Winderen gel bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:05

Ben ook nieuwsgierig naar dit bit (de dubbelgebroken winderen). Heb een flexi stang, maar daar hangt ze wat op, zeker als ze moe wordt. Met m'n dubbelgebroken metalen bit hangt ze niet, maar daar kauwt ze haar kiezen op kapot. Op zoek dus naar een alternatief..

Voelt het bit in je hand ook als een dubbelgebroken, of is het toch meer ongebroken tenzij er druk op staat?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:55

lies schreef:
Ben ook nieuwsgierig naar dit bit (de dubbelgebroken winderen). Heb een flexi stang, maar daar hangt ze wat op, zeker als ze moe wordt. Met m'n dubbelgebroken metalen bit hangt ze niet, maar daar kauwt ze haar kiezen op kapot. Op zoek dus naar een alternatief..

Voelt het bit in je hand ook als een dubbelgebroken, of is het toch meer ongebroken tenzij er druk op staat?

Dat laatste :)

Ik kon ze niet buigen met maar 1 hand zeg maar

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:56

Dat mondstuk was er niet toen ik mijn 2 winderens kocht (en al weer heb verkocht wegens niet bevallen).
Aangezien toch veel paarden ze kapot kauwen durf ik het zeker niet aan om een dubbelgebroken ook nog te proberen.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:42

billy3105 schreef:
Dat laatste :)

Ik kon ze niet buigen met maar 1 hand zeg maar


ok, dank! dan voor mij niet de moeite (en het geld) waard om te proberen.
ga ik verder op zoek naar een fijn bit :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:17

Hier het voordeel dat ik geen kauwer heb op het bit dus daar maak ik mij niet zo’n zorgen om.
Heb intussen mail terug van winderen, ik kan hem opsturen en sturen ze een nieuwe terug op mijn kosten. Wel vlug een reactie alleen balen dat het helemaal naar Polen moet :+

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:30

billy3105 schreef:
Hier het voordeel dat ik geen kauwer heb op het bit dus daar maak ik mij niet zo’n zorgen om.
Heb intussen mail terug van winderen, ik kan hem opsturen en sturen ze een nieuwe terug op mijn kosten. Wel vlug een reactie alleen balen dat het helemaal naar Polen moet :+


Ik heb ook een nieuw bit ontvangen uit Polen, nadat ik de mijne(zat een scheurtje in) terug kon sturen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:12

Ja de mail zijn ze echt vlug met reageren! Fijn! Uiteindelijk een kennis die hem nu over gekocht heeft dus geen gedoe met over en weer sturen. Gelijk een nieuwe besteld dus hoop dat ie snel binnen is! Dan kunnen we gaan testen

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:54

Een vriendin wilde het bitje overnemen dus ik heb een nieuwe besteld bij winderen was was super snel binnen! Hij kwam de 30ste binnen, maar goed met oud en nieuw niet gereden en op maandag en woensdag er lekker mee gereden. Mijn paard accepteert hem super goed, wel wat hangerig maar met een halve ophouding is hij er weer vanaf en ik krijg geen protest met de halve ophouding meer. Ik ben dus dik tevreden en paard ook!

Ik denk dat als ik de andere stangen gehad had ze of te flexibel om niet flexibel genoeg geweest waren voor mijn paard. Dus dubbel zo blij met mijn keuze :D

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:00

Oh wat super dat het voor jullie beide werkt! Dat was de dubbelgebroken toch, die je hebt? Ik vind mijn paard dus hangerig op de flexi, halve ophouding werkt 1 seconde en dan gaat ze weer terug hangen.. Zit ook te dubben over de dubbelgebroken Winderen, aangezien ze op een metalen dubbelgebroken echt prima loopt, maar ze kauwt haar kiezen erop kapot.

Had vanwege het hangen op de Winderen een Shires met Equikind coating gekocht, binnen 2 keer rijden heeft ze 'm kapot gekauwd :? En een klein wondje boven d'r mondhoeken ook helaas. Dus toch weer terug naar de winderen flexi, waar zij kennelijk geen last van heeft. Mijn schouders wel.. Ik ga me nog een keertje verdiepen in de dubbelgebroken Winderen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:03

Ja misschien dat mijn paard nog niet eens hangt, maar het bit accepteert en mijn hand zoekt :Y)
Altijd een moeilijk paard geweest mbt bitten. Heel snel beledigd in de mond en nu eens een keer niet :D

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:14

lies schreef:
Oh wat super dat het voor jullie beide werkt! Dat was de dubbelgebroken toch, die je hebt? Ik vind mijn paard dus hangerig op de flexi, halve ophouding werkt 1 seconde en dan gaat ze weer terug hangen.. Zit ook te dubben over de dubbelgebroken Winderen, aangezien ze op een metalen dubbelgebroken echt prima loopt, maar ze kauwt haar kiezen erop kapot.

Had vanwege het hangen op de Winderen een Shires met Equikind coating gekocht, binnen 2 keer rijden heeft ze 'm kapot gekauwd :? En een klein wondje boven d'r mondhoeken ook helaas. Dus toch weer terug naar de winderen flexi, waar zij kennelijk geen last van heeft. Mijn schouders wel.. Ik ga me nog een keertje verdiepen in de dubbelgebroken Winderen.


Misschien andere zijstukken?
Ik heb de pelham versie ook. Net even iets meer te vertellen

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:32

Revali schreef:
lies schreef:
Oh wat super dat het voor jullie beide werkt! Dat was de dubbelgebroken toch, die je hebt? Ik vind mijn paard dus hangerig op de flexi, halve ophouding werkt 1 seconde en dan gaat ze weer terug hangen.. Zit ook te dubben over de dubbelgebroken Winderen, aangezien ze op een metalen dubbelgebroken echt prima loopt, maar ze kauwt haar kiezen erop kapot.

Had vanwege het hangen op de Winderen een Shires met Equikind coating gekocht, binnen 2 keer rijden heeft ze 'm kapot gekauwd :? En een klein wondje boven d'r mondhoeken ook helaas. Dus toch weer terug naar de winderen flexi, waar zij kennelijk geen last van heeft. Mijn schouders wel.. Ik ga me nog een keertje verdiepen in de dubbelgebroken Winderen.


Misschien andere zijstukken?
Ik heb de pelham versie ook. Net even iets meer te vertellen


Hangt je bit dan niet te hoog als xd kiezen kapot bijt en bitten??

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:40

Revali schreef:
Misschien andere zijstukken?
Ik heb de pelham versie ook. Net even iets meer te vertellen


Andere zijstukken op m'n Winderen of bedoel je vanwege de wondjes met het Shires bit? Want dat was een bustrens, de wondjes zaten wat hoog, niet in, maar boven de mondhoeken, ik denk dat het rubberachtige gewoon schuurt. Dat hoor je wel vaker bij rubber, toch?

M'n Winderen heeft D zijstukken.


Zinzi_jewel schreef:
Hangt je bit dan niet te hoog als xd kiezen kapot bijt en bitten??


Nee, zeker niet. Ze rommelt 'm omhoog. Kan 'm lager hangen, maar ze frommelt net zo lang tot ze erop kan kauwen. De Winderen kauwt ze totaal niet op, die hangt ongeveer even hoog.
Tandarts en bitfitter weten ook de oplossing niet. Zie foto hoe hoog het bit hangt
Ze deed het al toen ik haar kocht (net 2 maanden onder het zadel), dacht dat het geen kwaad kon, totdat de tandarts liet zien dat haar kiezen helemaal scheef afgesleten waren.

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 07:58

Ander hoofdstel? Mijn paard houdt niet van vaste bakstukken dan gaat die ook hangen en onrustig kauwen. Je hoofdstel zit ook niet mooi het zit tegen de jukbeenderen aan zo zat dat hoofdstel bij mijn paard ook.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:08

Lies: ik bedoel pelham vanwege de ophouding die dan net niet doorkomt zOals je hierboven zegt

Bij mij is winderen het enige kunststofbit wat niet schuurt.

Paarden die gevoelig zijn voor wondjes of schrale huid doe ik altijd wat vaseline op de hoeken voordat ik ga rijden.

Maar zoals spenk zegt...ander hoofdstel is misschien ook het proberen waard

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:22

Oh, maar ze doet het ook met dit hoofdstel, met of zonder sperriem (hier met de winderen, die krijg ik al helemaal niet lekker om de micklem-achtige, maar ze kauwt dus ook met onderstaand hoofdstel op metalen bitten)

Afbeelding

edit: met het andere micklem-achtige hoofdstel loopt ze wel lekkerder, de verbinding is beter. alleen ze hangt dus op de winderen en kauwt erg op metaal.. ik ga overigens een ander hoofdstel kopen als m’n nieuwe zadel binnen is (bruin), dus als je betere tips hebt, graag! :D

Change3x

Berichten: 6589
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:26

Je neusriem zit bij je Engelse hoofdstel wel te laag.

Mijn paard kan ook wat hangen op de Winderen, maar is allergisch voor ander materiaal dus niet veel keuze. Ze loopt er verder wel fijn op.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:47

Zou kunnen dat ie een gat te laag zat, mss uit elkaar gehad met schoonmaken ofzo. Denk niet dat het invloed had op het kauwen/hangen.
Vind ‘m hier overigens ook niet te laag.

Afbeelding

Bedoel je letterlijk allergisch? Hoe uit zich dat?

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:58

Ik zou een anatomisch hoofdstel met losse bakstukken proberen. Geen standaard hoge neusriem zoals je daar hebt. Ps of sweden pioneer bijvoorbeeld.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:20


Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:28

Ja die zijn alleen wel karton vergeleken met ps :D

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:51

Ik heb ook eentje van Felix B. Met gespleten kopstuk...maar niet heel geweldig leer idd :O

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:38

Even over een andere boeg en ik wil je niet gelijk bang maken, maar mijn paard kan het bit ook niet met rust laten. Rommelen met zijn tong, bit omhoog trekken en erop kauwen, achter de teugel kruipen, dat soort dingen. Type bit of hoofdstel maakt alleen verschil in heftigheid, maar hij stopt nooit. Ook zonder teugeldruk blijft hij rommelen. Tandarts goed, osteo goed. Uiteindelijk heb ik hem op de foto laten zetten, blijkt hij een aangeboren vergroeiing te hebben (laatste lendenwervel aan heiligbeen).
Ik rij hem tegenwoordig met een bitloos hoofdstel, dat werkt voor ons een stuk beter.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:59

Oh, wat vervelend, zeg. Fijn dat je nu bitloos goed uit de voeten kunt! Maar eh, hoe kom je dan in dit topic terecht? :))

Ze doet het kauwen dus totaal niet met de Winderen. Alleen daar vind ik haar 'zwaar' op, wat ik stukken minder voel bij een dubbelgebroken metalen bit. Maar ja, daar kauwt ze dus wel heftig op. Als zij ook zoiets zou hebben, zou ik het ook merken met de Winderen. Ik lees dat paarden dat ook wel kapot bijten, maar ik zie geen spoortje op mijn Winderen Flexi.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:01

In de tijd dat ik nog aan het zoeken was naar een bit heb ik hier een stipje gezet, met name om te zien of het bit kapot gekauwd kon worden (mijn paard heeft een leerbit doorgekauwd, dus tja). Stipje staat er nog steeds, want ik blijf benieuwd naar ervaringen.