Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:23

Tsja heb het hoofdstel binnen!

Maar hoor hier en daar dat je hem lekker nacht in de olie moet laten zitten, maar als ik mn hoofdstel er in zie liggen slaan de twijfels toe.

Hoe doen jullie dat altijd met nieuw hoofdstel?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:40

Was dat geen passier gemini dat je gekocht had?
Ik heb mijn nieuw hoofdstel werschijnlijk morgen of donderdag.
Ben ook benieuwd naar reacties!!!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:54

Inderdaad, de passier gemini! Hij staat erg goed, maar nog erg stijf.


Er zijn er toch zat die dit weten?

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:19

Ik heb gehoord dat dat juist niet goed is, dat het leer hier zwak van wordt.
Je kunt 'm beter eerst goed oliën (het leer zal de olie eerst helemaal opnemen) en dit blijven doen, totdat het leer er een hele nacht over doet om alle olie op te nemen. Dan is het leer goed soepel, maar toch nog steeds sterk.
Veel plezier met je nieuwe hoofdstel!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 21:28

Heb hem er net uitgehaald, dan heeft ie er 3,5 uur ofzo erin gelegen. Even afgedaan met een doek en ligt nu nog even na op een handdoek.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:58

Volgens mij kunnen de stiksels erdoor loslaten. Daar wordt wel eens voor gewaarschuwd.
Ik heb vorig jaar een lichtbruin western hoofdstel een hele nacht in de olie gelegd omdat ik em donkerbruin wilde hebben. En dat is wel goed gelukt, maar hij heeft wel nog zeker een maand lang glibberig aangevoeld Tong uitsteken Maar was wel meteen lekker soepel.
De stiksels zijn trouwens na een jaar nog altijd niet los.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:16

Je moet je hoofdstel gewoon 2x inoliën, niet de hele nacht in de olie leggen. Daar wordt het niet soepeler/mooier van. Ik heb ook de Gemini en wordt met gebruik steeds soepeler. Leer blijft er mooi glanzend moet ik zeggen.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:20

nee, in de olie leggen is juist slecht.

gewoon goed in olien is genoeg.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 23:10

Heb het er gelukkig uitgehaald..... Nagelbijten / Gniffelen
Alleen teugels moet ik nog goed doen.

Heb wel mn oude hoofdstel er net ingelegt, maar dat ding is zo stug en droog als t maar zijn kan (ondanks dat ik het regelmatig goed onderhoud).
Die is al 3-3,5jr oud, dus kan geen kwaad lijkt mij.

Bedankt idd voor de reacties!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:30

Ik doe het wel en laat het dan opdrogen zo lang als nodig is en dan vet ik het eenmaal. Het is dan super soepel en helemaal niet slap. En na jaren ook nog steeds een super staat.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:28

NEEEE nooit doen, ik heb het met mijn huidige hoofdstel gedaan en heb er nog altijd spijt van. Inmiddels heb ik dit hoofdstel alweer een jaar of drie. Ik moet er wel bijzeggen dat het zo'n goedkoop ding was. Mijn hoofdstel is zo slap geworden dat je het leer zo kunt afpellen zeg maar.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:40

Ik heb mijn hoofdstellen echt nooit in de olie gelegd. Er is mij altijd wijs gemaakt dat dit toch wel slecht is voor je hoofdstel en de stiksel, zoals al wordt aangegeven.
Gewoon een paar keer goed dik invetten met olie en laten opdrogen, daarna opwrijven. Werkt prima. Door het gebruik worden de hoofdstellen ook nog soepel Ja Daarna gewoon 1 x in de zoveel tijd (lees: als je er zin in hebt Bloos ) het hoofdstel invetten Haha!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:01

Ik leg ze een uur in de olie en bind ze erna in een plastic zak waar het uit kan druppen tot alles ingetrokken is (kan een paar dagen duren). Daarna is het ontzettend soepel, ook bij van die stugge goedkope zooi. Losse stiksels heb ik nog niet gehad gelukkig.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:03

ik doe het op dezelfde wijze als urielle; dit werkt gewoon goed, of het nu een oud of een nieuw hoofdstel is!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:56

Wij hebben er een wel een keer een nacht in olie gelegd, maar het hielp niet echt, bleef wel stug. Ik zou het gewoon ook ff een uurtje in de olie en laten uitdruppen.
Daarna wel vaak schoonmaken met een fijne zadelzeep (Stubben) daar worden hoofdstellen ook lekker soepel van Ja

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:58

Ik heb het idd lekker even laten hangen. En nu heb ik wel mn oude hoofdstel flink wat uurtjes erin gehad, maar die had het echt nodig.

Ga er vanavond mee rijden, ben erg benieuwd.

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:11

Wilawander schreef:
Ik doe het wel en laat het dan opdrogen zo lang als nodig is en dan vet ik het eenmaal. Het is dan super soepel en helemaal niet slap. En na jaren ook nog steeds een super staat.


Yes doe het zelf dus ook op aanrade van meerdere mensen en ben er nog steeds erg blij mee, hoofdstel is lekker souple en blijft langer mooi, doe het al jaren dus kan niet klagen...

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:07

ik olie nieuwe hoofdstellen/zadels, enz. 3x in en dan zijn ze bij mij altijd mooi soepel. Mij werd ook door verschillende mensen verteld dat olie slecht is voor de stiksels. Als je hoofdstel van zichzelf stug is zou ik misschien wel iets vaker olien. Maar ik zou het niet een nacht lang in de olie laten liggen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:19

NOOIT DOEN MET EEN BRUIN HOOFSTEL

Ik deed het ook altijd maar had niet het idee dat het er beter of slechter van werd. Het probleem van olie is dat het het leer niet echt voed, het wordt er voornamelijk sappig van. Je kunt beter dressing kopen en het daar enkele keren flink mee insmeren en in laten trekken. Lachen

Wat ik ook wel is doe met echt kei hard leer van uren in de regen rijden is eerst in olie leggen, afkuisen en dan invetten met dressing. Heb je net een nieuwe Lachen

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:22

Mijn ervaringen met dressing zijn juist erg slecht. Zelfs mijn dure soepele hoofdstellen werden op een gegeven moment karton dus ik heb het flesje gewoon in de vuilnisbak gemieterd Bloos . Het was me destijds aangeraden bij de aankoop van mijn nieuwe zadel maar ik vond het niks.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:30

De teugels zou ik zeker niet olien, daar worden ze snotglad van!
De rest van het hoofdstel hang ik op en smeer het met een kwast in met olie. Dat is genoeg.
Teveel olie doet het leer opzwellen en maakt het slap, je krijgt geen riempje meer door een passant. het verliest zijn stevigheid. Bovendien kunnen de stiksels gauwer gaan rotten.

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:03

Het lijkt me niet echt goed voor de stiksels, ik olie hem meestel gewoon een keer of drie in van te voren met een doek, dus niet erin leggen..

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:28

beantsje schreef:
De teugels zou ik zeker niet olien, daar worden ze snotglad van!


Goed dat je het er bij zet, ik rij met springteugels dus ik had er niet eens bij stilgestaan.
Wat jij trouwens beschrijft heb ik alleen gehad bij echt heel slecht leer, dat 'droog' al zichtbaar uit gespleten lagen bestond.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Nieuw hoofdstel, echt hele nacht in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:15

Ik verzuip een nieuw hoofdstel altijd door hem een nacht in een emmer met olie te gooien, daarna hang ik hem op zodat die goed kan uitlekken, en poets hem vervolgens op met een oude handdoek.
Blijft hij vettig dan maak ik een sopje van water met iets afwasmiddel, dompel daar een spons in en neem het hoofdstel/stuk leer af.

Voor leren teugels kan ik dit aanbevelen, de teugels krijgen een soort antislip laag ook als het regent (gebruik het zelf op de menleidsels):
Afbeelding

Verder is het met een hoofdstel een kwestie van bijhouden, wij doen hetzelfde spul als hierboven genoemd (gele pot) en met een grotere tussenposen met een kwast en olie.
En ik doe dit al jaren en er is nog nooit een hoofdstel uit elkaar gevallen Haha!