vriendelijk bitje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:53

B_Fokker schreef:
ertussen naar dat Trust Inno Sense bit gekeken en vind dat wel een die echt het overwegen waard is.

Ondanks dat bitloos wel een mooi plaatje is in mijn hoofd heb ik daar nu ook wat meer onderzoek naar gedaan dankzij reacties van jullie dat deze hard in kunnen werken. En in combinatie met dat mijn paardje niet echt goed reageert op druk achter de oren misschien toch niet de beste optie dus die gaat even naar de achtergrond.


Bitloos ook niet meteen afschrijven! Er bestaan zoveel verschillende soorten bitloze optomingen en ook daar is de optoming zo hard als de hand van de ruiter! Wij rijden al jaren met een ( goed passende en van het juiste materiaal gemaakte) bosal. Een van de fijnste bitloze optomingen ( al een paar 100 jaar ;) ) maar minder vaak gezien in de "Engelse" tak van sport al zie ik ook daar steeds meer mensen met een bosal. Maar er bestaan sidepulls ( in al soorten, maten en materialen) kingekruisd, kaakgekruisd ( of allebei), vosals etc. etc.
Als je er netjes mee om gaat is bitloos prima maar er 1 wel 1 ding van belang; dat je met zit en benen ( gewichtshulpen/ balans) kan rijden en niet teveel afhankelijk bent van de teugels. Maar eigenlijk zou dat altijd zo moeten, met of zonder bit, maar omdat een bit een pijnprikkel geeft ( en sommige bitloze dingen ook) zal een paard anders reageren op een bit terwijl het met veel bitloze optomingen een soort touwtrekken wordt en het paard dan meestal de sterkste is.........
De bosal is sowieso zacht en flexibel en bij teveel druk......zal een paard er makkelijk doorheen lopen.

Maar ik zie vaak teveel mensen met kin/kaakgekruiste ondingen die daar met hun volle gewicht aan hangen en dat is toch echt niet de bedoeling.

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:56

Het vriendelijkste bitje is het bitje waar jij en je paard met de kleinste signalen met elkaar kunt communiceren.

Aangezien ieder paard en iedere ruiter anders is, is er via bokt gewoon niet te zeggen wat een vriendelijk bitje is voor jullie als combinatie. Mensen met dezelfde (trainings)problemen kunnen je wel in een richting sturen, maar daar vind ik je informatie aardig summier voor. Maar altijd blijft de enige optie is gewoon beginnen met proberen van bitjes. Wel zou ik enkel gebroken nog niet helemaal uitsluiten totdat je een passende maat hebt geprobeerd.

Ik zoek vaak in deze volgorde.
1. Mondstuk
2. Bitring
3. Materiaal

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:57

Gewoon veel gaan uitproberen. Doe ik na 3 jaar nog steeds wel eens.
Mijn paard houdt niet van alles wat veel beweegt in haar mond. Dus doen we het met een nep-myler ( HH Roll-r), watertrens of bustrens merkte ik niet veel verschil in. Kosten: 35 euro per bit.
Dubbel gebroken trenzen is ze echt niet blij mee, terwijl ik ook had geleerd dat dat de 'beste' keus zou zijn. Trust Inno Sense is echt wel een dik bitje, dat ging hier ook niet goed. Terwijl ze ook fijn loopt op een dressuurstang (met hele lichte tongboog) (icm met de kaptoomteugels)

Je eerste hulp is nog altijd je zit, welke optoming je ook gebruikt. Bit of bitloos.
Luister eens de podcast van Horse in Mind over bit/bitloos. Iemand vertaalt daar allerlei onderzoeken die gedaan zijn met/zonder bit. Super interessant!!

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:08

@ElCid heb bitloos nog niet afgeschreven, die jij nu zegt vind ik inderdaad goeie dingen over zo op eerste indruk. Ga er zeker dus nog naar kijken maar heb zelf nog nooit bitloos gereden dus ga wel eerst met bitje bij dit paard zodat we elkaar ook wat beter kennen. Ze is nu pas 1 maand bij mij (ben niet de jongste meer dus zomaar bitloos beginnen durf ik niet).

@Macs ja ik luister sinds kort naar de horse in mind podcast, mooie inzichten waar ik me bij aansluit of juist van kan leren. Heb nog wel een hoop afleveringen te gaan want ben pas recent tot de ontdekking gekomen dat dit er was (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen). En zeker eens dat de zit je eerste hulp is. Heb mijn paarden ook altijd zo dat ik ze op mijn zit naar voren kan rijden en op kan vangen. Helaas duurt dat soms even voordat een paard het snapt als die het jaren niet zo heeft gehad dus heb met dit nieuwe paard ook weer een uitdaging maar dat houdt de sport zo leuk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:17

Bitten is voor mij trial en error. Ik heb twee hele curverboxen vol met bitten en ik gebruik waar het paard zich het comfortabelste bij voelt.
- Mijn IJslander heeft een hekel aan alles wat trens is. Hij reageert supergoed op een baby correctional (mét tongboog). Steek je iets anders in zijn mond, loopt hij met zijn bek open. Bitloos ligt hem ook niet.
- Shaggy kan ik met alles rijden, maar een volledig vaste equalizer met slobberbar werkt voor ons het beste.
- Maggy verdroeg enkel een ongebroken appelbit trensje
- onze zwarte Shaggy (ja, we hebben twee paarden die Shaggy heten) loopt het beste op een cathedral, met enkel het gewicht van de teugels als contact. Dat vindt hij het fijnste.
- Flyer heb ik altijd bitloos gereden...

zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zou zeggen, baseer je niet op internetwijsheid, maar leen links en rechts een paar bitten en zie gewoon waar het paard zich comfortabel bij voelt. Het zou jammer zijn om een bit aan te kopen, en dan te ontdekken dat het paard het niks vindt.
Het ene paard heeft liever een dikker bit, het andere een dun. Het ene wil RVS of kunststof, het andere rubber of sweet iron. Sommige paarden hebben echt liever een signaalbit, andere een trensje. Ik heb zelfs al paarden gezien die heel fijn lopen op een spade bit, en het rolletje heel leuk vinden. (dat heb ik helaas nog niet in mijn collectie :) ), maar dan moet je wel heel fijn kunnen rijden, natuurlijk.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:34

Eens, ook wij proberen en hebben ook heel wat liggen.
Onze 3,5 jarige was lastig in de mond (zei men) totdat ik - tegen alle adviezen in - een dikke oude enkelgebroken bustrens (ik denk van 10 gulden :D ) ging proberen ....
Dus dat duurder beter is klopt in ieder geval niet - hoewel ik ook een paard heb dat echt alleen op een trust bit is te rijden. En dat komt er dus ook gewoon in.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:53

Het vriendelijkste bit imo is het bit dat het beste past. Veel paarden vinden ongebroken heel prettig want duidelijk en weinig ruis :) maar kijk naar je paard :)

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:53

Probeer een bit ook een aantal keer, dus mocht het de eerste keer top gaan denk dan niet gelijk joepie ik heb het bit gevonden dat bij ons past of andersom. Paard en ruiter moeten altijd even wennen. Dus gerust 2/3x ermee rijden voordat je denkt dit is hem :)

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:46

Weet je wat het is, sommige bitten zijn gewoon duidelijk scherper dan anderen. Maar van alle 'simpele', vriendelijke bitjes is er maar 1 die kan bepalen welke het vriendelijkste is: je paard. Wat sevke overigens ook al aangaf.

Je kan nog zoveel theorie los laten op je keuze, maar als je paard niet houdt van druk op de tong, dan wordt dat zo vriendelijke ongebroken bitje helemaal niet zo vriendelijk ervaren.

Als je toch zoveel bitten hebt, zou ik zeggen: probeer ze. Kijk hoe je paard reageert, wanneer durft ze de hand op te zoeken en wanneer niet. En kan je dan misschien een voorkeur vinden voor een bepaalde ring, materiaal, dikte, mondstuk, anatomisch of 'recht' etc.

En zelfs dan kan het ook nog veranderen over tijd. Ik heb mijn paard heel lang met dubbel gebroken D trens van Sprenger gereden, maar dat gaf soms een te heftige reactie in de mond. Overgestapt naar een Trust Inno sense flexi soft bustrens, daar durfde hij fijn contact te zoeken. Toen waren we echter weer meer dan een jaar verder (of langer), maar begon hij wat dood te worden op dit bit en werd er soms sterk op. Dus weer terug naar de Sprenger waar hij nu wel goed op reageert. Blijkbaar is ergens in de jaren er meer stabiliteit ontstaan, maar misschien ook een vraag naar meer duidelijkheid (in een enkelzijdige inwerking)?

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:14

Heeft je paard wel een goed gebit, onder controle van een paardentandarts (geweest)?
De bitfitter die ik toen had, was ook paardentandarts, dat was heel fijn.
Een zacht bit werkt alleen maar als er geen problemen in de mond zijn. (buiten de rijvaardigheid van de ruiter om dan)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:38

Ik rij al jaren met een eenvoudige sidepull. Ook met een bit gereden met dit paard, hij verkoos duidelijk een Billy Allen mondstuk, maar het allerfijnst vindt hij de sidepull.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:07

Bij Fager kun je een bittest doen en ze zijn ook makkelijk te contacteren wanneer je vragen hebt. Ik rij al mijn paarden met hun bitten, heel tevreden over.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 19:33

Ja ik ga ook rustig aan het een en ander proberen. Dit topic is echt om eens te kijken of het niet anders moet als wat ik al jaren deed. Er komt steeds meer kennis en gezien dit paardje best gevoelig is en dus een verkeerd bitje in heeft gaan we even vanaf 0 zoeken.

Gebit van de dame in kwestie is verder goed. 2 weken geleden nog naar de tandarts geweest.

beline1

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:20

Kijk eens naar Edix Jazz, een bitloze, hackemore, ik heb hem zelf en ons paard vindt deze super fijn want hij geeft geen druk achter de oren. Ik heb er wel een frontriem opgezet.
Ook zou je een Winderen bit kunnen proberen.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 23:42

Die ga ik ook mee nemen dan, dankje!
Ik heb besloten gewoon van alles enkele dagen te proberen en zien wat werkt. Had zelf geen Trust bit liggen maar ken iemand die er een heeft die niet gebruikt wordt dus die gaan we als eerst volgende proberen.

Bij haar huidige paard is dit bitje dus helemaal niks, paard gaat echt in verzet zo gauw die in is. Bij haar vorige was die juist super op dit bit dus dat laat echt verschil in paard zien qua voorkeuren.

Benieuwd hoe mijne er op is, vandaag even een ongebroken ingehangen en wat over het erf gewandeld en ze moest er echt aan wennen.

rhapsody_do

Berichten: 626
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:56

Ik zou zeker eens kijken naar een Winderen super flexi. Dit bit wordt veelal ingezet voor paarden die makkelijk achter de teugel gaan lopen.

Bij Hidez Benelux kun je de Winderen bitten ook testen mocht de Trust nog niet helemaal het gewenste resultaat geven.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:32

Ik heb een Trust bit voor de hunter, maar ben niet overtuigd. Mijn paard heeft de neiging er erg op te gaan hangen. Billy Allen ben ik ook geen fan van. Heb letterlijk nog nooit een paard gehad wat hier fijn op liep.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:36

Mijn schimmeltje vond dat soort bitten juist fijn. Ongebroken, alles wat scharnierde vond hij niet fijn.
Myler/ billy allen vielen bij hem onder niet scharneren.
Maar die mocht van zichzelf juist ook zwaarder worden, dus als het ware gaan hangen, want dan was er pas een licht contact.
Die ik nu heb vinden het niet fijn, gaan er niet op hangen maar wel tegen in verzet maar dan door het kl.ten met de tong enz.
Gewoon al als ze het in hebben, dus niet eens met aangenomen teugels.
Ja dan weet je ook genoeg :D

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:49

B_Fokker schreef:
Hallo bokkers!
Ik heb een nieuw paard gekocht en nu wil ik hier ook een passend bitje in hangen. De vorige eigenaar reed met enkel gebroken bustrens en heb deze, met de rest van het harnachement, ook overgenomen. Alleen viel mij meteen op dat dit bit echt te groot is en hierdoor zie je bij lichte druk al pijn bij paardje lief.

Tijd dus voor een nieuw bit! Maar... waar begin je met zoiets?

Ik vind op internet namelijk heel wat over dikte en breedte maar qua vriendelijkheid verdwaal ik in wat nou goed is. Daarnaast wil ik ook wedstrijden met dit paard gaan rijden dus het moet ook aan de knhs harnachement gids voldoen. (en bitloos vinden die niet goed hihi)

Ik wil heel graag zo vriendelijk mogelijk, wat minimale afdwingt want dit lieve paardje kruipt enorm achter de loodlijn. Wat waarschijnlijk dus komt door dit bitje want met grondwerk/longeren zonder bit waarin ze verzamelt komt ze super mooi ervoor. Zo wil ik het met rijden ook zien! Ik heb verder een vriendelijke hand, dus niet terugwerkend of hard in de mond.
Ik denk nu zelf aan ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken trens. Maar weet het gewoon niet.

Dus wie o wie heeft tips over hoe ik nu een vriendelijk bitje moet vinden?

Wellicht ook belangrijk: paard houd niet van druk achter de oren, ik las online ergens dat een d trens hier veel druk geeft en een bustrens (wat ze nu heeft) ook maar wel minder. Dus ook daarin alle tips welkom


Meestal liggen problemen die je ervaart in de aanleuning niet aan het bit. Voor ons (toetsenbordridders) is het enorm moeilijk om te zien wat er aan de hand is en hoe we je kunnen helpen (zeker zonder filmpje o.i.d.).
Heb je instructie en wat zegt die ervan?
Maar echt, het bit is eigenlijk nooit de oorzaak dat het paard het bit niet aanneemt: dus check tandarts, check hanarchement, check je eigen rijvaardigheid.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:30

Een slecht passend bit of verkeerd model bit voor het paard in kwestie kan wel degelijk de oorzaak zijn van aanleuningsproblemen. Te groot, te klein, te dik, te dun, teveel druk op lagen en/of tong, verkeerd materiaal, te recht, te krom, teveel/ te weinig tongvrijheid, etc. etc. Een passend zadel is lastig maar een passend bit net zo lastig en vaak wordt daar veel te makkelijk over gedacht.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:06

ElCid schreef:
Een slecht passend bit of verkeerd model bit voor het paard in kwestie kan wel degelijk de oorzaak zijn van aanleuningsproblemen. Te groot, te klein, te dik, te dun, teveel druk op lagen en/of tong, verkeerd materiaal, te recht, te krom, teveel/ te weinig tongvrijheid, etc. etc. Een passend zadel is lastig maar een passend bit net zo lastig en vaak wordt daar veel te makkelijk over gedacht.


En er wordt m.i. veel te vaak een oorzaak gezocht in het bit terwijl dat het niet is. Een bit moet wel heel, heel slecht zijn wil het een probleem zijn. Niet helemaal optimaal passen is in de meeste gevallen niet de oorzaak.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:14

Niet mee eens.
Een bit hoeft helemaal niet heel slecht te zijn wil het een probleem zijn.

Er zijn nu eenmaal paarden die bijvoorbeeld gewiebel in de mond echt naar vinden, en zo ook andersom.

Wel vind ik een paard dat bijvoorbeeld duidelijk aangeeft liever dubbel gebroken te hebben, dat dan dikte en hoe groot het middenstukje is enz wel minder verschil geeft.
Het geeft meer fine tuning verschil.

uiteraard is rijtechnisch heel belangrijk.
Maar als een paard met alleen het bit in al staat de donderen met het bit heb je toch antwoord genoeg of hij het fijn vind of niet.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:24

Inderdaad, een bit heeft veel meer invloed dan mensen denken; rijtechnisch kunnen er ook fouten optreden maar een bit wat niet bij het paard past kan toch echt flinke problemen geven.
Ik heb meerdere paarden meegemaakt die echt niet gediend waren van gebroken en 1 die eigenlijk vrijwel niets in zijn mond duld. Er wordt op dat gebied te weinig rekening gehouden met de vorm van de paardenmond; er zijn teveel "wonderbitten" ( die vooral erg prijzig zijn) die worden aangeprezen maar die echt geen oplossing zijn. Vrijwel alle bitten werken nog altijd dmv een pijnprikkel en als iets dan ook nog niet past wordt het wel erg onaangenaam voor de paarden..........

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:28

@DuoPenotti Ja maar dat is fine tuning. Daar geloof ik wel in. Ik ben op zich voor bitfitten, i.c.m. hoofdstel fitten voor het comfort van het paard. Maar mijn ervaring in de loop der jaren is, dat een goed zittend hoofdstel meer verschil geeft dan of het bit een maatje te groot is. Enkel gebroken is of dubbel gebroken. Tenzij er echt problemen zijn, zoals een laaghangend rooster o.i.d. Maar een paard met een normale mond kun je vanalles inleggen. Het bit is zo zacht of hard als de ruiterhand is.
En in heel veel gevallen is het ook echt een rijtechnisch verhaal. Als een paard niet los laat in de kaak, gaat het in de regel ook (op de juiste manier) niet schuimen/smakelijk worden.

Stap 1 bij paarden die het bit niet willen aannemen is IMO gewoon de tandarts check. Heeft het paard geen haken, geen gebroken tand o.i.d.. Een normale mond, nooit een kaakfractuur gehad (kan ook nog).
Als dat allemaal in orde is, kun je nog kijken of het hoofdstel en zadel goed passen.
En in alle eerlijkheid is het verder ook vaak een gevalletje ruiterhand.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:53

Een paard dat achter t bit gaat is 9/10 een rijtechnische oorzaak