Zadel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 19:40

Ik heb even een zadelvraagje...
Ik rij momenteel met een Kieffer dressuur zadel, dat altijd goed op mijn paard paste. Maar omdat ik hem momenteel wat minder rij begint hij zijn bespiering in zijn rug te verliezen, waardoor het zadel dus niet helemaal goed licht. Dan kan ik wel een nieuw zadel gaan kopen, maar de bedoeling is dat hij over een tijdje wel weer goed in training komt.
Dus eigenlijk ben ik een beetje opzoek naar een zadel die een beetje met mijn paard meevormd. Ik zat al te denken aan een boomlooszadel, het probleem is alleen dat hij een vrij hoge schoft heeft en zonder een boom daarbij lijkt me dat niet goed.
Iemand tips voor een zadel?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:50

Waarom haal je er niet een zadelmaker bij die de vulling kan aanpassen? Boommaat moet inprincipe nog goed zijn, en hoef je ook geen nieuw zadel aan te schaffen.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 19:54

Ja maar dan kan ik over een jaartje weer in mijn zadel laten snijden... Dan blijf ik bezig Nagelbijten / Gniffelen

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:00

In je zadel laten snijden? Niet als je een zadelmaker zoekt die de tijd voor de zadels neemt Lachen

Zoals harnessmaker hier op bokt doet, is de kussens los van het zadel te halen (d.m.v. de stikstels los te maken) en dan pas te vullen. Komt weinig mes aan van te pas hoor Lachen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:19

denk idd dat dat ook de goedkoopste oplossing is

Anoniem

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:24

Kun of wil je verder ook niets aan training doen? Behalve rijden zijn er immers wel meer mogelijkheden om de spieren in conditie te houden.

Je hebt gelijk: nièt in het zadel laten snijden (fout die veel gemaakt wordt). Ik weet evt. wel een goed adres van een zadelmaker voor je.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:54

Ik zou niet weten wat ik aan mijn training zou kunnen veranderen. "vroeger" reed ik hem aan de teugel, liet ik hem verzamelen. Nu loopt hij gewoon uitelkaar, en ik rij minder vaak. (dit omdat ik met de nevzorov methode bezig ben, dan is het beter je paardje een tijdje een break te geven). Verder loop ik veel met hem, maar daar krijgt hij zijn rug bespiering niet van terug

Het blijven knutselen aan een zadel lijkt met niet goed voor een zadel, mijn zadel is nog splinternieuw dus dat vind ik eigenlijk een beetje zonde Bloos
Heeft iemand hier ervaring met een flexiebele boom?

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:03

Als het vakkundig gebeurt zie je niet dat er iets aan je zadel is gedaan hoor!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:33

ik laat regelmatig mijn zadel ook na kijekn, want je paard blijft altijd veranderen. Als ej dta niet doet kunnen er rug problemen ontstaan. Als je idd boomloos gaat heb je er geen last van.

Anoniem

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:36

Visconti schreef:
Het blijven knutselen aan een zadel lijkt met niet goed voor een zadel, mijn zadel is nog splinternieuw dus dat vind ik eigenlijk een beetje zonde Bloos

Als 't goed is, laat je dit "knutselen" sowieso minstens één keer per jaar doen. Het is namelijk erg belangrijk om je zadel regelmatig te laten controleren en eventueel bij te stellen. Pling