wie kent deze hulpteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:47

Afbeelding

ik zag hem op een duitse site, maar heb nog nooit zoiets in het echt gezien, laat staan het gebruik. Dus; wie kent deze en hoe en wanneer wordt hij gebruikt?

(om meteen maar even commentaar voor te zijn: ik grossier niet in hulpteugels en maak zeer beperkt gebruik ervan: een losse martingaal bij buitenritten en een gogue bij het longeren. Maar ik wil wel graag alles weten! )

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:53

Geen idee nog nooit gezien. Maar het lijkt me dat die bruine dingen aan de zijkant van de singel avstmoeten en die groene ook aan de singel tussen de voorbenen. Maar waarvoor hij dient????

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:56

Volgens mij is het een gogue.
Ik zoek even een foto

Edit:
Afbeelding
Mmmm, de gespjes zitten anders, maar volgens mij lijkt het er wel op
Laatst bijgewerkt door Zeebries op 30-03-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NoomsJJ
Berichten: 559
Geregistreerd: 01-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:56

ik denk dat dat zwart aan de zijkant van het zadel moet en dan dan touw door het bit heen en dan de handvaten als hulpteugel

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:59

Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:12

Volgens mij is het gewoon een driehoeksteugel, deze bevestig je aan de singel tussen de voorbenen, door het bit en vervolgens aan de singelstoten.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:18

Een gogue is het zeker niet, die heb ik zelf.
Driehoeksteugel? En waar is die dan voor?

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:31

Heb eigenlijk geen idee wat precies de werking er van is, heb er geen ervaring mee. Is het niet via google o.i.d. te vinden?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:36

Een meisje op stal reed ermee, tussen de benen en de andere in der handen als handvaten

Anoniem

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:01

Ziet eruit alsof de zwarte lussen onder de buik moeten en de andere lussen aan de zijkant van de singel en dan heb je hetzelfde effect als dat je met slof of touwtjes longeert, maar dan luxer.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:04

gewoon een soort van bijzet, maar dan vooraan je zadel oid? ik ben benieuwd.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:21

bolletje schreef:
Een meisje op stal reed ermee, tussen de benen en de andere in der handen als handvaten

??? dat lijkt me niet fijn rijden??
Ik betwijfel ook of het zo wel correct is?

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:24

ziet er gewoon uit als een slof, de kleine lusjes door de singel, en de lussen met gespen naar de zijkant van je zadel of longeersingel oid...

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:31

bolletje schreef:
Een meisje op stal reed ermee, tussen de benen en de andere in der handen als handvaten


Zo hoort hij idd, ik heb er ook wel eens iemand mee zien rijden. Zijn paard was altijd erg heet dus hij gebruikte het vooral om hem een beetje bij zich te kunnen houden

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:43

een soort slof dus
de duitsers hebben wel 10 soorten slof ... (of meer als ik mijn leverancier mag geloven , heb der nog maar 1 (de volgens nederlandse maatstaven " normale" van dicht bij gezien)

Anoniem

Re: wie kent deze hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:48

Jiske_Nilis schreef:
bolletje schreef:
Een meisje op stal reed ermee, tussen de benen en de andere in der handen als handvaten


Zo hoort hij idd, ik heb er ook wel eens iemand mee zien rijden. Zijn paard was altijd erg heet dus hij gebruikte het vooral om hem een beetje bij zich te kunnen houden


Ik geloof best dat je er op deze manier mee 'kan' rijden, maar ik vraag me sterk af of deze hulpteugel hier wel voor bedoeld is.

Het lijkt mij in ieder geval helemaal niet handig, een normale slof houdt veel makkelijker vast.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:53

Hij stond een aantal jaren geleden in de Divoza gids. Was behoorlijk duur. Weet niet meer precies. Kan t dat t een Pullmanteugel is???? maar handvaten in je hand.. nee daar is deze teugel niet voor ontworpen.. dat is 1 ding wat ik wel zeker weet.

Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:27

Helene_ schreef:
Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.



volgens mij heeft deze gebruiker al het antwoord gegeven?
Nu alleen nog de naam van dit apparaat...

justremie

Berichten: 168
Geregistreerd: 18-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:31

yulan schreef:
Volgens mij is het een gogue.
Ik zoek even een foto

Edit:
Afbeelding
Mmmm, de gespjes zitten anders, maar volgens mij lijkt het er wel op


het is geen gogue daar heb ik namelijk zelf mee gereden. misschien dat het een chambon is, maar die ken ik verder niet

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:24

hmm die ik bedoel is de Abbot and Davies Balancing Rein. Ziet er bijna het zelfde uit, alleen aan 1 uiteinde zitten musketonnetjes die je weer aan je gewone lederen teugel klipt.

De omschrijving daarvan:

Een bijzondere hulpteugel, die tot doel heeft, die spieren van een paard te ontwikkelen die hem het juiste evenwicht geven.
Uitstekend voor een goede ontwikkeling van de rug- en nekspieren. Kan op talloze manieren worden gebruikt om verschillende vormen van ontspanning, aanleuning en ruggebruik te bereiken. Kan gebruikt worden tijdens het longeren en tijdens het rijden.
Koste toendertijd (1996) 439 gulden....

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:12

kreeg ineens een rare ingeving
misschien is het een hulpteugel waardoor je met je voeten kan sturen
leer onder aan de singel vast, en dan die "handvaten" om je tene hangen, kun je zonder handjes sturen

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:22

een soort slof? maar die kun je loslaten als je geen druk meer wenst en dat lijkt me bij deze teugel niet helemaal te lukken. Vreemd ding.

@sherwood: o je bedoelt die voor tamboers op die grote shires met van die trommels te paard?

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:48

Showjumper schreef:
Volgens mij is het gewoon een driehoeksteugel, deze bevestig je aan de singel tussen de voorbenen, door het bit en vervolgens aan de singelstoten.

denk ik ook

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 23:01

Het lijkt dan heel veel op het doodsimpele touwtje waarmee ik vaak gelongeerd heb.
In tegenstelling tot de slof kan het paard wel lekker voorwaarts-neerwaarts. Misschien dus best een aardige hulpteugel?

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:02

ja alleen zit hij niet aan de bitringen zelf.