Inky dinky zadel uitproberen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette1608
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-24

Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:38

Hoi allemaal, onze zoon van 2.5 jaar heeft een hersenbeschadiging en daardoor een matige balans. Het lijkt me erg leuk en goed voor z'n ontwikkeling om af en toe met hem pony te rijden. Hij heeft wel een zadel nodig die hem voldoende steun geeft. Het inky dinky zadel zou misschien mooi voor hem zijn, maar ik vind het lastig inschatten of die inderdaad geschikt voor hem is. Is er iemand in de regio van Surhuisterveen die zo'n zadel heeft en die we mogen uitproberen? Groet Lisette

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:59

Ik heb geen direct antwoord op je vraag helaas. Mogelijk wel een alternatief als de Inky Dinky voor jullie niet werkt, of als je zoontje daar na een tijdje uitgegroeid is. Ik moest namelijk meteen denken aan de (boomloze) Ghost zadels. De fabrikant is super flexibel en kan een zadel min of meer op maat voor je maken zonder dat de prijs extreem hoog wordt. Sterker nog, mijn zadel werd goedkoper toen ik hem speciaal kleiner liet maken. Neem eens contact op met https://www.buitenzinnig.nl hierover, dat is de Nederlandse importeur.

Een model zoals de onderstaande (buttera maxxi) zou, aangepast naar een kindermaat, best een goede optie kunnen zijn denk ik. Het is qua prijs wel hoger dan de Inky Dinky, dus kan me voorstellen dat je daar eerst naar kijkt :j

Afbeelding

Lisette1608
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-24

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 16:38

Bedankt voor je tip Lijsken. Houd ik zeker in gedachten!

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:15

Bokker Monique1963 heeft een Inky Dinky. Ze woont wel in Frankrijk dus proberen wordt lastig. Echter kan ze je misschien wel helpen met vragen. :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:22

Is er een gehandicapten manege in de buurt die misschien mee kan kijken? Die hebben meestal meerdere zadels voor extra steun

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:25

Lisette, misschien kun je dit vragen in de FB groep 'Paardenhulp Noord Nederland'?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:35

Maar bij balansproblemen zullen de meeste maneges en instructeurs waarschijnlijk een dekje en een singel met handgrepen aanraden, omdat dat veel meer mogelijkheden biedt om die balans wel te ontwikkelen, terwijl je dan bovendien de bewegingsvrijheid van de ruiter niet beperkt.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:47

Bij de manege voor gehandicapten in Nootdorp wordt veel met westernzadels gereden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:58

Met 2,5 is nog geen enkel zadel echt geschikt.
Op die leeftijd trekken kindjes ook de knieen omhoog en blijven niet perse in 1 richting zitten. Ik zou hem gewoon op dekje zetten en vasthouden terwijl iemand anders de pony vast houdt.
Rijden is iets wat pas vanaf 4 jaar een beetje begint op het koment als ze voldoende lichaamsspanning hebben (zo‘n beetje op de leeftijd dat zwemles ook werkt).
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 05-01-24 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:00


Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:04

Ik heb wel eens australian stock zadels voorbij zien komen met een dikke opgewolde zadelbont erop. (Soort kussen achter de billen)
Zodat de zit kleiner werd, en bij groeien kon dat bontje eruit.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:10

Sizzle schreef:
Met 2,5 is nog geen enkel zadel echt geschikt.
Op die leeftijd trekken kindjes ook de knieen omhoog en blijven niet perse in 1 richting zitten. Ik zou hem gewoon op dekje zetten en vasthouden terwijl iemand anders de pony vast houdt.
Rijden is iets wat pas vanaf 4 jaar een beetje begint op het koment als ze voldoende lichaamsspanning hebben (zo‘n beetje op de leeftijd dat zwemles ook werkt).


Zeker niet mee eens hoor, mijn dochter is bijna 3 maar zit er al sinds 2 op.

Afbeelding

Voor TS, ik denk dat een inky dinky best wel eens wat voor jullie kan zijn hoor. Ik heb hem voor mijn dochter in handen gehad maar ik vond hem voor haar juist te veel ingesloten, maar dat kan voor jou precies zijn wat je nodig hebt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:34

Je dochter zit precies zoals ik het bedoel.
Kan de knietjes niet laten hangen omdat het bekken nog lang niet breed genoeg is en zit in feite daarom achterin het zadel en de handen op de steun als op een soort stoel.
Hooguit zitten ze dan iets „vaster“ in zo’n zadeltje als het een rustig kind is dat niet continue alles wil bekijken, maar kwa houding zou ik dan liever voor een dekje met handvatten kiezen.
Maar ieder heeft daar zo zijn voorkeur uiteraard.
Het ene kind is ook lichamelijk sneller in de ontwikkeling dan de ander.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:40

Lisette1608 schreef:
Hoi allemaal, onze zoon van 2.5 jaar heeft een hersenbeschadiging en daardoor een matige balans. Het lijkt me erg leuk en goed voor z'n ontwikkeling om af en toe met hem pony te rijden. Hij heeft wel een zadel nodig die hem voldoende steun geeft. Het inky dinky zadel zou misschien mooi voor hem zijn, maar ik vind het lastig inschatten of die inderdaad geschikt voor hem is. Is er iemand in de regio van Surhuisterveen die zo'n zadel heeft en die we mogen uitproberen? Groet Lisette


Mijn zoon (inmiddels 21) heeft cerebrale parese en heeft als jonge jongen van 5/6/7 jaar op een shtelander gereden op een gewoon zadel. Juist voor de balans. Wel met een bokriempje eraan voor extra houvast. En daarop volgend op mijn Fries met een voltigesingel met dekje eronder. Dus dat is ook nog een optie wellicht. Juist het zonder zadel de bewegingen voelen heeft hem geholpen met de balans. Omdat hij niet beperkt werd in de bewegingen en het zelf opvangen van de schommelingen en dus spieren moeten aanspannen enzo.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:07

In die Inky Dinky proteses waar je op een soort kussentje tussen twee hoge bumpers zit ben ik trouwens wat huiverig voor wat het met het lichaampje doet. Doordat het zo‘n beencorset is dwing je het beentje recht omlaag zodat een natuurlijke beweging niet meer mogenlijk is.
Je ziet dan ook vaak dat het voetje ter compensatie naar buiten staan bij kleintjes die tussen de heupjes nog smaller zijn dan het zit kussentje.

Froukje_J

Berichten: 2198
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:23

Misschien zou je eens kunnen informeren bij manege onder de linde in Beetsterzwaag ik weet niet wat voor zadels ze hebben maar het is wel een speciale manege

Lisette1608
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-24

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 10:13

Bedankt allemaal,ik ga zeker ook even bij de manege in Beetsterzwaag informeren.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:42

Lisette1608 schreef:
Hoi allemaal, onze zoon van 2.5 jaar heeft een hersenbeschadiging en daardoor een matige balans. Het lijkt me erg leuk en goed voor z'n ontwikkeling om af en toe met hem pony te rijden. Hij heeft wel een zadel nodig die hem voldoende steun geeft. Het inky dinky zadel zou misschien mooi voor hem zijn, maar ik vind het lastig inschatten of die inderdaad geschikt voor hem is. Is er iemand in de regio van Surhuisterveen die zo'n zadel heeft en die we mogen uitproberen? Groet Lisette


Ik woon niet in NL, maar ik rijd zelf op een inky dinky. Ik ben een kleine volwassene en ik kan uit ervaring zeggen dat het heerlijk veilig voelt. Je kunt het zadel helemaal zo maken als je zelf wilt, alles is verplaatsbaar door industrieel klittenband. En het leuke is dat het zadel dus meegroeit met je kind.

Wel even opletten, beugelriemen en singel en dek zitten niet bij de prijs inbegrepen en er komt door Brexit douanekosten van circa 40 euro bij.

Verder kan ik het dus van harte aanbevelen.


Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:57

En als zo´n zadel niet lukt, ook al aan een westernzadeltje gedacht?

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Inky dinky zadel uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:15

Ik heb ook een inkydinky zadeltje voor onze kinderen. Kan m van harte aanbevelen!

Overigens gekocht via marktplaats. Heb een tijdje een zoekopdracht gehad en daardoor was ik er een keertje op tijd bij :-)