Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:49

In mijn topic op ea onstond een beetje een discussie over wat nu fijner is voor een paard: Een wat dikker bitje of een dunner bitje:
[GZ]Enkelgebroken bustrens ZEER DIK

pmarena schreef:
Poeh , dikker dan 23 mm is moeilijk te vinden....

Misschien is het dier juist wel dolblij als je er een dunner bit inhangt , minder rommel in de mond is over het algemeen fijner dan een mond vol metaal..... kunnen ze nog een beetje slikken en ademen tenminste Knipoog


roxje21 schreef:
Evn off-topic, Pmarena, een dun bitje werkt juist harder/scherper in , in de mond. Het is dus niet meer rommel wat erin gehangen wordt, maar juist zachter.


Ineke2 schreef:
roxje21 schreef:
Evn off-topic, Pmarena, een dun bitje werkt juist harder/scherper in , in de mond. Het is dus niet meer rommel wat erin gehangen wordt, maar juist zachter.

Pmarena zegt ook niet dat je een dun bit moet gebruiker, maar zo dik als de topicstarter wil is wel erg overdreven. Zo'n enorm dik bit is niet zachter voor de meesten paarden. Je mond zo propvol hebben dat je je mond amper dicht kan doen is verre van prettig.


De quotes Knipoog

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:53

ik denk gewoon er tussen in Tong uitsteken

Te dik is niet goed voor hem ivm ademen en slikken en te dun is niet goed omdat het harder/scherper werkt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:57

sommige paarden lopen fijner op een (heel) dun bitje omdat deze weinig ruimte in de mond hebben, dan is een dik bit juist minder fijn. Elk bit kan scherp zijn, het is net hoe je ermee rijd.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:05

Sisco4life schreef:
ik denk gewoon er tussen in Tong uitsteken

Te dik is niet goed voor hem ivm ademen en slikken en te dun is niet goed omdat het harder/scherper werkt.

Te is nooit goed Knipoog
Ik zal vanavond even uitleggen waarom ik zo'n heel dik bit zoek. Moet nu weg Doei!

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:22

er is nieuw onderzoek gedaan naar de paardenmond ivm het bit.
Er werd altijd gezegt: Hoe dikker hoe vriendelijker en hoe dunner hoe scherper.
Nu zijn ze er dus achter dat een paard helemaal niet zoveel ruimte in de mond heeft, en dus al helemaal niet voor een heel dik bit.
Naar mijn mening heeft het bit ook niet alles te maken met de scherpte, maar de RUITERHAND!!
Je kunt er wel een dikker bitje in hangen, maar als je dan nog trekt of hangt of de rest dan is zo'n bit echt niet vriendelijk! Met een dun bitje en een stille, zachte ruiterhand zal de inwerking veel minder scherp zijn

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:25

ligt er heel erg aan per paard, mijn vorige paardje liep beter op een iets dikker (niet echt dik) enkelgebroken watertrensje. De pony die ik nu heb loopt het best op een dunne dubbelgebroken, die wordt gek met een hele mond vol.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:35

Dik bit is slechter omdat het paard zijn mond niet kan sluiten. Dun bit is zo hard als de handen die het bedienen, maar het moet dan ook geen ijzerdraadje worden. Dunner is dus beter...maar niet overdrijven.

Anoniem

Re: Dik bit/ Dun beter - Fijner voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:08

Zo dik als de mond toe laat.

Dun is namelijk scherper, maar als het zo is dat er door dik geen plaats meer is in de mond, dan is dat ook niet fijn. Dan is wat dunner fijner. Maar net wat cassidy zegt, niet gaan overdrijven