verschil van sporen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dyaco

Berichten: 1438
Geregistreerd: 22-01-04

verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:36

Kan mij iemand het verschil vertellen tussen verschillende sporen en wat doet nu precies de lengte ervan?
Dus bv. stompe ,knop, wieltjes , die vierkante ,zwanenhals ,enz.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:17

Hamersporen zorgen voor kneuzingen aan de bespiering, wieltjessporen (vooral met glad klein wiel) zijn erg scherp. Hoewel sporen met een grof tandjeswiel erg spectaculair ogen zijn deze zachter dan de gladde versie of zelfs een knopspoor, omdat de druk over een groter oppervlak verdeeld wordt. Het wiel moet echter ten allen tijde kunnen draaien, en met dit soort sporen moet je rollen en niet prikken.

Een zwanehals is voor mensen met lange benen, om beter op de correcte plek aan te kunnen drijven zonder hun been op te hoeven tillen.

dyaco

Berichten: 1438
Geregistreerd: 22-01-04

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:14

enn wat is dan het verschil tussen stompe en knop sporen ?
en die hamer sporen en wieltjes zijn dus niet aanteraden ?

Nielojram

Berichten: 7862
Geregistreerd: 14-02-02

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:02

bedenk jezelf eens wat je voelt als je een knopspoor tegen je arm duwt, en een stompe..
neem aan dat je dus je eerste vraag hierboven al beantwoord hebt dan Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:20

Ik zou eerder voor een grove wielspoor gaan dan voor een knopspoor, hamersporen komen er al helemaal niet in. Vraag maar eens aan een slager wat voor schade er aan het weefsel ontstaat door een hamerspoor...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 02:37

Ik heb zelf kleine knopspoortjes en stompe spoortjes. Op de stompe spoortjes reageert mijn pony feller dan op de knop. Dus wil je voorzichtig beginnen met sporen: de kleinste knopspoortjes of zoals hierboven al staat: grove wielspoor.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: verschil van sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:36

Als je nog zachter wil beginnen moet je africhtingssporen kopen. Deze sporen hebben een bolletje aan het einde van rubber wat ook nog kan draaien (je mag er alleen niet mee starten) Ze worden ook vaak gebruikt bij paarden die snel wondjes oplopen van stompe/knop sporen...