goedkoop zadel, hoe herkennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 10:29

Ik kom regelmatig merkloze (ook wel goedkope 'merk'zadels) tegen die voor een vrij hoog bedrag te koop worden aangeboden. En vaak ook nog verkocht worden aan een argeloze koper. Eigen schuld dikke bult zul je dan denken.

En nu leek mij het wel handig om eens een soort lijstje te maken hoe je een goedkoop zadel zou kunnen herkennen, behalve aan het 'merk' of het ontbreken daarvan.
Waarbij de definitie van goedkoop, goedkoop is duurkoop. Dus niet een prestige met een neiuwprijs van 1800 euro voor 200 euro op de kop kunnen tikken....
maar de lagelonenlanden zadels, zadelmarkt zadels etc.

Ik zelf kijk altijd zelf eerst naar de onderkant, hoe de vulling op z'n plaats (moet) worden gehouden.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:32

Je geeft zelf eigenlijk je antwoord al, de goedkope prijs en het ontbreken van een merk op een zadel.... wees wel, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten met je zadel dan hoef je er ook niets van te verwachten. Dus hoe argeloos zijn kopers? Kiezen zij er niet zelf voor dat ze er geen geld aan uit willen of kunnen geven?

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:17

ik let vaak op de kwaliteit van het leer en de wrongen... goedkope flut zadels hebben heel anders gepositioneerde wrognen dan de wat duurdere zadels

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:49

Sythaa schreef:
Dus hoe argeloos zijn kopers? Kiezen zij er niet zelf voor dat ze er geen geld aan uit willen of kunnen geven?

Hoe argeloos ben je als niet bekend bent met zadelmarkt, maar een zadel ziet die €300 is. Bij zadelmarkt heb je er daar bekant 2 voor, maar voor een goed 'merkloos' zadel is €300 niet erg veel. En mensen gaan toch altijd uit dat ze goed/eerlijk behandeld worden. Toch is oplettendheid ook belangrijk. Maar veel mensen die tweedehands zadels kopen, willen goedkoop 'een' zadel, zonder verder na te denken of het zadel past (of hoe je hier een beetje naar kan kijken/opletten).

Zo zocht ik laatst een winteczadel en kreeg een reactie van iemand die een totaal onbekend merk voor mij zadel had die wel voldeed aan m'n eisen. Voor ik zo iets argeloos koop zoek ik even op bokt, internet, google noem maar op en kwam van diezelfde persoon een advertentie tegen van hetzelfde zadel alleen de inchmaat was kleiner. Toen ik hier overmailde kreeg ik 'spontaan' geen reactie meer terug. Zegt mij genoeg Cool

Ik let op de vorm en hardheid van de kussens, bulten op het zitvlak, beschadigingen, ect.

8nnemiek

Berichten: 43493
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:11

Interessant topic, ik volg het even Lachen

Ik heb bij mijn paard een zadel erbij gekregen twee jaar geleden. Had er totaal geen verstand van, nog steeds weinig want ik heb nu alleen nog een barefoot..
Het zadel wat ik erbij kreeg was volgens de verkopers op maat gemaakt (beetje raar voor een tinker van 3 jaar maar oke) en had volgens die mensen 1300 euro gekost. Er stond geen merk of niks op, maar het leek me allemaal wel stevig en netjes.
Ik heb het zadel toen kunnen verkopen, toevallig pastte het precies op een haflinger, alleen de kussens moesten wat gevuld worden. We hebben er toen 500 euro voor gekregen.
Maar ik heb er altijd aan gedacht, wat als het verhaal van die man helemaal niet klopte en het eigenlijk een gewoon zadelmarkt zadel was?
Maar ik hoor hier dat je het onder andere aan de kussens kunt zien.. Hoe ziet dit er uit dan: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... del1-1.jpg
Ik ben nog altijd benieuwd wat het zadel nu werkelijk waard was.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 19:22

Je hebt ook zadels met een 'merkje' die weinig tot niets waard zijn.

Bij de meeste zadels zie je aan de onderkant hier en daar een stiksels om de vulling op de plaats te houden, bij de goedkope zadels zie je vaak de stiksels een heel eind doorlopen tot onder het middelpunt.

Bij een gebruikte goedkope zadel zie ook vaak slijtage aan het grote zweetblad, en dan niet midden onderaan, maar meer naar achteren. De goedkope zadels kiepen ook vaak achterover, door de vulling (het gebrek eraan) wat je kunt zien aan hoe de beugelriemen hebben gelopen, in een brede waaiervorm ipv een streep recht naar beneden.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:28

Sythaa schreef:
Je geeft zelf eigenlijk je antwoord al, de goedkope prijs en het ontbreken van een merk op een zadel.... wees wel, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten met je zadel dan hoef je er ook niets van te verwachten. Dus hoe argeloos zijn kopers? Kiezen zij er niet zelf voor dat ze er geen geld aan uit willen of kunnen geven?



helaas het ontbreken van een merkje wil niks zeggen, ik weet dat zadelmarkt gewoon zelf een naampje (merano enz) heeft verzonnen voor hun zadels en merkjes heeft laten maken en die dus op die goedkope zadels plakt, dus dat zegt niks. je ziet het aan de kwaliteit van het leer, aan de stiksels, aan de scheefheid van de boom, vaak ook aan de lak,
En als het een erg goed gemaakt flut zadel is dan merkt men het pas na een paar keer rijden.

tegenwoordig kan iedereen in india zadels laten maken en er voor een paar cent meer een merkje op laten plakken,

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:02

een minder duur zadel is niet per definitie slecht,niet iedereen kan €1200 euro aan een zadel uitgeven.

ik denk dat je het kan herkennen door idd het zadel echt te zien,te voelen aan de kussens en het leer,maar dat geldt eigenlijk voor elk zadel,duur of goedkoper

Nielojram

Berichten: 7861
Geregistreerd: 14-02-02

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:44

Het leer van een goedkoop zadel is vaak zo 'glimmend' niet zo'n diepe kleur als de duurdere zadels hebben.

En, het valt mij op, dat de voorkant van de lepel altijd zo bol is, als ik een fotootje ervan zie, zal ik hem hier ff plaatsen, voor het beeld.

Stiksels liggen ook vaak op het leer, ipv in het leer.

Jessix

Berichten: 16495
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:56

Ik denk niet dat je snel kan spreken van een goed of slecht zadel. Het ligt natuurlijk ook wel aan de eisen die je als koper stelt. En natuurlijk aan wat geschikt is voor je paard/pony.

Een goedkoop merkloos zadel kan net zo goed liggen als een duur merk zadel. Alleen gaat het duurdere zadel waarschijnlijk langer mee. Ik denk dat de koper zich gewoon even moet gaan verdiepen in zadels voor er een wordt aangeschaft. Doormiddel van internet, het bezoeken van meerdere winkels en advies inwinnen van andere mensen. En ik neem aan dat je, als je een beetje je best doet ook altijd wel verschil ziet in kwaliteit. (afwerking, leer, vulling, etc.) En als je dan toch gaat voor het duurdere merk dan weet je ook wel waar je op moet letten als je zo'n zadel gaat kopen. De merknaam staat toch altijd meerdere keren op het zadel. Ik kan me niet voorstellen dat je met een ander zadel thuis komt en denkt dat het een Kieffer is.

Maar nogmaals, er zijn zat mensen die ook tervreden zijn met een merkloos zadel, denk bijv. aan de manegehouder.

Dus kortom, en dan geldt voor alle aankopen, verdiep je er even in voor je iets koopt.

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:02

Een slecht merkloos zadel is vaak gelijmd.
Dan moet je goed onder de (zadelrok?? dat stukje waar je beugel vast zit) kijken en kijken of daar naden zitten of dat ze gelijmd zijn!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:06

ik heb ook een goedkoop zadel gekocht toen ik mijn paard zadelmak ging maken! zadel was 125 euro maar was wel van goede kwaliteit! heb em nu 4 jaar en helaas is ie te klein geworden voor mijn paard maar het is en blijft een goed zadel ookal zit er geen merkje op! goed leer en goed gevult Haha!

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:07

Natuurlijk is het belangrijk hoe een zadel op je paard ligt. Een duur zadel kan minstens even belabberd liggen als een goedkoop zadel. Maar ik zal zelf toch altijd voor de duurdere merken gaan. De kwaliteit is gewoon heel anders. Het valt bijna niet te vergelijken... Het leer is veel beter en is plantaardig gelooid ipv chemisch (kleur geeft dan niet zo snel af). Het leer is ook veel soepeler. Het zadel is idd beter gestikt en gevuld. Hoewel je van dat laatste eigenlijk nooit zeker kan zijn, tenzij je het zadel eerst openhaalt. Vaak kunnen de betere kwaliteit zadels makkerlijker verbouwd worden moest dat nodig zijn. Ook een voordeel, vind ik.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:29

Tja je zegt het zelf al: argeloze kopers.. En denk je dat dat alleen bij zadels gebeurd? Denk dat je zelf het antwoord al wel weet Knipoog. Dat gebeurd overal. Neem nou bijvoorbeeld de autobranche.. 8 van de 10 mensen die een auto 2e hands koop bij een jan-om-de-hoek-garage met een zogenaamd bovag keurmerk word opgelicht als het om de aankoop van een auto gaat. Zo zit dat dus ook met zadels.

Mensen die zich er niet in verdiepen en die alleen op de prijs af gaan, kunnen zulke dingen ook niet aan een zadel zien..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 08:10

Het is juist niet op de prijs afgaan.... mensen die kiezen voor een 2e handse en dan min of meer bedonderd worden, omdat ze geen kennis van zaken hebben en te veel vertrouwen in de particuliere verkoper...

En scheve bomen krijg je ook bij de dure A-merkzadels als je verkeerd opstijgt.
hoe stijg je op en hoe niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:55

Alane schreef:
En scheve bomen krijg je ook bij de dure A-merkzadels als je verkeerd opstijgt.
hoe stijg je op en hoe niet


Lachen dat er ook op die site wordt geadviseerd om een opstapje te gebruiken.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:26

Dat paard staat een stuk stiller dan mijne..

Anoniem

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:51

En toch, je hebt die Kentaur zadels. Ik heb nog de eerste versies er van gezien, sterk goed doorgevet buffelleer. Je moet het mooi vinden, maar kwalitatief een beregoed zadel. Toen iets van 800 euro compleet nieuw. De nieuwe dressuurzadels zijn zo mooi geworden, mooi glad leer, moderne wrongen, compleet 900 euro. Een meisje op mijn stal heeft er een en ze is er super blij mee, hij blijft in het gebruik mooier dan mijn Passier die dus echt wel dik 2 x zo duur is.

Is wel geen 300 euro, maar ik weet niet hoeveel de vzh kentauer kost, misschien 700?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:47

even off-topic: Wij hebben ook een KenTaur, springzadel, en die was als piepjonge 2e handse 495 euro.... Ze lijken behoorlijk waardevast. Geen idee wat de nieuwprijs is/was.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:13

Yvonniej schreef:
Dat paard staat een stuk stiller dan mijne..


Dat valt te trainen.

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:19

Cassidy schreef:
Yvonniej schreef:
Dat paard staat een stuk stiller dan mijne..


Dat valt te trainen.

En dat vergt veel geduld.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:21

eerder doorzettingsvermogen Ja

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:24

Alane schreef:
eerder doorzettingsvermogen Ja

Bij die van mij geduld... heel veel geduld, naast het doorzettingsvermogen..
en altijd heel rustig ontspannend vragen.
niet boos worden.. hahaha
(we zijn nu 2 jaar verder en ik kan thuis en in de hal zonder steigeren, achterwaards of ervan door gaan op komen)
maar op concour.. forget it...

DubbelFun

Berichten: 88885
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:27

Een zadel van goede kwaliteit heeft ook een goede nakontrole. Zadels van mindere kwaliteit (tot slechte zadels) hebben een mindere kontrole of zelfs geen !!
Kijk o.a. eens naar de stiknaad en de rimpelingen/plooien in het leer van de kussens, dit hoort gelijkmatig verdeeld te zijn over de komplete rondgang.
Bij goede zadels is dit het geval, bij de mindere begint men te enthousiast met rimpelen en komt leer te kort op het eind of men rimpelt niet genoeg en houdt aan het eind ineens een stuk leer over wat nog snel even weggerimpeld moet worden.

Heel simpel door elke leek waar te nemen, alleen moet je het wel weten Knipoog

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: goedkoop zadel, hoe herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:16

Cassidy schreef:
Yvonniej schreef:
Dat paard staat een stuk stiller dan mijne..


Dat valt te trainen.

Dat klopt, maar mijne is is nu 2 maanden echt onder het zadel dus ik verwijt hem niet zo veel.

En die andere van mij die is nogal enthousiast. Dus als je er net op zit moet je niet eerst 5 min gaan stil staan om je beugels singel etc te doen..