Kaptoom schuift, hoe strak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Kaptoom schuift, hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 12:41

Ik heb een kaptoom van Harry's Horse voor longeren en werken aan de hand. Er zitten drie ringen op de neusriem, maar wat ik ook doe de kaptoom blijft schuiven en trekt het bakstuk naar het oog met longeren.

Hoe strak moeten de neus- en keelriem? Ik doe de keelriem strakker dan ik bij een hoofdstel zou doen. Bij de neusriem vind ik 2 vingers op het neusbot fijn. Ik heb weleens een gaatje strakker geprobeerd, maar ik had hetzelfde probleem. Ligt het aan deze kaptoom en kan ik beter in iets anders investeren?

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... ajEALw_wcB

Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kaptoom schuift, hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:43


Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:04

Bij een kaptoom is het belangrijk dat deze stil ligt op het hoofd, anders komen je hulpen niet door. De keelriem moet dus strakker en de neusriem moet ook strakker. Leuk dat je 2 vingers ertussen wil, maar dan gaat het schuiven natuurlijk en dat wil je juist niet. Je hebt trouwens niet echt een kaptoom, maar iets met een neusriem-met-ringen. Een functionele kaptoom ziet er zo uit, het bakstuk met bit kan je eraf halen.

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kaptoom schuift, hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:33

Ik heb denk ik de zelfde ( gekocht via mp) en heb idd wat strakker staan maar paard kan gewoon kauwen op koekjes en grazen.. maar spul is tijden de training echt wel aangesloten anders gaat het idd scheef zitten

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:55

Ik heb zowel dit model als 1 met verstevigde neus waar verder geen bit aan kan. Afhankelijk van training pas ik aan wat ik gebruik.

De keelriem van dit model is een kaakriem en moet gewoon goed strak/aansluitend. Het blokkeert geen luchtwegen zoals een keelriem anders zou doen. De neusriem doe ik ook aansluitend (vinger ertussen) omdat deze hoger over de neus ligt en dus geen neus dichtduwt. Paard kan er goed mee kauwen.

Als je tijdens longeren heel veel kracht moet gebruiken dan kun je de longeerlijn beter aan de zijkant klippen. En ondertussen werken aan het sturen op je lichaamshouding. Het op de neus inwerken met de ring aan de voorkant is heel fijn en biedt voordelen maar zouden alleen lichte hulpen hoeven te zijn waarbij je het paard uitnodigt en niet volle bak moet remmen of omtrekken. Als je zoveel gewicht moet gebruiken gaat alles schuiven ook een kaptoom met harde neus gaat dan onprettig zijn.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:29

Bedankt voor de info, ik wist dat niet van de kaakriem! Dan ga ik het voor de training wel een gaatje strakker doen. Ik denk dat ik een extra gaatje bij maak, want nu is het te los of te strak. Hij kan nu wel dicht, maar dan krijg ik het gespje bijna niet meer los en dat gepiel vindt het paard niet fijn. Heeft denk ik ook wel met de constructie en de kwaliteit van het leer te maken.

Als de kaptoom op zich een fijne tool is, wil ik best investeren in een fijnere. Eerst maar even zo proberen!