ik (of nou ja, Limbo), heb de pech dat zijn waterbak de laatste op de leidingis.
En nu is al 2 nachten op een rij zijn bak bevroren. Het is ook zo extreem koud snachts.
Gisterenochtend trof de eigenaar een suf paard aan.
Dus ze zijn gelijk aan de gang gegaan, boel ontdooid. Paard laten drinken.
Ik heb hem rustig aan wat gereden, maar savonds was hij toch niet helemaal fit.
Hij heeft wel nu een emmer in zijn stal staan met steeds lauw water, want hij wil ook t ijskoude water niet drinken.
Vandaag was hij met rijden ook niet voorruit te krijgen, dus hem voornamelijk een half uur gestapt.

Zal zo blij zijn als die vreselijke kou weer voorbij is!.
En ze weer lekker naar buiten kunnen en lekker met elkaar kunnen spelen etc.
Hij lijkt er nu toch echt last van te hebben.

Hij was vanmorgen dan ook extra knuffelig naar mij toe
Steeds zn hoofd tegen mij aan en kusjes geven (hij geeft altijd kusjes als die iets lekkers wil)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:41

Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuw paard. Nu afgelopen zaterdag bij een leukerd geweest!

Enige nadeel ik had zo veel spanning om er op te gaan. Kon er echt goed mee huilen. Het was -7 paardje wat fris (gelukkig wel braaf). Ik schaamde me zo erg... gelukkig vatte verkoopster het goed op en mocht ik (lekker kinderachtig) aan de longeerlijn. Daar wat stap en ook wel behoorlijk wat draf gedaan. Maar vreemd paard, andere gangen, veel sensibeler dan mijn eigen paard was dus het leek nog nergens op.

Hoe deden (of doen) jullie het met kijken/proefrijden van andere paarden? Hebben jullie nog tips?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:58

@Veraaaaah, je bent echt veel te streng voor jezelf!
Je haalt jezelf zo ontzettend onderuit, dat is zo zonde.
Hoe moeilijk je t ook vind, maar accepteren dat je op sommige momenten gewoon last hebt van veel spanning,werkt echt verlichtend
Tenminste bij mij wel, want dan kun je er ook aan werken. Of er iets mee doen.

Het is toch ook spannend een ander paardje!
Je weet niet hoe die reageert op je en hoe die uberhaupt is.
Ik zou t ook super spannend vinden

Ik heb geen tips voor je, omdat wij een lease paard hebben.
En wij stonden al op stal met een pony, dus we hebben gewoon 2 weken te tijd gekregen om te kijken of het bij ons past en hoe t voelde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:47

Veraaaaah schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuw paard. Nu afgelopen zaterdag bij een leukerd geweest!

Enige nadeel ik had zo veel spanning om er op te gaan. Kon er echt goed mee huilen. Het was -7 paardje wat fris (gelukkig wel braaf). Ik schaamde me zo erg... gelukkig vatte verkoopster het goed op en mocht ik (lekker kinderachtig) aan de longeerlijn. Daar wat stap en ook wel behoorlijk wat draf gedaan. Maar vreemd paard, andere gangen, veel sensibeler dan mijn eigen paard was dus het leek nog nergens op.

Hoe deden (of doen) jullie het met kijken/proefrijden van andere paarden? Hebben jullie nog tips?


Iemand mee die jij kent en vertrouwt, en die ook kan rijden. Diegene er ook gewoon opzetten, of desnoods alleen diegene als je zelf denkt van, nou ik weet het nog zo net niet. En eens met mijn voorganger, je hoeft niet zo streng voor jezelf te zijn want spanning is niet erg en ook normaal als je bij een nieuw paard gaat kijken.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:54

Veraaaaah schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuw paard. Nu afgelopen zaterdag bij een leukerd geweest!

Enige nadeel ik had zo veel spanning om er op te gaan. Kon er echt goed mee huilen. Het was -7 paardje wat fris (gelukkig wel braaf). Ik schaamde me zo erg... gelukkig vatte verkoopster het goed op en mocht ik (lekker kinderachtig) aan de longeerlijn. Daar wat stap en ook wel behoorlijk wat draf gedaan. Maar vreemd paard, andere gangen, veel sensibeler dan mijn eigen paard was dus het leek nog nergens op.

Hoe deden (of doen) jullie het met kijken/proefrijden van andere paarden? Hebben jullie nog tips?

Misschien dat je voor je zelf ook mag bepalen dat je de eerste keer bij proefkijken niet hoeft te rijden ? Dat je vraagt of je even met het paard aan de hand mag werken om vertrouwen op te bouwen. En misschien dat de eigenaren voor kunnen rijden. Als je dan een klik met het paard voelt kun je een volgende afspraak maken waarbij je na voorrijden en misschien wel zelf op gaat.
En als het mogelijk is zelf af en toe rijden op een braaf paard wat je kent zodat je een beetje feeling blijft houden met rijden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:31

Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:07

Veraaaaah schreef:
Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!


Dat herken ik wel, dat boos zijn op jezelf, omdat je spanning hebt terwijl je nooit echt iets heel ergs hebt meegemaakt.

Maar ja, een fobie voor spinnen slaat wat dat betreft ook nergens op.
En daar hebben ook veel mensen last van haha.

Vervelend dat je vader niet open staat voor jou spanning.
Want als t zo simpel zou zijn, dan hadden we geen probleem he

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:22

Veraaaaah schreef:
Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!


Veel plezier morgen! Toen ik voor een paard ging kijken had ik nog amper angst, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar idd: neem iemand mee die jou goed kent en je niet onder druk zet maar juist kan helpen ontspannen. Verder idd de eigenaar of iemand voor laten rijden en als jij morgen genoeg vertrouwen hebt erop gaan. Als de longeerlijn jou rust geeft: gewoon doen. Het is ook onwennig. Bij mijn paard wist ik het meteen en het voelde meteen vertrouwd, ook al had ik toen al in geen maanden gereden. Luister naar je gevoel en wees idd niet zo hard voor jezelf... :(:)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:31

Veraaaaah schreef:
Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!


Ik vind nieuwe paarden kijken ook altijd erg spannend hoor! Ik kijk altijd goed hoe ze reageren als de eigenaar voorrijd en als ik het dan niet vertrouw ga ik er geeneens op. En ik ben zelf wel echt dat ik vertrouwen wil voelen en mezelf safe wil voelen als ik er op zit, zeker de 2e keer proefrijden. Want als ik het dan nog niet voel vind ik het teveel risico, want thuis moet ik er ook alleen alles mee durven te doen. Ik ben dan op zoek naar een paard waar ik lekker relaxed op kan rijden, en dat is wel zoeken, zeker met paarden die wat sensibeler zijn, dat is een afweging die je voor jezelf moet maken, wanneer matcht het en wanneer is het te..
Succes en veel plezier!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:57

Ik stap er ook zeker niet op als ik het niet vertrouw. Maar het ligt er ook wel aan hoe die voorgereden wordt. Ik was een keer bij een paard en dat meisje had gigantisch veel druk op de voorteugel. Het paardje werd daar een beetje narrig van. Toen ging mijn instructrice erop en die reed met veel meer ontspanning, gewoon van achteren naar voren. En het zag er zo fijn uit, toen durfde ik zelf ook meer te rijden. Helaas is het paardje afgekeurd anders was het die geworden.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:25

Even spuien hoor..
Ik merk dat ik af en toe als ik bij mijn paard in het land sta angstig ben. Ik denk overigens dat ik dit zelf gecreëerd heb...
de laatste tijd geef ik hem wat lekkers als ik bij hem in het land kom. En als ik dan weg wil lopen, dan loopt hij stijf achter me. En dat vind ik niet prettig. Dan flitsen er allerlei beelden door m’n hoofd van een paard dat over me heen gaat lopen . Ik kijk dan achter me, om het in de gaten te houden en in mijn beleving loopt hij alsof hij me aan het opjagen is. Lastig te omschrijven, maar ik hoop dat jullie het snappen.
Dit is iets van de laatste tijd. Eigenlijk sinds het incident met het nieuwe paard en dat hij mensen omver heeft gelopen.
De eerste stap is denk ik stoppen met snoepjes geven.
Ik baal echt enorm dat dit nu in mijn hoofd zit. Ik zou zo graag ongehinderd de dingen willen doen die ik zo graag doe. Lekker rijden wanneer ik wil en wat meer durven vertrouwen op mezelf en mijn paard.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:39

Hoi dames,
Ik meld mij toch ook hier, niet echt hele erge angst maar toch behoorlijk wat spanning.
19 jaar lang een paard gehad wat ik blindelings vertrouwde ondanks ze sensibel was, helaas is ze overleden en heb ik sinds een goeie maand een nieuw paardje.
Ontzettend braaf, 1e keer proefrijden met lang teugeltje in draf langs de snelweg gereden (geen idee hoe dat zo gekomen is zonder ik angst had), ze heeft hier nog geen stap verkeerd gedaan maar toch blijf ik het heel erg spannend vinden en ga ik doemdenken.
Wat als ik val? Wat als zij mijn spanning overneemt? Er vandoor gaat etc etc.

Inmiddels mijn 1e les gehad van mijn vriendin waar ik mij heel vertrouwd bij voel maar ze heeft nu een week stilgestaan vanwege het weer en best wel fris wat resulteerde in dat ik het niet aandurfde erop te gaan.
Plan is zodra het kan weer longeren en even energie eruit en dan toch weer erop, waar ik toch wel beetje tegenop zie en spanning, ben dat zo zat, ik wil gewoon lekker opstappen, buitenritjes maken, etc.
Ik heb dus ook nog geen enkele keer met haar gegaloppeerd, ook niet met proefrijden.

@veraaah, ik snap je helemaal!
Sinds een maand een nieuw paard dus heb het proefrijden meegemaakt.
Vooral doen waar je goed bij voelt, ik heb 2x gereden met 1x daarvan naar buiten (omdat ik vooral buiten wil rijden), 2e keer proefrijden heb ik na 15 minuten afgezadeld en gevraagd of ik haar aan de hand mocht testen.
Kaptoom op en leadrope mee en wat grondwerk gedaan om te kijken of we elkaar beetje begrijpen, misschien fijn om voor jezelf ook te doen?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:57

Lotje dat is erg herkenbaar, soms durf ik mijn eigen paard bijna niet eens uit de wei te halen. Geen idee waarom paard heeft mij echt nog nooit wat aangedaan, soms maak ik rampscenario's in mijn gedachten zo vervelend en onlogisch want er is nog nooit wat gebeurd.

Vandaag was ik wel even heel trots op mijzelf. Ik had door de sneeuw precies 2 weken niet gereden en paard is ook vrij weinig echt buiten geweest. Vandaag had ze voor het eerst weer echt de hele dag op de wei gestaan en vanmiddag besloot ik haar even te gaan longeren mocht het dan heel goed gaan dan misschien wel even er op. Echter ging mijn laatste rit voor de sneeuw super slecht want toen was ze heel vervelend en had ik ook super veel stress. Toch ging het longeren erg goed vandaag en ben ik even opgestapt en zelfs het rijden ging best goed! Ik ben dus blij dat ik weer even heb gereden vandaag. :D

Nu hopen dat het weer ook goed blijft zodat we weer wat meer ritme in het rijden hebben en we niet elke keer weer opnieuw moeten beginnen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:19

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet meteen galoppeer. Ik heb nu 2x proefgereden en maar 5 galopsprongen meegepakt. Ook als ik haar koop durf ik niet meteen volle bak te galopperen.

Dat in het weiland herken ik, maar dat was vooral omdat mijn paard gericht kon slaan. Was inderdaad altijd bang dat ze de kolder in haar bol kreeg en me omver liep.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:50

Veraaaaah schreef:
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet meteen galoppeer. Ik heb nu 2x proefgereden en maar 5 galopsprongen meegepakt. Ook als ik haar koop durf ik niet meteen volle bak te galopperen.

Dat in het weiland herken ik, maar dat was vooral omdat mijn paard gericht kon slaan. Was inderdaad altijd bang dat ze de kolder in haar bol kreeg en me omver liep.


Ik gallopeer ook nooit met proefrijden. Bij mijn eerste merrie (en dat is al heel lang geleden), ging ik pas een maand erna galloperen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:04

Ik heb ook toen ik angstig was wel galop meegepakt. Maar ja, met de handrem erop. Dat is ook geen aanrader want toen ik wel weer durfde duurde het lang om dat er weer uit te rijden.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:17

@Veraaaaah, en hoe voelde het nu om op het paard te rijden?
Je berichtje komt in ieder geval al veel positiever over!

En wat betreft de galop....ahum...hier een ruiter die dit uberhaupt niet doet haha.
Daar zit echt mijn groote angst. Soms springt hij weleens spontaan aan, maar dan neem ik hem gelijk terug. Durf t niet door te zetten.

@Romy, welkom hier! Het lijkt mijn echt heel moeilijk om na zo veel jaren met een paard, een nieuw paard te leren vertrouwen.

@Lotje, lastig dat hij nu dit gedrag ontwikkeld heeft
Hij is dus echt aan t drammen om wat lekker te krijgen.
Aangeleerd of niet, nu moet hij weer leren dat jij bepaald wanneer hij iets krijgt. En niet wanneer hij t wil.
Hij moet respect hebben voor jou ruimte.
Misschien een idee om dit middels grondwerk te oefenen?

Hier ook een paard wat echt gruwlijk kan schooien! Heb hem geleerd om een kusje te geven als hij iets lekkers krijgt.
Maar als dat dan op is, blijft ie over mn gezicht heen kijken om maar meer te krijgen hahaha.

En hoeveel spanning ik ook op een paard kan hebben, op de grond maakt me niks uit.
Ook weleens slatgenoten geholpen met longeren, omdat ze dit spannend vinden.
Of ze dan stijgeren, bokken...doet me niks.
Paarden uit de wei halen die dan om mij heen springen, maakt me ook niks uit, mopper dan wel op ze omdat t ongewenst gedrag is.
Als ik ons paard los laat rennen in de bak, sta ik midden in de bak, terwijl hij om me heen stuitert.
Zolang die t maar niet doet als ik erop zit.

@Petrichor, super goed joh!
Fijn gevoel als t dan toch maar mooi goed gaat.
En weer een positieve herinnering om aan vast te houden.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:21

Vera, ik heb haar nu een ruime maand en nog steeds niet gegaloppeerd >;)
Tijdens proefrijden met de toen eigenaresse gaf ze een paar keer een bokkesprong, 1x uit enthousiasme en de andere x omdat ze gewoon gigantisch stijf in d’r vel zit.
Stomme is dat ik weet dat ik dat soort bokjes wat zij doet prima kan uitzitten :=

Wendy, ik herken het meteen wat je zegt. Vanaf de grond maakt het mij ook allemaal niks uit, hoe gek ze ook zijn. Maar erop is een ander verhaal.
Afgelopen zondag heb ik een sneeuwshoot met paard gehad, standfotos begonnen we mee, mevrouw werd ongeduldig, half te steigeren, voorbenen die behoorlijk vlak langs mij kwamen en ik was niet echt onder de indruk of bang. Maar ik dacht wel: OMG ik ben blij dat ik hier niet op zit.
Ik had graag nog een paar foto’s gewild dat ik erop zat maar die heb ik dus ook maar gelaten :Y)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:05

Ik heb mijn pony nu 7 maanden, en heb sinds mijn val in september ook niet meer gegaloppeerd. O:)

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:11

Stom hè, wat is dat toch met die galop? Alsof je in stap of draf er niet af zou kunnen vallen ofzo

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:00

Romy1234 schreef:
Stom hè, wat is dat toch met die galop? Alsof je in stap of draf er niet af zou kunnen vallen ofzo


Goeie vraag idd haha.
Voor mij persoonlijk is het de angst van geen controle meer hebben.
Toen ik 20 was, is een paard in galop geschoten en ongecontroleerd gaan rondrennen. Ik kreeg hem maar niet terug en ben toen er af geslingerd.
Daar is mijn angst ontstaan.

En ik weet dat ik ons paard onder controle heb.
Want soms als hij ineens aanspringt, dan heb ik hem gelijk terug.
En ook als hij ergens van schrikt en wegschiet, is dit t geval.
Maar ik durf gewoon niet door te zetten.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:05

Dat is ook geen leuke ervaring :(
Ik heb daar gelukkig nooit wat mee gehad, mijn vorige paardje had alleen de neiging om vanuit een galopje in ene slidingstop te maken omdat ‘iets’ eng was, en vanuit elke gang in ene 180 graden omdraaien en er vandoor te gaan (al had ik haar met 50 meter al weer terug), en vanuit chill stapje lang teugeltje in ene een paar meter de lucht of opzij springen... _O-
En het stomme is dat ik daar nooit angst mee heb gehad en nu met de nieuwe wel terwijl ze nog niks van dat soort dingen gedaan heeft tot nu toe.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:07

De vrees voor galop komt mij ook heel bekend voor. Bij mij is het ook de angst om de controle te verliezen. Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt als 19wendy80.
En het idee dat hij opzij kan springen of zo en ik ernaast lig.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:41

Bij mij is het juist in draf. Ik ben bang dat ze juist in het sta-moment van het lichtrijden schrikken en dan onder mij vandaan draaien haha.. ik heb het zelfs zo bij 1 van mijn paarden dat als ik in de buitenbaan aan het rijden ben en ik zie dat er iets engs aan komt, dat ik alvast ga galopperen. Onder het mom van we gaan dan toch al, het enige wat er dan kan gebeuren is dat hij wat harder gaat.