Beste beenbeschermers op de markt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:43


alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:14

Geen idee wat beter is, maar ik heb de gatusos en gebruik ze af en toe.
Maar ik ben er heel blij mee. Niet warm, niet zweterig en super makkelijk schoon te maken! Materiaal voelt ook prettig en soepel aan. Wat ik zelf ook fijn vind, is dat het gewoon met 2 klittenbandjes is en niet het hele been ingesnoerd is (als het ware)

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 12:43

alysha92 schreef:
Geen idee wat beter is, maar ik heb de gatusos en gebruik ze af en toe.
Maar ik ben er heel blij mee. Niet warm, niet zweterig en super makkelijk schoon te maken! Materiaal voelt ook prettig en soepel aan. Wat ik zelf ook fijn vind, is dat het gewoon met 2 klittenbandjes is en niet het hele been ingesnoerd is (als het ware)


Ah okay, en welke maat heb jij?

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:46

Check even het topic ‘de ultieme peesbeschermers’.
Zelf de Gatusos en erg blij mee.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:03


Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:21

Ik volg, ik zoek soortgelijk dus ben wel benieuwd naar ervaringen.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:55

De snugboots gaan ontiegelijk snel stuk, heb al 3 sets versleten (steeds onder garantie stuk, alle naden lieten los), maar wel koele benen na het rijden. Heb meerdere stalgenoten die hetzelfde probleem hadden.

Mijn al time favorite zijn de Veredus Kevlar set, super kwaliteit en koele benen.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:12


alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:34

DorkyDweeb schreef:
alysha92 schreef:
Geen idee wat beter is, maar ik heb de gatusos en gebruik ze af en toe.
Maar ik ben er heel blij mee. Niet warm, niet zweterig en super makkelijk schoon te maken! Materiaal voelt ook prettig en soepel aan. Wat ik zelf ook fijn vind, is dat het gewoon met 2 klittenbandjes is en niet het hele been ingesnoerd is (als het ware)


Ah okay, en welke maat heb jij?


Ik heb de L
Voor een haflinger van 150 met normale benen. Van ander peesbeschermers heb ik maat cob nodig, full is te lang

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:09


Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:17


Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:49

Een correct gereden, gevoerd en gehouden paard kan alles hebben wat je peesbeschermers zouden moeten beschermen.

Is vast in die 3-eenheid iets te vinden waar je het meeste invloed op hebt.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:49

Nielojram schreef:
Een correct gereden, gevoerd en gehouden paard kan alles hebben wat je peesbeschermers zouden moeten beschermen.


Leg eens uit hoe je dat voor je ziet?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:24

Nielojram schreef:
Een correct gereden, gevoerd en gehouden paard kan alles hebben wat je peesbeschermers zouden moeten beschermen.

Is vast in die 3-eenheid iets te vinden waar je het meeste invloed op hebt.

In de ideale wereld ja.
Maar wat als je een jong dier hebt, dat nog niet in balans en altijd onder controle is?
Of bijvoorbeeld een die herstellende is van blessure en daarom fris?
Of een notoire brokkenpiloot?
Er zijn in het gewone leven voldoende redenen om te willen wat ts wil.

TS, ik heb de equilibrium tri-zone beschermers en ben daar heel tevreden over.
L voor de voorbenen, XL voor achterbenen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:21

Nielojram schreef:
Een correct gereden, gevoerd en gehouden paard kan alles hebben wat je peesbeschermers zouden moeten beschermen.

Is vast in die 3-eenheid iets te vinden waar je het meeste invloed op hebt.

Nicky1963 schreef:
In de ideale wereld ja.
Maar wat als je een jong dier hebt, dat nog niet in balans en altijd onder controle is?
Of bijvoorbeeld een die herstellende is van blessure en daarom fris?
Of een notoire brokkenpiloot?
Er zijn in het gewone leven voldoende redenen om te willen wat ts wil.

TS, ik heb de equilibrium tri-zone beschermers en ben daar heel tevreden over.
L voor de voorbenen, XL voor achterbenen.


Optie 1: mits correct gereden ( dus niet overvraagd als zo vaak) hoeven ze zich niet te verwonden.
Optie 2: Bij niet genoeg beweging, en een blessure betekent echt niet 24/7 op stal, tenzij er een been is gebroken, maar dan zou ik eerlijk gezegd afvragen waarom het dier nog te laten leven..
Peesblessure kan ook op de wei genezen. En in geval van die blessure gaat regel 1 weer van kracht ( ruiter+training)
Optie3: Brokkenpiloot? Welk paard wil zich moedwillig verwonden? Zou dat niet te maken hebben met stalling, voer en ruiter?

Maar, voor de gemoedsrust van de TS, er zijn vast prima beschermers te koop. De producten die je paard volledig inpakken geven inderdaad bescherming, en geen lucht. De producten die die lucht doorlaten, geven echt niet genoeg bescherming tegen een goeie tik.

Het onderbeen, de pols als het ware, heeft geen spieren, zodat de pezen kunnen afkoelen aan de lucht waarin het dier beweegt.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:50


Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beste beenbeschermers op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:17

Dat niet verwonden heeft maar net te maken met welke discipline je doet en of je evt ijzers voor onder hebt.
Ongeluk zit in een heel klein hoekje. Ook bij een goed gevorderde combi

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:19

Nielojram schreef:
Optie 1: mits correct gereden ( dus niet overvraagd als zo vaak) hoeven ze zich niet te verwonden.
Optie 2: Bij niet genoeg beweging, en een blessure betekent echt niet 24/7 op stal, tenzij er een been is gebroken, maar dan zou ik eerlijk gezegd afvragen waarom het dier nog te laten leven..
Peesblessure kan ook op de wei genezen. En in geval van die blessure gaat regel 1 weer van kracht ( ruiter+training)
Optie3: Brokkenpiloot? Welk paard wil zich moedwillig verwonden? Zou dat niet te maken hebben met stalling, voer en ruiter?

Maar, voor de gemoedsrust van de TS, er zijn vast prima beschermers te koop. De producten die je paard volledig inpakken geven inderdaad bescherming, en geen lucht. De producten die die lucht doorlaten, geven echt niet genoeg bescherming tegen een goeie tik.

Het onderbeen, de pols als het ware, heeft geen spieren, zodat de pezen kunnen afkoelen aan de lucht waarin het dier beweegt.

Wat ik al zei, in de ideale wereld...
optie 1: mits correct gereden kunnen ze nog steeds bijvoorbeeld schrikken en iets doen (opzij springen eg.) waarbij het nét niet goed gaat.
optie 2: Peesblessures waarbij stalrust wél noodzakelijk is, botscheur met goede herstelkansen waarbij wél stalrust vereist is, prolaps van de hoefzool, waarbij ab-so-luut boxrust vereist is etc. Allemaal meegemaakt met onderstaande brokkenpiloot.
En optie 3, brokkenpiloot: ik had inderdaad zo'n paard, ja. Die verwondde zich met spelen, zette zijn voeten op de houten heining van de weide, sprong de meest idiote bewegingen. Had niks te maken met voer, beweging of de juiste ruiter. Hij was de enige van al mijn paarden die zo deed. Dus het bestaat.
Hij is ook aan zijn eind gekomen door een nare blessure in de weide, waardoor zijn pees in zijn voorbeen was afgescheurd. Mijn instructeur en de dierenarts zeiden altijd tegen mij: als t de mijne was zou die nooit meer in de wei komen. Ik koos voor het tegenovergestelde: zoveel mogelijk in de wei.
Helaas bestaan brokkenpiloten.