Ervaringen met koordsingels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7804
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:00

SandraWierda schreef:
Zijn er trouwens mensen die met zo‘n koordsingel rijden zonder gesp beschermers? Ik ging er ook gewoon beetje vanuit dat je er iets onder moet hebben. Maar als ze standaard zonder verkocht worden is het misschien niet eens nodig :o


Ik wilde eigenlijk typen, mijn paard is er niet van dood gegaan ;) ...

Maar helaas leeft mijn paard al dik 3 jaar niet meer, maar meneer had een koordsingel van stübben, zonder
die beschermers. Ik heb er wel passanten op laten zetten, want die flubberende singelstoten trok ik slecht..

Maar dat hij geen beschermers had, werd zijn dood niet ( HBV, helaas |( )

Ik gok zomaar dat die beschermers de functie van de passanten hebben vervangen, en dat is gewoon echt superhandig.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:38

Pasterza schreef:
Deze vond ik bij kramer, denk dat dat ook wel gaat passen met een engelse singel: https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... r-stuk?d=1


Oh die ga ik zeker even onthouden. Nu 1x gereden zonder en ben niet ontevreden. Zadel bleef goed liggen, dat is normaal nog wel eens een dingetje. Morgen ga ik er een buitenrit mee rijden. Twijfel nog wel of we een maatje groter zouden moeten hebben. Maar voor het geld wat ze bij Kramer kosten kan ik er altijd nog eentje bij bestellen om maatje groter te testen en dan deze beschermer mee bestellen. De andere beschermers wordt hem hier helaas niet, dus mocht er nog iemand interesse in hebben geef maar een gil, ze passen wel door de brievenbus :D

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:54

ElCid schreef:
Die oude nylon singels waren niet fijn maar ik weet 100% zeker dat dat niet geldt voor mohair of alpaca ( ik gebruik ze al jaren). Kan me wel voorstellen dat katoen stug kan worden na verloop van tijd onder invloed van bijv. zweet. Maar dan zou wassen moeten helpen :o .


Vroeger had ik ze van katoen. Gewoon na 1 maal gebruik wassen, net zoals je dekje. Alles katoen, tot aan bandages aan toe. Stond op mega strenge pensionstal, ( Deurne docent) . Maar toch met volbloeden waren die singels niet te doen. Met name de velletjes die klem kwamen. Haartjes die er omheen draaide en dan aan de huid trokken. Dus werd er al snel en hoes om heen gedaan. De latere geweven katoenen singels waren een uitkomst. Nu grotendeels vervangen door neopreen, maar die zweten dan weer.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:44

Ik heb ze vroeger ook wel gehad, die katoenen, maar kan me niet herinneren dat het niet goed ging maar weet wel dat ik op een gegeven moment ook naar de leren singels ben overgestapt; toen was er nog geen neopreen. Neopreen vind ik ook een drama, maar ik hou sowieso niet van het gebruik van kunststof i.c.m. een zwetend paard.
Mohair of alpaca heeft gelukkig niet de eigenschap zoals hierboven beschreven, geen velletjes, geen haartjes etc.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:38

Je hier ook geen neopreen liefhebber. Lederen singels waren prima, behalve in de zomer. Met die dunne volbloedvelletjes ook niet ideaal. 1 zandkorrel en de boel schuurde al stuk.

Mohair geen ervaring mee.

Eigenlijk zijn voor mij zacht geweven katoenen singels het meest ideaal.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:42

Oh ik heb een neopreen singel nu en dat werkt prima. Mel zweet eigenlijk sowieso al weinig, dus ook bij de singel valt het enorm mee. Soms met de ritten van een uur of 3 a 4 zit er eens een kleine zweetafdruk..
Van deze singel heeft ze nog nooit zelfs maar een kale plek gehad. Maar ik denk dat dat vooral komt omdat het een springmodel is, met dressuursingels had ze eerder last van een drukplek van de stoten of toch een kaal plekje als ze geen schoon Bontje erom had etc. Nu gebruik ik zelfs geen bontjes meer

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 17:33

De singel van Kramer is binnen, maar ik ben een beetje in de war.
De singel bestaat uit 10 touwtjes. Op de foto van de website tel ik er 14. :D
Afbeelding

Afbeelding

Er zitten ook knoopjes op de singel.

Afbeelding

Mijn zadel heeft 3 singelstoten en ik gebruik meestal de voorste en achterste. 5 touwtjes per singelstoot vind ik er gek uit zien.
Ik tel bij andere koord singels 14 tot 15 touwtjes.
Ik vind de singel zo een beetje smal lijken. Wat vinden jullie?
Ik heb de singel nog niet getest, maar ik betwijfel of mijn paard deze singel comfortabel zal vinden.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:43

Rensje21 schreef:
De singel van Kramer is binnen, maar ik ben een beetje in de war.
De singel bestaat uit 10 touwtjes. Op de foto van de website tel ik er 14. :D
[ [url=m/fq8t5k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QEFhoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zitten ook knoopjes op de singel.

[ [url=m/DFaymJ.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn zadel heeft 3 singelstoten en ik gebruik meestal de voorste en achterste. 5 touwtjes per singelstoot vind ik er gek uit zien.
Ik tel bij andere koord singels 14 tot 15 touwtjes.
Ik vind de singel zo een beetje smal lijken. Wat vinden jullie?
Ik heb de singel nog niet getest, maar ik betwijfel of mijn paard deze singel comfortabel zal vinden.


Die van mij is hetzelfde en idd ook knoopjes. Hij is idd erg small maar mijn pony lijkt er goed mee te lopen, nu 1x dressuur en 1x buitenrit (14,5km) gedaan. Ik heb foto’s van voor en na het rijden genomen en niets verschoven, keurig op dezelfde plek blijven zitten. Ik heb nog niets besloten :j

Morgen ga ik een boscross doen 14/15km, doe toch even mijn andere singel (mattes/ asymmetrisch) er aan voor de zekerheid :o

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 17:49

Dat lijkt me een goed idee. :j
Ik weet ook nog niet wat ik met de singel ga doen. Waarschijnlijk terugsturen, want ik heb er liever een met meer touwtjes.
Zo ziet de singel van een ander paard waar ik op rijd er uit.

Afbeelding

Vind ik er een stuk steviger uit zien dan de kramer singel.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:37

Rensje21 schreef:
Dat lijkt me een goed idee. :j
Ik weet ook nog niet wat ik met de singel ga doen. Waarschijnlijk terugsturen, want ik heb er liever een met meer touwtjes.
Zo ziet de singel van een ander paard waar ik op rijd er uit.

[ [url=m/EuJMPN.png]Afbeelding[/url] ]

Vind ik er een stuk steviger uit zien dan de kramer singel.


Ziet er idd steviger uit, waar heb je deze weg dan?

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 18:42

Dat zou ik even na moeten vragen, maar dit paard staat in de VS. Het zal dus wel geen Nederlandse winkel zijn. En mijn koffer is al te zwaar om er eentje mee terug te nemen. :+

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:38

Als ik singels maak gebruik ik meestal 19/ 20 strengen; dat is dus wel "iets" breder dan deze singels. Nu is mohair wel anders qua product maar 10 strengen/ touwtjes is wel erg weinig.
Te breed is ook niet fijn maar te smal ook niet!

Nielojram

Berichten: 7804
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:41

Rensje21 schreef:
De singel van Kramer is binnen, maar ik ben een beetje in de war.
De singel bestaat uit 10 touwtjes. Op de foto van de website tel ik er 14. :D
[ [url=m/fq8t5k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QEFhoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zitten ook knoopjes op de singel.

[ [url=m/DFaymJ.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn zadel heeft 3 singelstoten en ik gebruik meestal de voorste en achterste. 5 touwtjes per singelstoot vind ik er gek uit zien.
Ik tel bij andere koord singels 14 tot 15 touwtjes.
Ik vind de singel zo een beetje smal lijken. Wat vinden jullie?
Ik heb de singel nog niet getest, maar ik betwijfel of mijn paard deze singel comfortabel zal vinden.


Zo zie je maar weer dat goedkoop duurkoop is.
Maar je zal hem vast mogen retourneren.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:06

Phrono schreef:
Voor de liefhebber verkoop ik mijn nieuwe koordsingel, zwart, katoen, 70 cm met singelpatches.


2 keer 20 minuutjes getest inmiddels maar rekt wel echt die 10 cm en daardoor te lang.


Afbeelding


Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:18

Dat is inderdaad wel erg veel rek. Apart dat er nog zoveel rek in zo'n katoenen singel zit.

De knoopjes bij de gespen zijn wel erg lelijk, dat had wel wat netter afgehecht kunnen worden.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:25

Ja klopt, de afwerking kan beter :o kon er niet meer vanaf voor die prijs denk ik..

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:34

Phrono schreef:
Ja klopt, de afwerking kan beter :o kon er niet meer vanaf voor die prijs denk ik..


"What you pay is what you get" ;-).
De knoopjes kunnen geen kwaad maar mooi is het niet.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:12

Hier op dit moment de mattes er weer aan, want Mellow kreeg schuurplekjes van de nylonlusjes voor het doorsteken van de singelstoten. De zijkanten zijn afgebrand en dus ook scherp. Weet nog wat ik er verder mee wil doen. Ik denk dat ik hem gewoon als reserve singel met een bonthoes (die ik nog heb) weg leg.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:37

Je zou ook gewoon een testservice moeten hebben voor singels :j

Bied jij die optie niet ElCid? :+

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:16

Bielsje schreef:
Bied jij die optie niet ElCid? :+


Nee, met maatwerk wordt dat wat lastig ;-) en om er zomaar 1 te maken hiervoor is een dure grap. Maar ik heb natuurlijk wel mijn eigen ( western) singels die, na goede afspraken, geprobeerd mogen worden. Zo doen we dat ook met de zadels die we maken; mijn zadel dient als probeermodel.

Maar het idee is natuurlijk heel goed maar meer iets voor de grote firma's die het niet uitmaakt of er dingen voor het testen worden ingekocht ( want dat zijn ook de lui die echt verdienen aan al het paardenspul).

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:33

Zoals beloofd zou ik fotos maken als ik mijn paard hard gevlochten met blauwe elastieken. _/-\o_ :')

Vroeger werd er tape om gebruikt.

Ik vind dit ook wel heel leuk.


Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:58

maralyn schreef:
Zoals beloofd zou ik fotos maken als ik mijn paard hard gevlochten met blauwe elastieken. _/-\o_ :')

Vroeger werd er tape om gebruikt.

Ik vind dit ook wel heel leuk.


[ [url=m/FOyfFm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RsAJ0E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Verkeerde topic?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:19

Ik rijd al een aantal jaar met zo'n singel van mohair. Paard kreeg van alle andere singels last van plekjes, ondanks het goed passende zadel. Meerdere keren gecontroleerd, singels van de zadelmaker geprobeerd etc. Met deze singel nooit problemen. Er zit bij de mijne geen bescherming om rond de gespen, maar ik heb zelf van die beschermers gekocht.. meerdere keren.. ik denk dat er een stuk of 10 in het bos liggen. Inmiddels al een hele tijd zonder de beschermers en hij doet het er prima mee.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:20

Wegens dubbelpost
Laatst bijgewerkt door maralyn op 27-12-23 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:22

Koper schreef:
maralyn schreef:
Hier geen tape, maar wel blauwe stoffen kinder elastiekjes. Voor de kleur :')
:j

Fotooooo *-:) :))


Staat gewoon in dit topic. :j

Dus niet het verkeerde topic!!