Dressuurstang welke moet in nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:31

hallo,

kan iemand mij helpen ik weet niet welke dressuurstang ik moet nemen voor mijn paard. ik ga binnen kort voor het eerst met stang en trens rijden en heb nog geen stang gekocht en ik weet ook niet welke ik moet nemen. er zijn er zo veel te koop. kan iemand mij een beetje informeren. je hebt dikke dunne stang en met veel en weinig tongruimte. welke? ik rijd nu met een waterstrens en daar loopt ze fijn op.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:47

--> HAR

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:52

ik rijd zelf nog niet met stang en trens maargoed. Het ligt vooral aan de mond van je paard, maar over het algemeen hoor ik dat een dunnere stang fijner is, zeker om mee te beginnen omdat het anders al helemaal zo'n mond vol is. Die bovenste stang is trouwens wel heel erg dik.
edit: waarom ga je trouwens met stang en trens rijden als je paard op een gewoon trensje ook gewoon fijn loopt (het zou trouwens wel echt erg zijn als je zou overstappen omdat ie op een gewone trens NIET fijn liep maargoed Knipoog )? (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor, verder niet stom bedoeld.)

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:41

Ik zou zelf voor de onderste gaan, als je bedenkt dat er maar weinig ruimte in de mond is en er 2 bitten in komen te liggen. Een dik bit is misschien wel vriendelijker qua inwerking, maar of het voor de mond zelf ook vriendelijker is betwijfel ik.

Poosje81
Berichten: 21228
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:19

krumel schreef:
.
edit: waarom ga je trouwens met stang en trens rijden als je paard op een gewoon trensje ook gewoon fijn loopt (het zou trouwens wel echt erg zijn als je zou overstappen omdat ie op een gewone trens NIET fijn liep maargoed Knipoog )? (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor, verder niet stom bedoeld.)


Waarschijnlijk omdat ze overgaat naar de Z? Bloos

Persoonlijk zou ik voor de onderste kiezen.

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 13:10

Leonoor idd omdat ik de overstap ga maken naar het Z. maar nu is het me nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit met die tongruimte? moet ik veel of weinig tongruimte nemen. ik heb de plaatjes er gewoon zomaar bij gezet niet dat ik tussen die ga stangen ga kiezen hr.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:37

iTequilai schreef:
Leonoor idd omdat ik de overstap ga maken naar het Z. maar nu is het me nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit met die tongruimte? moet ik veel of weinig tongruimte nemen. ik heb de plaatjes er gewoon zomaar bij gezet niet dat ik tussen die ga stangen ga kiezen hr.


Dat is dus afhanelijk van wat je paard prettig vind. Aangezien je nog niet verplicht met stang en trens hoeft te rijden zou ik dat dan ook nog niet direct doen. Ga eerst opzoek naar het juiste bit. Je kent vast wel mensen in je omgeving die er mee rijden of die het wellicht thuis hebben liggen. stap anders eens bij een dressuurstal naar binnen en vraag daar of je er een kan lenen. Probeer verschillende typen uit en kijk waar ie het beste op loopt. alleen op die manier kan je kijken wat het beste is voor jou paard. daarmee is de kaus nog niet af. je kan namelijk voor lange of korte scharen kiezen en het instellen van hoogte en kinketting realiseerd weer een andere inwerking. Je zal er vast nog wel even druk mee zijn tot je echt het juiste gevoel hebt en het juiste bit hebt gevonden.
Veel succes

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:38

Ik zou zeggen: overleg het met je instructie.
Voor het kiezen van de juiste stang komen erg veel dingen om de hoek kijken, die wij hier op Bokt allemaal niet kunnen beoordelen.
(zoals: hoe rijd je zelf? Hoe werk je in met je hand? Wat voor een mond heeft je paard? Hoe loopt je paard? Waarvoor wil je de stang gebruiken? Welke inwerking verwacht je van de stang?)

De onderste stang op je foto's is een vrij algemene stang, wel iets om mee te beginnen. Die heeft niet veel en niet weinig tongvrijheid, en is niet dik en niet dun, en heeft gene hele korte of extreem lange scharen..

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:47

Leonoor schreef:
krumel schreef:
.
edit: waarom ga je trouwens met stang en trens rijden als je paard op een gewoon trensje ook gewoon fijn loopt (het zou trouwens wel echt erg zijn als je zou overstappen omdat ie op een gewone trens NIET fijn liep maargoed Knipoog )? (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor, verder niet stom bedoeld.)


Waarschijnlijk omdat ze overgaat naar de Z? Bloos

Persoonlijk zou ik voor de onderste kiezen.


Het is niet zo dat het in de Z verplicht is om met S&T te rijden dus vandaar Knipoog ik ben ook alleen maar benieuwd hoor. Maar aangezien het niet verplicht is vraag ik het me gewoon af.

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:49

Leonoor schreef:
krumel schreef:
.
edit: waarom ga je trouwens met stang en trens rijden als je paard op een gewoon trensje ook gewoon fijn loopt (het zou trouwens wel echt erg zijn als je zou overstappen omdat ie op een gewone trens NIET fijn liep maargoed Knipoog )? (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor, verder niet stom bedoeld.)


Waarschijnlijk omdat ze overgaat naar de Z? Bloos

Persoonlijk zou ik voor de onderste kiezen.



dus al je Z start ga je met stang trens,dat vind ik apart maarja..ik bedoel de frieskampioene Z2 reed gewoon op trensje..

Maar ik zou persoonlijk voor de onderste stang gaan,,ik weet niet hoe je paard reageerd op een stang daar ie meer druk op lagen /tong krijg..ik zou proberen een S&T van iemand te lenen,,

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:38

ja ik weet heus wel dat het niet verplicht is. maar wie rijd er nu zonder stang en trens in het Z? ik zie dat zelden. en dat was mjn vraag ook niet!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:41

iTequilai schreef:
ja ik weet heus wel dat het niet verplicht is. maar wie rijd er nu zonder stang en trens in het Z? ik zie dat zelden. en dat was mjn vraag ook niet!

Is dát je reden? Nagelbijten / Gniffelen

Toch zie je ze genoeg hoor, zelfs op de Hippiade reed iemand in het Z1 gewoon op trens, en is (geloof ik) nog reservekampioen geworden ook Lachen

En als je eigenlijk niet eens weet waarvoor je een dressuurstang wilt gaan gebruiken (aan je reactie te zien) zou ik er nog maar even mee wachten...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:04

iTequilai schreef:
ja ik weet heus wel dat het niet verplicht is. maar wie rijd er nu zonder stang en trens in het Z? ik zie dat zelden.


Mwah... ik kom ze hier op elke wedstrijd echt wel tegen hoor, is helemaal niet vreemd!
Het gaat er immers om dat je je paard op DIE manier in de proef voorstelt, waarop hij het best voor de dag komt.
Dus als ie lekker loopt op trens, gewoon starten! Zeker geen jury die daar vreemd van op zal kijken.

Ondertussen de tijd nemen voor het uitproberen en uitzoeken van de geschikte stang en trens combinatie.
Eerst maar eens kijken of je paard er wel fijner op loopt dan op gewone trens, en vervolgens rustig er aan laten wennen Knipoog !

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:13

bettine: ik weet vind het vervelend dat je deze conclusie trekt! ik ga met stang en trens rijden omdat je dan beter kunt verzamelen. en ik grijg een beetje de indruk dat de meeste willen dat ik zonder stang en trens ga rijden dit is niet mijn bedoeling en ook niet mijn vraag!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:18

Verzameling moet vanuit je zit, en bij je paard van achteruit komen, niet vanuit je stang, of (wanneer je met een gewoon bitje rijdt) vanuit je trens!!!!

Een S&T hang je erin om je hulpen te kunnen verfijnen, met name in de kleine, scherpere wendingen en zijgangen die in het Z worden gevraagd.

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:29

het verzamelen gaat wel gemakkelijk met s&t. waneer je paard ontspanen in de mond is word dat ook gemakkelijk. zo bedoelde ik het. alleen vanuit je zit verzamelen is met mijn paard nog niet echt makkelijk. hier heb ik wel beenhulp bij nodig!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:38

iTequilai schreef:
het verzamelen gaat wel gemakkelijk met s&t. waneer je paard ontspanen in de mond is word dat ook gemakkelijk. zo bedoelde ik het. alleen vanuit je zit verzamelen is met mijn paard nog niet echt makkelijk. hier heb ik wel beenhulp bij nodig!

Hoe weet je dat als je er nog nooit mee gereden hebt?

Maar verzameling is iets wat absoluut NIET vanuit de mond van een paard moet komen...
Als je paard op een gewoon bitje niet ontspannen loopt, zal hij dat op S&T ook niet gaan doen, je kan alleen scherper inwerken waardoor de mond zachter/meer ontspannen LIJKT (maar niet zachter IS, wat je zal merken zodra je je gewone bitje er weer ingooit).

Je benen had ik ook meegerekend trouwens bij mijn opmerking 'zithulp', en het is ook geen probleem wanneer je bij verzamelen je benen nodig hebt.
Heb je echter je handen ervoor nodig (buiten het normale begeleidende contact wat je met je handen hebt), dan zit er iets fout, en ben je in mijn ogen nog niet aan S&T toe...

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:52

misschien ben ik met mijn uitleg over de verzameling wel een paar stapjes vergeten te vertellen maar ik had verwacht dat dit wel begrepen werd. ik heb van veel mensen gehoord en gezien dat hun paard fijner liep met stang en trens dan een gewonen trens. het lijkt me logiesch waneer een paard ontspannen loopt op s&t dat dingen zoals verzameling makkelijker gaan. het verzamelen en de ontspanning wil ik nu nog beter hebben dus dat is dan mijn hoofddoel en daarom noemde ik die dan dus ook op. Jij denkt dat ik met me handen wil verzamelen maar dat lukt natuurlijk nooit. want dat ben je aan het tegenhouden waardoor je paard eerder op de voorhand gaat lopen lijkt me logiesch. eigenlijk had ik moeten noemen meer ontspanning waardoor beter kunnen verzamelen. snap je nu wat ik bedoel?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:00

Verzamelen en ontspannen moet niet het hoofddoel zijn om met S&T te gaan rijden! (heb ik ook nergens gezegd?).

Ik snap best wat je bedoelt, maar door je paard op S&T te laten lopen krijg je echt niet meer ontspanning!
Zodra je je trensje erin doet is die zogenaamde ontspanning dan gelijk weer verdwenen. Je moet je paard zowel op S&T als op trens áltijd goed kunnen blijven rijden.
In de Z proeven en in de Z oefeningen kan een S&T goed van pas komen, omdat je erg verfijnde hulpen moet gaan geven.
Het rijden op S&T moet tot doel hebben je hulpen te kunnen verfijnen en preciezer in te kunnen werken, en NIET om meer te ontspannen of verzamelen.

Ik probeer je ook nergens in tegen te houden, zoals je aan mijn reacties hebt kunnen lezen is mijn advies: overleg met je instructie, want ik kan van hier achter mijn PC niet zien of jij aan S&T toe bent, en wat voor stang je dan zou moeten nemen.

Wél kan ik je zeggen dat de redenen die jij noemt waarom je met S&T wil gaan rijden niet de juiste zijn Lachen

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 18:21

ik stelde deze vraag omdat ik nu ik al die stangen gezien heb echt niet weet welke ik moet nemen. ik ga hier ook over met mijn instructeur praten. maar ik d8 misschien kunnen jullie mij ook een beetje helpen. tuurlijk kan je fijner en preciezer inwerken met s&t. maar ik vind dat gaat ook wel redelijk zonder s&t. je kunt idd niet zien of ik toe ben aan S&t via de PC. en daarom vond ik het ook eigenaardig dat je schreef dat je d8 dat ik er niet aan toe was. Verward

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:27

iTequilai schreef:
ik stelde deze vraag omdat ik nu ik al die stangen gezien heb echt niet weet welke ik moet nemen. ik ga hier ook over met mijn instructeur praten. maar ik d8 misschien kunnen jullie mij ook een beetje helpen. tuurlijk kan je fijner en preciezer inwerken met s&t. maar ik vind dat gaat ook wel redelijk zonder s&t. je kunt idd niet zien of ik toe ben aan S&t via de PC. en daarom vond ik het ook eigenaardig dat je schreef dat je d8 dat ik er niet aan toe was. Verward


Dan denk ik dat je iets verkeerd hebt gelezen, om mezelf even te qouten:

Citaat:
Heb je echter je handen ervoor nodig (buiten het normale begeleidende contact wat je met je handen hebt), dan zit er iets fout, en ben je in mijn ogen nog niet aan S&T toe...

Dat sloeg niet op jou, maar was een algemene opmerking...

Maar dan alsnog:
Je stelt een simpele vraag: welke stang moet ik nemen?
Dat kunnen wij niet beoordelen als je niet meer info geeft over jou/je paard/je manier van rijden/hoe je in wilt werken, enz enz enz!

iTequilai

Berichten: 718
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 18:46

dan kun je ook meteen zeggen dat deze vraag echt niet te beantwoorden is met zo weinig informatie toch? dat heb je ook wel een beetje gedaan maar het ging op en duur meer over wel of geen s&t terwijl dat mijn vraag niet was.

Anoniem

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:52

Moderatoropmerking:
Kunnen we hier weer ontopic?
De vraag is naar de werking van de bitten, niet of je er wel of niet mee moet gaan starten in de Z

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:02

iTequilai schreef:
dan kun je ook meteen zeggen dat deze vraag echt niet te beantwoorden is met zo weinig informatie toch? dat heb je ook wel een beetje gedaan maar het ging op en duur meer over wel of geen s&t terwijl dat mijn vraag niet was.

Zie mijn eerste reactie Ja
Daar staat dat ALLEMAAL al in Haha!

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Dressuurstang welke moet in nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:04

de onderste