Neusriem en hoogte van bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 12:04

Ik heb even zitten denken waar ik dit topic zou plaatsen.
Het volgende is mij opgevallen:
Ik rijd eigenlijk al jaren zonder sperriem omdat ik het idee heb dat mij paard (en ook de andere parden die ik rijd) het bit gemakkelijker vastpakt op het moment dat ik hem wel om heb.
Omdat ik nu een hoofdstel heb (waarbij ik het lusje van de sperriem heb afgeknipt) wat net niet goed geneog past ben ik op zoek naar een nieuw hoofdstel met een enkele neusriem. echter op welke site ik ook kijk ik kan er geeneen vinden die me aanstaat. of ze zijn 200 euro of ik moet een losse neusriem kopen die dan nog eens veel te dik is.
Mijn vraag nu:

Waarom rijdt iedereen tegenwoordig met een dubbele neusriem? op wedstrijden zie ik ook vaak dat de neusriem ook nog eens veel te laag is bevestigt waardoor de mond nog vaster tegen elkaar aan gedrukt kan worden.

Ook zie ik vaak dat het bit redelijk hoog wordt ingehangen. Bij mijn eigen paard hangt ie betrekkelijk laag en bij de andere paarden die ik rijd ligt ie dan wel weer iets hoger. Maar ik zie vaker "laggebekkies" met twee dikke plooien in de mondhoek dan minder gespannen bekkies.

Kunnen we niet meer met gevoel rijden en snoeren we alles maar in zodat het zo min mogelijk kan bewegen?




PS mocht iemand weten waar ik dat hoofdstel wel kan kopen.....

leannetje

Berichten: 627
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: sint oedenrode

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:08