Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:26

Ik vroeg me af hoe je nou het beste een pessoa bit kan gebruiken!
Ik wil hem voor mijn Fries gebruiken maar wil het wel graag goed doen!
Dus wie o wie kan me advies geven?? Clown

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:31

Waarom wil je een pessoa bit gebruiken? Als het niet nodig is, is de beste manier het bit gewoon niet te gebruiken. En anders met behulp van je instructrice.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:32

ik zou eerst eens de werking van het bit opzoeken en hoe je ermee om moet gaan, en vervolgens in overleg met je instructie samen oefenen...

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:37

In principe hoor je twee teugels aan je Pessoa te bevestigen: een aan de normale trensringen en een aan een van de ringen eronder. Hoe lager je de tweede teugel doet, hoe scherper de inwerking van het bit (hefboomwerking). Je rijdt dus in principe op de trensring, wordt je paard te sterk dan kun je kort even inkomen met je tweede teugel.
Ik vraag me wel af waarom je het bit wilt gebruiken. Het bit wordt vooral veel gebruikt door springruiters met paarden die te heet worden in het parcours nl. Gezien het feit dat je over een Fries spreekt neem ik aan dat het geen wedstrijdspringpaard is Haha!
Voor het 'normale rijden' zijn problemen veelal op te lossen met extra aandacht voor het basiswerk. Om met een Pessoa goed te kunnen rijden heb je een goed gevoel en reactievermogen nodig en de vaardigheid om netjes met twee teugels te rijden.

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 00:11

Ik kan dus niet in de wei rijden...Ik MOET de weg op!(helaas maar zo is t nu eenmaal daar!)
Nu is t zo dat mij friesche dame vorig jaar op hol is geslagen, niet zo zuinig!!!!! Huilen
Zij is bang als ik langs dat ene stuk kom....(bleek dus later dat t hoefijzer eraf was gekletterd!!!) ok...
Tja weet ik veel...................
Toen heb ik een tijd gelest en dat ging na een tijdje wel weer goed, qua vertrouwen!
Maar toch is ze erg gespannen, dus als we de weg op gaan...ze is niet klein dus een beste kracht als ze weg wil!!!! Bloos
Bang van Tracktoren en motoren, eigenlijk alles wat lawaai maakt...en CRIME dus om deweg mee op te gaan!!!!!!!!!!!
Heb een tijdje met een slofteugel gereden, niet echt mijn ding, het werkt wel hoor Knipoog
Maar toen rade ze me een pessoa bit aan, ik dus gekocht.
Als het werkt wil ik hem gaan gebruiken maar dan wil ik dus wel precies weten hoe! Clown

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:43

Ik wil even wat kwijt over een pessoa bit. Ik vind het namelijk 1 van de slechtste bitten ooit, het is namelijk een bit met schaarwerking, maar ZONDER kinketting, hierdoor mist het bit stabiliteit en is het niet prettig voor het paard.

Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:51

Een Pessoa bit is opzich niet zoveel mis mee als je er gewoon normaal mee rijd en als je weet hoe je hem moet gebruiken..
Ik heb ook een pessoa bit (overigens niet die met 3 ringen maar met 2)Maar het is belangrijk dat je rustig rijd. Mijn paardje is veel te sterk anders .. als ik die met een gewioon bit rij krijg ik continu vliegles maar ik wissel het wel af heb dus niet altijd mijn pessoa bit

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:18

Misschien is ipv het Pessoa-bit, een thiedeman of een martingaal meer wat voor jou. Hier door kun je hem misschien wat makkelijker houden. Want een paard wat echt weg wil, doet weinig anders om een pessoabit ben ik bang..

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:51

Of kies ervoor om dit een trainingszomertje te houden en laat iemand hem aan de longe meepakken terwijl jij erop zit. Met het fijne weer is er vast iemand te vinden die wel even een wandelingetje wil maken met je.
Zoals Yvonniej zegt: als hij echt ertussenuit wil hou je hem niet met een Pessoa.

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:46

Bij mijn Haf gebruikte ik met buitenritten en springen ook een pessoa. Met springen was ze in het parcours echt vreselijk heet, in de B & L ging het nog, maar in 't M was er bijna geen houden meer aan. Met dressuur gewoon op een dubbelgebroken trensje gelopen, kon prima. Het is maar net hoe je er mee omgaat.
Afbeelding
Afbeelding

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:05

Ik rij ook met een pessoa en heb gewoon 1 teugel aan de onderste ring. Mijn pony is er heet en vooral met springen word ie dan erg sterk en wil er dan nog weleens vandoor gaan. Als dit gebeurt kan ik hem makkelijk zonder geruk en getrek rustig terug nemen, met een normaal bitje lukt dat echt niet en loopt ie er gewoon doorheen dan word het echt een gevecht. Nu met de pessoa gaat het makkelijk en rustig.
Een pessoa werkt het fijnst met een rustige hand denk ik. Knipoog

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:30

Oke, tot nu toe in ieder geval voor jullie reacties, wel fijn om te lezen dus Knipoog

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:31

Oke, tot nu toe alvast bedankt voor jullie reacties, wel fijn om te lezen! Knipoog

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pessoa bit/hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 22:47

Clown Hier mag een slotje op van mij!!! Haha! Knipoog