wat is dit voor een hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 23:47

hoi, ik heb een hoofdstel, van marktplaats gekocht, er gaan drie dingen achter het hoofd langs, de frontriem is daardoor ook anders dan anders (twee keer twee gaten).
er is maar 1 los bakstuk de andere zit vast aan het gedeelte dat achter de oren langs gaat, verder gaat de neusriem achter de oren langs en de keelriem (die is gewoon helemaal los van de rest.)

het probleem is nu dat de frontriem en de neusriem te klein zijn, en ik wel anderen zou willen die passen, maar weet niet of dat vaak verkrijgbaar is?
is dit hoofdstel apart, of is er een naam voor en komt het dus vaak voor?

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 00:51

hoeveel van dat soort hoofdstellen wil je hebben Haha! Clown

Is een gedeeld kopstuk en komt dus vaker voor.

De frontriem zal problematischer zijn dan de neusriem, iedere neusriem zal passen.
Ik dacht dat ooteman ook frontriemen online heeft (gehad) vior gedeelde kopstukken.
Succes

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:00

oke, bedankt!
ja ik vraag het niet voor niks, ik heb gewoon geen idee, ik ben gewone lage neusriem hoofdstellen gewend.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:20

Gewone frontriemen kun je eventueel ook gebruiken, maar bij deze hoofdstellen zijn frontriemen met gedeeld kopstuk handiger en mooier.
Maar je kunt dus ook 'gewone' frontriemen gebruiken hoor Knipoog

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:25

Bij de meeste ruitersportzaken zijn gedeelde frontriemen wel te koop hoor, en zo niet, kunnen ze vaak worden besteld..
Ik maak zelf ook frontriemen, sinds kort van nieuw en dikker skai leer, en in allerlei modellen met of zonder strass steentjes. En ik maak ze ook voor gedeelde kopstukken. (zie de link in mn onderschrift)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-07-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Berichten: 13120
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:26

Mijn zus heeft ook zo iets voor dr pony volgens mij!

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:26

volgens mij is dit gewoon een engels hoofdstel. dat je 2 gaten in je frontriem hebt is omdat de keelriem dus los zit. ik vind dit persoonlijk wel mooie hoofdstellen (kiefer heeft er ook veel van.. zijn zelfs de wat duurdere.) a

als ik jouw was. zou ik de neusrien wat hoger doen. hij moet 2 vingers onder het botje (weet ff niet hoe die heet) en officeel net boven de bitringen. dan staat het wat mooier.

een neusriem is wel los verkrijgbaar bij een paardenzaak. doordat de keelriem los is is het lastig om een andere frontriem te vinden. wat voor maat hoofdstel heb je?? vaak heeft een fjord wel Full

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:33

het klopt dat het hoofdstel op de foto's niet goed zit, ik had de foto's gemaakt om te laten zien en erbij te vragen of het zo goed zit (in mn topic op itp)
ik heb toen het hoofdstel op de goede maat gemaakt, en dan past de neusriem echt maar nét, op het eerste gaatje, het zit dan best strak!
ik had het gevoel dat het dan iets te strak is.
zijn daar ook richtlijnen voor dan?

ik heb geen ide welke maat dit is, ik heb het van marktplaats van een meisje die het te koop had omdat het haar verzorgpony veel te groot was, verder weet ik er niks van..
was een gokje dus.

Marigold heeft van halsters maat Cob, en we hadden nog een oud fries tuighoofdstel liggen en dat is haar te groot, ik denk dat dit hoofdstel pony of cob is dan..

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:41

als hij net wel past de neusriem. dan moet je hem heeeeeeeel vaak invetten. dan rekt hij wat uit.
en offcieel moeten er ergens bij de neusriem 2 (platte naastelkaar, vingertopjes) tussenkunnen. maar te strak heb je hem niet zomaar hoor

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:42

Ik kan je de frontriem precies op maat maken, hoef je de oude maar op te meten.
Ik zou wel een iets grotere maat nemen voor de frontriem, want deze zit toch iets te strak en te hoog lijkt me zo vanaf de foto.
De neusriem idd iets hoger, en kun je er met een gaatjestang geen extra gaatje bij maken? Of past dat niet meer? Dan kan ie wel wat hoger.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:51

ik heb het hoofdstel bij de pony hangen en ben daar zelf pas donderdag of vrijdag weer (tijdelijke situatie).
ik heb op je site gekeken ja mystic, je leest nog wel van me.
het moet zeker wel een grotere frontriem worden, deze is echt te klein, dat was gelijk al wel duidelijk.
mijn gevoel zegt dat een iets grotere neusriem toch beter is, ik zag er net wel 1 te koop bij alles voor paarden, maar dat was een full helaas zonder sperriem dingetje.
deze neusriem die ik nu heb is zo krap dat het ook snel voor het oog zit. (ja vooral ook door de frontriem he, maar ook omdat het zo hoog ligt van de neus naar achter de oren.)

Niekes

Berichten: 1712
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: The garden of Ede(n)

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:18

Past de sperriem wel? Anders kun je gewoon een 2e handse neusriem maat full kopen en je eigen sperriem blijven gebruiken.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:24

sperriem past wel ja.
ik ben dus een andere frontriem (gedeeld) nodig en een andere neusriem.
die hier te koop was had geen lusje voor sperriem, maar was ook wel duur hoor vind ik, ik bedoel het hele hoofdstel heeft me 17,50 gekost..
ff EEA en marktplaats in de gaten houden dus maar weer Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:35

Een los lusje voor de sperriem aan een engelse neusriem kan je heel makkelijk (laten) maken van een stukje niet te dik leer met 4 gaten erin. Je neemt een stukje leer van ca. 5 cm lang en ca. 2,5 cm breed. Dit sla je om de neusriem heen en je snijdt er 4 gleuven in waar de sperriem doorheen kan. Een ruitersportzaak met eigen zadelmakerij of een schoenmaker kan dit zo voor je maken.

Als je er niet uitkomt zal ik even een foto maken hoe het er in de praktijk uitziet.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:39

ja snap het wel, en moet sowiezo met mn tuig (voor-de-wagen-tuig) naar de zadelmaker, maar ja.
ik wil gewoon het liefst het zelfde spul (vooral de neusriem) en dan een slagje groter.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:35

lastig.. 2dehands spul...

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat is dit voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:37

ja he..
maar ja ik wacht ff op iemand hier op bokt die had zo 1 als deze maar dan in full te koop, als die niet te duur is haal ik die erbij, dan maak ik van twee hoofdstellen 1, en heb ik weer fijn allemaal losse tweedehandse onderdelen te koop Knipoog
merkloos. Tong uitsteken
oja het hoofdstel van die bokker is een kieffer, ze vond deze daar ook op lijken.