Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elinepk
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-18

Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 11:37

Hoi allemaal,

Ik rij mijn paardje met een dubbelgebroken kneveltrens, met daarbij een aansnoerneusriem met sperriempje. Nu had ze onlangs een klein wondje onder haar neusriem dus heb ik haar neusriem er helemaal vanaf gehaald (tijdelijk), maar het viel me op dat ze veel lekkerder liep!

Nu kan ik natuurlijk niet zonder neusriem blijven rijden, dus ik ben opzoek naar een andere neusriem, maar vind dit enigszins lastig ivm de kneveltrens. Ik dacht zelf aan enkel een hoge/engelse neusriem en dus niet gecombineerd. Maar m'n paardje is ook nog vrij jong (5) en moet nog veel leren, dus ik ben bang dat dit misschien te onstabiel is voor haar.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen en wat zouden jullie aanraden in combinatie met een kneveltrens?

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:38

Enkele engelse neusriem is prima met een kneveltrens. Vind dat zelf een fijne combinatie.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:54

Ik rij zonder neusriem, maar met een hoge neusriem heb ik ook geen last van de knevels. Maar als jouw paard veel beter loopt zonder neusriem, waarom dan niet gewoon zonder?

Capriootje

Berichten: 6768
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:57

Hele fijne combinatie :)

Afbeelding

elinepk
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 12:08

Bamii schreef:
Ik rij zonder neusriem, maar met een hoge neusriem heb ik ook geen last van de knevels. Maar als jouw paard veel beter loopt zonder neusriem, waarom dan niet gewoon zonder?



Ik wil uiteindelijk wedstrijden gaan rijden, en dan mag je niet zonder neusriem rijden ;) dus wel zo fijn als ze van het begin af aan eraan went!


Maar ik ga denk ik inderdaad voor de hoge neusriem!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41716
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:10

Een africhtings/lage neusriem kun je ook nog proberen, dat werkte voor mijn jonge paard heel fijn toentertijd.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:12

Elk paard is anders en leeftijd heeft in mijn ogen minder invloed dan voorkeur van het paard zelf. Als zij zelf aangeeft geen sperriem fijner te vinden is het blijkbaar voor haar niet te instabiel. Ik heb mijn jonkie beleerd met kneveltrens en hoge neusriem en rij er nog steeds mee. Mond openen bij contact en moeilijk doen met het bit zijn nooit issues geweest met dit paard dus waarom dan een sperriem?

elinepk
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 12:31

Sas_Mon schreef:
Elk paard is anders en leeftijd heeft in mijn ogen minder invloed dan voorkeur van het paard zelf. Als zij zelf aangeeft geen sperriem fijner te vinden is het blijkbaar voor haar niet te instabiel. Ik heb mijn jonkie beleerd met kneveltrens en hoge neusriem en rij er nog steeds mee. Mond openen bij contact en moeilijk doen met het bit zijn nooit issues geweest met dit paard dus waarom dan een sperriem?


Dat is inderdaad een goed punt! Ze doet ook nooit haar mond open en sinds ik met kneveltrens rijd, pakt ze het bit eigenlijk altijd goed aan etc, dus dit is inderdaad nooit een issue. En aangezien geen neusriem ook prima ging, heeft ze inderdaad misschien gewoon geen sperriem nodig :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:53

Een van onze paarden reden we met kneveltrens en lage neusriem, nu Stubben golden wings bit en nog steeds een lage neusriem.
Nou past er hier een hele hand tussen het paard en de neusriem := maar als jouw paard fijner is zonder neusriem dan gewoon heel los doen?

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:58

Ik zou voorlopig inderdaad nog niet te moeilijk doen en de sperriem weglaten. Merk je dat ze op enkel hoge neusriem niet goed loopt, kan je altijd nog verder kijken, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het zover komt.

elinepk
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 13:13

Gini schreef:
Ik zou voorlopig inderdaad nog niet te moeilijk doen en de sperriem weglaten. Merk je dat ze op enkel hoge neusriem niet goed loopt, kan je altijd nog verder kijken, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het zover komt.


Dit heb ik een tijdje gedaan, maar ik kreeg op mijn kop van mijn instructice omdat de 'hoge' neusriem gemaakt is om in combinatie met een sperriem geberuikt te worden, en ze zijn dus allebei nodig voor de juiste drukverdeling over het hoofd. Als ik alleen een hoge neusriem wil, zou ik dus een hoge neusriem moeten kopen die hiervoor enkel gemaakt is.

Over het algemeen geloof ik alles mat mijn instructrice zegt, dus vandaar ;)

faunty

Berichten: 1792
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:29

Je neusriem hoort geen druk te geven op het hoofd, dus dat is een beeeetje raar van je instructrice
Neusriem geeft wat stabiliteit aan het geheel, maar die sperriemen heb ik nooit begrepen... die hebben als enige functie de mond dichthouden....

Je kan eerst gewoon je sperriem weglaten, en je neusriem lekker los doen, minimaal 2 vingers op elkaar op de neusvleugels ertussen. Als je paard hier fijn op loopt kan je of het lusje van je huidige hoofdstel afsnijden, of een nieuwe hoge neusriem kopen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:31

faunty schreef:
... en je neusriem lekker los doen, minimaal 2 vingers op elkaar op de neusvleugels ertussen.

Op het neusbot :)

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:13

elinepk schreef:
Gini schreef:
Ik zou voorlopig inderdaad nog niet te moeilijk doen en de sperriem weglaten. Merk je dat ze op enkel hoge neusriem niet goed loopt, kan je altijd nog verder kijken, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het zover komt.


Dit heb ik een tijdje gedaan, maar ik kreeg op mijn kop van mijn instructice omdat de 'hoge' neusriem gemaakt is om in combinatie met een sperriem geberuikt te worden, en ze zijn dus allebei nodig voor de juiste drukverdeling over het hoofd. Als ik alleen een hoge neusriem wil, zou ik dus een hoge neusriem moeten kopen die hiervoor enkel gemaakt is.

Over het algemeen geloof ik alles mat mijn instructrice zegt, dus vandaar ;)


Een sperriem heeft op zich niets te maken met drukverdeling. Dat is enkel een aanhangsel om het bit stabieler in de mond te laten liggen. Maar voor de druk doet het niets en is het ook niet gemaakt.
Ik vind het daarom best wel erg dat je hiervoor op je kop krijgt. Op dit vlak is je instructrice namelijk abuis. De sperriem is niet uitgevonden voor een betere drukverdeling.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:49

elinepk schreef:
Gini schreef:
Ik zou voorlopig inderdaad nog niet te moeilijk doen en de sperriem weglaten. Merk je dat ze op enkel hoge neusriem niet goed loopt, kan je altijd nog verder kijken, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het zover komt.


Dit heb ik een tijdje gedaan, maar ik kreeg op mijn kop van mijn instructice omdat de 'hoge' neusriem gemaakt is om in combinatie met een sperriem geberuikt te worden, en ze zijn dus allebei nodig voor de juiste drukverdeling over het hoofd. Als ik alleen een hoge neusriem wil, zou ik dus een hoge neusriem moeten kopen die hiervoor enkel gemaakt is.

Over het algemeen geloof ik alles mat mijn instructrice zegt, dus vandaar ;)


Ik ben ook instructeur, en kan je verzekeren, dit heeft ze niet op de instructeursopleiding geleerd. Wat ze daar wel geleerd heeft is dat er 2 vingers, bovenop elkaar boven op het neusbot ruimte moet zitten als je de neusriem dicht doet. Wat automatisch betekent dat de neusriem geen druk uitoefent op het hoofd zolang je paard haar mond netjes dicht heeft. Een sperriem trekt wel het bit tegen de mondhoeken als ie netjes dicht zit. Als jou paard dat niet prettig vind haal je hem eruit en hou je een hoge neusriem over. Of daar wel of geen lusje aanzit maakt voor de werking van het hoofdstel niet uit. Een hoge neusriem correct dichtgemaakt geeft alleen druk als je paard zijn mond heel wijd open doet. Voor alle andere functies die een neusriem kan hebben zit ie te los en te hoog. Verder heeft ie alleen de functie dat ie er leuk uitziet en verplicht is in de ring. Maar voor de rest kan je bij de meeste paarden net zo goed zonder rijden. Zeker met een niet echt door de mond trekbaar bit als een kneveltrens.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:27

Ik rij met een gecombineerde neusriem. Omdat ik het bit stabieler wil hebben liggen. Ik hou persoonlijk niet van een hoge neusriem. Maar uiteindelijk telt wat het beste bij het paard past. Probeer dat dus te volgen en te testen!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:10

Sas_Mon schreef:
elinepk schreef:

Dit heb ik een tijdje gedaan, maar ik kreeg op mijn kop van mijn instructice omdat de 'hoge' neusriem gemaakt is om in combinatie met een sperriem geberuikt te worden, en ze zijn dus allebei nodig voor de juiste drukverdeling over het hoofd. Als ik alleen een hoge neusriem wil, zou ik dus een hoge neusriem moeten kopen die hiervoor enkel gemaakt is.

Over het algemeen geloof ik alles mat mijn instructrice zegt, dus vandaar ;)


Ik ben ook instructeur, en kan je verzekeren, dit heeft ze niet op de instructeursopleiding geleerd. Wat ze daar wel geleerd heeft is dat er 2 vingers, bovenop elkaar boven op het neusbot ruimte moet zitten als je de neusriem dicht doet. Wat automatisch betekent dat de neusriem geen druk uitoefent op het hoofd zolang je paard haar mond netjes dicht heeft. Een sperriem trekt wel het bit tegen de mondhoeken als ie netjes dicht zit. Als jou paard dat niet prettig vind haal je hem eruit en hou je een hoge neusriem over. Of daar wel of geen lusje aanzit maakt voor de werking van het hoofdstel niet uit. Een hoge neusriem correct dichtgemaakt geeft alleen druk als je paard zijn mond heel wijd open doet. Voor alle andere functies die een neusriem kan hebben zit ie te los en te hoog. Verder heeft ie alleen de functie dat ie er leuk uitziet en verplicht is in de ring. Maar voor de rest kan je bij de meeste paarden net zo goed zonder rijden. Zeker met een niet echt door de mond trekbaar bit als een kneveltrens.


Precies dit.
Ik heb van een gecombineerd hoofdstel de lus van de sperriem eraf gehaald. De neusriem zelf zit zo los dat hij 0,0 invloed heeft (nog losser dan die 2 vingers), paard is het nl niet nodig. En eerlijk hij zit er alleen maar om omdat het in de Hunterklasse (ik rijd western, en daar hebben ze voor de rassenshows ook engelse onderdelen) ook die neusriem verplicht is, en de sperriem zelfs verboden is. Maar daar hoef je dus echt niet speciaal een hoge engelse neusriem te gaan kopen.
Er bestaan zelfs hoofdstellen waar de lus van de sperriem los eraan zit en zo verwijderd kan als je hem niet wilt gebruiken.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:12

Ik schrik er een beetje van dat er nog wordt geloofd dat een sperriem is voor een 'stabiele ligging' voor het bit :o

Toen ik mijn pony kreeg heb ik ook direct de sperriem van het hoofdstel gehaald. Ondingen die alleen bedoeld zijn om de mond dicht te snoeren. Niet nodig. ~~}>

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Beste neusriem/hoofdstel voor een kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:31

De sperriem is om het bit stabieler te laten liggen, ja. Dat mensen de sperriem daarnaast gebruiken om de neusgaten af te klemmen is een ander verhaal.
Is net een beetje zoals bij een singel. Het doel daarvan is om het zadel op zijn plek te houden. Dat er mensen zijn die bijna een rib bij het paard breken bij het aansingelen, doet niets af aan het oorspronkelijke nut van de singel.