Springen met VZ-zadel of met spring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Springen met VZ-zadel of met spring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:43

Heb ooit eens in de bit gelezen dat je amper kon springen met een vz zadel. Omdat je dan gaat klemmen met je knieen ofzo iets was het...
Dus nu vraag ik ervaringen van jullie
O ja , ik zit los op mijn paard , maar daar werk ik aan (ik rijdt veel zonder zadel of zonder beugels )

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:46

Hmmm... Met een springzadel is het makkelijker om te springen, dat wel, het is er tenslotte voor gemaakt. Maar ik heb altijd gesprongen met een vzhzadel, nooit problemen mee gehad.
Ik ben ook iemand die nogal los zit, heb vroeger niet de juiste basis aangeleerd gekregen, ben dan van manege veranderd en ik werk er nu ook aan. Ik heb geen hinder van een vzhzadel, wel moet ik vaak stijgebeugels 1 gaatje korter maken, dat is het dan ook...

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:48

Nou, ik spring op me paard met springzadel en op me pony met vzhzadel en ik vind het allebei fijn springen. Je moet het gewoon allebei een keer proberen en kijken wat jij zelf prettiger vind. En het ligt natuurlijk ook aan het soort zadel en wat je ook gewent ben enz..

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:51

Ok , bedankt , ik heb een zadel op het oog dat denk ik een springzadel is , maar dat staat er niet bij in de brochure
Ik ga een foto trekken ervan en hier zetten , als het een springzadel is weet ik weer waarvoor ik moet sparen

Ik heb wel graag veel steun , omdat ik slechte herrineringen heb aan springen (verschillende ziekenhuisopnames ik zei toch dat ik los op mijn paard zit ) en dat wil ik nu terug opbouwen

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:03

Hierbij een foto , spijtiggenoeg wazig , maar je kunt het zadel wel zien hoor
Afbeelding

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:18

Dat lijkt me een VZH richting springen. Heb zelf zowel een VZH als springzadel. Het springzadel geeft als voordeel dat je vaak meer steun aan je benen hebt in plaats van de zit. Daar je met de sprong uit het zadel moet komen. Je zit als het ware meer op als in het zadel. beetje krom uitgelegt misschien

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:51

ja vzh is eigenlijk een iets te brede benaming, je hebt hierin grofweg het verschil in veelzijdigheid richting spring heeft veelal een minder diepe zit en de knieen meer opgetrokken en dan de meer richting dressuur waarin een meer diepe zit aanwezig is met een meer gestrekt been in houding. Maar er zijn hierin veel ruimtes aangaande indeling en boomopmaak. maar met vzh zadel springen?? zorg ervoor dat het vzh gemaakt met de nadruk hierop.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:57

ik heb met mijn vroegere bijrijdhaf altijd met een vzh richting dresuur gesprongen. Dat ging altijd goed, ik sprong ermee tot een meter.
Voor mijn eigen paard heb ik nu een springzadel en je hebt wel echt meer steun bij je benen. ik vind dit veel fijner springen dan met een vzh.
mijn zadelmaker zei ook dat je tot een bepaalde hoogte (een meter ongeveer) best met een vzh kunt springen, maar daarna wordt het moeilijker.
Dat zadel op de foto lijkt me trouwens geen springzadel.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:46

ik spring gewoon met Vzh en dressuur er ook gewoon mee....

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 08:47

Damn , dan zal ik maar naar een ander gaan kijken
Mijn vz is trouwens een dressuurgericht

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:26

Ik vind het geen probleem om met een vzh zadel, maar een dressuurzadel liever niet.. Ik heb 1x gesprongen met een dressuurzadel waarje van die kniestukken had, dood eng vond ik dat..

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:32

Mijn verzorgpony heeft geen vzhzadel
Ik rijd meestal dressuur , en om te wandelen of een klein sprongetje te nemen, heb ik een Pessoa tot mijn beschikking .
Maar vroeger heb ik altijd wedstrijden gestart, zowel dressuur als springen, met vzh-zadel, en dat gaat prima. Alleen heb je bij springzadel wel meer stabiliteit!

MisPeggy
Berichten: 100
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:56

Met een Vz- zadel kun je prima springen!
Voor hogere springsport en serieuse wedstrijden is een echt springzadel handiger.
Maar waar ik les ook allemaal Vz- zadels en daarmee springen we vaak!

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:09

ik heb weleens geprongen met mijn dressuurzadel.
Fijn is het niet, maar eng en onmogelijk??
goed voor je houding is het ook nie.
ik zou gaan voor vz richting springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:16

Springzadel is natuurlijk beter, daar zijn ze tenslotte voor op de markt
Anyway, als je ook wel eens aan dressuur-en doet, doe je er natuurlijk verstandiger aan een veelzijdigdheidszadel te hebben, denk ik zo. En dat dat zadel van jou niet lekker zit, hoeft natuurlijk niet aan het feit te liggen, dat het een vz-zadel is, maar aan het zadel zelf!

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:18

Ik ben een fanatieke dressuurruiter die omgeschoold word tot springruiter (voor mijn zelfvertrouwen ) Ik heb al eens rondgekeken op i-net en heb al wat mooie gezien Maar ga toch een tweedehands A-merk springzadel kopen denk ik

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:21

Ik zou dan voor een springzadel gaan! Daar heb je gewoon meer steun aan bij je benen. Ik spring zelf met een vzh zadel, die geeft absoluut geen steun..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:07

Ik kan met elk zadel springen, heb met dressuur zadel ruim 1 meter gesprongen.. agja, ik zit vertrouwder in een dressuur zadel.. ben er zo aan gewend

Anoniem

Re: Springen met VZ-zadel of met spring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:13

VSW --> HAR.

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:19

Ik spring al zeker 2 jaar een meter in parcours met me pony,met een vzhzadel en heb hier nog nooit last van gehad

Anoniem

Re: Springen met VZ-zadel of met spring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:58

Ik spring gewoon met mijn dressuurzadel

Vind het wat zonde om een springzadel aan te schaffen voor die ene keer in de week dat ik spring.
Is trouwens prima te doen tot ongeveer een meter hoog.
Dan is een springzadel toch wel een pre!
Maar rond de tijd dat ik die hoogtens spring is er iets goed mis met mij

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:59

Ik spring en dressuur met een vzh zadel en het gaat prima. Krijg er tijdens dressuurproefen nooit commentaar op ofzo, en met springen zit hij ook super!

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:56

Ik heb dressuur en spring, dus geen last van vz zadels , ondingen.

Als je toch een zadel gaat kopen kan je maar beter gelijk een springzadel halen

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:02

Smeejj schreef:
Ik heb dressuur en spring, dus geen last van vz zadels , ondingen.

Als je toch een zadel gaat kopen kan je maar beter gelijk een springzadel halen


(ik weet niet of je het serieus bedoelde, zo niet laat dan maar )
maar ik vind het echt geen ondingen! Ik rij er heel goed dressuur mee en met springen heb ik ook nergens last van hoor.

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:10

Ik heb een dressuurzadel en een springzadel, hiervoor had ik een Stubben Scandica VSD, veelzijdigheid richting dressuur.
Ik heb met mijn dressuurzadel een meter gesprongen, dat gaat nog net, ideaal is het niet
Met mijn springzadel spring ik veel fijner dan met die oude vzh, meer steun aan de knieen en veel meer ruimte om mee te gaan met de sprong ik zou dus gaan voor een springzadel