jong paard - bespiering - zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:19

hey
sinds enkele maanden heb ik een jonge merrie van 4jaar. In het begin paste mijn zadel er perfect op. Waar ik zelf ook van schrok, aangezien het een klein jaar daarvoor gekocht was, passend op mijn vorige paard.
Maar goed. We zijn nu wat verder met trainen, en heb gisteren opgemerkt dat het zadel achteraan los komt te liggen. Ze is dus veranderd in de bespiering.
Vanavond komt er toevallig een zadelmaker op stal die zadels komt passen voor mijn vorige paard (die nog op stal staat bij ons). Ik ga mijn zadel laten nakijken, en dan evt laten opvullen / aanpassen.

Maar hoe doen jullie dat met een jong paard? Want als ik het zadel nu laat aanpassen of evt zelfs een ander zadel koop, hoe weet ik dan dat het over ene klein half jaartje nog wel goed ligt?
Ik rij meestal wel met een bontje ertussen om haar rug te beschermen, maar ik wil absoluut rugproblemen vermijden. Ben dus benieuwd hoe jullie dit oplossen.

Moest het zijn dat mijn zadel niet genoeg kan aangepast worden voor haar (bvb verkeerde boommaat) dan zou ik ofwel een wintec pro (dress) kopen ofwel een tweedehandsdressuurzadel. Maar wat is dan de beste keus voor een jong paard? Ik heb niet echt het budget om elk half jaar een ander zadel te kopen (wat ik de laatste twee jaren al noodgedwongen heb moeten doen)
xxx

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:00

Hmmz, dit probleem ken ik maar al te goed *zucht*

Ik heb een half jaar geleden ook een nieuw zadel gekocht en dit zadel past onderhand al niet meer. Gisteren zijn er 3 verschillende zadelmakers naar mijn zadel komen kijken en ze zeggen allemaal dat het niet aan te passen valt omdat de boom te smal is geworden voor hem... Verward
Dit betekent dus een nieuw zadel aanschaffen. Het liefst vanal zou ik een KN willen (ik reed mijn bijrijdpaard vroeger met zo'n zadel, héérlijk), maar deze zijn erg duur. Maarja, hoe weet ik dat m'n paard binnen een half jaar niet wéér van vorm veranderd?
Een andere optie zou zijn: boomloos... Maarja, over die drukverdeling hoor ik ook niet altijd de goede dingen. Ik weet dus ook niet meer wat ik best kan doen. Behoorlijk frustrerend watn tenslotte wil je alleen maar goed doen voor je paard.

Enne nog even dit: oppassen met bontjes onder je zadel. Wanneer je zadel goed past, maakt zo'n bontje de ruimte onder het zadel (voor de ruggegraat dus) alleen maar kleiner. Je kan je dan wel voorstellen wat zo'n bontje dan doet met een zadel waarvoor de boom te klein is voor jouw paard... Als je weer een passend zadel hebt, zou je toch beter zonder bontje rijden. Is maar een tip hoor Knipoog

* Ik volg dit topic dus even Vork *

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:28

ik rij zelf ook een jong paard die nog veel veranderd in bespiering (en vet omdat ze een veulen heeft gehad) ik laat het zadel regelmatig nakijken door een goede zadelmaker en laat het aanpassen als het nodig is.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:34

Niets is belangrijker als de rug(spieren). Investeer liever in een goede tweedehands dressuur. Pas meerdere zadels en probeer ze zelf ook hoe ze zitten. Elk half jaar veranderen is een beetje overdreven overigens Lachen

Laat je goed adviseren, niet alleen de boom, ook de zadellengte kan uitmaken voor druk.
Suc6!

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:57

Ik heb hier in het verleden ook al eens een antwoord op gegeven en heb het nog even opgezocht en ik zal het wederom nog eens plaatsen:

Als je een goed zadel koopt en dat natuurlijk goed is aangemeten zul je bij een volgroeid paard in zijn skelet bouw geen problemen hebben met de maatvoering van de boom van je zadel. Aangaande de verandering in de bespiering zul je dan voldoende hebben in het aanpassen van de kussens op gezette tijden door een goede vakman. Let wel dit is de regelmaat en er zullen altijd uitzonderingen zijn.

Echter wat je vaak ziet is dat er zadels uit voorraad verkocht worden door zadel handelaren die op dat moment met de kussens redelijk liggen maar als je goed kijkt blijkt op dat moment de boom al aan de kleine kant te zijn. Staat het paard in het werk dan blijkt zo'n zadel in het geheel niet meer te passen en ook niet meer goed aan te passen........ jammer geld dus. koopje blijkt dan een miskoopje.

Ik raad dan ook altijd aan om goed te kijken of je paard echt uitgegroeid is voor je een goed permanent zadel koopt en je een paard echt in het werk zet. Laat vanaf het begin een zadel goed aanmeten door een vakman (ook bij 2e hands) en laat in alle gevallen de kussens pas maken op je paard (liefst ter plaatse zodat je direct kunt zien wat ze doen en je direct kunt passen). laat na 3 maanden nog eens kijken naar je zadel door een goede zadelmaker en herhaal dit geregeld als je je paard in het werk zet en de bespiering sterk veranderd. Bij wol gevulde kussens is het zeker raadzaam om er jaarlijks door de vakman naar te laten kijken.

Dit verhaal geldt voor zowel een duur als een goedkoop zadel want het is een behoud van je paard.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:05

ik heb het ook gehad. ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht. toen was het schoft er nog niet uit. nu is het schoft eruit.. zadel paste voor geen meter meer, tijdje met gelpad gereden. laatst toch maar een nieuw zadel gekocht.

ik heb alle 2e hands zadelsgeprobeerd maar helaas.
ik heb nu een zadel met extra lange zweetbladen (omdat ik lange benen heb) en zit toch stukken beter zeker voor mijn paard. de bespiering is ook sneller gaan groeien na aankoop van het zadel (maar jah dat kan ook aan andere dingen liggen maar dus)

wel mijn eerste echte NIEUWE zadel Haha! (anders altijd 2e hands) maar jah kan mijn springzadel nu wel weer een paar jaar op mijn buik schrijven

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:15

ik had altijd een (oude) wintec voor het beleren van jonge paarden
elk half jaar of vaker indien nodig laat ik de vulling aanpassen aan het paard
en mijn paard was 1 boom-maat groter gegroeid
bontjs of gelpads zijn overbodig bij een goedpassend zadel
toen ze uitgegroeid qua boom-maat was, heb ik een leren zadel gekocht
Laatst bijgewerkt door unamie op 12-07-06 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Berichten: 8022
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:19

Ik heb mijn paard ook als 4-jarige gekocht die amper bespiering had.
Mijn zadel van mn vorige paard paste ook goed op hem, het is één keer aangepast geweest nadat het achteraan niet goed meer lag. Toen hij 6 was geworden begon hij meer en meer op het zadel te reageren, dus zadelmaker erbij en die stelde vast dat hij te breed was in zijn schouders dus het zadel was te klein geworden voor hem. Jammergenoeg zat er een metalen boom in waardoor ik dus een nieuw zadel moest kopen. Ik heb nu een kieffer, daarbij kan ik er een nieuwe boom insteken waardoor ik hopelijk niet meer hetzelfde tegen kom Lachen

Ik heb het nieuwe zadel pas gekocht toen hij dus 6 jaar was, dus toen was hij zo goed als uitgegroeid.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:23

dookie even oftopic heb in je profiel gespiekt wat is jouw paardje mooi bekomen zeg,heeft echt meer bespiering gekregn super mooi paardje!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:23

Ik heb hetzelfde probleem, mooie County gekocht voordat ik het paard ingereden had, nu istie te smal geworden. Ik ga over 2 weken even bij Van Triest(zadelmaker) langs, hij verbreedt wel zadels. Als het niet aangepast kan worden, hoop ik dat ik hem gewoon kan inruilen.
Als je een degelijk tweedehands dressuurzadel koopt, houdt die zn waarde ook dus zul je niet ieder half jaar een groot bedrag bij hoeven leggen ga ik vanuit.
Bontjes en andere dingen eronder doe ik niet aan, dat versmalt immers alleen maar verder...

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:24

Zadels laten verbreden is eigenlijk nooit een optie, Kijk alsjeblieft eens op oude topics. Naast het feit dat het maar heel zelden goed gaat, is je zadel geen ene cent meer waard als je hem inruilt bij een goede vakman.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:24

Micha schreef:
Zadels laten verbreden is eigenlijk nooit een optie, Kijk alsjeblieft eens op oude topics. Naast het feit dat het maar heel zelden goed gaat, is je zadel geen ene cent meer waard als je hem inruilt bij een goede vakman.


als je hem door van Triest laat verbreden krijg je nooit problemen
hij heeft er een speciale manier voor en doet dit al 25 jaar
ik heb het al vele malen laten doen bij hem
en van dat inruilen....was het maar waar dat zadelmakers dát nu eens zouden zien
vakmensen zijn er bijna niet meer

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:05

unamie schreef:
Micha schreef:
Zadels laten verbreden is eigenlijk nooit een optie, Kijk alsjeblieft eens op oude topics. Naast het feit dat het maar heel zelden goed gaat, is je zadel geen ene cent meer waard als je hem inruilt bij een goede vakman.


als je hem door van Triest laat verbreden krijg je nooit problemen
hij heeft er een speciale manier voor en doet dit al 25 jaar
ik heb het al vele malen laten doen bij hem
en van dat inruilen....was het maar waar dat zadelmakers dát nu eens zouden zien
vakmensen zijn er bijna niet meer


Het nooit een probleem......... Laat ik in ieder geval stellen dat je van hem een eerlijk antwoord zult krijgen of het mogelijk is en in hoeverre je risico's neemt. Tevens ben ik het met je eens dat het zo ongeveer letterlijk is dat je de vakmensen in nederland met een hand kunt tellen. Maar aangaande het inruilen kunnen ze niet zien dat het door van Triest is gedaan hoogstens een vermoeden, ik denk dat het al zou schelen als je dat bij inruil kunt aantonen dat van Triest dit heeft gedaan. Je wilt verder niet weten hoe in het algemeen mooie zadels tot afval verprutst worden door het even te verbreden dus vandaar dat ik er eigenlijk op tegen ben en ik ze over het algemeen liever niet heb als inruiler want de ellende zie je pas als je het zadel demonteerd.

Maar nogmaals vaak is een bredere boom alleen nodig tenzij een paard nog niet is uitgegroeid (en dan moet je je ook afvragen hoe zwaar je hem of haar in het werk moet zetten). heb je door meer bespiering een bredere boom nodig dan is meestal het vorige zadel bij verkoop al te klein aangemeten.

Kort: als je dan toch een boom wilt verbreden doe het dan bij een echte vakman (ja die hooguit 5 in Nederland) maar vraag dan ook een bon van deze vakman met daarbij goed herkenbaar dat het om dat zadel gaat en bij verkoop lever alsjeblieft die bon erbij zodat de nieuwe eigenaar weet waar ie aan toe is.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:33

En een ding dat je je ook moet bedenken............. bij verbreden vervallen alle garanties van producenten dus is het verbreden netjes gedaan en er gebeurd iets anders..... jammer!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:44

Micha schreef:
Kort: als je dan toch een boom wilt verbreden doe het dan bij een echte vakman (ja die hooguit 5 in Nederland ) maar vraag dan ook een bon van deze vakman met daarbij goed herkenbaar dat het om dat zadel gaat en bij verkoop lever alsjeblieft die bon erbij zodat de nieuwe eigenaar weet waar ie aan toe is.


nu ben ik toch echt benieuwd wie jij onder vakmensen schaart

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:05

Dit is een publiek forum waar ik niet die discussie wil ontlokken, maar aan jou de eer.. deze paar zijn persoonlijk door mij zo betiteld, maar heb je er nog minder.... ok da's jou ervaring. daarnaast heb ik niet gesteld dat deze mensen een boom kunnen verbreden maar je wel vakkundig te woord kunnen staan en een zadel goed kunnen leggen.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:10

sorry was idd een beetje onduidelijk aangaande verbreden van een boom..... maar nogmaals ik ben er geen voorstander van en jij hebt goede ervaringen bij van Triest en ik het ken als een betrouwbaar en vakkundig adres zal ik dit niet betwisten maar wees het alsjebleift met me eens dat het verre van ideaal is en dat van Triest het alleen doet als hij meent dat het kan en dat het ook dus niet opgaat voor elk zadel.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:16

Micha schreef:
sorry was idd een beetje onduidelijk aangaande verbreden van een boom..... maar nogmaals ik ben er geen voorstander van en jij hebt goede ervaringen bij van Triest en ik het ken als een betrouwbaar en vakkundig adres zal ik dit niet betwisten maar wees het alsjebleift met me eens dat het verre van ideaal is en dat van Triest het alleen doet als hij meent dat het kan en dat het ook dus niet opgaat voor elk zadel.


dat is idd zo
er zijn natuurlijk een hoop prutsers ,die het ook gaan proberen,
en niet eens weten met welke materialen ze bezig zijn Koe
als je zadel in handen valt van zulke mensen , ben je nog niet klaar...
en je paard al helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen
op dat punt geef ik je helemaal gelijk Ja

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:05

Gelukkig Pling

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:32

Nog ff een toevoeging aan Unamie: Ik heb ook eens een zadel bij van Triest gebracht dat hij open gehad heeft, maar waarvan hij zei dat hij niet aan verbreden ging beginnen. Hij doet het dus idd alleen als het echt kan.

pilou
Berichten: 322
Geregistreerd: 03-03-04

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:28

mijn zadel is door Passier verbreed en de garantie loopt gewoon nog 3 jaar door........... dus als het echt zo slecht zou zijn, zouden ze dat ook niet doen lijkt me Haha! ik weet niet na welke tijd je dan problemen verwacht? Overigens had ik dezelfde problemen als de topic starter. En sommige ''kundige zadelmakers'' gaan toch de vulling veranderen, terwijl de boom te smal is, maar zeggen dan gewoon dat het ''voor dit paard'' niet uitmaakt dat het aan de voorkant zo hoog ligt en gaan er vervolgens ook weer met 100 euro vandoor............. Bloos

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 00:25

hey
allemaal al bedankt voor de antwoorden!
Gisteren is er dus gekeken naar mijn zadel. Bloot op de rug ligt het vrij goed, maar zodra ik ga lichtrijden, komt het achteraan dus idd een beetje omhoog. Ik moet van de zadelmaker gewoon een bontje ertussen leggen (er is ruimte genoeg voor aan de schoft)
Ze zeiden ook dat we het zadel wel kunnen opvullen, maar ze is constant aan het groeien nu. Moest het nog een beetje erger worden, willen ze het opvullen. Maar nu was het eigenlijk maar te weinig om aan te passen.

Vind het overigens wel raar dat ze aanraden om gewoon met een wolletje ertussen te blijven rijden.
Ik ga wel proberen sparen dat ik, tegen de tijd dat ze uitgegroeid is, een goed kwaliteitszadel kan kopen Ja
En over enkele maanden laat ik het weer nakijken.
xxx

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:28

@pilou: Ik vind het verhaal een beetje vreemd; verbreed door passier..... niet door de leverancier met garantie door de leverancier?.... maar goed jij zegt het. Kun je me alleen per email of pm de naam van de leverancier noemen die dit voor jou zo gereged heeft bij de producent (passier).

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:30

@pilou: Ik vind het verhaal een beetje vreemd; verbreed door passier..... niet door de leverancier met garantie door de leverancier?.... maar goed jij zegt het. Kun je me alleen per email of pm de naam van de leverancier noemen die dit voor jou zo gereged heeft bij de producent (passier).

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: jong paard - bespiering - zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:49

KimS schreef:
hey
allemaal al bedankt voor de antwoorden!
Gisteren is er dus gekeken naar mijn zadel. Bloot op de rug ligt het vrij goed, maar zodra ik ga lichtrijden, komt het achteraan dus idd een beetje omhoog. Ik moet van de zadelmaker gewoon een bontje ertussen leggen (er is ruimte genoeg voor aan de schoft)
Ze zeiden ook dat we het zadel wel kunnen opvullen, maar ze is constant aan het groeien nu. Moest het nog een beetje erger worden, willen ze het opvullen. Maar nu was het eigenlijk maar te weinig om aan te passen.

Vind het overigens wel raar dat ze aanraden om gewoon met een wolletje ertussen te blijven rijden.
Ik ga wel proberen sparen dat ik, tegen de tijd dat ze uitgegroeid is, een goed kwaliteitszadel kan kopen Ja
En over enkele maanden laat ik het weer nakijken.
xxx


is zeker een slecht advies om met een "wolletje"te gaan rijden Verward
deze zadelmaker komt op mij helemáál niet desdundig over
als ik jou was zou ik een topic openen, wie er een een goede vakundige zadelmaker bij jou in de buurt weet
naar deze zou ik nooit meer terug gaan