asymetrisch paard; zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:10

Van de week ben ik eens aan het stunten geweest met een equi-form
(http://www.korrector.com/equiform/equiform%20frame.htm)
Een soort mal om de rug van je paard mee 'na te maken'. Hiermee kan je net even wat beter kijken hoe de rug/schoft/schouders van je paard eruit zien, en dus bijv. of je zadel past.
Enfin, daar gaat het hier niet om...

Mijn paardje heeft verschillende schouders (en ze zal niet de enige zijn, gezien mensen ook grotendeels scheef zijn)... de ene wat boller, de andere wat holler. Je moet goed kijken om het te zien, maar met de mal werd het duidelijk. Ook met de mal in mijn zadel kan je het zien.
Maakt allemaal niet uit..

Vraag: wat voor zadel leg je op een asymetrisch paard, hoe los je dit op?
merken? methodes? Lucht? Gel? Vulling? Zadel? Sjabrak? Vertel het maar, ik wil erover weten Ja
Liefst goed beargumenteerd natuurlijk Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:51

Als het geen groot verschil is gewoon lekker gymnastieken en na een tijdje nog eens kijken. Echt grote verschillen zul je idd op een andere manier op moeten lossen, wat een oplossing kan zijn is dan bv werken met lucht zodat je in elk geval als ruiter recht zit en zo de spieren weer bij kunnen trekken.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:22

Met verschillen de vulling is veel te doen maar moet per geval worden bekeken.
Dit zowel hoe te corrigeren en evt waarmee.
Maar meestal is dit probleem goed op te lossen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:26

harnessmaker schreef:
Met verschillen de vulling is veel te doen maar moet per geval worden bekeken.
Dit zowel hoe te corrigeren en evt waarmee.
Maar meestal is dit probleem goed op te lossen.

Is het paard van Cer dan een uitzondering, of is dit met ieder paard zo?

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:00

Een echt scheef gebouwd paard komt wel vaker voor hoor maar meestal is het een bespieringsverhaal.
Als een paard in z'n skelet scheef is kan je trainen wat je wil maar de botbouw verander je daaroor niet.
Dan is het een optie om een zadel asymetrisch te vullen. ( of asymetrisch te laten bouwen)

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:08

Mijn fysiotherapeut (nou ja, die van mijn paard Haha! ) past zadels aan voor a-symetrische paarden. Hij gebruikt daarvoor zadels waar het flair-systeem inzit, de boom kan worden vervangen en de singelstoten en beugelophanging veranderd kan worden, zodat het helemaal op je paard en jou wordt aangepast. Dat zijn de WOW-zadels. Wel prijzig, maar goede kwaliteit en door de fysio voor al je paarden aan te passen.

Ik heb een kennis die hem eerst op zijn arabier had liggen, maar toen deze afgemaakt moest worden heeft de fysio hem omgebouwd voor zijn andere paard, een groot, dik Duits paard!

verder kan hij je ook tips geven om je paard zijn a-symetrie weg te werken. (mits het komt door de bespiering)

voor meer info: www.kerry-sharp.nl bij zadelpassen vind je ook de link naar de wow zadels.

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:35

flair lijkt me een goede oplossing Ja
z'n mal word ook wel bij het aanmeten van western zadels gebruikt
lijkt me een goed systeem

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 10:58

Een skelet is meestal wel symetrisch, althans, zo wordt het wel gebouwd in eerste instantie ja Knipoog

Dat een paard uiteindelijk scheef wordt kan heeeel veel oorzaken hebben. Rijtechnisch, maar ook door bijv. een valpartij, of een houding. Net als bij mensen eigenlijk.
En aangezien heel veel mensen scheef zijn, zijn ook heel veel paarden scheef, maar dat hoeft niet altijd toch echte problemen te leiden. Ik heb ook geen grote problemen, maar ik wil gewoon naar het best haalbare streven...

@Harnassmaker: Hoe kan je eigenlijk zien of een zadel 100% goed ligt? Ik ben al jaren bezig om uit te vogelen hoe je kan zien of het past, terwijl het zadel op het paard ligt. Je kan er nl. niet doorheen kijken...

Ik heb met een fysio heel wat zadels gepast, en daar kwam uit dat mijn eigen zadel teveel op de schoft zou kunnen gaan drukken. Een ander zadel paste beter, zo liet het zich aanzien. Nu met de mal blijkt het 'goed' passende zadel juist onder de zitting niet goed te dragen... maar dat kon je niet zien vanaf de zijkant....

En dan nog een vraag:
Daar waar de ene schouder wat minder is, sluit het zadel niet goed aan. Maar heel plastisch bekeken ligt de schouder daar dus wel vrij. En schoudervrijheid is altijd goed.
Daar waar het zadel aansluit, ligt het zadel niet vrij.
LET WEL: hier gaat het even over westernzadels, die dus groter zijn dan engelse zadels.

Waarom is die ene schouder meer ingevallen? Niet omdat het zadel daar drukt...

Dus, dan sta je daar met een mal, en eigenlijk roept het meer vragen op dan oplossingen...

Mijn idee om nu naar engelse zadels te gaan kijken is omdat daar al meer systemen zijn om een zadel aan te passen aan een asymetrisch paard. Aan een westernzadel valt niet veel te veranderen.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:17

elk paard is een beetje scheef, hij staat in een boog naar links of naar rechts. Over het algemeen naar links geloof ik (weet niet meer zeker) vorig jaar was er een man op Horse Event die zadels maakte en hier ook altijd rekening meehoud..

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:48

Cer schreef:
Een skelet is meestal wel symetrisch, althans, zo wordt het wel gebouwd in eerste instantie ja Knipoog

Dat een paard uiteindelijk scheef wordt kan heeeel veel oorzaken hebben. Rijtechnisch, maar ook door bijv. een valpartij, of een houding. Net als bij mensen eigenlijk.
En aangezien heel veel mensen scheef zijn, zijn ook heel veel paarden scheef, maar dat hoeft niet altijd toch echte problemen te leiden.
@Harnassmaker: Hoe kan je eigenlijk zien of een zadel 100% goed ligt? Ik ben al jaren bezig om uit te vogelen hoe je kan zien of het past, terwijl het zadel op het paard ligt. Je kan er nl. niet doorheen kijken...
Mijn idee om nu naar engelse zadels te gaan kijken is omdat daar al meer systemen zijn om een zadel aan te passen aan een asymetrisch paard. Aan een westernzadel valt niet veel te veranderen.


Ik ben niet Amerikaans maar Engels geschoolt.
Voor vragen over westernzadels kan ik je Horseman Outfitter Ter Steeg in Groessen adviseren.
Hij bouwt ook zelf westernzadels vandaar.
Bij engelse en soortgelijke modellen is het makkelijker te zien.
Het vraagt enige kennis en met name ervaring om dit werk naar behoren te kunnen doen.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:53

off topic:

kerry sharp is GEEN fysiotherapeut, en ook GEEN dierenfysiotherapeut. hij beoeft shiatsu. dat is wel even wat anders...
voor zadelproblemen kan een dierenfysiotherapeut wel wat hulp bieden (www.nvfd.nl->therapeuten), maar zoek er in ieder geval een bekwame zadelpasser cq. zadelmaker bij.
asymmetrie komt ontzettend veel voor. vaak is het bij te trainen (spierkwestie), maar soms is de bouw asymmetrich, en moet er echt een speciale construcie in het zadel komen. vraag een vakman eens naar zijn mening. succes!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:35

ik kocht eens een asymetrischpaard die ook niet linksom kon galoperen
ze kon alleen de rechtergalop
ook de schoft spieren waren helemaal weggevallen daar een verkeerd (te kleine boom) zadel


de volgende stappen heb ik genomen (met succes) om het paard weer symetrisch te maken

ben naar de dierenkliniek gegaan in bodegraven waar ze (2 keer) ingespoten is in haar rug en waar Jan Everts (chiropractor) haar heup en rug gemobiliseerd heeft
heb daarna 3 weken alleen maar gelongeerd (mocht niet rijden)
toen heb ik flair in mijn zadel laten zetten
zo kon het zadel in balans liggen (de rechterkamer werd iets meer opgepomt)
na 2 maanden kon het zadel weer normaal recht afgesteld worden
ik heb het rijden steeds afgewisseld met longeren en kreeg daarbij hulp van Solange (de fysiotherapeute van bodegraven)

het is helemaal goed gekomen Cool
paard is weer volkomen gelijk gespierd geworden en kon links weer (bijna) net zo makkelijk galoperen dat rechts.
dit was 5 jaar geleden, merrie is imiddels verkocht en heeft nooit meer problemen gehad met recht en linksom

een zadel asymetrisch maken of vullen lijkt me een slecht idee
zo krijg je een paard nooit recht

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:47

Goed dat Unamie's paard weer recht(er) geworden is. Super! Solange is inderdaad steengoed.

Maar het ligt er maar net aan HOE het paard scheef is; als het een anatomische asymmetrie is, dan kun je dat niet trainen. Dan zul je dus je zadel wel aan moeten passen.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:32

dierfysio schreef:

Maar het ligt er maar net aan HOE het paard scheef is; als het een anatomische asymmetrie is, dan kun je dat niet trainen. Dan zul je dus je zadel wel aan moeten passen.


volgens mijn zadelmaker was Flair de beste manier om het scheve probleem op te lossen en hij heeft gelijk gekregen Cool
met wol krijgen de spieren minder of geen kans om zich weer te ontwikkelen

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:45

ja, snap ik. maar het hoeft niet altijd aan spieren te liggen, dat is wat ik probeer te zeggen. het kan ook zijn dat de benige opbouw scheef is (net zoals wij kunnen paarden scoliose hebben -Sbocht in wervelkolom-), en train je er niet uit. dus dan hoeft het zadel niet te veranderen, en kun je wel met wol werken.
maar we dwalen wat off-topic af, geloof ik Lachen

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:50

unamie schreef:
ik kocht eens een asymetrischpaard die ook niet linksom kon galoperen
ze kon alleen de rechtergalop
ook de schoft spieren waren helemaal weggevallen daar een verkeerd (te kleine boom) zadel


de volgende stappen heb ik genomen (met succes) om het paard weer symetrisch te maken

ben naar de dierenkliniek gegaan in bodegraven waar ze (2 keer) ingespoten is in haar rug en waar Jan Everts (chiropractor) haar heup en rug gemobiliseerd heeft
heb daarna 3 weken alleen maar gelongeerd (mocht niet rijden)
toen heb ik flair in mijn zadel laten zetten
zo kon het zadel in balans liggen (de rechterkamer werd iets meer opgepomt)
na 2 maanden kon het zadel weer normaal recht afgesteld worden
ik heb het rijden steeds afgewisseld met longeren en kreeg daarbij hulp van Solange (de fysiotherapeute van bodegraven)

het is helemaal goed gekomen Cool
paard is weer volkomen gelijk gespierd geworden en kon links weer (bijna) net zo makkelijk galoperen dat rechts.
dit was 5 jaar geleden, merrie is imiddels verkocht en heeft nooit meer problemen gehad met recht en linksom

een zadel asymetrisch maken of vullen lijkt me een slecht idee
zo krijg je een paard nooit recht


Uit je verhaal maak ik op dat niet het skelet scheef of ongelijk is gebouwd maar door spieren uit symetrie getrokken is. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld beenlengte verschil of verschil in de grote van het schouderblad! Dat is namelijk niet op te lossen door spuiten massage of wat dan ook!
Dan zou een asymetrisch zadel dus een oplossing kunnen zijn.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:56

@Harnessmaker: ik ga binnenkort es luisteren als een engelse zadelmaker/passer iets gaat vertellen over het passen van engelse zadels. Evengoed kan je daar ook niet doorheen kijken, maar ik ben heel benieuwd..

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:05

harnessmaker schreef:
Uit je verhaal maak ik op dat niet het skelet scheef of ongelijk is gebouwd maar door spieren uit symetrie getrokken is. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld beenlengte verschil of verschil in de grote van het schouderblad! Dat is namelijk niet op te lossen door spuiten massage of wat dan ook!
Dan zou een asymetrisch zadel dus een oplossing kunnen zijn.


dierfysio schreef:
ja, snap ik. maar het hoeft niet altijd aan spieren te liggen, dat is wat ik probeer te zeggen. het kan ook zijn dat de benige opbouw scheef is (net zoals wij kunnen paarden scoliose hebben -Sbocht in wervelkolom-), en train je er niet uit. dus dan hoeft het zadel niet te veranderen, en kun je wel met wol werken.



dat is idd wel een verschil
paard had wel een scheve (ongelijke) heup maar na 2 behandlingen wis deze helemaal rechtgezet
verder was het vooral de ongelijke bespiering
overigens zal ik niet snel op een paard gaan rijden die qua skelet scheef is Rolleyes
zeker met beenlengte verschil lijkt het me niet verstandig om zo'n paard onder zadel te rijden
omdat een paard altijd moet blijven comperseren in zijn lijf en dat kan niet zonder gevolgen (overbelasting) zijn

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:09

Even voor de duidelijkheid, mn paardje is niet scheef in het skelet.. Na wat beter geinformeerd te hebben, en hier het 1 en ander gelezen te hebben, is het een minimaal verschil in spieropbouw, waar je dus met training iets aan kan oplossen.

Of dat met een flairsysteem, korrektorpad of iets anders is, ja, daar ben ik nog niet helemaal uit...
Overigens, vraag twee, gaat dat lukken met een paardje van 21?

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:15

Afbeelding
ik vind dit trouwens geen goed voorbeeld of het moet de bedoeling zijn
die kuilen in de schoft horen daar niet
dit zijn dus wegevallen schoft spieren

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:17

uuhmm... ja? wat wil je daarmee zeggen?

Is een heel handig systeem wat ik gekocht heb via www.justwestern.nl .

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:21

Cer schreef:
uuhmm... ja? wat wil je daarmee zeggen?


weggevallen schoftspieren kunnen zich heel goed ontwikkelen onder een flairzadel
sommige scheefgespierde paarden hebben aan 1 kant een diepere kuil (mijn paard had dat iig wel )

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:31

Ja, maar die tekst stond er net nog niet onder Knipoog

Het zijn idd weggevallen schoftspieren, dus vandaar ook mijn idee over Flair.

Maar wat is dan het verschil tussen Flair en Cair?

En je kan Flair aanmeten onder ieder zadel toch? Maar ik kan me niet voorstellen dat ik een zadelmarktzadel van 200 euro kan kopen, en dat alles in orde komt als ik daar flair onder laat bouwen?

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:43

Ook in een zadel van 100 euro kan Flair. Wel is het zo dat je niet ieder zadel op flair kan zetten ivm opbouw van het zadel.

Ik heb hier zowel Flair als Cair liggen en zal foto's laten plaatsen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: asymetrisch paard; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:45

@Harnessmaker: Dus jij hebt beide systemen in je assortiment?
En zou jij zeggen dat je beter een goed passend 'regulier' zadel kan gebruiken, of iets als Flair of Cair? Of is daar niet echt iets over te zeggen?