Ervaringen Fager bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:20

Nickeltje schreef:
Ik heb de bustrens Julia en de baby fulmer. Ik heb niet een watertrens.
Bij de Julia loopt mijn paard iets rustiger in de aanleuning. De fulmer geeft een wat onrustige verbinding, ik denk omdat ze daarmee minder tong ruimte ervaart.
Het paard van mijn vriend loopt vervolgens erg fijn op de fulmer

Hmm paard verschillend dus. Ze zijn vrij prijzig helaas. Ik ga eens kijken voor een tweedehandsje. Vallen ze wel op maat? Vanwege die staaf

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:32

Ik heb alle bitten in 12,5. Maar als die maat heel precies pas zit, zou ik 0.5 groter nemen

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:51

Waarom zou je wisselen van bit als je tevreden bent over een bit?

Ik heb de mattias, ben er zover blij mee dat ie stabiel ligt en dat ik van mijn fries meer druk krijg wat ik op een gewone bustrens mis.
Echter lijkt hij op de lock functie van het bit (dus dat het bit een stang functie krijgt) toch minder goed te gaan. Hij wordt dan wel erg sterk.


Nu twijfel ik sowieso. Heb sinds augustus een 3e paard erbij die werd op zo'n trust bit wit rubber ongebroken bit gereden. Daar ging ze onwijs op hangen. We hebben een ander bit met lock functie erin gehad en dat werd wel iets beter maar niet naar mn zin. Toch hangerig als je je teugel aan neemt. Nu dus een eenvoudige dubbel gebroken bus trens en dat gaat een stuk beter.

Maar ben dus in feite opzoek naar 2 bitten voor beide paarden. Ik wil wel een bus trens

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:00

Bij twee van mijn paarden wissel ik inderdaad niet.
Mijn derde paard is wat complex en na gemiddeld 4-6 maanden wordt ze wat onrustig op een bit en dan wissel ik. Voor haar heb ik nu twee bitten die ik wissel en wat nu al drie jaar op deze manier bijzonder prettig werkt.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:04

Nickeltje schreef:
Bij twee van mijn paarden wissel ik inderdaad niet.
Mijn derde paard is wat complex en na gemiddeld 4-6 maanden wordt ze wat onrustig op een bit en dan wissel ik. Voor haar heb ik nu twee bitten die ik wissel en wat nu al drie jaar op deze manier bijzonder prettig werkt.


Maar dan wissel je omdat je issues hebt. Dat is dan logisch toch?

Ik zie vaak voorbij komen, ook in andere topics dat paarden eigenlijk prima lopen op een bit maar ze iets anders willen proberen. Dan denk ik, waarom wisselen als het goed gaat?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:15

ivy_power89 schreef:
Nickeltje schreef:
Bij twee van mijn paarden wissel ik inderdaad niet.
Mijn derde paard is wat complex en na gemiddeld 4-6 maanden wordt ze wat onrustig op een bit en dan wissel ik. Voor haar heb ik nu twee bitten die ik wissel en wat nu al drie jaar op deze manier bijzonder prettig werkt.


Maar dan wissel je omdat je issues hebt. Dat is dan logisch toch?

Ik zie vaak voorbij komen, ook in andere topics dat paarden eigenlijk prima lopen op een bit maar ze iets anders willen proberen. Dan denk ik, waarom wisselen als het goed gaat?


Fager geeft zelf het advies om afentoe te wisselen van bit. Dit om de drukpunten in de mond van het paard af te wisselen door verschillende bitten. Dit zal denk ik wel meer van toepassing zijn voor paarden die 5 a 6x per week gereden/getraind worden met bit.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:51

ivy_power89 schreef:
Waarom zou je wisselen van bit als je tevreden bent over een bit?

Ik heb de mattias, ben er zover blij mee dat ie stabiel ligt en dat ik van mijn fries meer druk krijg wat ik op een gewone bustrens mis.
Echter lijkt hij op de lock functie van het bit (dus dat het bit een stang functie krijgt) toch minder goed te gaan. Hij wordt dan wel erg sterk.


Nu twijfel ik sowieso. Heb sinds augustus een 3e paard erbij die werd op zo'n trust bit wit rubber ongebroken bit gereden. Daar ging ze onwijs op hangen. We hebben een ander bit met lock functie erin gehad en dat werd wel iets beter maar niet naar mn zin. Toch hangerig als je je teugel aan neemt. Nu dus een eenvoudige dubbel gebroken bus trens en dat gaat een stuk beter.

Maar ben dus in feite opzoek naar 2 bitten voor beide paarden. Ik wil wel een bus trens

Ik wil niet wisselen van bit :+
Gaat hierbij alleen om een baby fulmer die ik eventueel wil uitproberen ipv mijn huidige bustrens. Waarom, omdat ik met de bustrens een fijne stabiliteit hebt en met een watertrens hij net even wat fijner/losser loopt maar daarin weer minder stabiel. Bustrens gaat daarin tegen wel echt meer stabiliteit. Logisch ook natuurlijk. Ik merk bij de bustrens voor en nadelen en bij de watertrens ook. Dus vandaar de middenweg. Moet ik me daar nou helemaal voor verantwoorden :')

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:01

Ik heb interesse in een fager bit voor mijn nieuwe paard.
Ik kan alleen wel wat hulp gebruiken welk bit jullie aanraden voor haar.

Ze is 17 heeft ZZL gelopen en we denken dat ze alle tijd op stang en trens is gereden.
Ik weet helaas niet veel van haar verleden.

Nu heb ik problemen met de overgangen terug. Ze gaat alleen maar hard en nu weet ik dat een bitje niet bedoeld is om te remmen, maar misschien dat een ander bitje even anders doorkomt zodat ik zachter kan zijn in mijn hand.
Ze heeft nu een dubbel gebroken bustrens van BR in.
Ik heb het idee dat ze hierbij niet goed haar tong kwijt kan, want die steekt uit aan de zijkanten.
Sturen heb ik geen problemen mee en ze neemt zelf haar bitje aan als ik het hoofdstel wil in doen. Ze kruipt er wel wat achter als ik wil remmen aan de voorkant en ze niet naar mijn zithulp luistert.


Afbeelding

Op deze foto zie je een beetje wat ze doet met haar tong met het bit in. (Dit was na het rijden we maken altijd het bitje schoon na het rijden)

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:42

Ik heb sinds gisteren een fager Nils, in de avond gelijk mee gereden en man wat een verschil gaf dat! Nu kan ik mezelf voor m’n kop slaan dat ik dat niet al veel eerder gedaan heb. Mijn paard lijkt het echt te waarderen.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:39

Ik heb de Fager Maria nu 3x geprobeerd, maar mijn paard vindt het bit vreselijk. Hij probeert de hele tijd zijn tong over het bit te krijgen en de aanleuning is compleet weg.

Nu heeft hij weer de Sprenger Dynamic bustrens en loopt hij weer beter, maar toch is dit het ook niet helemaal. Hij schuimt totaal niet, trekt zijn lippen wat op. Is verder wel stabiel in de aanleuning, maar ik denk toch dat het nog fijner kan voor hem. Maar welk bit…….
Laatst bijgewerkt door Puppetje op 25-11-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:43

Sprenger k&k?

Hier vinden ze de dynamic ook te hard gebogen zeg maar.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:24

N_B_N schreef:
Ik heb interesse in een fager bit voor mijn nieuwe paard.
Ik kan alleen wel wat hulp gebruiken welk bit jullie aanraden voor haar.

Ze is 17 heeft ZZL gelopen en we denken dat ze alle tijd op stang en trens is gereden.
Ik weet helaas niet veel van haar verleden.

Nu heb ik problemen met de overgangen terug. Ze gaat alleen maar hard en nu weet ik dat een bitje niet bedoeld is om te remmen, maar misschien dat een ander bitje even anders doorkomt zodat ik zachter kan zijn in mijn hand.
Ze heeft nu een dubbel gebroken bustrens van BR in.
Ik heb het idee dat ze hierbij niet goed haar tong kwijt kan, want die steekt uit aan de zijkanten.
Sturen heb ik geen problemen mee en ze neemt zelf haar bitje aan als ik het hoofdstel wil in doen. Ze kruipt er wel wat achter als ik wil remmen aan de voorkant en ze niet naar mijn zithulp luistert.


[ [url=m/hrT72x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze foto zie je een beetje wat ze doet met haar tong met het bit in. (Dit was na het rijden we maken altijd het bitje schoon na het rijden)

Misschien de fager carl?

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:47

Puppetje schreef:
Ik heb de Fager Maria nu 3x geprobeerd, maar mijn paard vindt het bit vreselijk. Hij probeert de hele tijd zijn tong over het bit te krijgen en de aanleuning is compleet weg.

Nu heeft hij weer de Sprenger Dynamic bustrens en loopt hij weer beter, maar toch is dit het ook niet helemaal. Hij schuimt totaal niet, trekt zijn lippen wat op. Is verder wel stabiel in de aanleuning, maar ik denk toch dat het nog fijner kan voor hem. Maar welk bit…….


Je hebt het bit wel gewoon goed om in het hoofdstel hangen?
Dus het paardje op de zijkant aan de rechterkant vanuit je paard gezien en naar voren lopend?

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:59

Klopt, zo heb ik het inderdaad inhangen. Hij vindt het gewoon helemaal niets.
Ik heb gisteren de Fager Alexander besteld, ben heel benieuwd wat hij daar weer van gaat vinden.
De Julia leek me ook wel een fijn bit, maar daar zit een behoorlijke levertijd op zag ik.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:42

Gezocht fager julia watertrens 13.5

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:48

Nog mensen ervaring met de Maria?
En is deze er ook in een sweetiron versie?

Ik heb nu bijna een jaar met de bustrens julia gereden waar hij erg lang fijn op gelopen heeft maar ik merk aan mijn paard dat hij het de laatste tijd toch niet meer zo vind. Waarschijnlijk het type paard die het afwisselen fijn vind. Af en toe even andere inwerking/druk dus.

Nu wil ik zowiso terug naar een watertrens omdat ik hem toch wat hangerig vind worden op een bustrens. Nu wil ik dus 2 fager bitten kopen ter afwisseling. De julia en Maria in watertrens.

De bustrens julia ga ik voor longeren gebruiken. Die accepteerd geen watertrens met longeren :+

Cchanny

Berichten: 8844
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:08

Ik heb de Mary in maat 13. Hij is te koop. Heb er een paar keer meegereden, maar mijn paard vind hem toch niet fijn.


Afbeelding

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 04:58

@hieperdi na een jaar kan een tandarts misschien ook nodg???

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:06

ivy_power89 schreef:
@hieperdi na een jaar kan een tandarts misschien ook nodg???

Is pas nog geweest :)

R_emkee

Berichten: 3455
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:37

Iemand toevallig een baby fulmer te koop maar 13,5 gok ik ?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:17


R_emkee

Berichten: 3455
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:17


DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:09

Hier nog wat ervaringen met de Sara?"
Lees er wel van enkele jaren terug, maar nu geen meer.

Zie er 1 op mp en twijfel die te kopen.
Test versie zie ik nergens in de goede maat

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:42

Ik wil mijn Fager watertrens julia 13,5 cm verkopen, iemand enig idee wat ik daar tweedehands nog voor kan vragen? Dacht zelf aan €40-45?

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:04

O Dan zou ik wel interesse hebben Saams