Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 11:31

Hoi allemaal,

voor mijn leuke Shire pony ben ik op zoek naar een banaansingel. Waarom is dit lastig?

Probleem 1: de singel moet 100 cm lang zijn om aan mijn dressuurzadel geknoopt te kunnen worden.
Probleem 2: paard heeft enorme schouders waardoor ik een zadel heb moeten aanschaffen met veel schoudervrijheid (ligt dus wat verder naar achteren).
Probleem 3: singelplek ligt helemaal vooraan net na de elleboog.

Zadelmaker gaf aan naar Mattes te kijken en de Athletico spreekt mij aan. Hij heeft een gevoelig huidje dus onderlegd is fijn. Maar helaas gaan ze maar tot 85 cm of is er de speciale lange singel van 125 cm die te lang is voor mijn singelstoten. Ik had de hoop middels de configurator zelf een maat te kunnen selecteren maar ik kan dit type niet vinden in de configurator.

Ik ben vast niet de eerste of de enige met dit probleem. Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik kan ook bij andere merken helaas geen hele lange banaansingels vinden. Het moet echt een goede kromme singel zijn. Ik heb het niet opgemeten maar ik vermoed dat de singelplek zo'n 15 cm van de singelstoten verwijdert is.

Wie heeft kan mij verder helpen? Wat hebben jullie in zo'n geval gebruikt?

Bedankt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:35


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:40

Bedankt voor t meedenken! Zit helaas elastiek in en daar reageert hij niet fijn op. :(

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:45


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:46

Selka schreef:
Bedankt voor t meedenken! Zit helaas elastiek in en daar reageert hij niet fijn op. :(


Past 85-90 cm echt niet? Duke heeft ook een 85 cm singel, zo vreemd dat je met dit zadel vast zit aan 100 cm.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:50

Zie, de 85 cm valt ruim.

Afbeelding


Afbeelding

Ik heb ook een 65 cm die hem ook net aan paste.


Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:50

Ook allebei elastiek helaas.

Misschien moet ik Mattes maar eens benaderen of ze m toch niet in 100 cm kunnen maken. Of op de gok 125 bestellen en indien nodig laten vermaken door een zadelmaker ofzo.

Ik heb 90cm naast mijn 100 cm maar bij 90 lopen de singelstoten een heel stuk over zijn lijf en dat is volgens de zadelmaker niet erg wenselijk icm drukverdeling.

Mmm gek dat het bij jou wel goed past. Bij mij is 90 echt krap. Dan zit ie aan beide kanten op gat 2.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:51

Al op de site van kifrahorse.nl gekeken?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:53

Selka schreef:
Ook allebei elastiek helaas.

Misschien moet ik Mattes maar eens benaderen of ze m toch niet in 100 cm kunnen maken. Of op de gok 125 bestellen en indien nodig laten vermaken door een zadelmaker ofzo.

Ik heb 90cm naast mijn 100 cm maar bij 90 lopen de singelstoten een heel stuk over zijn lijf en dat is volgens de zadelmaker niet erg wenselijk icm drukverdeling.

Mmm gek dat het bij jou wel goed past. Bij mij is 90 echt krap. Dan zit ie aan beide kanten op gat 2.


Ik denk dat je met 125 echt de verkeerde kant op gaat.
Kun je niet tijdelijk singelstoot verlengers gebruiken met de 90 cm? In mijn ervaring moet bij nieuwe zadels het leer toch nog wat rekken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 21:58

Sure_lee schreef:
Al op de site van kifrahorse.nl gekeken?


Nee nog niet. Inmiddels wel maar helaas daar niet langer dan 80 cm.

Daphara, ja ik denk dat 125 cm ook erg lang wordt. Ik kan tijdelijk blijven rijden met mijn 100cm dat is geen probleem maar die heeft aan 1 kant elastiek. Je merkt dat hij dit minder prettig vindt dan de neoprene singel.

Hopelijk komt de zadelmaker nog met een fijne singel uit Engeland. Daar zullen ze dit probleem vaker moeten hebben lijkt mij.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:18


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 07:09

Sure_lee, dat is geen banaan. Een banaansingel heeft ook scheve gespen en is krommer. Deze singel gaat schuiven tegen maar lost mijn probleem van verschil ligging zadel en singelplek niet op helaas.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:14

Ah jammer!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:53

Deze komt in 100 cm. Je zult alleen moeten kijken of die naar Nederland verzenden of dit merk in Europa zoeken.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:56

Mattes kan je wel op maat laten maken. Even mailen ervoor.
Ik heb een banaan van 120 bij kifrahorse op maat laten maken. Zie onderschrift,die is inmiddels verkocht.
Die is wel supermooie kwaliteit en heel erg zacht en soepel leder.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:18

Selka schreef:
Sure_lee schreef:
Al op de site van kifrahorse.nl gekeken?


Nee nog niet. Inmiddels wel maar helaas daar niet langer dan 80 cm.

Daphara, ja ik denk dat 125 cm ook erg lang wordt. Ik kan tijdelijk blijven rijden met mijn 100cm dat is geen probleem maar die heeft aan 1 kant elastiek. Je merkt dat hij dit minder prettig vindt dan de neoprene singel.

Hopelijk komt de zadelmaker nog met een fijne singel uit Engeland. Daar zullen ze dit probleem vaker moeten hebben lijkt mij.

1 kant elastiek werkt ook voor geen meter, krijg je scheve drukverdeking van. Misschien dat je paard 2 kanten elastiek geen probleem vindt?

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:29


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:18

Marjan: deze van premiere is geen dressuursingel (gespen zijn niet onderlegd). Dit is echt niet fijn bij een zadel met lange singelstoten...

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:48

Duhelo schreef:
Marjan: deze van premiere is geen dressuursingel (gespen zijn niet onderlegd). Dit is echt niet fijn bij een zadel met lange singelstoten...


Oh goedemorgen -O-

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:54

Bij whitesoxs.nl gekeken? Die heeft speciaal voor trekpaarden. Zie alleen tot 90cm

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:57

De fra-singels kan je in alle maten hebben met onderlegde gespen, maar die zijn uiteraard niet in banaanvorm. (Bij mij werkte het in combinatie met een ghost (flexibele singelophanging) wel prima, paard is breed, rond, heeft lange schoft, singelplek ver naar voor en dikke buik, met de ghost en FRA werkt het prima. Alle zadels met vaste stoten trekken over de nek.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:00

Zonder elastiek heeft toch echt de voorkeur. Hij blaast zich enorm op bij het singelen met elastiek. Nog voor je er op gaat zitten al. Neopreen reageert hij niet zo op.

Whitesoxs heeft ook niks op de site staan helaas.

Duhelo, banaan is noodzakelijk anders kan ik net zo goed mijn singelstoot laten verplaatsen en de neopreen singel houden. Bij mijn zadel kun je de voorste singelstoot naar voren halen. Dit doe ik liever niet vanwege de drukverdeling. Daarom ook de voorkeur voor banaan omdat deze over het algemeen breder zijn dan standaard singels. Ghost was dramatisch op dit paard helaas.

Goed te weten dat Mattes op maat kan maken. Ik ga voor de zekerheid nog eens meten en dan een mailtje maken :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:13

Dit was mijn banaan (120 cm) op maat gemaakt bij Kifrahorse.(let wel, hoe langer hoe minder effect je hebt van de banaan...)
Prijs viel supergoed mee (minder dan de helft dan de mattes op maat gemaakt) voor superzacht leder.
Mattes heb ik uiteindelijk niet gedurfd ivm schaap en glijden op mijn bol paard.
Afbeelding
Afbeelding

Edit: in de mattes configurator, je maakt waarschijnlijk (net als ik destijds) de "fout" dat je de banaan selecteert voor je de configurator opent. Niet doen, die zijn speciaal voor ijslanders.

Je moet naar mattes gaan, konfigurator, singels en "kurzgurt" selecteren, dan configurator openen, en daar kan je het model selecteren en de lengte. Ik heb er destijds ook voor moeten mailen.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:21


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Perfecte lange banaansingel, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 17:56

Jouw singel ziet er inderdaad goed uit Duhelo! De helft minder is altijd fijn natuurlijk :)

Bedankt MarjanB, toevallig is mijn zadel ook een Hulsebos. Helaas zitten er in die singels elastiek :(