Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 14:21

Dag allemaal :wave:

Omdat mijn huidig zadel nu toch echt wel aan vervanging toe is, ga ik op zoek naar wat anders.

Ik rij nu met Hulsebos, ben daar op zich altijd tevreden van geweest.. tot ik eens een keer op een custom mocht zitten. Jeetje, dat zat goed seg! Zoveel steun..

Nu wil ik niet zomaar zeggen: dan koop ik nu maar een custom.
Ik wil me graag goed voorbereiden als het gaat over de aankoop van een zadel. Tot nu toe heb ik altijd tweedehands zadels gehad, als ik een custom zou kopen zou deze ook tweedehands zijn.. ik heb het budget nl. gezet op +/- 2000 euro.
Toch wil ik ook andere zadels bekijken. Zelf had ik bv. de euroriding Titan al gezien, die heeft ook een diepe zit en veel wrong.

Ikzelf ken weinig van zadels dus ik wil op voorhand al even kijken naar de opties. Misschien hebben jullie nog leuke tips qua zadels? Merken die ik niet ken bv.?

Natuurlijk ga ik dit wel in samenspraak doen met een zadelmaker, maar het lijkt me handig om op voorhand al een beetje te weten naar welke zadels mijn voorkeur gaat. Dan kunnen we later gaan kijken wat er op mijn paard(en) past.

Zoals hierboven al gemeld zoek ik dus een zadel met een diepe zit en veel wrong. Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Lien

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:25

Anatomica Octant, Arno Brandt, Fryso. :)

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:37

Volgens mij zijn de meeste zadels tegenwoordig al snel rond de 3500, ook merken die vroeger als "goedkoper" te boek stonden. Zo heeft Anatomica een mooi zadel in zijn collectie wat qua zit en uiterlijk erg doet denken aan custom. Maar ook die gaat al over de 3000 euro..

Ik zelf heb een voor mijn Albion SLK in een bepaalde kleur bruin 3200 euro mogen neertellen..

Zoals Mayflower al zegt, Arno brandt heeft ook een monoflap in zijn collectie die verkrijgbaar is met grote wrong. Voorheen was dit zadel volgens mij rond de 2100, maar dit is al wat jaartjes geleden..

Persoonlijk vindt ik de Anatomica Octant niet in de buurt komen van een Custom.. veel breder in de twist in mijn ogen..

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 15:11

3500 euro is echt wel heel veel geld.. dan ga ik wellicht eerst naar een (goed) tweedehands alternatief zoeken denk ik.

Of ik moet nog wat langer doorsparen natuurlijk :')

Een Euroriding Titan is nieuw 1995 euro, is dit dan "goedkoop" voor een zadel tegenwoordig? En is die prijs dan lager omdat er minder op aangepast kan worden?

Edit: bedankt voor de gegeven info alvast. Ik ga het allemaal wel bekijken.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:15

Ik zweer bij Fairfax. :) Heb nog nooit op een Custom gezeten maar volgens mijn zadelmaker is die zadelboom heel gevormd waardoor hij verre van ideaal ligt op veel paarden.

Mijn Fairfax Gareth is aan alle kanten aanpasbaar voor het paard en zit als een huis. Ik vind hem fijner zitten dan de Euroriding Titan of de Hulsebos (WB3 had ik geloof ik).

Edit: en tweedehands zie ik ze te koop staan rond de 2000 euro.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:19


petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:22

Anders Patrick Manintveld een berichtje sturen. Hij zit in Turnhout en doet in Custom zadels. Hij heeft of weet soms 2ehands of demomodellen te koop. Daarnaast is het een ontzettend aardige en behulpzame man.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:22

Ik heb ook wel eens gereden met de custom van mijn oude instructrice en jezus wat was dat fijn!!

Ik heb zelf altijd een hulsebos gehad, een oud modelletje. Altijd erg tevreden mee geweest. Op dit moment heb ik een kent and master met de wrongen boven op het zweetblad (zoals een custom ook heeft) daarnaast ook een diepe zit maar toch niet gedwongen. Super fijn zadel en betaalbaar!! (1350,-).

Maar ik heb ook wel eens op een Busse Bozen (zo heet ie volgens mij) gezeten en dat is een monoblad met diepe zit en veel wrong, super fijn zadel en 1900,-.

Ook heb ik wel eens gereden met een anatomica octant, ook erg fijn en veel wrong/diepe zit! Die zijn tweedehands ook nog erg betaalbaar vind ik.

Succes en hopelijk heb je er wat aan :)

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:26

Afbeelding

Hier een foto van mijn huidige kent and master :)

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:31

Kijk eens naar Sella zadels heel fijn aan te passen en ik vind dat ze een betere service hebben dan custom.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:31

KM Worldriding heeft volgens mij ook wat Custom-achtige modellen. Waarschijnlijk 2e hands minder aanbod maar die zou je ook kunnen benaderen.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 15:37

Oh wat fijn al die reacties! Dankjewel alvast! Ik ga het rustig allemaal een keertje doornemen.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 22:51

Er zitten zeker interessante zadels tussen jullie voorstellen!
Zelf heb ik ondertussen Frank Baines nog gevonden. Al is de basisprijs daar al 2300 euro van. Dus dan ga ik los over budget. Want mezelf kennende lijken de opties dan weer heel leuk :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:06

Ook Arno Brandt heeft zadels met basis prijs rond dat bedrag :j

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:16

Op mijn bjrijdpaard ligt een Chamberlain (dacht Montreal) en is ook een heel fijn zadel!
Door hypermobiliteit heb ik wat vaker last van onstabiele benen, maar te veel opgesloten vind ik ook niet fijn. Op dit zadel kan ik prettig zitten

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:26


Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:29

Euroriding Titan II misschien? Qua prijs ook best interessant, en wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:33

Je kunt ook bij Harry Dabbs kijken, die gaan in het model wat je zoekt vanaf € 2.795 op maat gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:35

Isabel schreef:
Euroriding Titan II misschien? Qua prijs ook best interessant, en wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden.


Dit is zo'n zalig zadel! <3

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:38

Ideal zadels wellicht? Zou vergelijkbaar moeten zijn met Fairfax, alleen met een beter prijskaartje. Mijn zadelmaker is overgestapt

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:54

Ik heb de Anatomica Cygnus, diepe zit, veel wrong, en vrij smalle twist. Ik heb custom ook geprobeerd, maar deze was voor mij vergelijkbaar of zelfs fijner en qua prijs voordeliger.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:04

Ik heb al geruime tijd een Erreplus springzadel en sinds enkele weken ook een dressuurzadel. Vooral de dressuur heeft een diepe zit en heel veel wrong. Heb aardig moeten wennen maar zit er nu in als een zeteltje. (Ik kom van een kieffer met amper wrong...)

Deze zadels zijn nieuw ook ruim +3500 maar tweedehands kan je ze zeker wel vinden binnen jouw budget.
Laat ze wel goed nakijken. Erreplus geeft aan dat ze aan elk paard aanpasbaar zijn qua boom en ik ben er een paar tegengekomen die best heel ruim zijn verbreed of versmald. Eentje tot zelfs 3 boommaten. Sommige mensen verwachten blijkbaar dat je bij "altijd aanpasbaar" een gummiboom hebt...

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 10:29

Weer wat extra opties om te bekijken.

Die anatomica cygnus ziet er inderdaad een fijn zadel uit! En die euroriding titan had ik ook al op m'n lijstje staan :D

De andere voorgestelde zadels ken ik nog niet maar ga ik wel even bekijken.

Super lief dat jullie zo willen meedenken

Morgen gaan we ook even langs Emmers (ruitersportzaak hier in België). Daar hangen ook gigantisch veel zadels in de winkel dus wellicht ook wel eens de moeite om daar gaan te zien.
Van hun service hoor ik ook goede dingen.
Aan de telefoon hebben ze mij custom afgeraden, maarja.. iedereen praat voor zijn winkel zeker <<)

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:37

Flevolander schreef:
Ik zelf heb een voor mijn Albion SLK in een bepaalde kleur bruin 3200 euro mogen neertellen..
..


Ik heb net een nieuwe Albion SLK gekocht (wel een zwarte) voor 2850 euro.
Ik wou eerst ook graag een custom, ik heb met een paar zadels kunnen rijden van stalgenoten.
Ik vind ze niet speciaal, maar wou wel eens zien welke vormen er nog waren.
Ook kreeg ik de vertegenwoordiger niet te pakken, eindelijk via via is er een afspraak gemaakt met haar voor meerdere mensen (6 weken later)
Op die tijd heb ik dus de zadelpasser laten komen en mijn nieuwe zadel is al geleverd...
Ook hadden mijn stalgenoten een wachttijd van 4 maanden tot een jaar :wow: voor zo'n custom.

Ik heb op een 6-tal Albions gezeten, allemaal zitten ze anders. Dus ik zou vooral veel proberen :D
Ik reed ook heel graag met mijn Erreplus, maar die was dus niet passend te krijgen op mijn paard.
Anatomica heb ik een 2dehands zadel van mogen testen, maar de zitting was scheef en oneffen en stoorde enorm bij het rijden.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Welke zadels zijn vergelijkbaar met custom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 22:11

We zijn ondertussen naar Emmers geweest in Hamont. Helaas hadden ze in mijn prijscategorie maar 1 zadel dat aan mijn wensen voldeed.. de euroriding titan 2. Zat niet verkeerd maar op zo'n bok is toch weer anders dan op een paard. Ze komen wel aan huis met het zadel om te passen.

Op internet heb ik een heeeeeeele mooie custom zien staan voor een eveneens hele mooie prijs. Deze zou ik mogen gaan ophalen (na betaling), indien niet goed mag ik het de dag erna terugbrengen.

Moeilijk allemaal. Nachtje over slapen.