verschil D trens, watertrens en bustrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

verschil D trens, watertrens en bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 15:11

Dat wil ik wel eens weten...
Wat is nou het verschil daar tussen? Is het alleen bij de D trens dat de D zeg maar niet kan bewegen? En vast zit aan het bit?
En kun je ook verschil merken met rijden? Reageren de paarden anders op een bustrens dan bijv. een D trens???

heb hier niet zo heel veel verstand van.. Bloos

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: verschil D trens, watertrens en bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:18

Een watertrens heeft "losse" ringen, d.w.z. dat je ze door het bit kan draaien (bitringen kunnen hierbij voorkomen dat het vel ertussen kan komen).
bij een bustrens zitten de ringen vast in/aan het bit (de naam zegt het al: ze zitten vast in de "bus").
Een D-trens is een bustrens met ringen in de vorm van een D (die zitten dus altijd vast)

Of er ook echt verschil in zit met rijden weet ik niet. Ik merk zelf geen verschil tussen een bus- en een watertrens. Een D-trens gebruik ik nooit omdat die voor mijn gevoel snel gaan "zakken" (dat de ringen als het ware naar beneden kantelen). Zou dus ook niet weten wat de meerwaarde van een D-trens is ten opzichte van een normale bustrens.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: verschil D trens, watertrens en bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:49

Een watertrens is inderdaad het bovenstaande met als bijvoeging dat deze ook zorgen dat een beetje onrustige hand door het draaien opgevangen wordt in plaats van in de mond.

Een bustrens zit vast en heeft dit niet maar heeft ook geen velletjes. De signalen komen dus wat duidelijker door.

Een D-trens is nog duidelijker met signalen en geven daarnaast ook lichte hulpen aan de zijkant van het hoofd. Echter natuurlijk niet zo sterk als de kneveltrens maar wel dat principe.