Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 13:57

Afbeelding
Beste bokkers,
Wie weet wat hier gebruikt wordt en waarom?
Ik zie een gewoon bit aan bakstuk en teugel en nog aan tweede teugel (hackamore) die daarna samenkomt bij de eerste, wordt dus wel met enkele teugel gereden. Is dit dan ook een speciaal hoofdstel? En wat voor effect zou dit alles hebben?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:58

Ik zie geen hack, alleen een stang en trens met een aparte teugel. Is dat geen jacht teugel?
Edit: ik bedoel een pelham teugel
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 12-11-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:58

Dit is een stang en trens. Waarom die op 1 teugel zit weet ik niet. Beetje dezelfde werking als een pelham? Dit is zeker geen hackamore

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:59

Dit is een stang en trens, wordt voornamelijk bij de hogere dressuur gebruikt. Een hackemore is een bitloze optoming. De hackemore zijn scharen die aan de neusriem zitten.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:04

HopeDreamer schreef:
Dit is een stang en trens, wordt voornamelijk bij de hogere dressuur gebruikt. Een hackemore is een bitloze optoming. De hackemore zijn scharen die aan de neusriem zitten.

Klopt ten dele. De bitten zijn idd een stangbit en een trensbit, maar het is in ongebruikelijk om deze via 1 teugel te verbinden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:26

Misschien is dit een paard van een para-dressuurruiter?

TS, waar heb je de foto vandaan?

AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Re: Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:01

Als het een stang en trens is ok dan apart hoofdstel snap ik maar hoe krijg je het aan 1 teugel.. en waarom?
@kelly-Taco: ja, dacht ik ook aan. Kwam op bij Googelen naar hulpmiddelen.

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:12

AtillaFlash schreef:
Als het een stang en trens is ok dan apart hoofdstel snap ik maar hoe krijg je het aan 1 teugel.. en waarom?
@kelly-Taco: ja, dacht ik ook aan. Kwam op bij Googelen naar hulpmiddelen.


Het kopstuk heeft 2 bakstukken voor beide bitten, en de teugels zijn gesplit zodat beide bitten aan dezelfde teugel kunnen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:16


pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:20

Worden dit soort dingen niet vaak gebruikt in de parasport?

AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 17:24

@pien gezocht maar kan er daar niks over vinden helaas
@gini die vond ik als enige 2 naar 1 teugel zeg maar , alleen zijn bij de dyon de twee stukjes aanzienlijker korter waardoor denk ik de teugel scherper door komt dan die op de foto?
@HopeDreamer mss domme vraag maar bet kopstuk is dus een gewone stang trens hoofdstel?
Ik probeer de onderdelen te analyseren of ik zoiets kan samenstellen, als het “wat doet het” is vastgesteld. Tot nu toe lijkt het alleen te zijn om een scherpere inwerking te krijgen en dat zoek ik niet.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:34

Het hoofdstel is gewoon een stang en rens hoofdstel, maar met een speciale teugel. Ik zie het nut van zo'n teugel niet echt, dan lijkt mij een pelham nuttiger.

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:09

AtillaFlash schreef:
@pien gezocht maar kan er daar niks over vinden helaas
@gini die vond ik als enige 2 naar 1 teugel zeg maar , alleen zijn bij de dyon de twee stukjes aanzienlijker korter waardoor denk ik de teugel scherper door komt dan die op de foto?
@HopeDreamer mss domme vraag maar bet kopstuk is dus een gewone stang trens hoofdstel?
Ik probeer de onderdelen te analyseren of ik zoiets kan samenstellen, als het “wat doet het” is vastgesteld. Tot nu toe lijkt het alleen te zijn om een scherpere inwerking te krijgen en dat zoek ik niet.


Klopt, helemaal geen rare vraag hoor! Een gewoon hoofdstel heeft 1 paar bakstukken en een stang en strens hoofdstel 2 paar bakstukken.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat is dit hackamore en bit? en waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:31

Dit soort oplossingen zie je inderdaad in de para nog wel eens voorbij komen, moeten bij de bepaalde grade op stang en trens op hoogste niveau maar als jij probleem hebt met je handen en daardoor geen 2 teugels kan vasthouden is zo'n oplossing vaak wel een uitkomst