Drukverdeling - achterbeengebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:57

Gisteravond zat ik oude tijdschriften door te spitten, toen ik op een column stuitte. Daarin schreef een meisje dat ze haar oudere pony (met lichte artrose, iedere dag bewegen een must) met een Westernzadel ging rijden. Hierdoor werd het gewicht beter over de rug verdeeld en dat was beter voor het achterbeengebruik (achterhand), zoals haar DA ook tegen haar had gezegd.

Mijn vraag: klopt dat, of is het complete onzin en juist slechter? En is hetzelfde te bereiken door bijvoorbeeld te rijden met een IJslanderzadel, dat je ook verder naar achteren op de paardenrug plaatst dan een ‘normaal’ zadel?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:50

een slechtpassend zadel hindert het paard in beweging, maakt niet uit welk type.
een zadel wat te ver naar achteren draagt, ook (hindert lendenwervelkolom, en daarmee bekken en achterhand). westernzadels dragen over het algemeen meer naar achteren door, dus lijkt me niet logisch.
een goed passend engels zadel is net zo goed (of misschien zelfs beter). maar let op: wel goed passend!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:12

Een goed passend zadel verdeeld de druk zoiezo goed over de rug. Daarbij maakt het niet uit of het nou een dressuur, vzh, western, of ijslanderzadel is.
Je zult een oudere pony gewoon moeten trainen, zodat de spieren soepel blijven. Op die manier kun je een paard vanuit de achterhand rijden en gaan ze als je het goed doet vanuit de achterhand lopen. Zo plaatsen zelf hun eigen gewicht meer op de achterhand.

Zo moet elk paard eigenlijk lopen, maar het kost behoorlijk veel moeite om dat als onervaren ruiter (zoals ik) voor elkaar te krijgen.

Ik vind het dus een beetje onzin Haha!

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:13

dierfysio schreef:
een slechtpassend zadel hindert het paard in beweging, maakt niet uit welk type.
een zadel wat te ver naar achteren draagt, ook (hindert lendenwervelkolom, en daarmee bekken en achterhand). westernzadels dragen over het algemeen meer naar achteren door, dus lijkt me niet logisch.
een goed passend engels zadel is net zo goed (of misschien zelfs beter). maar let op: wel goed passend!


Mee eens...
Maar dit terzijde: Een zadel met gevulde kussens kan je makkelijker aanpassen dan bijv. een western gebouwd type.

Een zadel wat niet lekker op de rug ligt belemmert je paard. In het ergste geval drukt je paard de rug weg om te ontkomen aan de pijn. Hooft en kont gaan omhoog : \__/
Een paard dat ontspannen kan in de rug kan je rond rijden: neus-hals naar beneden en achterhand eronder: <-->

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:10

Zou er niet bedoeld worden dat de ruiter in verhouding dan verder naar achteren zit en dus niet hoever het zadel doorloopt?
Dus dat in feite een zadel wordt aangeraden waarin de positie van de ruiter verder naar achteren zit om op dit manier het zwaartepunt van de ruiter ook naar achteren te verleggen?

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Drukverdeling - achterbeengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:37

Wendy schreef:
Zou er niet bedoeld worden dat de ruiter in verhouding dan verder naar achteren zit en dus niet hoever het zadel doorloopt?
Dus dat in feite een zadel wordt aangeraden waarin de positie van de ruiter verder naar achteren zit om op dit manier het zwaartepunt van de ruiter ook naar achteren te verleggen?


(Dank voor alle reacties!)

Haha!

Inderdaad, dat bedoelde ik Tong uitsteken
"dat je ook verder naar achteren op de paardenrug plaatst dan een ‘normaal’ zadel?" --> Dat jou, als ruiter zijnde, verder naar achteren op de paardenrug plaatst... Had misschien wel een beetje duidelijker gemogen, excuses Cool

Verandert dit de zaak?