Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:38

Bij de manege waar ik rij staat sinds kort een paard wat een bit heeft waarbij in de bitringen 2 kleine ringetjes zitten. Dacht altijd dat die er voor de sier zaten Bloos

Maar nu keek ik op de site van divoza en zag dit bit daar omschreven staat als een H&M 3 in een trens. (Weet jammer genoeg niet hoe ik de afbeelding hier kan plaatsen).

Daar stond bij geschreven dat de teugels op verschillende manieren bevestigd kunnen worden en zo zorgen voor sterke of minder sterke inwerking.

Op de manege zijn de teugels bevestigd door het onderste kleine ringetje.
Heeft dit bit nu een andere werking dan een gewoon bit? en zo ja hoe dan?

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:40

Ja, wanneer het aan een ringetje bevestigd is, werkt het bit iets scherper Knipoog

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:41

Volgens mij is dat zo'n bit met een kleine hefboomwerking als je het bakstuk aan het bovenste ringetje bevestigd en de teugels aan het onderste..
Maar dan zou ik de foto eens moeten zien om t zeker te weten..

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:42

Ik weet niet precies welk bit je bedoeld, maar ik denk dat het te maken heeft met de gevoeligheid van de mond. Als het paard bijvoorbeeld erg hard in de mond is, denk ik dat de teugels door het onderste ringetje moeten (of andersom sorry Bloos)

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:42

MysticTinker schreef:
Volgens mij is dat zo'n bit met een kleine hefboomwerking als je het bakstuk aan het bovenste ringetje bevestigd en de teugels aan het onderste..
Maar dan zou ik de foto eens moeten zien om t zeker te weten..


dat zou ook kunnen.
@Lindsey: om een foto te kunnen plaatsen heb je de link nodig en dan typ je dit in: [img] HIER DE LINK [/img]

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:56

Oke hierbij dus een poging voor de link hoop dat het werkt
[img] http://divoza.com/shop/a.visit/nl[img]

Mystic tinker het bakstuk zit inderdaad aan het bovenste ringetje vast en de teugels aan het onderste ringetje.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:03

ik denk dat je deze bedoelt;

Afbeelding

en ik denk dat de werking het meest overeenkomt met een milde versie van het pessoabit. Alleen door de kleine afstanden is de hefboomwerking minder groot dan met een 'echte' pessoa.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 15:08

inderdaad beantsje die bedoel ik.

Anoniem

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:19

Doordat de bakstukken en de teugels vast zitten, en de ringen dus niet schuiven, werkt het bit scherper in doordat je ene lichte hefboom werking krijgt.

Persoonlijk vind ik zo'n bit dan ook een slechte zaak op een manege. Daar heeft niet iedereen even vriendelijke handen door onervarenheid.
Ze horen je daar aan te leren, hoe je een sterk paard, toch weer licht krijgt...maar helaas...

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:00

runningkawa schreef:
Persoonlijk vind ik zo'n bit dan ook een slechte zaak op een manege. Daar heeft niet iedereen even vriendelijke handen door onervarenheid.

Ben ik volkomen met je eens. Op de manege waar ik rij zorgen ze goed voor de paarden. Vind het dan ook erg jammer dat ik er nu achter kom dat dit paard met een bit loopt wat dus minder paardvriendelijk blijkt te zijn. Paard is inderdaad wat harder in de mond dan het gemiddelde paard en gaat gauw hangen als hij de kans krijgt.

Ze horen je daar aan te leren, hoe je een sterk paard, toch weer licht krijgt...maar helaas...


We krijgen wel goed les. leren ook echt wel hoe je op zo''n paard moet reageren. Dat maakt het juist zo tegenstrijdig. Ga de eerstvolgende les toch eens vragen waarom ze niet een "normaal" bit gebruiken. In mijn ogen moet het toch ook mogelijk zijn om dit paard op een normaal bit te rijden.
Vind dat je als manegeklant altijd kritisch moet blijven kijken hoe er met de paarden wordt omgegaan. Heb hier gewoon mee gereden omdat ik niet beter wist maar ga nu toch vragen of dat paard niet een gewoon bit kan krijgen en ga aan de andere mensen die dit paard vaak berijden ook vragen of ze dit willen aangeven bij de instructrice. Hopelijk komt er dan een ander bit.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:17

als je nu zelf gewoo nde teugels door de grote ring haalt, heb je toch een soort van bustrens, hoeft daarom niet direct een ander bit te zijn

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 21:51

Ja dat kan natuurlijk ook nog Knipoog. Dan hoeft er niet eens een nieuw bit te komen. Denk dat dit hoofdstel meeverkocht is aan de manege toen het paard bij ons kwam.
Doe ik dan liever weer niet ongevraagd. Hoewel ik wel benieuwd ben of het opvalt als ik dat zou doen.
Maar dat verwacht ik eigenlijk van wel.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:46

gewoon eens proberen
en als ze er iets van zeggen
oh, nee hoor dat was niet express, maar de teugels waren los en ik wist niet meer hoe ze aan dit bit moesten Haha!
of gewoon op voorhand vragen

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Wat is het verschil met een "gewoon" bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:40

idd als je hard aan de teugels trekt komt er druk vrij achter de oren.