Bitloos rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:06

Ik twijfel al een tijdje om een bitloos hoofdstel te proberen bij mijn merrie. Mijn paard is geboren met 2 extra kiezen dus ook de dierenarts en bitfitter zegt dat bitloos beter zou zijn.

Het enige wat mij nu heel erg tegenhoudt hierbij is dat ik een pittige Spaanse merrie heb die al amper te houden is soms op een bustrensje. Ik ben niet van de strenge bitten/hulptegels, maar toch ben ik ook bang dat bitloos nog meer vrijheid gaat geven.

Iemand hier ervaring mee?? En hoe bouw je zoiets op, ik snap heel goed dat dit niet in 1x kan.

ArcoIris

Berichten: 159
Geregistreerd: 21-02-14

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:16

Ik ben ook overgestapt, ik heb een volbloed, dus een merrie met ook voldoende go.

De uitkomst voor ons was een multi-inzetbaar bitloos hoofdstel wat op verschillende manieren (kingekruisd, kaakgekruisd, sidepull) gebruikt kan worden en zelf onderzoek doen naar waar elke manier druk uitoefent, dat voorzichtig proberen, zowel met grondwerk en longeren als aan de hand. Verder zou ik zelf inzetten op grondwerk om te kijken of je haar kan leren doseren in snelheid, dat ga je met een hoofdstel, bit of bitloos, niet oplossen denk ik.

Success!

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:24

Het zou niet uit mogen maken, maar om de overgang te kunnen maken zou je met een Cavemore of musicscharen kunnen rijden en kijken hoe ze erop reageert, en evt. kun je later een sidepull proberen. Dat was bij mijn paard in elk geval de beste overstap. Ik rijd al jaren met sidepull en Barefoot Shape-it neusriem.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:33

@ArcoIris

Ik weet dat je rijtechnisch niet alles/volledig kan oplossen met een anders hoofdstel, maar ivm met verhaal met haar gebit hoop ik wel op verbetering. voorwaarts zal ze altijd blijven en dat is voor mij niet erg. Wat nu vaak misgaat is dat ze soms heel gespannen kan gaan lopen of veel haar hoofd omhoog doet. (zadel, rug eventuele blessures zijn nagekeken en de dierenarts denkt dat het toch het gebit is waardoor ze dit laat zien).

Ik zal mezelf eens verdiepen in het hoofdstel wat jij hebt aangeschaft, ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.

ArcoIris

Berichten: 159
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:40

FemxMellie schreef:
@ArcoIris

Ik weet dat je rijtechnisch niet alles/volledig kan oplossen met een anders hoofdstel, maar ivm met verhaal met haar gebit hoop ik wel op verbetering. voorwaarts zal ze altijd blijven en dat is voor mij niet erg. Wat nu vaak misgaat is dat ze soms heel gespannen kan gaan lopen of veel haar hoofd omhoog doet. (zadel, rug eventuele blessures zijn nagekeken en de dierenarts denkt dat het toch het gebit is waardoor ze dit laat zien).

Ik zal mezelf eens verdiepen in het hoofdstel wat jij hebt aangeschaft, ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.


Dat snap ik, ik vind het ook heel fijn om te lezen dat je niet naar de hulpteugels of de zwaardere bitten gaat! Dat je deze keuze maakt op basis van haar gezondheid is gewoon een goede keuze, ik denk dat je daar ook echt goed aan doet. Maar dat leren reguleren van spanning en het omhoog gooien van het hoofd kun je aan werken, dat heb ik ook moeten doen en ondanks dat mevrouw echt nog wel vlug is, merk ik echt degelijk verschil in het kunnen afvloeien van de spanning of beter reguleren en dat merk je onder het zadel ook echt wel terug.

Het hoofdstel wat ik heb is de QHP Sunna, als dat makkelijker zoekt! :j

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:41

Zo veel mogelijk passen en uittesten. Ik vind een een glucksrad hackamore het prettigste bij mijn paard na het een en ander te hebben uitgeprobeerd. Gewoon kijken wat het beste bij jouw paard past :)

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:45

Je zou een bitloos hoofdstelfitter kunnen laten komen! Dan kan je er een paar proberen en hoef je niet dingen aan te schaffen waar je later niks meer mee doet. Er zijn veel verschillende hoofdstellen en wat bij het ene paard heel goed werkt werkt bij de ander helemaal niet goed.

Om heel eerlijk te zijn zijn wij destijds van de een op de andere dag geswitched en heeft ze nooit meer een bit in gehad, dat ging heel goed. Als je het wil opbouwen (wat wel wat verstandiger is) kan je het vanaf de grond doen, met dubbele lange lijnen of lange teugelen bijvoorbeeld. Sowieso natuurlijk om te testen of het paard snapt wat links en rechts is!

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:52

Haha dat hoofdstel zit ik net te bekijken op Epplejeck. Het proberen waard voor mij! Wat voor oefeningen/grondwerk heb jij gedaan om de spanning te reguleren? Vaak is mevrouw ook een stuk braver als ik er langs loop dan als ik erop zit :0.

Ik weet dat je rijtechnisch niet alles/volledig kan oplossen met een anders hoofdstel, maar ivm met verhaal met haar gebit hoop ik wel op verbetering. voorwaarts zal ze altijd blijven en dat is voor mij niet erg. Wat nu vaak misgaat is dat ze soms heel gespannen kan gaan lopen of veel haar hoofd omhoog doet. (zadel, rug eventuele blessures zijn nagekeken en de dierenarts denkt dat het toch het gebit is waardoor ze dit laat zien).

Ik zal mezelf eens verdiepen in het hoofdstel wat jij hebt aangeschaft, ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.
[/quote]

Dat snap ik, ik vind het ook heel fijn om te lezen dat je niet naar de hulpteugels of de zwaardere bitten gaat! Dat je deze keuze maakt op basis van haar gezondheid is gewoon een goede keuze, ik denk dat je daar ook echt goed aan doet. Maar dat leren reguleren van spanning en het omhoog gooien van het hoofd kun je aan werken, dat heb ik ook moeten doen en ondanks dat mevrouw echt nog wel vlug is, merk ik echt degelijk verschil in het kunnen afvloeien van de spanning of beter reguleren en dat merk je onder het zadel ook echt wel terug.

Het hoofdstel wat ik heb is de QHP Sunna, als dat makkelijker zoekt! :j[/quote]

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:56

@mariett

Ook een zeer interessante om verder naar te kijken! Een bitlooshoofdstel fitter ik had er zelf nog nooit van gehoord. Ik zal ook daar maar even in gaan verdiepen. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel mensen bitloos rijden. Alhoewel ik dit bij mijn vroegere lease paard ook altijd heb gedaan.

ArcoIris

Berichten: 159
Geregistreerd: 21-02-14

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:00

Ik zal je even een PB sturen, dat scheelt je hier een lap tekst! :)

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 00:05

+:)+
ArcoIris schreef:
Ik zal je even een PB sturen, dat scheelt je hier een lap tekst! :)

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:18

Op een goede dag ben ik gewoon in de bak gaan rijden met een bitloos hoofstel. Het is op zich niet heel veel anders dan met een bit, maar zowel jij en je paard moeten even opnieuw leren welke hulp wat precies doet. Mijn advies is als je nu les hebt van een instructeur om de eerste keren met diezelfde instructeur erbij te gaan rijden bitloos. Dat vond ik het meest makkelijk omdat je dan rijtechnisch gewoon meteen goed geholpen wordt.

En qua eventueel buitenrijden ben ik wel heel erg fan van een kaptoom of sidepull waar bitclips aan kunnen zodat je zowel bitloos als met bit kunt rijden en dus de eerste keren 2 setjes teugels kan meenemen zodat je het bit nog als backup hebt. Wel zo veilig als je altijd met bit gereden hebt. :)

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 02:04

Ik heb ook een wat pittige pony die enkel met bit gereden werd. Een tiental jaar geleden heb ik geprobeerd met een sidepull bitloos hoofdstel. Ik heb niet echt veel gedaan om de overstap te maken. Hij reageerde sowieso al goed op been, zit en gewichtshulpen. Ik rij nu al jaren bitloos. Af en toe gebeurt het dat ie geen rem meer heeft, maar dat is zowel bitloos als met bit. Ik ga daar nu op een andere manier mee om dan vroeger. Als ik merk dat hij te fel wordt, laat ik hem gecontroleerd even zijn energie eruit lopen (behalve dan op buitenrit). Op buitenrit rij ik meestal zelfs met lange teugel. Mbv hersenwerk maak ik hem meer vertrouwd met dingen die hij andersspannend zou vinden en stimuleer ik hem om wat hij spannend vindt eerder te gaan onderzoeken of bekijken dan ervoor weg te rennen. Dat werkt goed voor hem. In tegenstelling tot vroeger heeft hij nu meer zelfvertrouwen en vindt hij het leuk om onbekende routes te doen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 02:49

Hoi,

Wat goed dat je dit wilt doen voor het welzijn van jouw paard! Er zijn idd enkele bitloze fitters. Lis komt door het hele land, zelf zit ik in midden Nederland.

Betreft het voorwaartse: juist volbloeden, Spanjaarden etc zie ik vaak meer ontspannen zonder bit. Welk systeem is wel per paard verschillend. Zo loopt mijn draver eigenlijk fijn met alle systemen (sidepull, hackamore, touwhalster, kaakgekruist, scawbrig) behalve kingekruist. Het andere paard is het fijnste op de sidepull of scawbrig.

In jouw geval zou ik wel even kijken met waar de extra kiezen zitten: dat daar geen druk van je hoofdstel komt wat ongemak kan geven. Zou dan ook denk ik eerder naar een sidepull of kleine hackamore kijken (afhankelijk ook of je dressuurmatig wil trainen) dan kaak of kingekruist omdat die toch meer om het hoofd sluiten en daar ook druk op geven.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:24

Ik wil je niets adviseren, want het is je eigen keuze. Kan je wel vertellen wat bij mij werkt.

Voor mij geeft een bit niet meer controle dan bitloos. Misschien omdat ik de angstigste spannendste momenten heb gehad met pony's die het bit vastpakten en er vandoor gingen in rengalop. En heb best voorwaartse paarden buiten bitloos gereden die uiteindelijk altijd te houden waren.

Heb mijn jonge Arabier dan ook bitloos beleerd en dat gaat prima. Nu is hij misschien niet het beste voorbeeld, want hij blijft sowieso goed bij me, het is niet de meest vurige der Arabieren :D . Maar mijn staleigenaresse heeft een enorm dominant, moeilijk en zeer pittig paard. Zij is eigenlijk voorstander van met bit, echter was het paard het daar niet mee eens. Bij dit paard bleek dé oplossing bitloos. Dus soms is het effect van bitloos onverwacht positief, ook bij snelle pittige paarden.

Overigens is het verrassend hoe de verschillende bitloze optomingen werken. De mijne liep aardig op een sidepull, maar de hackamore was tot mijn verbazing nog veel fijner: hij reageerde er meteen heel goed op en ik kon met veel kleinere hulpen veel duidelijker zijn. Wat bij het beleren natuurlijk een grote pre is. Voor ons is het een hele fijne optoming gebleken (de hand moet dan natuurlijk ook licht zijn!).

De grondwerktip van ArcoIris is ook een goede. En voor je veiligheid kun je haar eventeel ook de one rein stop aanleren. Werkt met bit en zonder bit.

Ik heb goede ervaring met hoofdstellen van FR Equestrian, Barefoot (de Contour Physio) en PCM (die laatste worden niet meer gemaakt).

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:44

FemxMellie schreef:
Ik twijfel al een tijdje om een bitloos hoofdstel te proberen bij mijn merrie. Mijn paard is geboren met 2 extra kiezen dus ook de dierenarts en bitfitter zegt dat bitloos beter zou zijn.

Het enige wat mij nu heel erg tegenhoudt hierbij is dat ik een pittige Spaanse merrie heb die al amper te houden is soms op een bustrensje. Ik ben niet van de strenge bitten/hulptegels, maar toch ben ik ook bang dat bitloos nog meer vrijheid gaat geven.

Iemand hier ervaring mee?? En hoe bouw je zoiets op, ik snap heel goed dat dit niet in 1x kan.


Dat hoeft helemaal niet, sommige bitloze hoofdstellen werken veel strenger dan een bit.

Dressuurmatig zou ik zeggen, leer je paard wachtoefeningen aan..dat ze niet door je hand heen mag lopen.

Als de DA het adviseert dan zou ik het zeker gaan proberen en zoals hier boven al gezegd wordt met iemand die verschillende bitloze hoofdstellen komt passen. Dan kun je kijken waar ze het fijnst op reageert.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:48

FemxMellie schreef:
@mariett

Ook een zeer interessante om verder naar te kijken! Een bitlooshoofdstel fitter ik had er zelf nog nooit van gehoord. Ik zal ook daar maar even in gaan verdiepen. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel mensen bitloos rijden. Alhoewel ik dit bij mijn vroegere lease paard ook altijd heb gedaan.


Lis van Vliet heb ik langs laten komen, echt een aanrader!

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:00

Hoewel ik Western (allez dan, Wenglish) rij, heb ik het volgende gemerkt bij mijn (lease)paard.

Hij is erg sterk en loopt als hij wil rustig door een trens heen (ik heb een gewone trens aan zijn western hoofdstel hangen). Ik ben geen lichte ruiter en hij trekt mij rustig vooruit uit het zadel met het bit als hij wil. Vroeger werd hij op een tom thumb gereden en ook daar rukte hij gewoon doorheen.

Ik rij hem zelf liever met mijn ropehalter met een gepolsterde neus, waaraan ik een mecate-teugel heb hangen waardoor het meer inwerkt als een zachte bosal dan als een sidepull of traditioneel bitloos hoofdstel. Hij is meer afwachtend en komt met zijn aandacht meer naar mij toe als ik hierop rij. De mecate hangt standaard in een boogje trouwens, ik rij niet met constant contact op het bitloos hoofdstel. Sinds kort rij ik hem ook af en toe op alleen nekring en met zijn aandacht die dan nog meer naar achteren komt komt hij dan ook meer in de verzameling.

Het doet mij er het meest aan denken dat hij "schreeuwen" (bit) gemakkelijk negeert terwijl hij zich actief inspant om mijn fluisteren te horen. Hoe meer rust hij aan zijn hoofd heeft, hoe meer hij op mij wacht en luistert.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:02

Voor de mensen die het interessant vinden ik heb inmiddels het bitloos hoofdstel van QHP (Sunna) gekocht. Deze kan side pull, kin en kaak , ik kan nu rustig uittesten/uit proberen wat mijn paard het prettigst vind. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat vinden

Cjuan
Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:39

Hoe is het gegaan met het bitloos hoofdstel? Ik denk er steeds over om bitloos met mijn paard te proberen, ik denk dat het misschien goed bij haar zou passen.

Zijn er mensen hier die ook wedstrijden rijden bitloos?

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:52

Ik rijd mijn merrie ook alleen nog maar bitloos. Ze heeft een scheef hoofd, scheve tanden een trauma door kiezen verkeerd trekken

Met bit krijg is zo vaak verzet en paniek en kan ik niets doen zonder dat ze boos wordt of staakt. Zonder bit was even zoeken in het begin, maar dat wendde heel snel. Ik dacht ook dat ik zonder bit niets te zeggen zou hebben. Met bit heb ik al grote moeilijkheden, maar het is beter zonder.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:11

Bitloos is geweldig! Althans, dat is mijn ervaring.
4 van mijn paarden die echt wel pittig/voorwaarts te noemen zijn hebben we bitloos gereden. Twee voor de kar en alle vier onder zadel.
Het ging bij alle 4 heel goed. Niet loperig, fijn nageeflijk met een mooi schuimrandje op de lippen.
Laat het karakter onder zadel je niet tegenhouden, wie weet word je zeer aangenaam verrast.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:28

Ik rij er nu 1 weekje mee en ben super tevreden! Mijn paard is Spaans en erg heet en bitloos een stuk braver. Soms laat ze nog wel gedrag zien, maar dit liet ze ook met bit zien. Ik ben kin gekruist begonnen en dit gaat goed. Deze week start ik met side pull. Als je wil beginnen met bitloos rijden raad ik je een hoofdstel aan die meerdere varianten kan zoals het hoofdstel wat ik heb gekocht.

Ik ben er echt positief verrast over ze is echt wel een stuk rustiger. Ik denk dat ik een combo ga doen. Soms bit en soms bitloos, voor mijn paard merk ik kwa rijden niet veel verschil. Ik heb met bit soms nog net iets meer controle, maar na een tijd trainen met het bitloos hoofdstel denk ik dat ik dit bitloos ook kan bereiken.
Cjuan schreef:
Hoe is het gegaan met het bitloos hoofdstel? Ik denk er steeds over om bitloos met mijn paard te proberen, ik denk dat het misschien goed bij haar zou passen.

Zijn er mensen hier die ook wedstrijden rijden bitloos?

Cjuan
Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:36

Fijn om te horen!! Ik ga me er meer inlezen :)