Bitloze ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 12:36

Hoi allemaal,

Ik ben super geïnteresseerd in bitloos rijden, maar ik ken niet zo veel mensen die dat doen... Zouden jullie allemaal jullie ervaringen met bitloos willen delen? Ik zou het super leuk vinden om deze te lezen.
Ik ben namelijk aan het kijken of ik bitloos rijden ga proberen en welk bitloos hoofdstel ik dan moet aanschaffen. Mijn leasepaardje is altijd met bit bereden en is nu 23 jaar oud. Echter heeft zij nog super veel zin in alles! Ze kan ook zelf makkelijk veel druk zetten op de teugels, waardoor ze soms heel sterk wordt. Ze is bijvoorbeeld moeilijk uit de galop terug te krijgen, je moet voor haar doen vrij veel druk op de teugel zetten voordat zij doorheeft dat ze terugmoet. Ze is dan tijdelijk doof voor de zithulpen. :') De ene keer is ze scherper voor het been dan de andere keer, maar ze luistert er meestal goed naar. Ik krijg aanleuning bij lichte constante druk (duh) en moet soms kort en duidelijk zijn, maar nadat ze heeft gereageerd direct de druk verlichten (duh). Heeft een van jullie tips welk soort hoofdstel (en merk) jullie heel erg bevallen? Of advies voor oefeningen om de overgang van bit naar bitloos te verkleinen?
Alvast super bedankt!

(Leuk fotootje van de dame)
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:16

Mijn ervaringen met bitloos zijn wisselend. Mijn eigen merrie vindt het niets en komt recht omhoog. Kaak- of kingekruist vindt ze het ergst, maar ook een simpele sidepull reageert ze extreem op.

Ander paard had er geen probleem mee. Qua sturen geen verschil. Maar ik stuur met mijn lijf en niet met de teugels. Buitenschouder begrenzen leek minder duidelijk. Ook stelling vragen was lastiger, ik moest echt groter inkomen. Nageeflijkheid is bij mij geen wijken voor druk, maar door paard actief, voorwaarts, recht en aan de hulpen te zetten, en daarbij niet hinderen met mijn zit, worden ze nageeflijk. Daar dus geen probleem. Maar instellen vond ik beslist lastiger, en weer moest ik groter inkomen dan ik gewend ben, waardoor ik zelf de ontspanning kwijt was.

Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij een bit.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:20

Mijn nieuwe van vijf lentes jong heb ik vandaag bitloos gereden.
Ik reed al met n lerenbit. Maar mevrouw doet t fantastisch op sidepull. Als dit na tien x zo blijft blijven wij bitloos

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 16:31

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :D

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:20

Hier ook erg tevreden (beide partijen) met een sidepull. Het is een beetje proberen wat het paard prettig vindt en waar hij goed op reageert.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:22

Ik ben er persoonlijk niet zo blij mee geweest. Heb mijn D-pony heel vaak bitloos gereden en gewoon met touwhalster en dat ging eigenlijk altijd goed. Heb op mijn paard dan ook eens een kaak gekruist bitloos hoofdstel geprobeerd en die werd er gek van en stond binnen 2 tellen omhoog. Vind het heel belangrijk dat als men onder de mum van 'paardvriendelijker' rijden ook echt paardvriendelijker rijdt. Dus ipv druk in de mond eigenlijk gewoon de drukplekken gaat veranderen op de neus vind ik persoonlijk niet beter of paardvriendelijker. Met sidepull geen ervaring.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:04

Voordat je bitloos gaat rijden is het handig dat je je paard op je zit rijd. Dus een gang terug, zwaarder zitten en het paard gaat langzamer.

Mijn ervaring is namelijk dat mijn merrie alleen maar ging rennen. Had geen rem en moest 15 minuten meeliften voor ze stopte.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:22

Domino_2006 schreef:
Voordat je bitloos gaat rijden is het handig dat je je paard op je zit rijd. Dus een gang terug, zwaarder zitten en het paard gaat langzamer.

Mijn ervaring is namelijk dat mijn merrie alleen maar ging rennen. Had geen rem en moest 15 minuten meeliften voor ze stopte.


Met bit ook hoor.
Gewoon de basis!

Maar misschien denk ik te simpel.

maras

Berichten: 2346
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:39

Ik reed al bitloos toen er nog geen bitloze hoofdstellen waren en al mijn paarden reageren er prima op, voor mij geen bit meer. Voor mijn paard is er nu een Kingekruist hoofdstel op maat gemaakt waar hij heel fijn op reageert. Nu moet ik wel zeggen dat ik alleen in de bossen rijd en nooit in een bak, wellicht is dat wat anders dan wanneer je er dressuur oefeningen van vraagt.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:03

Ik rij al mijn paarden bitloos. De laatste twee zelfs meteen bij het proefrijden bitloos. Eigenaar dacht dat dat niet zou gaan, maar het beestje vind het heerlijk.
Sommigen reageren beter op kaakgekruist, anderen kunnen daar niet tegen. Mijn paarden lopen altijd met een sidepull.
Wel zijn er veel verschillende werkingen, dus goed kijken wat bij je paard past.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:14

Ik ben met mijn vorige paard, nadat ik veel bitten had geprobeerd, bitloos gaan rijden. Puur om te kijken of de rijtechnische problemen door het bit kwamen. Vanaf het eerste moment liep hij bitloos supergoed. Hij had eindelijk zijn aandacht bij mij en mijn hulpen. Ik ben daarna bitloos blijven rijden. Eerst kingekruist, maar sidepull vind ik het prettigst en voor het paard het meest duidelijk. Zelf moest ik wel even wennen geen bit in de mond, maar na een tijdje vergat ik dat ik bitloos reed. Heb eigenlijk altijd al een afkeer gehad om ijzer in een mond van een paard te hangen. Dus voor mij voelde bitloos echt als een verademing. Ik kon mijn paard met hele subtiele fijne hulpen rijden.

Ik heb nu een nieuw paard en die wordt bitloos beleerd. Dit paard is vrij gevoelig op de neus, dus die reageert er wat gevoelig op. Maar met een bontje om de neusriem gaat het prima. Dit paard is ook met hele fijne hulpen te rijden. Het is de bedoeling met dit paard wel met bit (flexibel kunststof) te gaan rijden. Maar wil daarnaast ook bitloos blijven rijden

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:31

Ik rij mijn paard ook bitloos. Ik ben begonnen met een breed halster met neusbontje (gevoelige neus). En hier reageerde ze niet anders op dan met bit. Dus toen een goed bitloos hoofdstel gekocht (sidepull). Hier reageert ze ook goed op. Ze is prima terug te rijden, omdat ze dit vooral op mijn zit geleerd heeft. En ze is ook nog prima uit het gras te plukken, waar ze wel extreem sterk kan zijn.
Afbeelding

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:41

Oehh Josefien! Waar heb je die gekocht?
Zijn er ook andere kleuren?

Zijn er ook ondertussen mensen gesignaleerd die ook bitloos starten?

Voor mij een leuk toekomstperspectief.

Dressuurmatig merk ik geen verschil!
Ik reed toch al met been en zit!
Juist onderdelen als wijken en schouder Binnen heb ik eigenlijk geen hulp bij nodig, behalve begrenzing op de hals.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:44

maralyn schreef:
Oehh Josefien! Waar heb je die gekocht?
Zijn er ook andere kleuren?


Ik heb deze bij dabo's design gekocht. Ze zijn te bestellen in allerlei kleuren en verschillende optomingen. Echt een aanrader.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:45

JosefienE schreef:
maralyn schreef:
Oehh Josefien! Waar heb je die gekocht?
Zijn er ook andere kleuren?


Ik heb deze bij dabo's design gekocht. Ze zijn te bestellen in allerlei kleuren en verschillende optomingen. Echt een aanrader.


Dankjewel!!!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:10

Mijn paard mét bit rijden, is vliegles. Ik ben een overtuigd bitloosfan. Paardvriendelijk. Ik gebruik sidepulls met een smalle neusriem, mijn paard vindt dat prettig. Hij heeft een hekel aan brede neusriemen. Ik hou niet van systemen die een stropwerking hebben, dus voor ons geen gekruiste systemen e.d. Afbeelding
Mijn dochter oefent met halsring.

Afbeelding

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:53


Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:16

Ik rijd met mijn hengst en merrie zowel bitloos als met bit. Ik merk geen grote verschillen, op beide optomingen lopen ze fijn, maar ze zijn ook prettig in de aanleuning. Heb een sidepull en een glucksrad (welke ik ook als sidepull gebruik) qua bitloze optomingen.

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Bitloze ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:31

Ik heb alleen ervaring met bitloos rijden in de springsport
met een hackamore maar ook teugel aan een beugelneusriem
(bit zit niks aan. Teugel zit aan de onderkant van de neusriem wat een lichte hefboomwerking geeft)
Afbeelding

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:50

Ik heb de mijne bitloos ingereden met de Rambo Micklem.
Afbeelding

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:56

Ik heb mijn merrie bitloos ingereden en ze rijdt er heerlijk op! We rijden wel voornamelijk met onze zit en houding, maar sturen, nageeflijk ze doet het allemaal prima! Kin/kaak gekruisd reageerde ze niet goed op, maar sidepull met een dunne neusriem werkt voor ons fantastisch!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:11

Mijn ervaring:

Paard erg gevoelig en vluchtgedrag waarbij trekken in de mond dit nog erger maakt.

Ben bitloos gaan rijden, wel met wat spanning want ik wist totaal niet hoe hij zou reageren. Heb een sidepull gekozen als optoming. En als bij wonder ging dit zelfs erg goed, paard ontspande zich ook duidelijk beter.
Dit was dat paard en het Bitloos hooofdstel. (Paard wel verkocht uiteindelijk)
Afbeelding
Afbeelding


Nu met nieuwe pony ook gewoon bitloos met sidepull en gaat gewoon prima, zelfs losse teugels :)
Op foto had ik kaptoom om.
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:29

Ik heb de mijne ook bitloos ingereden, ben daarna stap voor stap over gegaan op bit, maar op dit punt in mijn training voldoet mijn sidepull beter aan mijn doelen. Hij reageert er hetzelfde op als op bit, maar het hoofdstel heeft zo veel voordelen tov het bithoofdstel. De foto van Jetta had de mijne kunnen zijn.

Bij de meeste bitloze optomingen verplaats je simpelweg de druk uit de mond naar de neus. Afhankelijk van de dikte van de neusriem en de stilte van de ruiterhand heb ik het idee dat de meeste paarden beter om kunnen gaan met druk op hun neus dan druk in hun mond (dat is in ieder geval wel wat ik bij de mijne merk). Zeker als je het paard nu al goed op zit en beenhulp kunt rijden zal de overgang naar bitloos geen probleem zijn: bij mijn eerste pony ben ik van een strenge stang zonder tussenweg overgegaan naar neckrope en ok, ik was toen 15 en zag het risico toen niet (oftewel ik wist niet beter, want ik wilde nou eens echt op zit en benen rijden zonder stiekem teugels te gebruiken), maar dat heeft nooit problemen opgeleverd, sterker nog, de leadrope werkte beter als rem dan mijn erg strenge stang.

Oftewel, het is niet zo dat je alle teugeldruk en -inwerking verliest, alleen de druk verplaatst. De meeste paarden reageren prima op bitloze hoofdstellen, vergelijkbaar met hoe ze zouden reageren op het bit, maar kunnen in het begin iets "doof" reageren omdat -in mijn mening- de druk op de neus minder gevoelig inwerkt dan de druk in de mond.
Specifieke oefeningen kan ik je dus niet aanraden, anders dan zorg dat ze goed op zit en benen reageert en verder hangt het eigenlijk van het type hoofdstel af dat je gaat gebruiken.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:13

Afbeelding

Afbeelding

Wij rijden op een bitloze rambo micklem! Ze is hier super fijn op en ik ben zelf ook blij met het hoofdstel! Ik hem gemerkt dat sidepull voor de meeste paarden het beste werkt. Zeker omdat kaak en kingekruisd druk van onder geven, wat de hint geeft om het hoofd omhoog te doen terwijl wij hem omlaag en ontspannen willen hebben. Wel gebruik ik nog een bontje zodat het nog zachter is.

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:56

LisaaSophie schreef:
Wij rijden op een bitloze rambo micklem! Ze is hier super fijn op en ik ben zelf ook blij met het hoofdstel! Ik hem gemerkt dat sidepull voor de meeste paarden het beste werkt. Zeker omdat kaak en kingekruisd druk van onder geven, wat de hint geeft om het hoofd omhoog te doen terwijl wij hem omlaag en ontspannen willen hebben. Wel gebruik ik nog een bontje zodat het nog zachter is.

Ik was er nog eens over aan het nadenken. Kaakgekruist geeft daarnaast ook nog druk op het kopstuk, wat de meeste paarden ook helemaal niet fijn vinden. Kingekruist verhindert (tijdelijk) dat het paard zijn mond kan openen, ook niet een idee waar ik persoonlijk warm van word.