Touwhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:54

Mijn verzorgpony heeft sinds kort een touwhalster om.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een paard niet aan een touwhalster vast mag zetten.
Toen ik dit aan de eigenaresse vroeg, zei ze dat dit wel gewoon mag.
Wat is nou waar?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:08

Nooit doen. Een touwhalster is niet te vergelijken met een normaal halster, dus niet geschikt voor in de wei of om mee vast te zetten omdat het niet breekt en heel scherp inwerkt met druk...

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:12

Je mag je paard nooit vastzetten of in de wei laten met een touwhalster. Het materiaal waar het mee is gemaakt is zo sterk dat je paard het niet kan breken als hij schrikt of ergens aan blijft hangen en zo zichzelf snijwonden kan aanbrengen.

Anoniem

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:58

Ow lekker dan, ze staat op de wei met dat halster en wordt er mee vast gezet Nagelbijten / Gniffelen
Ik doe dr wel een normaal halster aan als ik dr vastzet.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:27

Idd nooit doen
Stel je voor dat t paard gaat hangen Bloos!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:36

ze snijden hun hoofd open als ze vastzitten (hangen of vast ergens aan in de wei). levensgevaarlijk dus, noooooit doen!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:27

Een touwhalster is gemaakt van touw waar ook bergbeklimmers mee werken. Je kunt je voorstellen dat als je hoog in de bergen bent, je absoluut niet wilt dat het touw breekt Nagelbijten / Gniffelen
Het is dus heel sterk touw, waar honderden kilo's aan kan hangen zonder dat het breekt, maar dat kan met paarden wel gevaarlijk zijn als ze vast staan en in paniek raken!

In de wei is het ook gevaarlijk, stel dat ze vast komen te zitten met een hoef in het halster of blijven haken ergens achter...