Springzadel met veel grip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 10:02

Hi Bokkers!

Ik ben voor mijn paard op zoek naar een springzadel. We rijden nu met een wintec veelzijdigheidszadel, maar dat geeft mij echt te weinig steun als hij springt… Hij katapulteert nogal boven de sprong, waardoor ik er met de wintec vanaf vlieg :+ met mijn andere paard spring ik met een Kentaur Priamos, maar kan niet zeggen dat die nou onwijs stevig zit.

Ik kwam de volgende zadels op marktplaats/Facebook tegen:
- Prestige Roma jump
- Prestige Versailles
- BR Jos Lansink
- Hulsebos (oudere modellen)
- Eric Thomas

Geven deze zadels veel steun? Ik zoek een zadel tot Max. €1000, boommaat medium (of verwisselbaar) en ik heb ivm mijn lengte minimaal 17.5 inch nodig. Hebben jullie tips welk zadel veel steun biedt?

Groetjes Caroline en Maddox de Katapult :D

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:11

Zo lastig om te zeggen want dat is echt persoonlijk. Ik zit bijvoorbeeld helemaal niet goed in de Prestiges, terwijl er genoeg topruiters mee rondrijden haha.
Ik heb een aantal jaar geleden een BR Jos Lansink getest en die zat voor mij dan een stuk beter.
Momenteel rijd ik rond met een Premiere, Antares en Symbion en daar zit ik als een huis in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:12

Zelf alleen ervaring met de Prestige Roma. Ik vond dat een erg fijn zadel. Zadels die ook veel steun geven zijn zadels van Stubben.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:40

Heel herkenbaar probleem! Prestige Roma heb ik een jaar mee gereden. Is zeker een zadel met wat meer wrong en niet al te platte zit. Maar ik vloog er toch ook uit als mijn paard weer een mooie wapper maakte...Heb een Passier Performance gekocht en daar blijf ik wel netjes in het zadel bij een wapper. Die zijn denk ik nauwelijks of niet 2e hands verkrijgbaar voor jouw budget.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:17

Stubben colombo is wellicht ook nog een optie

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:26

Juist een zadel met platte zit voor paarden die zo springen. Door de hoge lepel wordt je juist gekatapulteerd.

windsor14
Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:15

SusanH schreef:
Zelf alleen ervaring met de Prestige Roma. Ik vond dat een erg fijn zadel. Zadels die ook veel steun geven zijn zadels van Stubben.





Beide super zadels, maar om die voor max €1000 te krijgen betwijfel ik.
Zelf heb ik Stubben en vindt ze super.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 13:08

Bedankt voor de reacties so far! Het budget is voor tweedehands en evt kan ik er iets overheen, maar niet veel…

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:39

Zadels is heel erg persoonlijk. Ik vond mijn Prestige Roma destijds verschrikkelijk, maar er zijn genoeg mensen die er heerlijk op zitten. Ik heb een tijdje een Renaissance zadel gehad en die zat echt goddelijk en ben nu heel blij met mijn Devoucoux van buffelleer.

Het is echt een kwestie van uitproberen wat je fijn vindt. :j

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:44

https://www.kieffer.net/en/saddles/jump ... of-at.html
Kieffer Koof, meer steun bestaat er denk ik niet

2e hands genoeg te vinden.

Maat 2 = 18 inch
Maat 1= 17inch
verkopers die een 17,5 inch Kieffer aanbieden kletsen uit hun nek.

Eslclusiv modelen kouden te verbreden en versmallen in een pers.
Zonder exclusiv moet het met een infrarood pers.

De rode logo's zijn die er op zitten zijn er vanaf 2006, de andere logo's zijn nog oudere zadels.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:59

De beste grip heb je in een zadel dat past. Als je zadel je tegenwerkt, bijvoorbeeld door een verkeerde balans, of doordat de vorm je niet past waardoor je in de verkeerde houding wordt gezet.
Dan ben je eerst al bezig met jezelf in een goede houding en balans houden, en dan moet je daar bovenop nog je paard uit zitten.

Welk zadel dan past bij jou en je paard is weer heel persoonlijk. Uitproberen is daarin de enige optie.

Zelf zit ik qua springzadels wel prettig in Frank Baines (momenteel een Edessa) en in het verleden heb ik volgens mij ook Seabis en een Bates (Advanta) gehad.
Ik denk dat die alleen boven budget zitten.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:33

Klopt als een bus...Vrienden van mij zweren bij de Kieffer Norbert Koof die hierboven genoemd wordt. Ik kan daar dus totaal niet in zitten. Geen steun of grip aan.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:39

Zadel is ect heel persoonlijk, ik had eerst een prestige roma, deze hoort veel steun te bieden, mooi “stroef” leer maar steun had ik niet en werd naar voren gekanteld. Nu heb ik een passier Marcus ehning waar ik veel meer balans in heb. Dit zadel is platter, van gladder leer en minder wrong, toch zit ik veel stabieler

Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:46

Ik zit ironisch genoeg het beste in een heel oud model Stübben. Volledig plat en gewoon glad leer. Zit daar echt alles in uit en mijn houding is daar ook het allerbeste in. Andere zadels dwingen me vaak heel erg in een stoelzit of voorover waardoor ik juist achterblijf als ze gaan overspringen. Dus mijn advies is zoek een zadel dat je niet in de weg zit en op een gegeven moment wen je er wel aan dat ze zo springen :)

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:53

Ik kan zelf door problemen in mijn lijf niet rijden op een vrij plat springzadel. Heb echt een zadel met flink wrong nodig en een wat diepere zit.

De zadels die wij nu hebben voor onze paarden zijn...

Prestige Silver Star
Hulsebos 1 eventing zadel en 1 springzadel beide zeer veel steun, eventer het meeste. Zijn wel iets oudere zadels.

En euroriding Jade, die geeft mij ook wel genoeg steun.

2e handse hulsebos zijn wel te vinden onder de 1000 de euroriding ook.
Prestige denk ik niet.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:17

Charmaine schreef:
Klopt als een bus...Vrienden van mij zweren bij de Kieffer Norbert Koof die hierboven genoemd wordt. Ik kan daar dus totaal niet in zitten. Geen steun of grip aan.


Dit is ook een zadel waar kortere mensen goed in zitten en lange vaak weer niet.
Ik vind hem met mijn 1.65 fantastisch

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:47

Bij de kieffer koof voel je de extra steun pas als je hem nodig hebt.
Het zadel is als het ware plat want je hebt geen dikke wrongen onder je knie.
Maar bij een onverwachte hoge sprong waar ts het over heeft en je onderbeen naar achteren gaat word deze tegen gehouden zo nodig.
Zo ook bij een eventuele stop.
Maar gaat alles gewoon zoals het hoort heb je idd niet die extra steun.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 12:05

De zadelmaker komt volgende week met wat zadels langs.
Ik ga ook een Frank Baines Virtuoso eventingzadel uitproberen, een van jullie ervaring met deze zadels? Kan er weinig over vinden op internet!

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:27

Ik heb je een PB gestuurd

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:00

Waar woon je? Hier liggen een Stubben Parzival, een Ruiz Diaz en een Winteclite d'lux vzh. Allemaal totaal verschillende zit, maar dan kun je wat testen, mits het past natuurlijk.
Winteclite d'lux is heel stroef en zacht. Totaal anders dan andere wintecs. De stubben zit hard en is glad leer. De riuz diaz is zacht leer.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Springzadel met veel grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:33

Ik had hetzelfde probleem. Werd gekatapulteerd bij het springen en mijn paard is eigenlijk ook een formaatje te groot voor mij :') Bij mij hielp juist een 'dunner'/close contact zadel omdat ik me dan met mijn zit veel beter vast kon zetten. Had meer voeling met zijn bewegingen. Heb toen een tijdje met een oude Pessoa gereden, maar die bleek niet te passen en heb nu sinds 3 jaar een Prestige Roma en vind die wel goed.