vervangen van zadelkussen vulling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 23:04

Lijkt me een duidelijke vraag:

Hoe vaak vervangen jullie de vulling van je zadel?

Doen jullie dat überhaupt of helemaal niet en waarom dan wel of niet?

Ik zal mijn vraag verder op in dit nieuwe topic nader uitleggen.

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:08

In de tijd dat ik mijn zadel heb, is ie naar mijn weten alleen maar opgevuld (2 keer). Voordat ik topics met jouw werk heb gezien, was ik me er niet eens van bewust dat de vulling van het zadel vervangen kon worden. Bloos

Al moet ik zeggen dat het me nu wel een hele logische handeling lijkt. Een hele kromme vergelijking misschien maar een kapotte uitlaat las je een paar keer en uiteindelijk vervang je die ook.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 23:15

redelijk voorbeeld wat je noemt, maar ik kom er later op terug met uitlegen ander voorbeeld.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:19

anderzijds, nieuwe vulling moet zich ook weer helemaal aanpassen en vormen naart de rug van je paard.

Maar ik denk dat niet vullen of zelfs vervangen, op den duur ook niet goed is aangezien mij lijkt dat de vulling steeds meer samengeperst wordt ( hard dus ) en steeds dunner daardoor.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:30

Hannanas schreef:
anderzijds, nieuwe vulling moet zich ook weer helemaal aanpassen en vormen naart de rug van je paard.

Maar ik denk dat niet vullen of zelfs vervangen, op den duur ook niet goed is aangezien mij lijkt dat de vulling steeds meer samengeperst wordt ( hard dus ) en steeds dunner daardoor.


Is niet nodig bij gebruik van goede wol en een correcte manier van vullen.
Tuurlijk zal op een gegeven moment de wol gaan ''zakken'' maar hard worden van de wol hoeft bij mijn weten niet.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:54

Zoals je weet, heb ik het maar aan jou overgelaten om te beoordelen of het nodig was bij mijn zadel (niet dus).
Ik kan me voorstellen dat de schokdempende werking zeg maar er op een gegeven moment uit is, maar ik vind dat moeilijk om zelf te beoordelen. Als het allemaal hobbels en bobbels is, is het ook wel tijd, denk ik.
Maar ik wacht met spanning op je toelichting!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:56

beantsje schreef:
Als het allemaal hobbels en bobbels is, is het ook wel tijd, denk ik.

Dat durf ik wel met zekerheid te zeggen Knipoog

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:12

mijn zadel laat ik wel 1x per jaar opvullen,maar ik geloof niet dat ooit de hele vulling vernieuwd is, moet je dit speciaal aan je zadelmaker vragen of horen ze dit uit zichzelf te doen?

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:46

Ik wordt vaak benaderd om zadels op te vullen.... maar waarom vullen?
Vaak moet er juist wat uit.
Daarnaast kan je je vulling zien als een sportschoen.
Een nieuwe heeft nog veel demping en loopt "licht"
Naarmate de schoen ouder wordt vermindert de demping en krijg je vermoeide voeten. In een later stadium last van enkels knieën en heupen.
Maar koop je dan weer nieuwe dan loop je weer als een kieviet.
Bij wol is dat niet anders. Wol zakt in en wordt stug.

Welbeschouwd rijden we allemaal op een air zadel.
Waarom?

Nieuwe wol is niet in elkaar gedrukt en heeft dus veel lucht tussen de vezels.
Foam en schuim kussens hebben ook lucht maar dan opgesloten in kleine poriën ( het feitelijke materiaal)
Bij Flair en Cair is de lucht opgesloten in een kussen en is dus niet verwijderbaar.

Foam en rubber vullingen gaan als ze ouder worden ( 20 jaar en ouder) verpulveren waardoor het dus geen lucht meer vasthoud.

De wol die we gebruiken in onze zadels is veerkrachtig. Dwz als je erop drukt druk je de lucht eruit maar die zuigt a.h.w. de lucht weer terug bij loslaten.
Maar wol klinkt in in de loop der tijd onder druk van je gewicht en inwerking van vocht.
Maar als we bij vullen vullen we aan de boom kant van het zadel en niet aan de paard zijde. Het paard heeft dus wat demping betreftweinig voordeel, die voelt de hardere vulling.

dat is één van de redenen dat ik adviseer om eens in de paar jaar, afhankelijk van de rij frequentie, de wol te laten vernieuwen.
Een nieuwe sportschoen dus!

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:50

Weet je, dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Dat dit door een zadelmaker wordt geadviseerd. Maar ik vind het wel een heel goed advies.

Kun je niet een vakblad benaderen voor een artikel over dit onderwerp? Mijns inziens is de kennis van de ruiters over hun eigen zadel te beperkt, laat staan de kennis van de gemiddelde zadelmakerij.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:56

HM is maandag bij mijn zadel wezen kijken, hij lag goed maar de kussens waren te hard. Ze is ook erg gevoelig op de rug onder het zadel. Toen hij het zadel openmaakte kwamen er 3 soorten vulling uit, allemaal hard en klonterig. Conclusie bij dit zadel was dus ook alles eruit, en nieuwe wol erin. Ik heb de wol in m'n handen gehad en dat voelde erg goed aan! Hij had het zadel mee (geen tijd om het daar en dan te doen) en ik heb het nog niet terug, dus kan niet aangeven hoe het nu voelt.

Ben wel benieuwd hoe Shine eronder gaat lopen, ook al is ze gevoelig op de rug daar merk ik niet veel van tijdens het rijden (de Z-knoppen zitten erop en ze sjouwt makkelijk en met veel souplesse), maar het kan natuurlijk goed dat je pas weet dat het nog véél beter kan als je beter voelt Bloos Knipoog !

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:03

Ik laat ieder jaar mijn zadelmaker komen om mijn zadel na te kijken. Vroeger betekende dat dat hij om het jaar een nieuwe vulling kreeg in de praktijk. Ik heb nu sinds kort een flair zadel en laat de zadelmaker dan nog steeds eenmaal per jaar komen, gewoon om te kijken of alles nog goed ligt en eventueel aanpassingen te doen.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:25

als ik het advies van HM goed begrijp kun je dus beter 1 x per jaar je zadelvulling helemaal laten vernieuwen ipv op of afvullen? kun je mij enig info geven wat dat ongv. gaat kosten? ben nu jaarlijk tussen de 50 en 80 euro kwijt.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:31

Naar wat ik ervan begreep hoeft er niet ieder jaar nieuwe vulling in hoor, maar als de vulling veerkracht verliest moet 'ie vernieuwd worden. Ik ben nu €200,- kwijt (30 voorrijkosten, 170 materiaal en arbeid).

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 11:41

ieder jaar vervangen is heel rigoreus maar is ook niet nodig.
Bij een gebruik van 10 uur per week moet je je zadel elk half jaar laten controleren. Eens in de drie a vier jaar volledig vervangen is dan een goede frequentie.
Een en ander is ook afhankelijk van het gewicht van de ruiter, hoe stil je zit of juist helemaal niet en zelfs je onderhoud is van belang.
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 14-07-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:51

En wat is volgens jou nu de juiste manier van onderhouden?

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:59

Harnessmaker, hoe zit het eigenlijk met de vulling van nieuwe zadels? Ik heb hier op Bokt al vaak gehoord dat je de vulling van een nieuw zadel na 3 maanden moet laten vervangen... Klopt dit wel?

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:04

Precious20 schreef:
Harnessmaker, hoe zit het eigenlijk met de vulling van nieuwe zadels? Ik heb hier op Bokt al vaak gehoord dat je de vulling van een nieuw zadel na 3 maanden moet laten vervangen... Klopt dit wel?


ja dit zou ik ook graag willen weten aangezien ik nog maar pas een nieuw zadel heb.
Mij hebben ze toen aangeraden om binnen 2/3 mnd op te laten vullen..

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 13:10

Ik zal een foto laten plaatsen met een vulling van een kieffer van een week oud.... één en al klont....

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:13

Wat kost het vervangen van de vulling eigenlijk. Ik laat mijn zadel wel ieder jaar opvullen en de kussens zijn niet hard zeg maar. Ze veren lekker in als ik er in druk. Maar als ik dit hoor zou ik ook wel is een hele nieuwe vullingen willen. Is nog nooit gebeurd en het zadel is 6 jaar oud.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:20

bij mijn zadel is dat ook nooit gebeurd en het is al 14 jaar oud Bloos

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:48

Harnessmaker: top dat je een foto van de vulling gaat plaatsen OK dan!

Maar is het bij alle zadels (en dan denk ik voornamelijk aan de duurdere merken zoals Passier, KN, Schumacher en Prestige) zo dat de vulling na een week al klontert? Of heeft dit meer te maken met de kwaliteit van de zadels?
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 15-07-06 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:46

Hier dus de foto van de vulling die uit het nieuwe zadel komt :
Afbeelding

En nog een foto van het Cair en een foto van het Flair systeem.
Cair links, Flair rechts
Afbeelding

Dit is wat harnessmaker als geheel uit een kussen haalde:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nijn op 14-07-06 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:55

Het zal toch ook wel aan de zadelmaker liggen? Je hebt van die zadelmakers en die vullen echt met (banketstaaf gezegd) poetskatoen. Ik ben van mening dat (je moet willen dat) je zadel wordt gevuld met zuiver scheerwol. Ik heb er trouwens geen idee van wat voor vulling er standaard in de zadels van verschillende merken zit. Harnessmaker verlicht ons!

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: vervangen van zadelkussen vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:19

Ik, vele collega's en vele leveranciers gebruiken (half) syntetische wol.
Schapenwol wordt ook wel gebruikt maar is aanzienlijk duurder. Resultaten over de lange termijn zijn zo goed als hetzelfde.
Overigens is er wel een groot verschil in de soorten vulling.

Ik zal mijn Sronnie vragen nog e.e.a. te plaatsen.