Peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:29

Hi!
Ik gebruik altijd met rijden peesbeschermers met neopreen, en geen bont.
Nu gaat dat als ze geen wintervacht heeft goed. Maar Lana (mijn 4jarige Friese merrie)wordt niet geschoren en heeft ook een behoorlijke vacht op haar benen, zorgt dit voor extra warmte onder de peesbeschermers? Ik wil natuurlijk een pees blessure voorkomen. We scheren haar niet omdat ze sowieso heel sensibel is, en het scheren in de winter dan nog even niet handig is. Ze heeft de peesbeschermers wel echt nodig, dus af doen is nog geen optie.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:34


Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 07:41

Die van Gatuso zijn echt super! Ik heb ze voor mijn PRE. Let wel op want ze vallen vrij klein. Weet niet of het past over flinke sokken.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:12

Ik gebruik ook neopreen en mijn merrie scheer ik in jachtmodel. Nooit problemen mee gehad, wel spuit ik na zware/lange training de benen af. In de winter met lauw water in de zomer gewoon koud.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:27

Ik heb gehoord van de dierenarts peesbeschermers alleen werken als ze echt hard zijn. Die met veel gaten werken vaak niet. Maar daar worden ze ontzettend warm van. Ik zou gewoon zonder gaan rijden.

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 12:40

Ze worden juist niet warm met veel gaten toch? En zolang de gaatjes niet te groot zijn en de buitenkant wel hard is lijkt het mij een goede optie

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 12:23

Ik gebruik nu gewoon neopreen, en koel de benen na het rijden met koud water als dat nodig is. En goed in en uitstappen natuurlijk!!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:11

Fiekedejong1 schreef:
Ik gebruik nu gewoon neopreen, en koel de benen na het rijden met koud water als dat nodig is. En goed in en uitstappen natuurlijk!!


Neopreen is echt heel slecht voor de benen van je paard, altijd! Na die tijd afspuiten heeft geen zin, want de piektemperaturen worden tijdens de inspanning al gehaald en brengt dus meteen schade toe op cel niveau, dat voorkom je niet door na die tijd af te spuiten.

Bont is al iets minder erg dan neopreen, dat reguleert de warmte ietsjes beter, maar nog steeds worden benen te warm gedurende inspanning. Het beste blijkt gewoon om niets te gebruiken, omdat het risico op schade door het gebruik van beenbescherming vele malen groter is dan de mogelijke schade die in heel uitzonderlijke omstandigheden plaats vindt zonder beenbescherming.

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 16:51

Hoezo is neopreen slecht? Ben wel benieuwd nu!

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:18

En iemand ervaring met mesh voering bescherming? Mijn merrie heeft ze echt nodig, vanwege aantikken en strijken

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:21

Gewoon die met de gaten nemen uit de link

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:55

Top thanks, ga ze meteen bestellen

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:00

Nkg 1 vraag,
Voor degenen die ervaring hebben met de gatusos bescjermers, zijn ze ook hard aan de binnenkant? En hoe bevallen ze?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:53

Fiekedejong1 schreef:
Hoezo is neopreen slecht? Ben wel benieuwd nu!


• In rust zijn de pezen in de benen van een paard ongeveer 37-38 graden Celsius.
• Bij flinke inspanning stijgt de temperatuur in de benen gemiddeld zo'n 3 graden, dus tot ca 40-41 graden (als het paard dus geen beenbeschermers draagt)
• Beschadiging van pezen treedt op vanaf 43 graden Celsius
• Bij een temperatuur boven de 48 graden, treed onherstelbare schade op celniveau op.
• Onderzoek heeft geen schokbescherming of enige vorm van ondersteuning door peesbeschermers of bandages aangetoond.
• Tenzij je paard zichzelf echt aantikt is het beter om geen beenbeschermers te gebruiken.

Pezen bestaan uit cellen, zie het (even heel gechargeerd) als het eiwit van een kippenei. Als het eenmaal warm geworden is verandert het van structuur. Het maakt niet uit hoeveel je na die tijd koelt, de structuur is blijvend veranderd. Een gekookt eitje kun je nooit meer terug veranderen.

Afbeelding

Afbeelding
https://intapi.sciendo.com/pdf/10.1515/fv-2017-0033

Ik zie trouwens dat echt bont niet in dit rijtje staat, zal die onderzoeksresultaten er nog eens bij zoeken de wetenschappelijke artikelen die ik opgeslagen heb.

Mocht je interesse hebben, dan kan ik de links naar wat wetenschappelijke artikelen erbij zoeken. Wel voornamelijk Engels (Amerikaans) en regelmatig temperaturen in Fahrenheit weergegeven in de Amerikaanse artikelen.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 19-01-24 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:56

Hierover heb ik idd geleerd eerder, en neopreen gebruiken ze ook bij wetsuits die bedoeld zijn om mensen warm te houden in het water dus krijg ik idd twijfels. Wil gewoon het beste voor mn paard natuurlijk! Ik heb nu de gatusos air beschermers op het oog

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:59

Houd er rekening mee dat de Gatusos Air beschermers klein vallen, als je fries redelijk grove benen heeft of veel behang gaan deze niet passen.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:05

Daphara schreef:
Fiekedejong1 schreef:
Hoezo is neopreen slecht? Ben wel benieuwd nu!


• In rust zijn de pezen in de benen van een paard ongeveer 37-38 graden Celsius.
• Bij flinke inspanning stijgt de temperatuur in de benen gemiddeld zo'n 3 graden, dus tot ca 40-41 graden (als het paard dus geen beenbeschermers draagt)
• Beschadiging van pezen treedt op vanaf 43 graden Celsius
• Bij een temperatuur boven de 48 graden, treed onherstelbare schade op celniveau op.
• Onderzoek heeft geen schokbescherming of enige vorm van ondersteuning door peesbeschermers of bandages aangetoond.
• Tenzij je paard zichzelf echt aantikt is het beter om geen beenbeschermers te gebruiken.

Pezen bestaan uit cellen, zie het (even heel gechargeerd) als het eiwit van een kippenei. Als het eenmaal warm geworden is verandert het van structuur. Het maakt niet uit hoeveel je na die tijd koelt, de structuur is blijvend veranderd. Een gekookt eitje kun je nooit meer terug veranderen.

[ [url=m/mjlb7b.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LSU1EH.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://intapi.sciendo.com/pdf/10.1515/fv-2017-0033

Ik zie trouwens dat echt bont niet in dit rijtje staat, zal die onderzoeksresultaten er nog eens bij zoeken de wetenschappelijke artikelen die ik opgeslagen heb.

Mocht je interesse hebben, dan kan ik de links naar wat wetenschappelijke artikelen erbij zoeken. Wel voornamelijk Engels (Amerikaans) en regelmatig temperaturen in Fahrenheit weergegeven in de Amerikaanse artikelen.


Interessant!

Ook ‘jammer’ dat leren beschermers dus alsnog zo warm zijn. Ik dacht altijd dat die echt wel koeler waren dan neopreen. Als je die resultaten van echt lamswol nog kan bovenhalen heel graag. Ik heb springpaarden en kan en wil dus niet zonder peesbeschermers tijdens training met balken/springen.
Dressuur en longeren lopen ze wel beide zonder maar met springen wil ik het risico niet lopen dat ze zichzelf echt een keer goed raken. 1 is jong en nog wat lomp :=

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 23:06

Ik hoorde idd zo iets, wel bedankt voor de tip! Ze heeft vrij smalle beentjes dus ik hoop dat het gaat passen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 01:43

Fiekedejong1 schreef:
Hierover heb ik idd geleerd eerder, en neopreen gebruiken ze ook bij wetsuits die bedoeld zijn om mensen warm te houden in het water dus krijg ik idd twijfels. Wil gewoon het beste voor mn paard natuurlijk! Ik heb nu de gatusos air beschermers op het oog


De traditionele neopreen beschermers die om het gehele been wikkelt, wordt minder warm dan standaard peesbeschermers (met 2 kittenband strips voorlangs)die neopreen gevoerd zijn, waarschijnlijk omdat door de buitenlaag van kunststof of leer de warmte niet uit het neopreen weg kan.

Het verschil tussen de geteste beschermers staat wel uitgelegd in de link onder de tabel.

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 08:20


Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:31


LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:33

Paardjes101 schreef:
Ik heb gehoord van de dierenarts peesbeschermers alleen werken als ze echt hard zijn. Die met veel gaten werken vaak niet. Maar daar worden ze ontzettend warm van. Ik zou gewoon zonder gaan rijden.


Zachtere beschermers met gaten beschermen wel degelijk tegen aantikken! Het verschil tussen wel of geen wondjes bij de peesschede en het dempt de tik behoorlijk. Zonder bescherming rijden is niet zo’n goed advies als een paard zich aantikt.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:37

Fiekedejong1 schreef:
https://www.divoza.com/nl/paardenspulle ... eschermers

Dus zoiets zou dan het beste zijn, ( naast niks natuurlijk)


Eerder de Gatusos die iemand al deelde. Dat is koeler dan die zachte mesh beschermers in mijn ervaring. Maar er is inderdaad een goed topic over.

Fiekedejong1
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-12-23

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 10:23

Ja idd zonder bescherming met aantikken is naar mijn idee echt geen optie, dan krijg je alsnog blessures. Ben benieuwd naar gatusos, ze hebben veel gaten dus lijkt me goed. Heb ze besteld en zal even laten weten hoe ik ze ervaar!