Zadel voor een vrouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:58

Op het springzadel vind ik je bovenbenen ook nog te lang voor het zweetblad.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:02

Koper schreef:
Op het springzadel vind ik je bovenbenen ook nog te lang voor het zweetblad.

:j
ik zou het vertalen als het zadel is te klein :D
je zit niet in het midden zo te zien maar te ver naar achteren.

Alle zadels 17 inch, of?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:04

Je zou ook nog kunnen kijken voor een veelzijdigheid zadel.. hier ligt over t algemeen de beugelophanging iets verder naar voren en dan kun je je benen makkelijker kwijt.. dat was voor mij ook de reden om voor een veelzijdigheid te haan ipv een dressuur

En ik zou dan sws voor een 18 inch zadel gaan. Weet niet hoe lang je bent, maar anders zou zelfs een 19 inch kunnen passen..
Ik dacht altijd dat ik prima zat in een 18 inch, totdat ik een 19 inch probeerde :+

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:18

Misschien even oud of de box gedacht, maar je schrijft dat je al jaren zadelproblemen hebt. Maar is dat voornamelijk op je huidige paard of iets wat je ook op andere paarden ervaart?

Is het vooral je huidige paard, dan zou ik eens kritisch kijken of het middelpunt van de zadels wel daadwerkelijk op de juiste plek ligt. Sommige paarden zijn net wat anders gebouwd dan gemiddeld en hebben echt een op maat gemaakt zadel nodig. Soms kan een kleine aanpassing in de vulling al een groot verschil maken, maar hier is wel een zadelmaker met veel ervaring voor nodig.

Een goed passend zadel vinden voor zowel ruiter als paard blijft altijd een uitdaging.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:33

DuoPenotti schreef:
Koper schreef:
Op het springzadel vind ik je bovenbenen ook nog te lang voor het zweetblad.

:j
ik zou het vertalen als het zadel is te klein :D
je zit niet in het midden zo te zien maar te ver naar achteren.

Alle zadels 17 inch, of?


beide zadels zijn 17,5 inch, 18inch hebben 3 zadelpassers mij al afgeraden..


Journee, ik heb het op elk paard. Ik heb 1 bijrijdpaard gehad met een Custom en ik vond hem het eerste kwartier verschrikkelijk. Maar daarna kon ik wel echt zitten. Vandaar de aankoop van mijn huidige look-a-like zadel (is een Harry dabbs)

Trouwens erg fijn dat jullie zo meedenken!
Qua zadelpasser tips is dat ook altijd welkom maar ik woon in België dus qua verplaatsing voor sommige zadelpassers die hier worden aangeraden wordt het wat lastiger :)
Ik heb ooit wel op een zaldi 18inch gereden.
Foto’s zijn wel 10 jaar oud (en ik 10 kilo lichter :'))
Maar ik weet niet of dit perse beter is? Mijn huidige paard zou daar ook te kort voor zijn denk ik..

Afbeelding

Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:37

Springzadel past jou ook niet. Ik vind je beugels vrij lang voor als je echt gaat springen, maar daarnaast zit je knie niet in het rondste/voorste stuk van het zweetblad maar daaronder. Als je je beugels korter doet, komen je knieën daar wel, maar zit je waarschijnlijk weer op de wrong.

Ik ben ook geen fan van al die hoge wrongen tegenwoordig. Een wrong moet steun geven maar niet dwingen. Je wilt immers met een onafhankelijke zit kunnen rijden en veel van die mega wrongen maskeren alleen maar beweging en instabiliteit van een gebrek daaraan. (En het nog niet hebben van een onafhankelijke zit is niet erg, iedereen moet het leren, maar je moet er wel bewust van zijn als het zo is)

Heb je naast verschillende zadels ook verschillende zadelmakers geprobeerd? Een ander oog kan tot andere inzichten leiden.

En waren die zadels ook voor jou op maat gemaakt? Voor een paard en/of ruiter met een lastig lichaam kan dat een wereld van verschil maken. Niet iedereen valt nu eenmaal binnen de standaarden.

Edit: ik vind je wel netjes zitten op de schimmel. Je zit ontspannen en vrij, al is de wrong nog steeds aan de krappe kant voor je knie. En op de 2e foto zit je wat in een stoelzit, maar dat zou met een aangepaste beugelophanging misschien verbeterd kunnen worden.
Als het niet op je paard past is dat wel lastig, maar zijn mogelijk ook oplossingen voor in de vorm van bijvoorbeeld andere kussens

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:43

Ik vind het er op die schimmel wel fijner uitzien.
Nog altijd draai je je benen naar buiten.
Maar van alle foto's die voorbij komen ziet dat er het fijnste uit.

Diverse merken hebben tegenwoordig ook wel franse kussens.
En sowieso per merk verschillend hoe lang ze al zijn

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:49

Geen idee of ze er nog zijn, maar van schleese hadden ze echt zadels gemaakt voor de vrouw. Die waren dan samen te stellen met bv smalle twist en dan geschikt voor lange bovenbenen etc. Ze hadden destijds ook een filmpje op internet staan waarin alles best goed werd uitgelegd. Dan weet je waar je op moet letten in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Maris op 17-08-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:50

Farjen schreef:
Wow wat veel reacties al! Bedankt voor jullie advies!

Dus mijn probleem ligt dus aan mijn lang bovenbeen volgens de meeste hier.
Nu heb ik al 3 verschillende zadelmakers met verschillende merken, types laten langskomen.
Huidige zadel was ook nummer zoveel en ik dacht bij deze dat het beter was.
Ik wou inderdaad die blokken ipv dikke kniewrongen om te helpen maar mijn knie zit inderdaad niet vrij (dus toch te korte benen? :') )
Het plan was nu op het zadel op te sturen en het zweetblad te kantelen maar ik weet niet of ik dit nog moet doen..
Misschien is het de oplossing maar ik ben bang dat ik met een verbouwd zadel achterblijf waar ik nog steeds niet in pas..

Mijn springzadel (ikonic) is trouwens gekocht met een extra grote kniewrong speciaal voor een lang bovenbeen. Maar voor alledaags rijden, zit mijn rug toch liever met lange stijgbeugels ipv zo kort.

[ [url=m/fIrm3K.jpg]Afbeelding[/url] ]



Jullie bedoelen dat een zadel meer in deze vorm?

[ [url=m/S58TIK.png]Afbeelding[/url] ]

Je been moet vrij liggen. Dit is vriendin op mijn paard.

Zij is heel lang heeft voor haar benen eigenlijk 18 inch nodig en dan kan ze ook langere blokken.

Hier zit ze in mijn zadel 17 inch met korte blokken. Maar je ziet haar knie compleet vrij ligt waardoor ze gewoon kan zitten.

Uiteraard zou zij wel een groter zadel moeten maar voor af en toe op mijn paard wil het prima.

Afbeelding

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:11

Farjen schreef:
Alle zadels 17 inch, of?


beide zadels zijn 17,5 inch, 18inch hebben 3 zadelpassers mij al afgeraden..


Journee, ik heb het op elk paard. Ik heb 1 bijrijdpaard gehad met een Custom en ik vond hem het eerste kwartier verschrikkelijk. Maar daarna kon ik wel echt zitten. Vandaar de aankoop van mijn huidige look-a-like zadel (is een Harry dabbs)

Trouwens erg fijn dat jullie zo meedenken!
Qua zadelpasser tips is dat ook altijd welkom maar ik woon in België dus qua verplaatsing voor sommige zadelpassers die hier worden aangeraden wordt het wat lastiger :)
Ik heb ooit wel op een zaldi 18inch gereden.
Foto’s zijn wel 10 jaar oud (en ik 10 kilo lichter :'))
Maar ik weet niet of dit perse beter is? Mijn huidige paard zou daar ook te kort voor zijn denk ik..

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Als jij een 18 inch prettiger vond zitten maar deze niet op je paard past, dan zou ik het wel in de dressuur zadels blijven zoeken. En dan bijvoorkeur een zadel met een diepe zit en weinig kniewrong, waar je je been lekker kunt laten hangen.
Dan heb je misschien ook minder de neiging om je hiel op te trekken. (dit lijkt je op 3 van de foto's te doen, en dan ligt je evenwicht toch vaak wat naar voren)

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:15

Je ziet op bovenstaande foto's ook duidelijk dat je been draait. Je knie en teen komen naar buiten en je drijft met de achterkant in plaats van de binnenkant van je been.

Dat is iets om echt op te letten met welk zadel het ook is dat je gaat aanschaffen; zorgen dat je teen naar voren wijst als je been ontspannen in de beugel zit.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:27

Heel verhelderend dit topic aangezien ik dus precies hetzelfde heb, ik kan mijn benen en tenen ook niet naar binnen draaien. Op nog geen enkel paard of zadel gelukt.
Behalve als ik er op let in de spiegel maar voelt ongemakken en onnatuurlijk.
Ik blijf dit topic even volgen.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:49

Farjen schreef:
Trouwens erg fijn dat jullie zo meedenken!
Qua zadelpasser tips is dat ook altijd welkom maar ik woon in België dus qua verplaatsing voor sommige zadelpassers die hier worden aangeraden wordt het wat lastiger :)


José Veltman van Graziozo heeft ook routes in België. Dus er is vast wat af te spreken!

Echt ik raad haar en haar merk van harte aan. Ik had een Albion Revelation, wat overigens ook absoluut geen b-merk zadel is en waar ik gewoon heel prima in zat.
Ik wilde graag een extra zadel omdat ik 2 paarden heb en na wat research bij Graziozo uitgekomen. Het zadel wordt echt op jouw én je paard aangemeten. Ik dacht het het niet veel comfortabeler kon dan de Albion, maar mijn Graziozo zadel zit nog zoveel beter!

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:04

Als ik je nog een tip mag geven over vrouwenzadels. Schleese zadels zijn daar voor mij de ultieme toppers in.

Mocht het nog niet gedeeld zijn hier een kort filmpje van hun filosofie wat betrekking tot het bekken van de vrouw.

https://youtu.be/M5-RqLOAie8

Ik ben er zelf enorm mee geholpen. Mijn eeuwige “balans” probleem en het naar buiten draaien van mijn knieën is hiermee opgelost.

https://www.zadelmakerijpolane.nl heeft mij geholpen. Geen idee of zij ook naar belgie komt maar vast de moeite waard om te contacten.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:07

Rodevlinder schreef:
Heel verhelderend dit topic aangezien ik dus precies hetzelfde heb, ik kan mijn benen en tenen ook niet naar binnen draaien. Op nog geen enkel paard of zadel gelukt.
Behalve als ik er op let in de spiegel maar voelt ongemakken en onnatuurlijk.
Ik blijf dit topic even volgen.


Dit kan ook komen doordat de twist van het zadel te breed is. Dan worden niet je knieën uit elkaar geduwd door de wrong, zoals bij TS het probleem lijkt, maar je heupen uit elkaar geduwd door de te brede zitting.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:21

Hetwaszoiets schreef:
Als ik je nog een tip mag geven over vrouwenzadels. Schleese zadels zijn daar voor mij de ultieme toppers in.

Mocht het nog niet gedeeld zijn hier een kort filmpje van hun filosofie wat betrekking tot het bekken van de vrouw.

https://youtu.be/M5-RqLOAie8

Ik ben er zelf enorm mee geholpen. Mijn eeuwige “balans” probleem en het naar buiten draaien van mijn knieën is hiermee opgelost.

https://www.zadelmakerijpolane.nl heeft mij geholpen. Geen idee of zij ook naar belgie komt maar vast de moeite waard om te contacten.


Hier hetzelfde. Bij ons is Ingeborg van Zadelpunt geweest. Zij komt uit België. http://www.zadelpunt.be/

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:34

Mijn dressuurzadel heeft een smallere twist, waardoor je net wat anders op je paard gezet wordt.
Ik zou hier met echt een kundige zadelmaker die niet alleen standaard zadels aanbiedt echt een keer naar kijken.
Die kan de twist, blokken, beugel ophanging etc vaak echt heel goed naar jou aanpassen.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:47

Heb je wel eens hulsebos geprobeererd?

Ik zelf zweer bij de hulsebos. Ik ben zelf vrij lang met 1.76m en heb ook lange bovenbenen. Daarnaast heb ik een blessure in mijn linker been/heup en kan daar niet zo veel druk verdragen.

Ik heb 3 hulsebos WB4, voor 3 van onze paarden. Zelf heb ik de volledige wrong maar je kan ook drie kwart of kort. Omdat het zwaartepunt van dit zadel verder naar achter ligt heb ik meer ruimte voor mijn bovenbeen. Ook kan je bij een nieuwe volgend mij kiezen uit hoe diep de zit moet zijn. Ik heb half diep. En de twist is niet te breed anders krijg ik pijn.

Verder heb ik een Harry Dabbs Jaguar zadel liggen wat ook wel fijn is maar niet als ik op hoger niveau wil dressuren (z en hoger )

En heb voor een van mijn paarden ook een euroriding luxor, en we hebben nog een paar euroriding diamant en ook nog een anatomica Orion. Zijn allemaal zadels waar ik wel in kan zitten maar de hulsebos staat echt echt bovenaan met veel ruimte tussen de nummer 2

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:33

Waarom wordt 18 inch je afgeraden?
Voor je paard of voor jou als ruiter?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:26

Kady1 schreef:
Heb je wel eens hulsebos geprobeererd?

Ik zelf zweer bij de hulsebos. Ik ben zelf vrij lang met 1.76m en heb ook lange bovenbenen. Daarnaast heb ik een blessure in mijn linker been/heup en kan daar niet zo veel druk verdragen.

Ik heb 3 hulsebos WB4, voor 3 van onze paarden. Zelf heb ik de volledige wrong maar je kan ook drie kwart of kort. Omdat het zwaartepunt van dit zadel verder naar achter ligt heb ik meer ruimte voor mijn bovenbeen. Ook kan je bij een nieuwe volgend mij kiezen uit hoe diep de zit moet zijn. Ik heb half diep. En de twist is niet te breed anders krijg ik pijn.

Verder heb ik een Harry Dabbs Jaguar zadel liggen wat ook wel fijn is maar niet als ik op hoger niveau wil dressuren (z en hoger )

En heb voor een van mijn paarden ook een euroriding luxor, en we hebben nog een paar euroriding diamant en ook nog een anatomica Orion. Zijn allemaal zadels waar ik wel in kan zitten maar de hulsebos staat echt echt bovenaan met veel ruimte tussen de nummer 2


Vroeger ( euh jaar of 7 geleden ) werd altijd gezegd dat Hulsebos goddelijk was voor de ruiter, maar echt mega de mega slecht voor de paardenrug. Geen idee of dat nog zo is.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:31

Ik heb met mijn instructrice (centered riding en veel verstand van zadels) wel eens een zadelpas setting gedaan op een houten paard.
Zij legt dan allerlei verschillende soorten en maten zadels op een houten paard en helpt je met je houding goed te krijgen. Dan kun je dus goed voelen wat t verschil is tussen zadels en wat t met je lijf doet.
Zoiets zou misschien voor jou ook fijn kunnen zijn om eens te doen. Dan krijg je wel veel inzicht in wat het beste bij je lijf past.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:16

Maris schreef:
Vroeger ( euh jaar of 7 geleden ) werd altijd gezegd dat Hulsebos goddelijk was voor de ruiter, maar echt mega de mega slecht voor de paardenrug. Geen idee of dat nog zo is.


Dat heb ik persoonlijk nog nooit gehoord. Ik ben dan wel benieuwd waarom dit zo zou zijn.
Ik denk dat er sowieso van ieder merk hele slechte ervaringen zijn en hele goeie...

Maar mijn zadels zijn wel helemaal nagekeken en opgevuld voor deze paarden hun rug. Ik heb echter bvb wel een merrie waar ik eerst een Hulsebos op wilde en dit is voor haar gewoon met geen mogelijkheid passend te krijgen. Voor haar heb ik dus een ander merk.
Ik zit ook niet bij Hulsebos zelf maar een onafhankelijke zadelpasser / maker waar ik al jaren bij zit en die kijkt goed naar mij, ivm mijn blessure , maar ook naar het paard staat heel hoog en ik voel het zelf ook vaak of ze onder een zadel wel of niet fijn(er) lopen. Wat niet past past niet.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:13

Maris schreef:
Geen idee of ze er nog zijn, maar van schleese hadden ze echt zadels gemaakt voor de vrouw. Die waren dan samen te stellen met bv smalle twist en dan geschikt voor lange bovenbenen etc. Ze hadden destijds ook een filmpje op internet staan waarin alles best goed werd uitgelegd. Dan weet je waar je op moet letten in ieder geval.


Die naam was ik kwijt, ben es naar een demo/info dag geweest hierover. Ik moet wel zeggen: heb er eentje geprobeerd, gewoon op de zadelbok, en kon er bijna niet meer af omdat ik zo gedwongen zat, dus is niet noodzakelijk het antwoord.

Sowieso denk ik dat de diepe zit van het 1e zadel het zadel idd iets te klein maakt. En tenen draaien inderdaad naar buiten, vind dit zeker met sporen geen fijn beeld, kan me voorstellen dat je je paard soms onbedoeld aanprikt (maar ja, ik en sporen, niet mijn ding...)

Wat gebeurt er met je benen/houding als je met bbp rijdt? Want misschien is niet het zadel het probleem, en moet je eerder aan je zit werken? (geen idee of het nodig is, kan ik niet oordelen van paar foto's).

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:32

Maris schreef:
Vroeger ( euh jaar of 7 geleden ) werd altijd gezegd dat Hulsebos goddelijk was voor de ruiter, maar echt mega de mega slecht voor de paardenrug. Geen idee of dat nog zo is.


Dat is inderdaad een broodje aap-verhaal, Maris.

Hulsebos kwam dik 25 jaar geleden op de markt met hele comfortabele dressuurzadels, en die kontjes van toen zaten op keiharde stubben/kieffers/passiers ( waar de levensduur belangrijker was dan de pasvorm voor de ruiter)

HB had een leuk contract gesloten met een Engelse zadelmakerij ( Ideal) en Engelse zadels zitten sowieso fijner ( zachter) dan de toenmalige Duitse merken die veelal te krijgen waren in Nederland. (+ het feit dat Engelsen beter zijn in het zadelen van ronde vormen, dan de Duitsers, maakte dit merk ook populair. Duitsers maakten V-bomen, Engelsen ook U-bomen)

Veel van ons gingen er prat op, HB zag zijn vraag&aanbod en is gewoon lekker doorgaan verkopen, ongeacht de lange termijn..

Daar ging het fout.

Maar dat is bij een van mijn meest favoriete merken ook fout gegaan, een dealer die centen rook, en niet meer naar de pasvorm voor beide keek..

Hulsebos zijn prima zadels, qua leer, qua boom, qua vulling.

Dat we nu wat bewuster bezig zijn met diepte zit en beenwrongen, doet niets af aan de kwaliteit van een Hulsebos-zadel.

Eerlijk gezegd, als je dan zo wil zitten, koop dan een Hulsebos, en geen Custom, dat merk biedt echt alleen gebakken lucht.

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:48

Ik rijd zelf met een WoW zadel. Het fijne is dat ze veel verschillende opties hebben. De zitting is lekker smal waardoor mijn benen ontspannen naar beneden kunnen hangen. De zweetbladen tja daar zijn zoveel opties en bij ieder model zweetblad kan je kiezen of je ze naar voren, recht of naar achter gesneden wilt hebben ( zodat je been er steun aan heeft wanneer nodig maar niet in een positie gedwongen wordt)en dan kan je ze ook nog op verschillende manieren aan je zadel vastmaken waardoor het behoorlijk maatwerk wordt en kan je met lange benen ze de zweetbladen ook langer krijgen. Om te kijken wat dan het beste bij jullie past heb je wel een fijne fitter nodig die even de tijd neemt om de opties door te nemen .