Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snovje
Berichten: 800
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 10:59

Beste Bokkers,

Ik zit met een klein dillema-tje. Het gaat om het volgende.

Op dit moment ben ik langzaam bezig met het inrijden van mijn 3.7 jr paard en heb ik dus een zadel nodig. Nu weet ik dat ik een boomlooszadel wil hebben. Echter kan ik een tweedehands kopen of een splinter-nieuwe.

De nieuwe kost pak en beet ong. 700
De tweedhand vraagprijs is 495 (of een onderhandeling mogelijk is weet ik niet)

De tweedehands is een jaar oud en is gemid. 1x per week op gereden. Heb het alleen nog van de foto gezien nog niet in het echt. Op het tweedehandszadel moet een nieuwe seatsaver ( is nl. gevormd naar ruiter) en een pad (oude is nl. gevormd naar paard). Daarnaast wil ik geen fenders maar 'gewone' engelse beugels die hier niet bijzitten en ik dus nog moet kopen. Dit alles bij elkaar kost ong. 195.95. Dus bijelkaar opgeteld zou me het tweedehandszadel 495 + 195.95 = 690,95 kosten. Bijna net zo duur als een nieuw zadel (ong. 700)! Echter was ik aan het denken om die 195.95 van de vraagprijs af te halen en dan kom je uit op een bedrag van 299.05. Echter vraag ik me af of dit nog reeel is. Ik zelf vindt het ten opzichte van de seatsaver en de pad wel realistisch om die van de vraagprijs af te trekken maar van de fenders twijfel ik. Fenders is zeg maar een eigen keuze en niet noodzakelijk en een seatsaver en pad is wel noodzakelijk ten behoeve van mij en mijn paard.
Wanneer ik een tweedehands voor de vraagprijs zal kopen moet het naar mijn mening wel een erg goede zijn omdat ik het een en ander nog moet bijleggen.

Nu heb ik dan twee vragen aan jullie:
a. Wat zouden jullie doen in deze situatie
b. Wat zijn jullie ervaringen met een tweedehands boomloos zadel (barefoot)


Alvast bedankt voor de reactie c.q hulp!!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:32

Ik denk dat een barefoot van 1 jaar oud waar gemiddeld 1 x per week op gereden is nog een prima zadel is! Welk type barefoot is het?

Ik vraag me af of het wel nodig is om een nieuwe pad te kopen. Naar mijn idee vervormt de pad namelijk niet, de inlages wel. Ik denk dat het voldoende is om alleen nieuwe inlages te kopen.. Bovendien zal jouw paard waarschijnlijk ook nog veranderen, aangezien je hem nog aan het inrijden bent?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:35

als er niets van de prijs afgaat zou ik voor een nieuwe gaan, heb je ook nog garantie en voor die paar 100 euro extra een nieuw zadel.
fenders vind ik eigenlijk ook wel eigen keus, over de pad sluit ik me aan bij ireenthjuh, denk dat het voldoende is om alleen nieuwe inlages te nemen.

Anoniem

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:45

TAO --> HAR.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:51

Ik zou voor de 2ehands gaan. Heb zelf een 2ehands met eigelijk precies hetzelfde verhaal, jaar oud, nauwelijks gebruikt. Een seatsaver kun je geloof ik niet nieuw krijgen. Bovendien vervormt deze ook weer naar jou. Een nieuwe pad zie ik ook het nut niet van in. Wel van nieuwe inlages.

Beugelriemen en beugels kun je voor 40 euro klaar mee zijn.

Ik zou het wel weten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:07

een nieuwe pad lijtk me overdrevn
nieuwe inlages zijn naar mijn idee voldoende want dat zijn de delen die vormen, niet de stof van de pad zelf , en die zijn maar 18 euro Lachen
en een seatsaver... sja, waarom zou je daar een nieuwe opdoen
zadel is naar zeggen weinig gebruikt
die is zo oomgevormd naar jouw kont Lachen

dus de enige kosten die je extra aan het zadel op moet rekenen
zijn de nieuwe inlages , dus 495 + 18 = 513 euro Lachen

plus de beugels en riemen die jij er zelf nog aan wil hangen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:11

ik ben het met draumpje eens.
Er hoeft (naar mij idee) geen nieuwe assecoires bij, alles vormt gewoon weer naar het paard>
Inderdaad alleen nieuwe inlages, omdat ze al en tijdje oud zijn.

Ik zou voor de tweedehandse gaan, (mits ie er verder nog goed uit ziet Lachen )

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:00

Ik zou ook voor de tweedehandse gaan, de seatsaver kan je volgens mij niet eens eraf halen zonder de gleufjes groter te snijden, of wel? En die vervormt zowiezo binnen een paar keer weer naar jouw kont.
Nieuwe inlages is inderdaad genoeg, dat wil zeggen als die oude al dunner zijn geworden. Het vervormen is niet erg, dat vervormt snel genoeg terug, maar als ze te dun zijn geworden moeten ze zowiezo vervangen worden. Ik had mijn barefoot 2 jaar toen ik die verkocht en de inlages waren nog steeds goed!
Is de singel wel lang genoeg voor je paard? Daar moet je ook rekening mee houden.
En voor de beugels kun je net zo goed goedkope beugelriemen uit de ruitersportwinkel nemen, het enige waar je op moet letten is dat je de gesp onderaan hangt ipv bovenaan.

Snovje
Berichten: 800
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:32

He mensen,

Ik geef even een algemene reactie op jullie antwoorden waar ik super blij mee ben Haha! .


Nu jullie het zeggen idd nieuwe inlages is het belangrijkst ipv een nieuwe pad..stom dat ik daar zelf niet opkwam Bloos (zit er zo diep in zeg maar). Hoe het zadel eruit ziet qua kwaliteit dat hoop ik aanstaande vrijdag te zien. En over die seatsaver die is idd los te verkrijgen en of ik die moet veranvangen is idd de vraag. Ik kan er denk idd betere een tijd oprijden en dan kijken.

Maar wat vinden jullie van de prijs met in het achterhoofd houdend de prijs van een nieuw zadel? En wat zijn jullie ervaring verder met tweedehands...Alleen postitief geen eerdere plotselinge slijtage?
Tot slot mag ik ik het tweedehands-zadel eerst een tijdje uitproberen. Echter willen ze wel de volle mep al hebben als ik het op proef meeneem. Je krijgt het geld echt terug als het niet goed is zeiden ze in de mail en ik mocht als ik het wilde zelfs op papier zetten. Wat vinden jullie hiervan. Ik zelf ging zelf eerst voor 50:50 maar daar gingen ze niet me akkoord!?

Ik hoop weer wat van jullie expertise gebruik te mogen maken.

Gr. Snovje

pmarena

Berichten: 48275
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:43

Het is behoorlijk gebruikelijk om als je een zadel meegeeft aan iemand , de volledige prijs te laten betalen. Je gaat ervan uit dat je het zadel gewoon houdt , dan ben je klaar.

Maar mocht je toch gebruik willen maken van het teruggave-recht dan is het zaak het zadel in dezelfde nette staat terug te overhandigen en krijg je je betaling terug.

Stel je voor dat je aan een onbekende je zadel meegeeft voor de halve prijs.... grote kans dat je diegene nooit meer ziet om de andere helft te betalen. Of het zadel komt helemaal verpieterd terug...

Als degene die het zadel meeneemt maar de helft hoeft te betalen dan is dat gewoonweg te risicovol.

En ook niet eerlijk.
Want de koper heeft dan het zadel EN de helft van het geld , de verkoper heeft alleen maar de helft van het geld. Veels te link.

Als de koper dan van de aardbodem verdwijnt dan is de verkoper zowel het zadel kwijt als de helft van de prijs ervan.

Andersom , als de koper het zadel ineens toch niet terug kan ruilen voor het geld , dan heb je altijd het zadel nog.

Dus voor iedereen het minste risico.

Ik heb overigens echt nog nooit iemand gehoord die een nieuw dekje of nieuwe seatsaver wil , dat is echt niet nodig joh , hoe kom je erbij *LOL*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:47

MysticTinker schreef:
Ik zou ook voor de tweedehandse gaan, de seatsaver kan je volgens mij niet eens eraf halen zonder de gleufjes groter te snijden, of wel? .

de seatsaver is bij barefoot heel simpel te vervangen, hoef je niets voor te snijden of wat dan ook

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:55

Moet je over de ringen schuiven he?
Ik dacht even dat die ringen zo groot waren, maar dat moet dan net passen Lachen
Ik had dat ooit willen doen om em te poetsen eronder, en toen dacht ik doe maar niet eraf want dan krijgt ik em niet meer erop Clown

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:49

Snovje schreef:
Maar wat vinden jullie van de prijs met in het achterhoofd houdend de prijs van een nieuw zadel? En wat zijn jullie ervaring verder met tweedehands...Alleen postitief geen eerdere plotselinge slijtage?



Er kan al in ieder geval geen gebroken boom inzitten Haha! Clown
Hihi nee flauw....

Het wel lastig te beoordelen zo vanaf 'papier' en zonder een foto of iets gezien te hebben.
Ik denk niet dat er last is van plotselinge eerdere slijtage, het zadel zal er natuurlijk wel gebruikt uitzien maar dat is logisch denk ik Lachen . En zolang jij er nog mee gaat rijden zal die ook steeds verder 'slijten' maar dat is bij ieder gebruiksvoorwerp normaal.

Snovje
Berichten: 800
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:13

pmarena schreef:
Het is behoorlijk gebruikelijk om als je een zadel meegeeft aan iemand , de volledige prijs te laten betalen. Je gaat ervan uit dat je het zadel gewoon houdt , dan ben je klaar.

Maar mocht je toch gebruik willen maken van het teruggave-recht dan is het zaak het zadel in dezelfde nette staat terug te overhandigen en krijg je je betaling terug.

Stel je voor dat je aan een onbekende je zadel meegeeft voor de halve prijs.... grote kans dat je diegene nooit meer ziet om de andere helft te betalen. Of het zadel komt helemaal verpieterd terug...

Als degene die het zadel meeneemt maar de helft hoeft te betalen dan is dat gewoonweg te risicovol.

En ook niet eerlijk.
Want de koper heeft dan het zadel EN de helft van het geld , de verkoper heeft alleen maar de helft van het geld. Veels te link.

Als de koper dan van de aardbodem verdwijnt dan is de verkoper zowel het zadel kwijt als de helft van de prijs ervan.

Andersom , als de koper het zadel ineens toch niet terug kan ruilen voor het geld , dan heb je altijd het zadel nog.

Dus voor iedereen het minste risico.

Ik heb overigens echt nog nooit iemand gehoord die een nieuw dekje of nieuwe seatsaver wil , dat is echt niet nodig joh , hoe kom je erbij *LOL*



Nu je het zo allemaal op schrijft klopt het inderdaad wat je zegt...Raar dat ik het zo niet had bekeken Bloos Ik dacht alleen maar het het zadel uiteraard.. maar het gaat gewoonweg toch om een smak geld...Maar thanx voor de opheldering.
Ben nu toch blij dat ik het effe heb geplaats dit bericht Haha!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:55

Ik zou voor een 2e hands gaan. Je hebt idd alleen nieuwe inlages nodig, en beugelriemen (engels) zijn ook maar een paar tientjes.

Snovje
Berichten: 800
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: Tweedehands barefoot zadel of nieuwe wat is jullie ervar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:35

Hallo...

Ik ben eruit.
Ik heb een testzadel maat 2
en een tweedehands maat1 (voor 450...kosten inlage eraf Bloos )

Ik ga kijken welke mij het beste past en uiteraard kijken of ze goed op mijn paardje liggen en dan maak ik een keuze....
pas maat 2 goed danga ik toch voor een nieuwe ...heb nl.niet echt tijd met wachten aangezien m'n paardje wordt ingereden nu en ik direct een goed zadel wil.
Past maat 1 toch dan ga ik voor de tweedehandse...Jullie hebben door jullie onderbouwde antwoorden mij toch kunnen overtuigen dat een tweedehands ook goed is. Ik ga vandaag het tweedehandszadel ophalen dus moet dan ook noge effe kijken of het er nog goed uitziet!!!!!

Ik ben super blij en heel benieuwd...nu kan het echte werk beginnen Haha!