Dressuur met springgericht zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:46

Even een Topic over het rijden van dressuur met een springzadel. Een paar jaar rij ik nu dressuur met een dressuurzadel met heel diepe zit en flinke wrongen. Daarvoor reed ik met een dressuurgericht veelzijdigheidszadel. Sinds kort ben ik begonnen met springen (thuis vooral) en heb daarvoor een tweedehands springgericht veelzijdigheidszadel gekocht. Deze rijdt zo fijn dat ik er eigenlijk ook dressuur mee wil gaan rijden, ook op wedstrijden. Wie heeft hier ook ervaring mee? En wat zegt de jury ervan? Merk je aan je houding etc dat je minder goed zit? Etc etc, alle opmerkingen en meningen zijn welkom over dit onderwerp.

Anoniem

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:52

Ik heb tot de M2 gereden met een echt springzadel met flinke wrongen.
Ik moet zelf iets meer opletten dat ik niet voorover ga zitten door de kortere beugels, maar voor de rest vond ik het altijd prima gaan.
1x heeft een jury er een opmerking over gemaakt dat hij het niet vond staan.
Voor de rest nooit, ook altijd de verdiende punten gehad Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:02

Mijn dochter rijdt ook dressuur met een springzadel, nooit geen problemen mee gehad. Haha!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:05

Een stalgenoot van mij rijdt met een springzadel. Ik vind het er netjes uitzien. Ze krijgt er in ieder geval nooit opmerkingen van de jury over.
Ze zegt alleen zelf dat ze als ze L gaat starten een dressuur zadel wil. Dat omdat een dressuur zadel voor haar idee steviger zit. Maar denk dat dat vooral persoonlijk is.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:56

Ik rijd momenteel alleen maar met mijn springzadel. Mijn houding op mijn dressuurzadel is wel stukken beter, op mijn springzadel kan ik niet netjes zitten. Maar ach we blijven oefenen Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:47

josti als je dat allemaal in 1 post zet is het een stuk duidelijker.

Als jij beter zit in je springzadel zou ik gewoon met springzadel gaan rijden hoor! Niemand gaat je er lelijk om bekijken Lachen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-07-06 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:53

Deze oneliners zijn verwijderd, josti kan in 1 bericht haar zegje kwijt als ze wil.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Dressuur met springgericht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:32

Ik heb een closecontact springzadel, een pessoa. Heerlijk ding, ik zit er erg fijn op, maar had wel accuut een 5 voor houding te pakken toen ik er van t winter een keer mee startte ipv mijn KN symphonie (normaal eigenlijk altijd 7ens voor houding..) Ik zit een fractie voorover op dat zadel, en beenligging is anders.
Als jij gewoon netjes zit op je springzadel, lekker mee starten! Beter dat je gewoon fijn meegaat met je paard op een springzadel, dan dat je bijvoorbeeld je benen heel erg gaat optrekken op een dressuurzadel.