Ervaringen met koordsingels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:36

Zoolgangster schreef:
Koper schreef:
Straks krijgen we ook weer van die geblokte frontriemen en tape om de knotjes en caps met gewoon een elastiekje *\o/*


Yesssss! *\o/* Dan hebben we alles weer net als vroeger. :j

Iedereen dressuurzadels inleveren en ook die rare broeken met plakspul. En weer leren zitten. Op een bruin, plat veelzijdigheidszadel.

En de beugels gekruist voor het zadel hangen ~~}> Net als vroeger ~~}>

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:56


ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:12

Nielojram schreef:
Jullie zijn altijd een beetje laat, en dan weer in :P


Huh, wolvilten pads zijn nooit uit of in geweest, maar altijd aanwezig omdat ze zo functioneel zijn. Gelukkig is, een deel van, de westernsport niet zo onderhevig aan modegrillen..........
Overigens gebruik ik ze niet ;-) .

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:40

Koper schreef:
Iedereen dressuurzadels inleveren en ook die rare broeken met plakspul. En weer leren zitten. Op een bruin, plat veelzijdigheidszadel.

En de beugels gekruist voor het zadel hangen ~~}> Net als vroeger ~~}>


Yes dat dus _/-\o_

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:42

Koper schreef:
Ja, die met zo'n wave erin had ik nog niet :D Even omrekenen hoeveel EUR 12,40 in florijnen ook alweer is.

We gaan wel heeeeel erg off topic nu :Y) :o


*\o/* Zou vrijwel hetzelfde moeten zijn........of iets meer ;-) als je de exacte waarde van de florijn hanteert.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:43

Ik heb nog een kast vol liggen met die singels, maar eigenlijk nooit gebruikt. Wie biedt... :D :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 03:03

Ik ben al jaren helemaal fan van de mohair koordsingels en dan roper model, maar ik rij met western zadels.

Vroeger waren ze normaal en toen kreeg je ook die hoezen erom. Langzaam werd het leer of andere materialen. Ik was jong en je dacht niet verder na.

Bij de westernzadels kwamen vaak standaard katoenen koordsingels mee en die werden er standaard afgehaald. Neopreen was helemaal het, dus daar jaren mee gereden, maar werd er nooit echt happy van.
Toen een wolvilten singel gekocht en later een echte wollen. Dus geen fleece. Die was al fijn, maar ondanks de bekende, goede kwaliteit vond ik die toch wat plekjes krijgen.

De mohair koordsingels kwamen steeds meer, maar door mijn "vroeger" had ik een vooroordeel. Toch eentje gekocht bij Arthur's en vanaf dag 1 was ik overstag. Het gaat juist mooi in de vorm van je paard mee en het materiaal irriteert geen enkel paard bij ons.

In de engelse sport heb ik alleen bij de maneglessen frontriemen met kleurtjes gehad, maar met eigen pony's nooit. Op de manegepony's hadden we nette sjabrakjes en nooit dekens. Daar zelf ook nooit mee gereden.
Wel waren ze eerst overwegend in zadel model en daarna kwamen de vierkante dekjes en ook steeds meer keuze in kleurtjes. Daarna werd het in om de naam erop te borduren.

In de western heb ik wel ook neopreen pads gehad, maar rij alweer vele jaren met wolvilt en die gaan niet weg. Heb ook nog wel met volledig wollen onderkant en die vind ik ook fijn, maar hangt ook een beetje van paard en zadel af.

Kleuren en bling doen me niks, maar heb wel sinds een aantal jaren een paar hoofdstellen met zilver en bling en ook sporen banden met grote conchos met bling. Het was een tijd ook best lastig iets saais te vinden.

Ik denk dat je altijd moet blijven kijken naar de goede eigenschappen, wat je nodig hebt en waar je paard het goed op doet en uiterlijk niet het belangrijkste mag zijn. Terugkijkend heb ik geen idee waarom de touwsingels weg moesten. De huid zou ertussen komen.......Maar heb bij zoveel mensen singel wondjes gezien, dus dan is er vaak nog een oorzaak zoals vuil, niet passend zadel etc.

Wol heeft sws hele fijne eigenschappen, dus zou ik altijd overwegen als die keus er is. En ik heb liever minder, maar goed, dan heel veel. Heb je al snel alsnog teveel :)

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:06

Kim_W schreef:
Ik heb nog een kast vol liggen met die singels, maar eigenlijk nooit gebruikt. Wie biedt... :D :')



Weke maat en kleur? :j

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:31

Ik heb nooit neopreen gehad. Eigenlijk vooral omdat ik vind dat paarden er zo vreselijk onder zweten. Dus voor mij leer of koord :)

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:35

Inderdaad, vanwege het zweten vind ik neopreen ook helemaal niks. Het ademt ook voor geen meter, dan loopt je paard zeiknat en verhit te worden onder z'n singel of zelfs hele pad. Brrr.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:40

Dat idd. Dat is ook de reden dat ik geen gelpads gebruik. Lamswol is ideaal voor die dingen, en dan gewoon direct op de rug. Geen zweet en ideaal om kuilen achter de schoft op te vangen, zeker omdat je daar ook niets hards wilt hebben.

Je voelt jezelf ook super oncomfortabel als je zo zweet, dus ik ga ervan uit dat het voor mijn paard ook niet fijn is.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:49

Precies, als ik iets ga doen waarbij ik zweet heb ik ook veel liever wol aan dan neopreen :D

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:58

Je hebt op de sportschool van die plastic wraps, om mensen plaatselijk af te laten vallen. Volgens mij kan dat niet, maar los daarvan: vreselijk!!! Je zag mensen zo oververhit dat ze bijna neervielen.

Ik vind die lamswollen pads daarom zo ideaal. Ouderwets, ik weet het, maar het zweet lag op het pad ipv de rug, droogde supermakkelijk, met Biotex weer proper en even kammen om hem luchtig te houden. En ik zweer dat de paarden het weten, want hij vindt het pad geweldig :D

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:12

Avalanche schreef:
Je hebt op de sportschool van die plastic wraps, om mensen plaatselijk af te laten vallen. Volgens mij kan dat niet, maar los daarvan: vreselijk!!! Je zag mensen zo oververhit dat ze bijna neervielen.

Ik vind die lamswollen pads daarom zo ideaal. Ouderwets, ik weet het, maar het zweet lag op het pad ipv de rug, droogde supermakkelijk, met Biotex weer proper en even kammen om hem luchtig te houden. En ik zweer dat de paarden het weten, want hij vindt het pad geweldig :D


Maar ze hebben wel 1 nadeel en dat is dat ze sneller schuiven bij korte ronde paarden :(

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:32

Lamswollen pads of leren singels?

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:41

Avalanche schreef:
Lamswollen pads of leren singels?



Pads :D

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:05

Die ervaring heb ik absoluut niet. Dekjes schuiven bij mij heel vaak, maar die pads nooit :)

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:09


SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:59

Avalanche schreef:
Die ervaring heb ik absoluut niet. Dekjes schuiven bij mij heel vaak, maar die pads nooit :)


Heb je linkje van de pad die je hebt?

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:41


Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:47

Toen ik 8 was kreeg ik mijn 1e pony die kwam met een koord singel. 2 jaar geleden betreffende pony in laten slapen, meer dan 20 jaar gehad incl de singel. De singel laatste jaren wel maat minimaal gebruikt enkel voor af en toe een kindje dat op hem reed. Maar altijd prima tevreden over geweest en ding is niet kapot te krijgen.

SandraWierda

Berichten: 1426
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:50


Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:56

Avalanche schreef:
Die ervaring heb ik absoluut niet. Dekjes schuiven bij mij heel vaak, maar die pads nooit :)


Ik heb geleerd dat je zadel niet goed past als je dekjes schuiven. Vooral als dit heel vaak gebeurt :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:57

Ik vind neopreen ook vreselijk, maar dingen komen en gaan. Soms is er een ontwikkeling en lijken de argumenten goed genoeg om het te proberen.

Ondanks dat ik neopreen niks vind, heeft het wel ook voordelen. Zowel bij singels als pads/dekjes.

Ik vind fleece bijv 10x erger, dus hier is alles wolvilt of echt wol en anders zou ik toch voor neopreen kiezen boven fleece. Maar je werd ook een tijd doodgegooid met fleece en volgens mij is dat ook goedkoop, dus aantrekkelijk voor mensen denk ik.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:12

Kim_W schreef:
Avalanche schreef:
Die ervaring heb ik absoluut niet. Dekjes schuiven bij mij heel vaak, maar die pads nooit :)


Ik heb geleerd dat je zadel niet goed past als je dekjes schuiven. Vooral als dit heel vaak gebeurt :)


Dat dacht ik ook, tot een zadelmaker mij vertelde dat dekjes ook kunnen schuiven omdat ze niet passen bij de vorm van de rug. Nu heb ik dekjes met meer schoft en schuiven ze niet meer.