Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:48

Ik heb ook de horka en ben er super blij mee. Mooi leer, heel zacht en soepel. Nog nooit zo'n mooie singel gehad en zeker niet voor dat geld.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:21

Ik heb die ook! Ben er ook zeker heel blij mee , zulk mooi zacht leer en fijne vorm. Zadel blijft beter liggen nu ik die singel gebruik. Ben er ook heel zuinig op, maak m na iedere rit schoon van zweet en haren en 1 keer per maand vet ik in. Het leer blijft zo zacht!

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:24

Afbeelding

Ik moet ook een nieuwe singel (zoals te zien)..
Wat voor een singel zouden jullie aanraden voor dit type paard? Ik zat zelf te denken aan de Horka anatomische singel, echter is die 70 of 80cm en ik heb opgemeten dat ik 75 nodig heb.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:26

Welke maat heb je nu?

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:28

60cm

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:28

Ik denk dat die horka best wat voor je kan zijn. Ik heb hem zelf ook en eigenlijk ook 75 nodig. Gekozen voor 70 cm rekening houdend met de stukken leer wat nog boven de gespen uitsteekt. En die past heel fijn.

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:29

Thanks! Net even gekeken maar de 70cm is ook tijdelijk niet leverbaar helaas.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:30

Als ie hierboven aangesingelt is dan zou ik voor 80 gaan denk ik. Bij mijn laatste foto’s is de andere singel 70 en de nieuwe horka 80

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:35

5 centimeter is meestal maar 1 gaatje verschil aan beide kanten. Dus ik denk dat je dan met 80 nog wel wegkomt

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:38

Undefined schreef:
Thanks! Net even gekeken maar de 70cm is ook tijdelijk niet leverbaar helaas.


Mocht je er niet uitkomen qua singel mag je het paard ook gewoon aan mij geven hoor :~ <3

Ik zou even tellen/meten hoeveel gaatjes je boven je 60cm singel hebt wanneer deze is aangesingeld.
Aan de hand van de foto zou ik ook neigen naar 80. 70cm betekend 5 cm per kant, dat is ongeveer 2 gaatjes(als er slechts 2,5 cm tussen zou zitten, meestal is dit meer) per kant wat je dan hoger komt te zitten.

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:29

Lastig.. Ik ga inderdaad de gaatjes nog even opmeten. Ik ben bang dat ik bij de 80 misschien helemaal bovenin kom. Als hij dan iets afvalt dan past de singel niet meer. Bedankt voor de tips!

PS: paard gaat voorlopig niet weg :D

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:16

Ik moet die van mij nog even opmeten.. t was gister chaos in m’n hoofd :\ had zondag een stalgenootje gevonden die van d’r paard gevallen was dus gister op stal was iedereen vragen aan het stellen en kreeg ik zo’n hoofdpijn dat ik maar ff gevoerd heb en naar huis ben gegaan. Vanavond weer een nieuwe poging.

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:21

MarjanB, ik zie nu trouwens dat wij gewoon op dezelfde stal staan :')

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:26

Undefined schreef:
MarjanB, ik zie nu trouwens dat wij gewoon op dezelfde stal staan :')


Hahahahaha nog meer goedemorgen :') :') ik ben eind vd middag/begin van de avond op stal en dan mag je wel ff die van mij passen.

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:32

Oh helemaal top, thanks!

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:03

Van gesp tot gesp 80cm
Afbeelding

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:35

Wat vinden jullie van deze singel? Te kort?
En wat voor vorm heeft mijn paard? Heb nu een asymmetrische singel, maar misschien kan ik beter een anatomische hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:24

Lastige, qua vorm paard zou je inderdaad asymmetrisch zeggen, maar ik vind deze niet zo mooi zitten bij jouw paard. Dus misschien toch anatomisch. Zou wel iets langer mogen, alleen vindt ik je zadel/singelstoten niet fijn liggen en daar zou ik eerst mee beginnen. Het zwaartepunt ligt duidelijk achterover (boom te smal?).

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:27

Ik vind zo gokkend op foto zwaartepunt helemaal niet zo verkeerd, voorkant zadel en lepel zijn rechte lijn, en zwaartepunt ligt niet gek.
Wat je waarschijnlijk hebt is dat je achterste singelstoot erg ver naar achteren ligt en daardoor áltijd schuin komt te liggen.
Ik heb zelf een singel van Deuber die dit goed op kan vangen, maar er zijn meer singels waarbij dit idealer gemaakt kan worden. (Nadeel is ook dat wanneer je singel langer word de hoek ook nog schuiner word. Lengte van de singel vind ik een grensgevalletje.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:55

Ik denk dat dat bij het zadel hoort, als ik zo zie waar de achterste singelstoot vandaan komt.
Mijn zadel heeft dat ook, daarbij hoort de voorste singelstoot recht naar beneden te hangen en de achterste schuin.

Ik ben het wel eens dat het hele zadel lijkt naar voren getrokken te worden op de foto. Ik zou zelf voor een lichte banaanvorm gaan of een wat meer 'overdreven' anatomische

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:04

Sintara schreef:
Ik denk dat dat bij het zadel hoort, als ik zo zie waar de achterste singelstoot vandaan komt.
Mijn zadel heeft dat ook, daarbij hoort de voorste singelstoot recht naar beneden te hangen en de achterste schuin.

Ik ben het wel eens dat het hele zadel lijkt naar voren getrokken te worden op de foto. Ik zou zelf voor een lichte banaanvorm gaan of een wat meer 'overdreven' anatomische


Iets meer overdreven asymmetrisch bedoel je?
Dat zou ook mijn tip zijn, iets verder asymmetrisch gevormde singel of toch een crescent proberen.
Ik zou niet voor anatomisch (rechter model) gaan. Ik vind de lengte op de foto nog net kunnen, maar als deze maat niet beschikbaar is in een andere singel, dan zou ik zeker een 5cm langere singel adviseren.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:26

Vorige week was de zadelmaker bij mij. Die vond dat m'n singel te lang was en raadde een kortere singel aan. Niet heel duidelijk maar zo zat de singel.

Afbeelding

Maat kleiner gekocht 55 cm, anatomisch en van een ander merk. Die zat zo

Afbeelding

Ik vond hem zelf toch wat te kort. En na het doorspitten van dit topic toch maar geruild voor 10cm langer. Daar nog geen foto van :+

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:10

Die onderste ziet er echt niet fijn uit zo, ik snap dat je die hebt ingeruild. Ik ben wel benieuwd naar foto's van je oude singel ook, als leermateriaal.
Lang niet alle zadelmakers/passers hebben eenzelfde visie op singels.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:19

siskeh schreef:
Die onderste ziet er echt niet fijn uit zo, ik snap dat je die hebt ingeruild. Ik ben wel benieuwd naar foto's van je oude singel ook, als leermateriaal.
Lang niet alle zadelmakers/passers hebben eenzelfde visie op singels.


Hier is het iets duidelijker te zien. Deze is 65cm, gewoon rechte singel. De gespen kwamen aan beide kanten tot op het dekje. Eigenlijk zat hij dan nog te los. Paard zet buik altijd heel erg uit. Als ik afstap past er meestal een hand tussen :')

Afbeelding

Het verbaasde mij dan ook dat een ander model en 5 cm korter aan beide zijde zo veel lager uit viel. Mijn zadel lag wel een heel stuk stabieler. Ik ben benieuwd als ik van de week de 65 cm ga passen hoe het beeld er dan uit ziet. Heb nu de Rossner super soft gekocht, de gespen liggen bij die singel wel wat lager, wat het verschil misschien kan verklaren.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:00

Daphara schreef:
Iets meer overdreven asymmetrisch bedoel je?

Ja, sorry :+ in de meeste winkels noemen ze nu alles anatomisch beetje verwarrend