Hoofdstel voor kleine koudbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 12:57

Voor mijn beide kleine koudbloeden ben ik op zoek naar een nieuw hoofdstel. En dat valt nog niet mee, ik kan het niet zo goed vinden en vraag daarom hulp! Want zomaar wat hoofdstellen kopen in de hoop dat het mooi zal passen... dat gaat me veel tijd en geld kosten, met de kans dat het nog niet gaat lukken ook ;(

Hoofdstel 1 is voor mijn haflinger:
Afbeelding

Op de foto heeft hij een oude Kieffer om, maatje full. Het kopstuk is eigenlijk wat klein, maar vooral de frontriem is voor hem te krap. De neusriem is kwa maat goed, maar ik vind hem eigenlijk voor het mooie te smal. Nou ja, en ik vind dit hoofdstel hem helemaal niet zo mooi staan :o
Omdat dit paard echt heel happerig is, heb ik het gebruik van een sperriem bij hem opgegeven. Niet te doen om een sperriem bij hem vast te maken. Zoek daarom een neusriem zonder sperriem (en dus ook niet zo'n lusje op de neus).
Ik gun hem een hoofdstel wat iets mooier bij zijn oren valt. Ik heb geprobeerd bij Kramer zo'n mix-en-match hoofdstel samen te stellen, maar ik vind die kwaliteit echt niet mooi (te mat en te zacht).

En dan nummer 2. Mijn Schwarzwalder Fuchs van 3 jaar oud:
Afbeelding

Deze lijkt mij bijkans nog lastiger. Want niet alleen heeft hij een breed hoofd met zware kaak, hij combineert dat met een korter hoofd en een iets smallere neus in vergelijking tot de haflinger. Ik heb hem nog geen enkel hoofdstel gepast. Maar nu ik toch op zoek ga naar een ander hoofdstel voor de haflinger, mocht ik bij maatwerk uitkomen dan meteen ook maar voor de SF.

Ik sta dus open voor maatwerk. Ik weet alleen niet wie mij daarbij kan helpen. Budget is max 200 euro per hoofdstel, maar voor dat geld wil ik wel écht tevreden zijn :D

Ik hou van hoofdstellen die wel een beetje gevoel van stevigheid geven (dus geen softfoam-leerflubbel-dingen).
De frontriem mag saai en simpel, de paarden hebben beide een grote voorpluk en ik wil niet dat de voorpluk in steentjes blijft hangen.
Ik hou van een brede neusriem op de neusrug. Hoeft geen aansnoer-neusriem te zijn, vaak is dat beschermstukje onder de kin zelfs erg onhandig.
Kleur moet zwart zijn, kleur van onderlegging is niet zo belangrijk, kan ook zwart zijn. Lakleer mag als klein accent, maar een natuurlijke glans op leer is prima.


Help! Wie wil met me meedenken?
Misschien heb je zelf wel zo'n kleine koudbloed met misschien een korter maar zeker wel breed hoofd met brede kaken - wat voor hoofdstel zou jij me dan aanraden?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:54

Ik vind de neusriem eigenlijk niet goed bij haflinger, het 'bakstuk' loopt over zijn jukbeen. Je hebt dus een neusriem nodig die tussen de bakstukken lang genoeg is.

Maar met lastige koppies zou ik eens kijken naar Equibling of Bridle2fit, daar kan je elk stuk in een aparte maat bestellen. B2F is wel duurder, maar misschien dat je een aantal oude stukken nog kunt gebruiken.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:19

Ik heb een Rambo Micklem voor mijn Welshje, had hetzelfde probleem met bakstukken over de jukbeenderen die Bowo hierboven benoemt met normale hoofdstellen. De Micklem heeft maar een bakstuk die wat lager ligt en de frontriem verwissel ik sowieso voor wat meer bling, maar die kan je dus in een andere maat bestellen.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:24

Valt biothane bij jou onder "softfoam-leerflubbel-dingen"? Daarmee kun je wel echt alles helemaal op maat laten maken en helemaal finetunen zoals jij het hoofdstel wilt.

Ik heb de mijne bij ByBaukje laten maken en ik ben zo tevreden. Het is echt gaaf geworden en super handig in omgang.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:54

Dank!

Met softfoam-leerflubbel-dingen bedoel ik geen biothane maar meer leren hoofdstellen zoals ze bij bijv Nika verkopen. Superzacht materiaal met padding, maar eigenlijk voelt het veel te zacht en totaal niet stevig. Die mix & match van kramer is ook zo onnatuurlijk zacht en puffy. Alsof er teveel weekmakers op het leer zijn losgelaten.

De Rambo Micklem heeft een riempje als een sperriem, dat moet vast ter hoogte van de mond aan de voorkant van het bit. Mooie hoofstellen maar zon bevestiging is hier niet handig, want hij hapt echt. Vind ie leuk, is hem niet af te leren helaas.

Ik ga jullie suggesties bestuderen! Dank voor het meedenken!

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:04

Voor mijn Freiberger kocht ik een combi van full en cob size. Neusriem en frontriem fullsize en de rest cob. Weet niet meer hoe ik dat nou precies gedaan heb, losse onderdelen bij gekocht denk ik. Wat over was verkocht. Niet de goedkoopste optie maar wel een passend hoofdstel. Ik heb een simpele Kieffer wit onderlegd.

edit: de Kieffer Economy. Heb ik zo'n 8 jaar gebruikt en ziet er nog keurig uit.

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:36


Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:43

Ik heb veel onderdelen los gekocht van BR in full en cob (bij Agradi) en de xfull neusriem van Bridle2fit

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:56

Je kunt ook rijden zonder neusriem, dat zoekt misschien makkelijker?
Of ga je er wedstrijden mee rijden waarbij neusriem verplicht is?

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:04

Ik moet stiekem wel lachen om je haf.
Hij hapt dus zo graag dat jij geen sperriem meer neemt? Hij heeft humor.

Zou eens geen haf zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoofdstel voor kleine koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:35

Zou er bij de Schwarzwalder Fuchs wel vanuit gaan dan die neus met de jaren nog wat breder wordt.
Mijn haflinger had met 5 jaar ook nog zon smal neusje, maar inmiddels is hij 13 en is de neus net zo breed als bij jouw haf.

Voor de modellen verder geen tips, mijn haf loopt met een doorgeefhoofdstel dat ik ooit in de jaren 90 gekocht heb, en af en toe eens wat onderdelen vervangen, dat het inmiddels al niet meer dat hoofdstel is, ben begonnen met een andere frontriem, paar jaar later de neusriem vervangen, bij een volgend paard de bak stukken en toen het hoofdstel voor dit paard werd, een nieuw kopstuk en later nog eens een nieuwe frontriem.

Maar heb dus ooit 1x een hoofdstel gekocht en daarna alleen maar losse onderdelen.