Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

Ik had m volgensmij al eens geopperd: kijk eens naar Gaston mercier zadels.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:40

Misschien is het al genoemd maar is een IJslander zadel wat? Deze zijn (volgens mij) heel kort opgebouwd en kun je misschien 16” omdat je hiermee wel lange benen kan houden. Dressuurzadel is dat meestal als ik me niet vergis.. lastige bouw heeft je pony inderdaad! Heb zelf ook zo een. Ook zo mega kort. Inmiddels met pensioen maar al die tijd nooit een mega goed zadel kunnen vinden wat lekker voor hem zat. Heb nu al een aantal jaar een heel simpel global zadel (goedkoper kan niet), en dit zadel lijkt hij prima te vinden en krijgt hij geen plekken van. Ook zit het voor mezelf nogeens heerlijk!! Wij rijden ongeveer 5 km stapritje (met soms een klein drafje en een galopje) buiten per dag zo’n 4-5x per week.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:40


Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:50

Bedankt voor de tips, alweer! Hans van Dijk laat mij wat weten als hij in mijn deel van het land komt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:55


vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:04

Bralindy schreef:
Je hebt ook Baloun en Zaldizadels. Die zijn semi boomloos.

Sensation zadels zijn misschien ook een idee..

Wat mij ook opviel met je foto’s is dat je paard ook erg naar voren hangt in en tussen haar schouders. Hierdoor verergert haar overbouw. Focus je dus niet alleen met het zadel, maar ook op het trainen aan de hand zodat zij zich wat meer op richt.

Succes!


Waar zijn Sensation zadels te koop?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:09

Mijn mening zal wel niet gewaardeerd worden, maar ik ga het toch zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om op te zitten... Dit paard is zo onvoordelig gebouwd dat ongeacht welk zadel je erop legt, de belasting op de schouders, schoft en voorbenen altijd enorm groot gaat zijn. Je gaat waarschijnlijk van de ene blessure in de andere vallen.

Ik zou op een dergelijk gebouwd paard zelf nooit gaan zitten...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:16

Nala schreef:
Bedankt voor de tips, alweer! Hans van Dijk laat mij wat weten als hij in mijn deel van het land komt.


Ik zou dan liever Dorith van Rooyen van Hestyr raadplegen...

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:48

Is een Christ Barebackpad Premium Plus geen optie? Hiermee moet je misschien wel je dromen opgeven om lange trektochten te maken, maar met beugels is dit denk ik een prima optie voor buitenritjes.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 18:48

996981 schreef:
Mijn mening zal wel niet gewaardeerd worden, maar ik ga het toch zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om op te zitten... Dit paard is zo onvoordelig gebouwd dat ongeacht welk zadel je erop legt, de belasting op de schouders, schoft en voorbenen altijd enorm groot gaat zijn. Je gaat waarschijnlijk van de ene blessure in de andere vallen.

Ik zou op een dergelijk gebouwd paard zelf nooit gaan zitten...


Op dit punt ben ik zelf ook al gekomen hoor ;) Zie hier:
Nala schreef:
Dat ben ik ook zeer zeker van plan! Na de initiele reactie van "maar ik wil zo graag rijden" (misschien ook dat ik daarom hier even wat bot overkwam, omdat het idee van niet kunnen rijden in het begin even niet zo lekker ging in mijn brein :') ) begon ik na te denken: Wat is belangrijker, mijn paard, of het rijden? Nou, dat had ik binnen nog geen seconde beantwoord. Dus ik ga het rijden en de zadel zoektocht voor nu even laten voor wat het is, en contact opnemen met een instructeur werken aan de hand hier in de buurt. En wie weet, misschien stap ik nog wel eens op, of komt er inderdaad een kar/menwagen, of ik blijf er lekker naast.

To be continued!


En nog een andere quote uit ons volgtopic:

Nala schreef:
Ik was van plan om voor Nala een op maat gemaakt western zadel te laten maken.
Toen vroeg een zadelmaker van goh, hoeveel weegt zij eigenlijk, hoeveel weeg jij? Met andere woorden, hoeveel gewicht is er nog over voor een zadel. Nou, een gezonde Mérens weegt zo'n 450 kilo, en Nala is nog wel een tikkeltje zwaarder. Dus dan schatten we op 500. Een gezond paard mag 20% dragen, maar als ze zelf overgewicht hebben of geen perfecte rug oid, dan beter 15%. Nou, okay, dat is dan 75 kilo. Ik weeg 65, met alles erop en eraan misschien 67,5. Een western zadel is minimaal 10 kilo, nou dat wordt dan wel krap.
Dus terug gaan kijken naar de "engelse" zadels, en ook daar zei een zadelmaker opeens van "luister, ik kan een zadel maken waardoor je recht op haar rug komt te zitten, maar ik kan geen zadel maken dat ervoor zorgt dat er niet meer zoveel gewicht op haar, toch al overbelaste, voorbenen komt." En heel langzaam begon het binnen te druppelen van okay, Nala is dus gewoon niet gebouwd om gereden te worden, prima... Maar... Eigenlijk is geen enkel paard echt gemaakt om gereden te worden.
Dus zit ik eraan te denken om haar óf voor de kar te beleren, of gewoon te wandelen, joggen, trektochten lopen, en werken aan de hand.


Vandaag zijn we weer eens lekker 13,5km het bos in gegaan, en dat gaat lekker! Ze vindt het ook heel leuk als ik er gewoon naast loop. Ik denk dat ik wel, als het weer weer beter is, hier en daar nog een ritje maak zodat ze lekker kan rennen, want echt haar benen strekken kan ze nu natuurlijk moeilijk.


996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:51

Nala schreef:
996981 schreef:
Mijn mening zal wel niet gewaardeerd worden, maar ik ga het toch zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om op te zitten... Dit paard is zo onvoordelig gebouwd dat ongeacht welk zadel je erop legt, de belasting op de schouders, schoft en voorbenen altijd enorm groot gaat zijn. Je gaat waarschijnlijk van de ene blessure in de andere vallen.

Ik zou op een dergelijk gebouwd paard zelf nooit gaan zitten...


Op dit punt ben ik zelf ook al gekomen hoor ;) Zie hier:
Nala schreef:
Dat ben ik ook zeer zeker van plan! Na de initiele reactie van "maar ik wil zo graag rijden" (misschien ook dat ik daarom hier even wat bot overkwam, omdat het idee van niet kunnen rijden in het begin even niet zo lekker ging in mijn brein :') ) begon ik na te denken: Wat is belangrijker, mijn paard, of het rijden? Nou, dat had ik binnen nog geen seconde beantwoord. Dus ik ga het rijden en de zadel zoektocht voor nu even laten voor wat het is, en contact opnemen met een instructeur werken aan de hand hier in de buurt. En wie weet, misschien stap ik nog wel eens op, of komt er inderdaad een kar/menwagen, of ik blijf er lekker naast.

To be continued!


Vandaag zijn we weer eens lekker 13,5km het bos in gegaan, en dat gaat lekker! Ze vindt het ook heel leuk als ik er gewoon naast loop. Ik denk dat ik wel, als het weer weer beter is, hier en daar nog een ritje maak zodat ze lekker kan rennen, want echt haar benen strekken kan ze nu natuurlijk moeilijk.

[ Video ]

Wat goed!
Niet de makkelijkste beslissing, maar waarschijnlijk voor je paard wel de beste +:)+

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:18

Kijk eens naar de mogelijkheden in de Spaanse zadels?
Zijn vaak ook ronde, korte paarden!
Fijne zadelmaakster; Daniëlle van Bokhoven-Gottschalk van Pura Nobleza. Misschien dat zij je verder kan helpen in je zoektocht?