van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:29

Ik heb voor mijn 2 shetters een menhoofdstelletje, dat zat bij het tuig, maar daar zitten natuurlijk oogklepjes aan, en die wil ik er eigenlijk af hebben... Aangezien ik het idee heb dat ze minder bomproof zijn MET die dingen..
Kan ik nu gewoon andere bakstukjes kopen en die eraan maken?en kun je die overal vinden, hebben ze in elke ruitersportzaak van die brede (hoofdstel is vrij grof) bakstukjes? (de ene shet heeft zo'n klein hoofd, die past nieteens in een MINI-shetland hoofdstel...)
Of weet iemand of ze ergens Echt, mini-mini-shetland hoofdstelletjes verkopen?...

Nielojram

Berichten: 7859
Geregistreerd: 14-02-02

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:50

Waarom laat je niet door een zadelmaker de oogklepjes eraf halen? Dan ben je ook klaar, kost weinig en hoef je niet op jacht naar een hoofdstel.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:55

maar ik gebruik het tuig voor 2 pony's en als het dan zonder oogklepjes niet gaat...
Heb die ene gister opgetuigd, en met oogkleppen ging die helemaal overstuur, maar die andere valt wel mee..
(als zo'n zadelmaker ze eraf haalt, dan snijdt hij het bakstuk zegmaar los, wurmt het oogklepje eruit en dan maakt hij het weer aan elkaar, of zeg k nu iets heel doms??)

Nielojram

Berichten: 7859
Geregistreerd: 14-02-02

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:16

antwoord op je laatste vraag, jep, zo doen ze het Haha!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:18

verandert dat niks aan de stevigheid van het hoofdstel..? nou komt er wel geen echte druk op, maar toch, is zo banketstaaf als ineens je bit op de grond valt Vork

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:34

Euhm je kunt de oogkleppen er ook heel goed zelf af snijden. Gewoon met een scherp mes. Tja, als je denkt dat je de oogkleppen bij het mennen nodig bent, zal ik toch opzoek gaan naar een ander hoofdstel. Succes

Nielojram

Berichten: 7859
Geregistreerd: 14-02-02

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:48

@egnie, das toch geen pan! Haha! dan zitten er van die verdikkingen tussen, als je het de zm laat doen, staat het gewoon netter, en het kost echt niets.

@ Naaltje, niet echt, een klein beetje omdat de windriempjes dan natuurlijk wegvallen, maar als de hoofdstelletjes passen, is het geen probleem.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:23

ik denk dan toch dat ik dat ga proberen, heb gisteren met strotouwtjes (lekker primitief, ik weethet) 2 bakstukjes gemaakt, zodat we konden proberen met de kleinste zonder oogklepjes voor de kar.. Hij vond het prachtig, liep lekker te kijken, dus ik denk dat ik maar een zadelmaker (kan schoenmaker het ook?) ga zoeken Lachen

edit: kan die zadelmaker dan ook dat domme gespje op het midden van het kopstuk eraf halen? dat is lelijk als het niet nuttig is Vork

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:37

Een beetje zadelmaker moet dat kunnen maar vraag vooraf even hoe hij van plan is het te doen, scheelt discussie achteraf.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:15

alleen als je ze der af laat hale kan je ze der niet weer retour opplakken ..
de kleppen zitten er op zodat ze de kar en alles wat daar op gebeurd niet zien
ver open vouwen is miss ook een optie
ik heb overigens zeker te weten een shet hoofdstelletje die past (wij verkopen namelijk maat shet maat mini shet en ini mini shet Haha! )
daarbij zijn losse bakstukjes voor een tuig hoofdstel ook te verkrijgen
maar nieuw hoofdstelletje is dezelfde prijs (heb het ook niet verzonnen ..)

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: van menhoofdstel naar 'gewoon' hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 17:46

ini-mini-hoofdstel Clown Haha!
Ik heb mijn (voorlopige) oplossing gevonden, ik heb een paar leren sporenriempjes gekocht, en 1 gaatje erbij, en ze zijn precies goed Pling En inderdaad, mocht het een keer nodig zijn kan ik toch de oogklepjes nog gebruiken Lachen
Die oogklepjes, tja, die pony waar ik mee rijd heeft ze niet 'nodig' zegmaar, nu ziet hij de vrachtwagens aankomen en is minder bang (alleen vrachtwagens heeft hij wat angst voor..) hij is totaal mak, ik kan staan, zwaaien, roepen alles op die kar..

(@ nicyu, heb je een site?? Lachen ini-mini hoofdstel klinkt toch aantrekkelijk)