Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:02

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met boomloze zadels op dressuurwedstrijden. Ik heb de KNHS-reglementen er nog eens op na gekeken, maar ik kan er niets over vinden. Er staat dat je met een op een dressuurzadel gelijkend zadel moet rijden en op internationale wedstrijden mag je alleen met een dressuurzadel starten. Betekent dit dat je in alle klassen dan met een boomlooszadel mag starten? Een Heather Moffetzadel ziet er precies uit als een normaal dressuurzadel, dus daar zou je dan ook internationaal mee mogen starten? (Niet dat ik zover ben hoor!) Ik kan nergens iets vinden waar staat dat het persé een zadel met een boom moet zijn. Ik vraag me nu af of je ook met het Barefootdressuurzadel mag starten. Heeft iemand dit zadel al eens geprobeerd. Zelf vind ik het Heather Moffetzadel erg mooi, maar die is vrij duur. Torsion heeft ook een dressuuruitvoering maar ik kan in Nederland geen leverancier van Torsion vinden. Buitenzinnig verkoopt ze niet meer. Wie heeft er ervaring met een boomloos dressuurzadel en welk merk raden jullie aan?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:06

Zo ver ik weet mag je inderdaad in alle nationale klassen met een boomloos zadel dat op een dressuurzadel lijkt starten. Dus ook de barefoot cheyenne en al zeker de barefoot dressuur. De heather mofett; daarbij kan je het verschil vrijwel niet zien, dus dat mag zeker. Internationaal zou ik allemaal niet weten, misschien dat je de KNHS even zou kunnen e-mailen (wel het handigst met plaatje)?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:10

Ik rijd al jaren met een boomlooszadel van heather moffet. Eigenaar van bijrijdpaard heeft er stuk of 6 liggen een ook geimporteert vanuit engeland. Vind het een erg fijn zadel en ik heb er wedstrijden mee gestart. Met dit zadel mogen wedstrijden gereden worden, is daarvoor goedgekeurd. Internationaal weet ik niet.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:15

Hoe is de zit van het Heather Moffetzadel? Is het een beetje een diepe zit? En is de ligging van je benen net als bij een gewoon dressuurzadel? Past het zadel inderdaad bijna op elk paard of moet je toch dingen laten veranderen? Het zijn wel veel vragen, maar ik ken echt niemand die met een boomloos dressuurzadel rijdt.

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:31

Je hebt nu ook een boomloos dressuurzadel van Barefoot.
Verder zag ik er één van Startrekk. Dat is een hele mooie,
maar ook flink aan de prijs. Voor mezelf zou ik de Trekker
Dressage master wel willen hebben (even sparen dus, maar
wel prijsgunstiger dan de Startrekk)

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:02

Ook een niet als dresuurzadel uitziend boomlooszadel ,daar mag je mee verschijnen!

Het moet LIJKEN op een dressuur zadel. Dus een Barefoot of Startrekk Comfort of wat dan ook , lijkt toch op een veelzijdigheidszadel.
Daar mag je dus ook mee starten.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 22:07

Als een boomlooszadel er niet als een dressuurzadel uitziet dan lijkt hij er toch ook niet op? Het is natuurlijk maar hoe je de regels uitlegt.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:09

Jol1 schreef:
Als een boomlooszadel er niet als een dressuurzadel uitziet dan lijkt hij er toch ook niet op? Het is natuurlijk maar hoe je de regels uitlegt.


Als JIJ vindt dat hij op een engels zadel lijkt ,dan kan het.

Anouar heeft een wedstrijd op haar Bsarefoot gedaan ,zonder problemen . Ik weet ook dat er iemand is die op haar Startrekk Comfort een wedstrijd heeft gereden.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:16

Ullwinn schreef:
Je hebt nu ook een boomloos dressuurzadel van Barefoot.
Verder zag ik er één van Startrekk. Dat is een hele mooie,
maar ook flink aan de prijs. Voor mezelf zou ik de Trekker
Dressage master wel willen hebben (even sparen dus, maar
wel prijsgunstiger dan de Startrekk)


Hoe ziet die trekker dressage master eruit? Is daar een site van?

Ik vind de startrekk erg duur, wel erg mooi. Maar die prijs heb ik niet over voor een zadel. (zeker niet omdat het paard niet van mij is) Ik heb nu een Barefoot. Zit te denken aan een barefoot dressuur, maar die vind ik eerlijk gezegd niet echt mooi. (nu gaat het om functionaliteit, dat weet ik, maar dan hou ik liever mijn gewone barefoot. Vind er niet echt veel uiterlijk verschil in zitten namelijk.

Een stalgenootje is op een gewone barefoot een wedstrijd gaan rjiden. De jury dacht dat het niet mocht, maar volgens de regelementen mag het wel. Ik las ergens dat het tot en met de M2 mocht, een Barefoot Cheyenne.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:26

Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 03-04-06 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:27

Even de vraag andersom, waarom zou je niet mogen starten met zo'n zadel ??

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:31

Ludora schreef:
Even de vraag andersom, waarom zou je niet mogen starten met zo'n zadel ??


Je mag wél starten met een boomloos zadel.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:20

Thokkadisje schreef:
Ik rijd al jaren met een boomlooszadel van heather moffet. Eigenaar van bijrijdpaard heeft er stuk of 6 liggen een ook geimporteert vanuit engeland. Vind het een erg fijn zadel en ik heb er wedstrijden mee gestart. Met dit zadel mogen wedstrijden gereden worden, is daarvoor goedgekeurd. Internationaal weet ik niet.


Ben gewoon even nieuwsgierig, wie keurt dit eigenlijk?? misschien een heel domme vraag.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:25

dorientjuh schreef:
Even gegoogled:
Dit is de Trekker Dressage Master:
Afbeelding
Maar ik kon niet vinden hoe duur hij was.
Edit: toch wel, namelijk hier: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina12.html en dan even naar beneden scrollen. Prijs: 1,095.00 EUR


De link in je edit, daar staat alleen de startrek dressuur. En niet de trekker dressage master. De startrekk wist ik de prijs al van, maar aangezien er eerder in dit topic genoemd werd dat de trekker dressage master prijsgunstiger was, neem ik aan dat ie goedkoper is dan de startrekk.

Het plaatje ziet er in elk geval niet verkeerd uit.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:22

Ik niet meer editen, maar vond het volgende:

http://www.stocksattel.com/html/treeless.html

De trekker dressage master kost 650 euro (introductieprijs) en daar zitten dan geen extra kosten bij zoals een speciaal dekje. Er zijn hier dan geen speciale pads bij nodig. Het is dus ongeveer even duur als een barefoot, maar ik vind het op zich wel mooier. Ik vind het zeker een zadel om in mijn achterhoofd te houden.

Ze hebben ook een gewone dressuur uitvoering, maar die vind ik toch wat minder mooi. (het oog wil ook wat)

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:41

Voordeel van de gewone dressuur-uitvoering van Trekker is dan wel weer dat de kussens niet aan de voorkant naar beneden doorlopen.

Bij boomzadels zie je dat ook altijd , die lange kussens die aan de voorkant naar beneden doorlopen. Daardoor krijg je heel veel materiaal en afstand tussen je been en je paard , en de bewegingsvrijheid van de schouder van je paard naar achteren toe tijdens het lopen wordt enorm beperkt.

Hij is qua uiterlijk wel een stuk mooier die nieuwe , maar dat zou voor mij de reden zijn om hem niet te nemen , die kussens aan de voorkant.

Een ander zal het ongetwijfeld weer een voordeel vinden hoor , daar niet van

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:32

Dat je maar tot de M2 mag rijden met een boomloos zadel heb ik nergens kunnen vinden in de regels van de KNHS. Ik heb het ook eerder gehoord maar of het ook waar is?
Pmarena, heb je al zo'n Barefoot dressuurzadel in het echt gezien of heb je het zadel toevallig uitgeprobeerd? Zo ja, hoe is het?

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:27

Die van Barefoot wordt eind april voor het eerst verwacht , productie van eerste partij is op dit moment nog aan de gang.

Dus er zullen nog geen ervaringen mee zijn verder.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:52

menollyke schreef:
Ik niet meer editen, maar vond het volgende:

http://www.stocksattel.com/html/treeless.html

De trekker dressage master kost 650 euro (introductieprijs) en daar zitten dan geen extra kosten bij zoals een speciaal dekje. Er zijn hier dan geen speciale pads bij nodig. Het is dus ongeveer even duur als een barefoot, maar ik vind het op zich wel mooier. Ik vind het zeker een zadel om in mijn achterhoofd te houden.

Ze hebben ook een gewone dressuur uitvoering, maar die vind ik toch wat minder mooi. (het oog wil ook wat)

past die daadwerkelijk op alle paarden?
door die dikke kussens heb je toch veel minder flexibiliteit?

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:18

Het dieptepunt van boomloze zadels ligt vaak te ver naar achteren waardoor je niet zit zoals het plaatje voorschrijft.
Ik zou eerder gaan voor eeen op maat gemaakt zadel met boom.

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:59

De meest gebruikte boomloze zadels volgen gewoon de ruglijn van het paard hoor , waardoor je zit op het diepste punt van de rug. De zadels zelf hebben geen dieptepunt eigenlijk , dat is juist iets dat boomzadels hebben , de boom in het zadel bepaald het diepste punt , ipv de rug van het paard.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:14

Ik kan nu niet zeggen dat mijn houding belabbert is geworden nu ik op een boomloos zadel rij. Eerder het tegenovergestelde, ik kan makkelijk mijn benen lang maken, hakken naar beneden houden en lichtrijden gaat ook een stukje makkelijker.

Ik geloof wel dat het moeilijker is voor sommige mensen om een dressuurhouding aan te nemen. Ik heb er echter met mijn boomloze barefoot maat 2 weinig problemen mee.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:17

Jol1 schreef:
Dat je maar tot de M2 mag rijden met een boomloos zadel heb ik nergens kunnen vinden in de regels van de KNHS. Ik heb het ook eerder gehoord maar of het ook waar is?

Dat is niet waar.

Horseman Outfitter adverteert met die uitspraak (ik heb hier een VrijRuiter liggen met de bewuste advertentie van hen) maar het klopt niet. Je mag in alle klassen van de basissport starten met een boomloos zadel, zolang het maar op een engels zadel lijkt - zie het Disciplinereglement Dressuur van de KNHS.

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Boomloos dressuurzadel op wedstrijden en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:42

menollyke schreef:
Ik kan nu niet zeggen dat mijn houding belabbert is geworden nu ik op een boomloos zadel rij. Eerder het tegenovergestelde, ik kan makkelijk mijn benen lang maken, hakken naar beneden houden en lichtrijden gaat ook een stukje makkelijker.

Ik geloof wel dat het moeilijker is voor sommige mensen om een dressuurhouding aan te nemen. Ik heb er echter met mijn boomloze barefoot maat 2 weinig problemen mee.


En de Cheyenne maat 2 is in principe het zadel van Barefoot waarop dat het moeilijkst zou moeten zijn , omdat de beugels daarop in verhouding wat verder naar voren zitten dan op bvb. een maat 1.

Zo verschilt het toch weer voor iedereen , het is erg grappig om al die reacties van mensen te horen. Je neemt bvb. 1 testzadel. Die gaat naar verschillende mensen en paarden toe. De meeste mensen vinden het gewoon erg fijn zitten , heerlijk zacht en ongedwongen en zijn verbaasd over hoe stevig ze op hun paard zitten. Moeten soms wel even wennen en hun evenwicht vinden in het zadel , maar ook dat valt enorm mee vergeleken met hoe een moeite het mij destijds kostte

Vervolgens zijn er bij dat 1 en hetzelfde zadel nog mensen die de stijgbeugelophanging tever naar voren vinden zitten , en anderen vinden hem tever naar achteren , en dat gaat ongeveer gelijk op die paar reacties die je daar op krijgt. Dat is wel grappig om te horen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:42

Pmarena, idd, Ik had een stoelzit en nu in de barefoot maat 1 heb is mijn houding erg verbeterd! Maar dat betekende wel de eerste week dat ik er mee reed flink spierpijn..

Ik denk dat als mensen spierpijn krijgen dan melden 'ophanging te ver naar achter', maar als ze even doordenken, dan klopt dat juist.
In het begin was mijn lichtrijd kunst ook niet zo denderend, ik kwam telkens tegen de voorpommel aan. Maar dat kwam omdat ik de neiging had naar voren te kukkelen, dat is nu ook verleden tijd!
Krijg nu vaak complimenten hoe goed mijn zit is, hoe recht op ik ineens zit en dat ik mijn benen zo mooi stil en op de goede plaats had, dat kon ik daarvoor echt niet!
Maargoed.
Je mag met de standaard barefoot idd de hele engelse 'basissport' rijden, en daar is het zadel ook wel goed geschikt voor!