jong paard - bespiering - zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:03

Helemaal mee eens zoek alsjeblieft een ander want ik vind dit ook een flut advies (poogt waarschijnlijk te verbergen dat ie alleen zadels kan verkopen in plaats van aanmeten en vakkundig opvullen).

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:45

is nochtans wel een zeer bekende zaak, één van de grootste van België. Heel veel mensen hebben hun zadel daarvandaan en zijn er allemaal goed mee...
Ik weet ook wel dat een wolletje normaal niet zou moeten om een zadel passend te maken. Maar ze groeit gewoon constant. Als ik nu een zadel op haar maat koop, dan is het volgende maand alweer niet meer passend Scheve mond
Ik hou het alleszins in het oog, en zodra het nog verandert (in de slechte zin) verkoop ik dit zadel en zoek een ander passend zadel.
Met wolletje ligt het zadel trouwens wel goed. Het klappert helemaal niet, en ze heeft ruimte over aan de schoft.
xxx
edit; typfout

mynique
Berichten: 2388
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Velserbroek

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:12

Micha schreef:
Ik raad dan ook altijd aan om goed te kijken of je paard echt uitgegroeid is voor je een goed permanent zadel koopt en je een paard echt in het werk zet. Laat vanaf het begin een zadel goed aanmeten door een vakman (ook bij 2e hands) en laat in alle gevallen de kussens pas maken op je paard (liefst ter plaatse zodat je direct kunt zien wat ze doen en je direct kunt passen). laat na 3 maanden nog eens kijken naar je zadel door een goede zadelmaker en herhaal dit geregeld als je je paard in het werk zet en de bespiering sterk veranderd. Bij wol gevulde kussens is het zeker raadzaam om er jaarlijks door de vakman naar te laten kijken.

Dit verhaal geldt voor zowel een duur als een goedkoop zadel want het is een behoud van je paard.


Wanneer is een paard dan echt uitgegroeid?
Ik heb een 5-jarige ruin en sinds 2 maanden goed in de arbeid (dus met regelmaat getraind op dezelfde manier).

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:28

Een paard is volgens mij nooit uitontwikkeld, hij wordt sterker en sterker en daardoor veranderen zijn spieren. het is gewoon raadzaam de ligging van de zadel ongevere jaarlijks te laten controleren.
Jonge paarden veranderen alleen meer en sneller. Als jij je paard nu net in het werk hebt gezet, verandert hij relatief snel (ja hoe leg ik dit uit, is gewoon logisch toch?).

mynique
Berichten: 2388
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Velserbroek

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:32

Rieja schreef:
Een paard is volgens mij nooit uitontwikkeld, hij wordt sterker en sterker en daardoor veranderen zijn spieren. het is gewoon raadzaam de ligging van de zadel ongevere jaarlijks te laten controleren.
Jonge paarden veranderen alleen meer en sneller. Als jij je paard nu net in het werk hebt gezet, verandert hij relatief snel (ja hoe leg ik dit uit, is gewoon logisch toch?).


Ik snap je. Ik heb mijn paard nu 4 maanden en bij aankoop een zadelmaker er naar laten kijken. Toen lag hij goed, maar was mijn paard wat mager en anders bespierd. Nu heeft ie een lekker kont gekweekt maar ook (denk ik) een andere rug. Is het dan nu al verstandig er een zadelmaker naar te laten kijken of toch nog even te wachten? Ik wil graag zelf een ander zadel maar ja nu is de vraag wanneer ik dat het beste kan doen. Wil niet binnen 3 maanden toch weer een ander zadel moeten kopen.

Mare

Berichten: 751
Geregistreerd: 04-04-05

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:12

Ik ga mijn paarden inrijden als ze 4,5 zijn ongeveer, zou ik dan ook last hebben van zadels die na een tijdje niet meer lekker liggen?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 17:43

ik denk zelf ook dat je gewoon dikwijls er naar moet laten kijken. Zoals Rieja zegt, je paard blijft zich verder ontwikkelen en blijft veranderen.
Ik weet alleen niet goed wat ik dan moet doen. Met een wolletje ertussen ligt mijn zadel perfect, mooi stil, genoeg ruimte over bij de schoft enz. Ik ga waarsch nog even verder kijken en over enkele maanden opnieuw bekijken (natuurlijk als het tussendoor al moest blijken dat het niet goed ligt, moet de zadelmaker sowieso komen)

Heeft er iemand ervaring met een gewone Wintec pro dressuur voor een jong paard?
xxx

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:53

Dat een zadel niet meer goed past wil niet zeggen dat je dan automatisch een ander zadel nodig hebt, wil je een passende oplossing kunnen vinden. Een goede zadelmaker kan aan een zadel nl heel wat verbouwen.
En als je een kwaliteitszadel hebt(wat dus waardevast is), kun je hem misschien inruilen voor een tweedehands ander zadel?

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:00

Micha schreef:
@pilou: Ik vind het verhaal een beetje vreemd; verbreed door passier..... niet door de leverancier met garantie door de leverancier?.... maar goed jij zegt het. Kun je me alleen per email of pm de naam van de leverancier noemen die dit voor jou zo gereged heeft bij de producent (passier).



Geen vreemd verhaal hoor! Ik ben vandaag langsgeweest in een ruitershop om uit te kijken naar een nieuw zadel. Ik heb een erg lang gesprek met die man gehad en het aanpassen van zadels kwam ook ter sprake (zie mijn bericht eerder in dit topic; ik heb min of meer dezelfde problemen als de TS).
Hij garandeert mij dat wanneer mijn nieuwe zadel (Ofwel Passier ofwel KN ofwel Schumacher) te klein zou worden, dat hij dan opgestuurd wordt naar de firma waar ze hem weer op maat maken. Die man komt dan wel eerst mijn paard volledig opmeten en een plan van zijn rug tekenen. Samen met dat plan gaat het zadel dan trg naar de firma. Ik ben het dan ongeveer 10 dagen kwijt...

Hij vertelde er ook bij dat de meeste zadelmakers wel zeggen dat ze een zadel kunnen verbreden/versmallen, maar dat ze in werkelijkheid niet de machines hebben om dat te kunnen doen. Uiteraard hebben Passier, KN en Schumacher deze wel...

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:01

Toen wij onze 3 jarige kochten, hebben wij vrijwel direct een goed zadel gekocht en het aan laten passen door de zadelmaker. 3 maanden later kwam hij weer en heeft het zadel opnieuw aangepast. Zodra het weer nodig is past hij het zadel weer opnieuw aan. Dit kost ons verder niks! Ook een jong paard verdiend een goed passend zadel Knipoog

pilou
Berichten: 322
Geregistreerd: 03-03-04

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:43

voor Mischa > ten eerste snap ik snap niet wat er vreemd aan is.......................

Ten tweede heb ik het zelf rechtstreeks met Passier geregeld, als gevolg van de ''kwaliteiten'' van onze zadelmakers alhier (dus na 4 illusies en een paar honder euro armer heb ik het maar zo geregeld en heb trouwens op papier dat de garantie door blijft lopen. Of wil je daar ''alleen per PB'' daar ook nog een kopie van Haha! Haha!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:50

MISTRAL94 schreef:
Toen wij onze 3 jarige kochten, hebben wij vrijwel direct een goed zadel gekocht, Ook een jong paard verdiend een goed passend zadel Knipoog


dat zouden meer mensen moeten doen Knipoog

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:56

unamie schreef:
MISTRAL94 schreef:
Toen wij onze 3 jarige kochten, hebben wij vrijwel direct een goed zadel gekocht, Ook een jong paard verdiend een goed passend zadel Knipoog


dat zouden meer mensen moeten doen Knipoog



Daar ben ik het helemaal mee eens Haha!

Helaas hebben veel mensen andere prioriteiten dan een goed passend zadel Bloos

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:48

mja, mijn zadel paste ook perfect op mijn paard toen ik haar net had. Maar nu dus al niet meer. Ze is sinds januari tot nu al 3cm gegroeid en ook in de bespiering veranderd. Ze is ook een beetje scheef in de bespiering, waar ik nu aan aan het werken ben. Maar het duurt natuurlijk wel vrij lang.
xxx