Krakend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:20

Sinds een maand heb ik een nieuw zadel voor mijn pony, een bates vzh. Volledig nieuw. De eerste 2 keer dat ik ermee reed was er nergens gekraak te horen. Vanaf de derde keer plots wel, en nu blijft het ook kraken. Het is al iets beter maar blijft erg vervelend en krijg er ook continu commentaar op.
Zadel is ondertussen al een aantal x goed ingevet, maar dit lijkt me niet de volledige oplossing. Mijn beugelriemen hebben al aan verschillende zadels gehangen en hebben nooit aanleiding tot krakende geluiden gegeven. Ik rij momenteel met kunstleren laarzen, maar dit was ook zo bij het testen van het zadel etc. Leren laarzen zijn wel op komst, maar ik vraag me toch af hoe ik dit kan oplossen

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:34

Beetje talkpoeder wil wel eens helpen

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:04

Nieuwe zadels kunnen herrie maken, maar weet je zeker dat je boom niet gebroken is?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:22

Piepend leer herken ik wel, juist na het invetten wordt dat erger. Maar kraken? Van binnenuit? Dan zou ik 'm toch even na laten kijken. :j

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 00:24

Boom lijkt me niet gebroken, zou ook raar zijn na 2x en nooit gevallen te zijn geweest of iets anders geks mee gedaan te hebben. Is ook gepast door een zeer ervaren zadelpasser + paard die duidelijk laat merken of het goed zit of niet. Ik weet ook niet echt of het van binnenuit is of toch eerder iets aan de zweetbladen
Laatst bijgewerkt door evilginger op 04-01-24 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:27

Ff talkpoeder tussen doen. Komt echt goed.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 00:27

Het klinkt ook trouwens eerder als piepend leer met een krakende ondertoon, dus geen schelle piepgeluiden

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 00:28

Hutcherson schreef:
Ff talkpoeder tussen doen. Komt echt goed.


Had al gelezen van talkpoeder bij de boom te doen, maar kan dit dan ook op een andere plek?

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:34

Ja joh, gewoon je zweetblad optillen en strooien maar. Je kunt zelfs met een kwast nog wat hoger ertussen frummelen. Ik doe t ook bij mn stijgbeugelriemen ertussen bovenin bij de ophanging.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:19

Waar kraakt het zadel? En is er nagekeken of de schroeven van het kopijzer nog goed vast zitten?

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 11:39

Waar het kraakt vind ik persoonlijk moeilijk te zeggen.. het is voornamelijk te horen bij het lichtrijden, bij doorzitten eigenlijk zo goed als niet. Ik heb al eens in stilstand met mijn laars over mijn zadel bewogen en dan hoor ik het gepiep/gekraak ook maar minder luid

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:41

Ik had het ook. Advies van de zadelmaker; Zadel op handdoeken ondersteboven leggen, dan vallen de zweetbladen en het rokje open. Dan een goede kwaliteit leerolie in alle openingen, gleuven en sleuven gieten. Dat een tijd laten inwerken.
Ik heb dat twee maal gedaan, met een dag of wat er tussen, nooit meer last gehad.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:51

Sorry Rien, maar nee, dat laatste ajb nooit doen!! Olie mag niet in de vulling terecht komen en dat gebeurt onherroepelijk als je het zadel ondersteboven legt en in kieren giet. dan verliest de wol zn dempende en verende functie. Bovendien wil je ook geen olie in je naden, dat tast het materiaal waarmee gestikt is aan.
Ik denk in eerste instantie ook aan de kopijzerschroeven of het materiaal van je laarzen in combinatie met het zweetblad..

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:59

Oh, ik heb het gedaan.... :o

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 12:02

Ik heb een bates, dus wol zit er sowieso niet in ;) ik probeer morgen of overmorgen het kopijzer te bekijken, bij een bates zijn deze ook niet moeilijk te bekijken en eventueel te verwisselen. Olie was ik ook niet direct van plan om te gebruiken, ik gebruik nu vooral leerbalsem

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:03

Dit is een vrij bekend probleem met kunsstof laarzen op een nieuw leren zadel. Dus ik denk dat je probleem daarin zit.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 12:12

Ik hoop inderdaad dat het probleem daar zit.. ik hoop mijn laarzen zaterdag binnen te hebben, dan probeer ik het ineens uit. Sowieso check ik het kopijzer ook nog eens

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:04

Ik heb dit ook gehad met mijn nieuwe Bates destijds. Ik had even een filmpje gemaakt zodat het geluid te horen was en naar de passer gestuurd. Die wist toen meteen wat er was en is weer even geweest. Geen idee wat ze toen eigenlijk heeft gedaan maar het was over. Heeeel soms had ik het nog wel eens als ik mijn vorige laarzen netjes had ingevet (waren wel van leer) en dan de eerste paar rondjes. Met mijn huidige laarzen is dat helemaal niet meer.

Mijn advies is dus: leg het even aan je zadelpasser voor.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:44

Ik denk dat het de combi van je laarzen en het leer is. Ik moet alleen heel diep nadenken wat ook weer de truc was, ik heb namelijk het omgekeerde gehad (leren laarzen op kunststof zadel) en er is een trucje...
Volgens mij was het een dun laagje zadelzeep op het leer smeren, niet uitpoetsen. Gewoon van zo'n blok.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:27

Je zou het makkelijk kunnen testen door even een rondje te rijden zonder je laarzen. Gewoon je lange paardensokken met een paar jodphurs of andere lage schoenen. Als je het dan niet hoort weet je zeker dat het je schoenen op het leer zijn.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:55

rien10 schreef:
Oh, ik heb het gedaan.... :o


Snap ik, volstrekt logisch natuurlijk als het je word aangeraden, ik zei het wat onaardig :(:) excuus! maar olie trekt dus stevig door, dus alleen op stukken gebruiken zonder naden!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:57

evilginger schreef:
Ik heb een bates, dus wol zit er sowieso niet in ;) ik probeer morgen of overmorgen het kopijzer te bekijken, bij een bates zijn deze ook niet moeilijk te bekijken en eventueel te verwisselen. Olie was ik ook niet direct van plan om te gebruiken, ik gebruik nu vooral leerbalsem


Haha ik had even over de Bates heengelezen, maar dan geld de waarschuwing nog voor de naden :D balsem is idd het beste! Hopelijk vind je snel de oorzaak!

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:56

Mijn zadelpasser was deze week toevallig op stal en heb hem er even naar laten kijken. De conclusie is dat ik mijn zadel “te vroeg” heb ingevet en dat er een laagje op mijn zadel lag omdat de balsem niet kon indringen, wat dus verergerde elke keer als ik het inbalsemde. Ik heb nu 1x met lederzeep erover gegaan en hij kraakt al een stuk minder met het gewoon op te tillen, dus hopelijk nu ook tijdens het rijden! Linker zweetblad kraakt nog een beetje, maar ik kan het niet exact vinden door erover te wrijven. Door te wrijven werd het gekraak namelijk hoorbaar

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:58

Bijzonder verhaal.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 20:07

Nielojram schreef:
Bijzonder verhaal.


Hmm niet zo. Het is wel een logische verklaring. Zadel kraakt nu veeeel minder, nog wel een beetje dus ga er een van de dagen nog eens over gaan.