Neusriem en hoogte van bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 12:04

Ik heb even zitten denken waar ik dit topic zou plaatsen.
Het volgende is mij opgevallen:
Ik rijd eigenlijk al jaren zonder sperriem omdat ik het idee heb dat mij paard (en ook de andere parden die ik rijd) het bit gemakkelijker vastpakt op het moment dat ik hem wel om heb.
Omdat ik nu een hoofdstel heb (waarbij ik het lusje van de sperriem heb afgeknipt) wat net niet goed geneog past ben ik op zoek naar een nieuw hoofdstel met een enkele neusriem. echter op welke site ik ook kijk ik kan er geeneen vinden die me aanstaat. of ze zijn 200 euro of ik moet een losse neusriem kopen die dan nog eens veel te dik is.
Mijn vraag nu:

Waarom rijdt iedereen tegenwoordig met een dubbele neusriem? op wedstrijden zie ik ook vaak dat de neusriem ook nog eens veel te laag is bevestigt waardoor de mond nog vaster tegen elkaar aan gedrukt kan worden.

Ook zie ik vaak dat het bit redelijk hoog wordt ingehangen. Bij mijn eigen paard hangt ie betrekkelijk laag en bij de andere paarden die ik rijd ligt ie dan wel weer iets hoger. Maar ik zie vaker "laggebekkies" met twee dikke plooien in de mondhoek dan minder gespannen bekkies.

Kunnen we niet meer met gevoel rijden en snoeren we alles maar in zodat het zo min mogelijk kan bewegen?




PS mocht iemand weten waar ik dat hoofdstel wel kan kopen.....

leannetje

Berichten: 627
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: sint oedenrode

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:08

Ik rijd eigenlijk ook zonder sperriem, omdat ik daar eerst het nut niet van zag. Maar mijn paard nu speelt met het bit, dit doet ie door eerst het bit los te laten en vervolgens te schudden en met zijn tong te frotten.. Nu heb ik mijn sperriem er weer aan (helemaal niet strak!) en dan speelt hij niet zo en kan ik rustig doorrijden..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 12:16

tja maar is dat dan niet gewoon een onkunde van de ruiter wegmoffelen met een hulpmiddel
Als een paard goed in aanleuning loopt gaat ie toch niet lopen kloten?

(niet banketstaaf bedoeld hoor)

ellepel

Berichten: 47419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:01

ik heb mijn sperriem ook al lang er af gehaald, en t lusje van de neusriem er ook meteen maar af gepulkt. Haha!

mijn idee ook dat als je moet aansnoeren,andere neusriemen moet gaan zoeken dat je dan aan het symptoom bestrijden bent Knipoog

het stomme is alleen,dat ik zelf eigenlijk die hele neusriem er wel af wil laten,maar dan toch het idee heb dat pony minder goed valt te sturen...( stom he) Clown

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:38

Ik heb de sperriem er wel omzitten, alleen kan ik er zo een hand tussten stoppen, dus feitelijk zou hij er net zo goed afkunnen. Ik vind het alleen zonde om mijn hoofdstel te slopen en heb geen 200 euro lying around om even een nieuw hoofdsteld van te kopen.

Ik vind idd dat veel mensen hun neusriem te laag en te strak hebben zitten en het bit te hoog hebben hangen. Denk ook wel dat dit komt omdat lang niet iedereen voldoende begeleiding krijgt in het rijden. Vroegah (en zo oud ben ik nog niet eens) gingen mijn ouders altijd mee en was ik lid van een ponyclub, je leerde daar echt alles ook over harnachement. Lijkt wel of iedereen tegenwoordig zelf maar wat aanmoddert.. ouders zie je ook nauwelijks, al die jonge grietjes moeten alles maar zelf doen... of ben ik nou een zwartkijker...

wreen
Berichten: 384
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Klarenbeek

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:13

ik heb het sperriempje er wel aan.. zonde om eraf te halen.. zit totaal niet strak... dus zoals al eerder werd gezegt 'kan' hij er net zogoed af.. en dat met een jong paard.. Lachen

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:18

Ik vind het mooier staan met sperriem, maar hij zit zeker niet strak om de neus heen, neusriem zelf zit mooi hoog waar die hoord. ik rijd ook wel eens zonder neusriem, gaat net zo goed als met, maar met vind ik gewoon mooier Lachen

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:36

De hele discussie over wel of geen sperriem en de hoogte van het bit valt of staat met de kundigheid van de ruiter denk ik.

Als we het hebben over een paard met een evenwichtige aanleuning en een ruiter met een vriendelijke hand, dan kunnen we inderdaad meer op gevoel gaan rijden.

Plaats van het bit zie ik ook veel verschil in. Ik heb nu een paar paarden bijgereden en de hoofdstellen waren allemaal anders afgehangen (wel allemaal met lage neusriem trouwens). Ook over de maten van de bitten viel nog wel eens te discussieren.

Ik ben het met Sansje eens dat er nog wel eens wat onkunde is. Ik kom zelf van oorsprong uit manege lessen, en daar werd weinig aandacht gegeven aan de plaats van het bit en de verhoudingen met t bakstuk. Gelukkig heb ik een hoop mogen leren en kunnen vragen bij mijn eerste bijrijdpaard, maar er zijn vast een hoop gevallen waar dit niet zo is....

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:15

Ik rijd helemaal neusriemloos Haha! En als ik met m'n engelse hoofdstel rijd dan inderdaad met alleen de hoge neusriem, lusje voor de sperriem haal ik er altijd af.
Wat betreft de hoogte van het bit: ik heb op de manege vroeger altijd geleerd dat er 2 rimpels/plooien in de mondhoek van het paard moeten zitten en dat het bit dan op de goede plaats in de mond ligt. Geen idee of dit klopt? Maar mijn instructrice heeft het me toen zo geleerd. Ben wel benieuwd wat jullie ervan zeggen!

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:22

Indien je geen stille hand hebt is het beter om toch met een sperriem, of eigenlijk nog liever met een lage neusriem te rijden. het bit is daardoor minder beweeglijk. Voor het paard...hij kan er minder mee...maar ook voor de ruiter die druk is met de handen. In dat geval is een sperriem voor een paard veel prettiger!!!
Ik weet niet waar je een hoofdstel kunt kopen. Wat ik gedaan heb: ik heb een losse neusriem voor een stang en trens hoofdstel gekocht, maar moest wel heel erg zoeken om geen aansnoerding te hebben (die vind ik irritant).
En ik heb een keer de zadelmaker het lusje er uit laten halen en het weer netjes laten stikken...kostte slechts 3 euro...
Ik zie soms mensen die een neusriem zo laag hebben zitten dat het bit er tegen aan ligt...het lijkt mij zo logisch dat dat niet goed is...maar ja...misschien ben ik wel te simpel!

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:28

Ik vraag mij sowiezo af wat het nut is van de hoge of "engelse" neusriem. Iedereen rijdt tegenwoordig met zo'n ding. Wat is er mis met de gewone africhtings- of "duitse" neusriem? (Naast dat ie misschien wat minder mooi is...)

Ik rijd dus altijd met lage NR, en als ik wel met een hoge NR rijd zit er meestal geen sperriem aan (en als die er wel aan zit dan wordt hij zeker niet strak aangesnoerd, maar dat komt vrijwel niet voor).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:42

Nu vraag ik mij ook af: hoe hoog moet het bit zitten? Ik heb geleerd dat het moet lijken of het paard glimlacht. Gevoelsmatig zit mijn bit goed, paard protesteerd iig niet en doet gewillig zijn mond open.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:43

Ik zie het ook nog wel eens dat bij de Engelse neusriem de neusriem te laag zit en vaak ook nog 'verbogen' zeg maar. Ik denk dat de neusriem dan over het algemeen niet strak zit, eerder te los en dat de sperriem dan juist weer te vast zit. Als de neusriem op de juiste hoogte zit en normaal vast (niet in de neus gegriefd natuurlijk), dan kan je de sperriem wat losser laten dan je normaal zou doen. Ik rijd met sperriem, altijd gedaan, zou eerlijk gezegd niet weten hoe hij zou zijn zonder. Mijn vorige paard wilde dan de tong er nog wel eens over leggen.
Ga het eens proberen.
Wat betreft het zoeken naar een niet te dikke neusriem zonder sperlusje: ik ben ze ook nog niet tegengekomen, vaak zijn het van die dikke (persoonlijk vind ik die wel mooi staan op een paard met een groot hoofd, bij een paard met een kleiner hoofd vind ik een smalle mooier). En als je op internet (marktplaats of zo) eens zoekt?

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:26

Het bit moet aan beide zijden van de mond ongeveer een vingerbreedte ruimte hebben. En er mag één duidelijke plooi zichtbaar zijn in de mondhoek. Ligt het bit te los, dus is er geen plooi zichtbaar, dan is dit net zo vervelend voor het paard, als wanneer het bit te strak zit. Als het te los ligt, schuift het telkens over de lagen heen en weer en dat is niet prettig voor het paard.
Een te strak bit biedt het paard geen ontspanning aan.
Natuurlijk is de combinatie met de ruiterhand altijd van doorslaggevend belang.

Anoniem

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:27

--> HAR

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:37

Ik ehb wel mijn sperriem gewoon aan mijn neusriem zitten. Mijn bit en neusriem hangen op de goede hoogte, bij mijn bit zit er 1 plooitje in de mondhoek (overigens overlegd met mijn instructrice) en mijn neusriem zit 1 vinger onder het jukbeen. Ik weet dat de richtlijn 2 vingers zijn, maar als ik hem lager hang komt het velletje van het plooitje tussen de neusriem en het bit, niet zo fijn dus. De pony heeft een groot maar kort hoofd, minder lang zeg maar.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:25

ik rij met dubbele neusriem omdat ik het mooier vind. Ik heb wel een dikke aansnoerneusriem, maar die snoer ik niet aan, ik doe hem gewoon zo vastdat ie aansluit, maar wel z'n mond nog (ruim) open kan doen. Idem dito met m'n sperriempje. Ik heb geleerd, min.2 vingers onder het jukbeen en daar zit m'n neusriem dan ook. Ik zie idd ook veel mensen waarbij hij helemaal omlaag hangt, of eigenlijk omlaag getrokken word door de te strakke sperriem.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:51

Ik rijd ook altijd met een sperriempje. Alleen hangt het zo los dat het eigenlijk geen functie heeft. Maar het eraf doen,doe ik niet. Ik vind het zo zonde om mijn hoofdstel te moeten slopen omdat lusje weg te krijgen!
Verder heb ik mijn bit ook eerder aan de lage kant hangen. Ik zie tegenwoordig ook alleen maar paarden met van die pijnlijk opgetrokken mondhoeken. Zoiets kan toch niet comfortabel zijn? Nee, dan hang ik mijn bit liever wat lager.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:10

oosterhoff schreef:
PS mocht iemand weten waar ik dat hoofdstel wel kan kopen.....


http://www.ukal-equitation.com/gb/bdd/s ... =61&pic=1# &
http://www.ukal-equitation.com/gb/bdd/s ... =61&pic=1#

Of kijk eens rond op sites uit Engeland, dáár hebben ze nog vele hoofdstellen met een enkele hoge neusriem geschikt voor het rijden met een trens te koop.
Mijn hoofdstel (die ik overigens voorlopig niet meer gebruik, later wel weer een keer, rijd voorlopig met touwhalster) met enkele hoge neusriem komt uit Engeland, is zelfs niet onderlegt. Hier werd vroeger erg veel mee gereden. Jammer genoeg zie je dit soort hoofdstellen amper meer in NL.
Deze heb ik:
Afbeelding

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 19:00

polly2 schreef:
Als het te los ligt, schuift het telkens over de lagen heen en weer en dat is niet prettig voor het paard.


Feitelijk rijd ik geen enkel paard op de lagen en volgens mij is er ook onderzoek naar gedaan en komt het er op neer dat je het paard op de tong rijd en het paard dus zijn tong tussen de lagen en het bit in drukt. Bij mijn paard kan je dat nog eens erg goed zien omdat ze soms de lippen iets van elkaar doet.


Inmiddels heb ik een geschikt hoofdstel gevonden. Een stang en trens hoofdstel die ik kan ombouwen tot normaal hoofdstel. Het lijkt een erg mooie. En zo heb ik iets om naar toe te leven......

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:05

mijn paard doet haar tong over het bit heen als er zonder neusriem gereden word,dus wel noodzakelijk.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:09

Over het hoofdstel: Je kan ook een S&T hoofdstel kopen en het stangbakstuk eraf halen.

Ik heb altijd geleerd 2 vingers onder het jukbeen, daar komt de neusriem. Mijn sperriempje zit overigens redelijk los. Het bit heb ik zo hoog/laag hangen als mijn paard prettig vindt. In dit geval 2 plooien. Lachen

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Neusriem en hoogte van bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:40

oosterhoff schreef:
polly2 schreef:
Als het te los ligt, schuift het telkens over de lagen heen en weer en dat is niet prettig voor het paard.


Feitelijk rijd ik geen enkel paard op de lagen en volgens mij is er ook onderzoek naar gedaan en komt het er op neer dat je het paard op de tong rijd en het paard dus zijn tong tussen de lagen en het bit in drukt. Bij mijn paard kan je dat nog eens erg goed zien omdat ze soms de lippen iets van elkaar doet.


Inmiddels heb ik een geschikt hoofdstel gevonden. Een stang en trens hoofdstel die ik kan ombouwen tot normaal hoofdstel. Het lijkt een erg mooie. En zo heb ik iets om naar toe te leven......



Bitten werken wel degelijk op de lagen in. Een enkel gebroken werkt vooral in op de lagen en op het gehemelte. Een dubbelgebroken en een ongebroken of een stang etc. werkt in op de lagen en op de tong. Dus allebei. Heb je een stang met tongvrijheid (tongboog) dan werkt het juist vooral op de lagen in.
Mijn paard had vorig jaar een ontsteking in het kaakbeen van de lagen. Van buitenaf niet zichtbaar en merkbaar...maar zodra het hoofdstel inging werd het paard panisch...deed ik verder nog niks...alleen het hoofdstel in... Dus het feit dat het bit op de lagen lag was al genoeg om een enorme pijnreactie bij haar teweeg te brengen. Dus dat een bit wel degelijk op de lagen inwerkt is daarmee wel duidelijk denk ik. Ik heb het uiteraard direct laten opsporen en behandelen. Heb 8 weken bitloos gereden en daarna weer met bit. Paard had in de eerste instantie weer een paniekreactie, maar toen ze merkte dat het niet meer pijn deed, was het direct over...