Ervaringen met koordsingels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 20:13

Hoi,

Ik ben de laatste tijd veel ruiters tegen gekomen die een koordsingel gebruiken.
Dat heeft mij toch wel nieuwsgierig naar die singels gemaakt! :)

Wie heeft de koordsingel uitgebreid getest en kan daar zijn ervaring over delen?

En verkies jij de koordsingel boven singels van andere soorten materiaal?

Ik ben benieuwd!

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:21

een koordsingel is toch juist uit een eerder tijdperk? of is dat weer helemaal "in" ? Het zegt mij helemaal niets qua recente ontwikkelingen eerlijk gezegd..

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:26

Op sommige westernpaarden na, heb ik de afgelopen 10 jaar geen koordsingel gezien, waar dan ook :')

prugelpiet

Berichten: 12580
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:30


miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:36

Ja, ja, ik! Zoals ook terug te zien in bovengenoemd topic. Het lukte maar niet om een singel te vinden die paard zelf fijn vond én die zonder elastiek was. Met elastiek wilde mijn zadel bij gekke sprongen van paard nog wel eens opzij schuiven richting buik. En toen dacht ik aan de koordsingels van weleer. Ik vond een hele fijne, katoenen koordsingel. Die is stevig maar heeft door het koord net dat beetje rek dat paard ook fijn vindt. Het ademt ook erg goed omdat het geen massief stuk leer of stof is.

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:51

Volgens mij maken ze langzaam aan weer hun opmars. Vooral bij onze oosterburen.
Ze zouden een betere drukverdeling hebben door de afzonderlijke koorden.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:54

Wij gebruiken ze veel voor de hele gevoelige paarden, ze lijken toch minder te schuren en druk beter te verdelen.
Voornamelijk icm met "ouderwetse" dressuurzadels waar ook een lange singel voor nodig is.

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:05

Ik gebruik er ook een. Mijn merrie had altijd wondjes, verschillende singels geprobeerd, modellen maar ook materialen.
Koordsingel is enige waarbij ze geen wondjes krijgt. Heb er een paar voor aan mn zadel zodat ik kan wisselen als ze vies worden, en een kortere voor mn longeersingel.
Kosten bij kramer geen drol en kan ze zelf makkelijk in wasmachine wassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja ik heb gewoon een modern zadel, die ook goed ligt, anders is ze niet vooruit te branden >;)

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:27

Ik zie op deze foto's helemaal geen singel.
En ja het is uit een ander tijdperk. 50 jaar geleden waren ze heel normaal, maar 10 jaar later niet meer te krijgen.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:31

Lang lang geleden zat er een bij m’n zadel toen ik m’n pony net had. Vond het juist een drama := Juist drukkingen en schuurplekken omdat er haar en vel tussen de koorden ging zitten tijdens het bewegen.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:43

Ik heb vorig jaar nog 2 gekocht, super fijn te gebruiken.
Normaal (voor mijn dressuurzadels) gebruik ik een dunne neopreen, maar voor mijn veelzijdigheidszadel gebruik ik koordsingels.
Ik zie ze ook weer steeds vaker langskomen.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:19

Goh dat is lang geleden, die heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien.
Ik ken ze alleen van de manege vroeger, dus heb de associatie dat ze cheap en slecht zijn :')

SandraWierda

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:39

miereneter schreef:
Ja, ja, ik! Zoals ook terug te zien in bovengenoemd topic. Het lukte maar niet om een singel te vinden die paard zelf fijn vond én die zonder elastiek was. Met elastiek wilde mijn zadel bij gekke sprongen van paard nog wel eens opzij schuiven richting buik. En toen dacht ik aan de koordsingels van weleer. Ik vond een hele fijne, katoenen koordsingel. Die is stevig maar heeft door het koord net dat beetje rek dat paard ook fijn vindt. Het ademt ook erg goed omdat het geen massief stuk leer of stof is.

[ [url=m/zp8h8E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke singel is dit? Vind stuk bij de gespen er erg netjes uit zien

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:57

In de western worden ze nog wel veel gebruikt.
Ik heb jaren gereden met een roper model van mohair wol. Super fijn ding. De enige waar mijn haflinger geen last van had.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:20

Afbeelding

Beste foto die ik zo had van die van ons :+ Maar wij hebben ook een koordsingel! Mohair singels en twee, eigenlijk. Deze op de foto had ik eerder gekocht, maar toen ik de oude (neopreen + lamswol) singel weer om deed omdat deze even in de was zat was het wel duidelijk dat ze daar niet zo'n fan van was. Toen heb ik een tweede gekocht, een zwarte dit keer! Beetje spijt van de kleur omdat ik mijn zwarte zadel niet meer heb, maar ze vindt hem wel heel fijn zitten.

Paard heeft een hele tijd heel veel singelproblemen gehad, heel veel happen en schoppen naar de singel. Met de neopreen + lamswol was dit toen al redelijk opgelost maar nogmaals, die wilde ze écht niet meer terug toen ze de mohair singel eenmaal had. Er zit een klein beetje stretch in, verdeelt de druk goed, ademt beter en ik vind ze zelf ook veel mooier dan normale singels, helemaal voor op de foto.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:37

Ik had ze vroeger voor mijn pony's. Zo'n 30 jaar geleden dus. Toen kwam de neopreen singel en nam het over. Ik heb de koordsingel altijd als prettig ervaren, althans nooit een pony gehad die er niet goed op reageerde.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:42

Toen ik hier (IJsland) begon in de paarden, gebruikte iedereen ze.
Nooit problemen mee.
Nu kun je ze nergens meer krijgen en heb regelmatig problemen met andere types singels.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:45

Kuggur schreef:
Toen ik hier (IJsland) begon in de paarden, gebruikte iedereen ze.
Nooit problemen mee.
Nu kun je ze nergens meer krijgen en heb regelmatig problemen met andere types singels.

In Nederland zijn ze wel te koop:
Bij Kramer.nl en ooteman.nl maar weet niet wat het gaat kosten om ze naar IJsland te versturen. :+

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:58

Mijn vorige pony gaf de voorkeur aan een koordsingel.

Hij liep daar veruit het beste mee, van allerlei ander materiaal werd hij jeukerig en in de verhaartijd kreeg hij kale plekken, van de koordsingel heeft hij nooit schuurplekken of kale plekken gehad en ook nooit jeuk, ik ben hem dus altijd met koordsingel blijven rijden en heb destijds een nieuw zadel speciaal met korte singelstoten besteld i.p.v. lange dressuurstoten (was een trailzadel), zodat ik hem met koordsingel kon blijven rijden.

Sintara

Berichten: 7432
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:32

Hoe meer ik erover hoor, hoe meer ik het zou willen uitproberen. Maar veelzijdigheid / spring is nergens te koop, of wel? Ik zou het liefst zo'n zelfde anatomische vorm hebben als de western varianten, voor extra ruimte bij de oksels

rien10
Berichten: 14744
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:35

Ik zie dat ze bij Krämer 3 keer niks kosten, dus de moeite van uitproberen waard.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:37

Er is een bokker die ze van mohair maakt. Ook met Engelse gespen. Ik ben alleen even kwijt wie dat ook alweer was.

Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:40

Veertien jaar geleden kocht ik een paard en kreeg er wat spullen bij. O.a. een zadel (met korte singelstoten) en een touwsingel. Vanwege model paard (de logische plek bij hem voor een singel zat best een eind verder naar voren dan de singelstoten) gebruikte ik een banaansingel voor hem. Daar ging het prima mee. Eigenlijk weet ik niet waar die koordsingel gebleven is. Het idee vind ik goed, punt was dat zo'n singel recht is en dat werkte niet.

SandraWierda schreef:
miereneter schreef:
Ja, ja, ik! Zoals ook terug te zien in bovengenoemd topic. Het lukte maar niet om een singel te vinden die paard zelf fijn vond én die zonder elastiek was. Met elastiek wilde mijn zadel bij gekke sprongen van paard nog wel eens opzij schuiven richting buik. En toen dacht ik aan de koordsingels van weleer. Ik vond een hele fijne, katoenen koordsingel. Die is stevig maar heeft door het koord net dat beetje rek dat paard ook fijn vindt. Het ademt ook erg goed omdat het geen massief stuk leer of stof is.

[ [url=m/zp8h8E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke singel is dit? Vind stuk bij de gespen er erg netjes uit zien


Ik vermoed een dressuur koordsingel https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... oordsingel
met zo'n gespending https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ......S%3e

Kuggur schreef:
Toen ik hier (IJsland) begon in de paarden, gebruikte iedereen ze.
Nooit problemen mee.
Nu kun je ze nergens meer krijgen en heb regelmatig problemen met andere types singels.

Je kunt er allicht even een mailtje naar Hrímnir ofzo aan wagen :+ Vertel je gewoon dat die dingen op het vasteland weer hip beginnen te worden. Wie weet willen ze dan een (uiteraard blingbling, maar lekker belangrijk) model voor de IJslandse markt maken.

Sintara

Berichten: 7432
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:59

Daihyo schreef:
Er is een bokker die ze van mohair maakt. Ook met Engelse gespen. Ik ben alleen even kwijt wie dat ook alweer was.

Nu je het zegt.. maarja wie was dat :+

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:08

JudithGigi schreef:
Goh dat is lang geleden, die heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien.
Ik ken ze alleen van de manege vroeger, dus heb de associatie dat ze cheap en slecht zijn :')

Hier nog 1.
Ik ken ze vooral als singels die mega singelwonden konden veroorzaken.
En dan werd er een bontje omheen gedaan of de pony moest zonder zadel worden gereden tot het weer dicht was.

Dus in dat opzicht heb ik vooral veel slechte ervaringen met koordsingels.