overstappen op een rubber bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:01

Waarom ongebroken?
Kneveltrens is er in vele soorten, meestal enkel of dubbel gebroken.

Knevels zorgen er voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken en dat er bij aanname van 1 teugel, druk aan de buitenzijde ontstaat van de kaak. In mijn ogen een zeer vriendelijk systeem.

Maar wat had de eigenaar er eerst in hangen? En wat is het probleem bitloos?

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:05

Spikeandjax schreef:
helaas kan ik hem niet van iemand lenen, het word op marktplaats een bit van 14,5 te vinden. ja, die heeft hij. een new forest pony van 1.54 met een bit van 14.5, ik heb hem vaker opgemeten maar het klopt echt en ik meet tussen de ringen in!


Dan is het een pony met een grote mond ;) . Als je een beetje zoekt vind je die ongebroken trenzen rond de 20,-. Weet je zeker dat het bit wat hij nu heeft goed past; het lijkt me erg groot. Mijn Paint van 155 heeft bitmaat 11,5!

Bijvoorbeeld hier https://www.horze.nl/bustrensen/horze-m ... c=google10 en in 14,5.
Het wordt hier anders benoemd maar is dus hetzelfde ( het mondstuk is licht gebogen waardoor deze bitten in het Engels "Mullen Mouth' worden genoemd).

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:10

MarliesV schreef:
Waarom ongebroken?
Kneveltrens is er in vele soorten, meestal enkel of dubbel gebroken.

Knevels zorgen er voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken en dat er bij aanname van 1 teugel, druk aan de buitenzijde ontstaat van de kaak. In mijn ogen een zeer vriendelijk systeem.

Maar wat had de eigenaar er eerst in hangen? En wat is het probleem bitloos?

het lijkt me leuk om zelf een x ongebroken te proberen op hem. :)
eerst had hij een(ongebroken) pelham in, liep hij super op. niet gezien maar wel positieve verhalen over gehoord.
nu loopt hij op een dubbelgebroken argentanen watertrens. vind zelf dat hij hier niet 100% op loopt. pelham helaas verkocht :(.
bitloos reageert hij heel heftig of bijna niet, hij is al oud, heeft altijd al op een bit gelopen dus dan mag hij lekker op een bit :)

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:13

ElCid schreef:
Spikeandjax schreef:
helaas kan ik hem niet van iemand lenen, het word op marktplaats een bit van 14,5 te vinden. ja, die heeft hij. een new forest pony van 1.54 met een bit van 14.5, ik heb hem vaker opgemeten maar het klopt echt en ik meet tussen de ringen in!


Dan is het een pony met een grote mond ;) . Als je een beetje zoekt vind je die ongebroken trenzen rond de 20,-. Weet je zeker dat het bit wat hij nu heeft goed past; het lijkt me erg groot. Mijn Paint van 155 heeft bitmaat 11,5!

Bijvoorbeeld hier https://www.horze.nl/bustrensen/horze-m ... c=google10 en in 14,5.
Het wordt hier anders benoemd maar is dus hetzelfde ( het mondstuk is licht gebogen waardoor deze bitten in het Engels "Mullen Mouth' worden genoemd).

ja, grote mond he? :D
weet je ook wat de functie is van licht gebogen ongebroken trenzen? :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:17

De meeste ongebroken trenzen zijn licht gebogen, ook die van Harrys Horse. Echt kaarsrecht zijn ze er niet/ nauwelijks. Het zijn dus eigenlijk allemaal "Mullen mouth" bitten. Door de lichte buiging geeft het wat meer ruimte voor de tong maar niet zoveel dat het bit alleen op de lagen drukt. De tong heeft daardoor wat meer bewegingsvrijheid. Er is daardoor een mooie drukverdeling over de gehele breedte van de tong en op de lagen.

Citaat:
Een mullen mouth is een zacht inwerkende, ongebroken trens, waarbij het mondstuk licht gebogen is. Het bit rust op de lagen, oefent minder druk uit op de mondhoeken en verdeelt de druk beter over de tong.

http://www.horseparadise.be/bitten.htm

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 18:23

bedankt voor je antwoord! en miss een domme vraag maar als ik hem aan het hoofdstel vastmaak moet het boogje dan naar beneden net als dat heb bij een gebroken bit in een soort u vorm hangt?
(hopelijk snapt iemand dit :D )

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:28

Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.

Ik heb dit bit ook, maar ben niet op stal, dus kan geen foto voor je maken. Weet je heel zeker dat de maat 14,5 moet zijn? Ik heb namelijk wel een 12 of 12,5 liggen ter overname en zit redelijk in je buurt.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:28

Hilary schreef:
Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.

Ik heb dit bit ook, maar ben niet op stal, dus kan geen foto voor je maken. Weet je heel zeker dat de maat 14,5 moet zijn? Ik heb namelijk wel een 12 of 12,5 liggen ter overname en zit redelijk in je buurt.

het is echt een 14,5 tussen de bitringen in! heel apart maar hij heeft een grote mond schijnbaar. alle standaard bitten die aan nieuwe hoofdstellen zitten moet ik verkopen enzo. :D

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:33

Afbeelding
Hier het bewijs :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:37

Wauw! Mijn pony is even groot en heeft 11-11,5cm :')
En het bit steekt niet uit aan de zijkanten van de mond?

Ik kocht voor de mijne trouwens een 11,5 dubbel gebroken om uit te proberen, maar die was dus weer te klein. Zou dus kunnen dat je een maatje kleiner nodig hebt van een ongebroken bit.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:45

Hilary schreef:
Wauw! Mijn pony is even groot en heeft 11-11,5cm :')
En het bit steekt niet uit aan de zijkanten van de mond?

Ik kocht voor de mijne trouwens een 11,5 dubbel gebroken om uit te proberen, maar die was dus weer te klein. Zou dus kunnen dat je een maatje kleiner nodig hebt van een ongebroken bit.

Nee, hij zit perfect om zijn mond gevormd!
Oké dankjewel!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:48

Hilary schreef:
Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.


Klopt helemaal! Heb je een foto ( evt. per PB) van de pony met dit bit in zijn mond. War hier al genoemd werd; het kan goed zijn dat een ongebroken bit een maatje ( of 2 ) kleiner mag. De dubbelgebroken ligt heel anders en "hangt" wat meer in de mond. Zou ook jammer zijn als je een verkeerde maat besteld.

Het bit op de foto is overigens best een scherp bit omdat het een watertrens is waardoor het alleen maar op de lagen drukt, dan ook nog dubbelgebroken fungeert het bijna als een ketting. door alle punten waar het kan bewegen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-11-19 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:50

ElCid schreef:
Hilary schreef:
Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.


Klopt helemaal! Heb je een foto ( evt. per PB) van de pony met dit bit in zijn mond. War hier al genoemd werd; het kan goed zijn dat een ongebroken bit een maatje ( of 2 ) kleiner mag. De dubbelgebroken ligt heel anders en "hangt" wat meer in de mond. Zou ook jammer zijn als je een verkeerde maat besteld.

Ik zal kijken of ik een foto heb. Heb alleen geen foto van alleen het bit in de mond dus je kan er een pony bij verwachten :P

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:51

Geen probleem! :D

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:51

Afbeelding
Is deze goed genoeg?
Hier zit hij volgens mij een paar mm naar de andere kant geduwd aangezien het "trekken" aan het hoofdstel om mee te lopen en te lijden

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:04

ElCid schreef:
Hilary schreef:
Als je het hoofdstel aan het kopstuk hebt, hangt het boogje naar beneden. Als je het bit in doet, komt het bit zo in de mond te liggen dat het boogje niet in de tong “prikt”.


Het bit op de foto is overigens best een scherp bit omdat het een watertrens is waardoor het alleen maar op de lagen drukt, dan ook nog dubbelgebroken fungeert het bijna als een ketting. door alle punten waar het kan bewegen.

idd ik wil daarom ook graag een ongebroken bit! :D

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: overstappen op een rubber bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:28

Ik heb een rubberen bit van trust, een ongebroken kneveltrens.
Kneveltrens ben ik heel blij mee want ligt stil in de mond en je geeft ook druk op de wang ipv alleen in de mond.
Hij is te buigen en heeft geen scharnierpunt dus ik vind hem vriendelijk. Paard heeft altijd een schuimrandje op de mond en ik merk niet dat het stroef gaat. Is ook nergens scherp.
Ik ben er blij mee.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:33

Hutcherson schreef:
Ik heb een rubberen bit van trust, een ongebroken kneveltrens.
Kneveltrens ben ik heel blij mee want ligt stil in de mond en je geeft ook druk op de wang ipv alleen in de mond.
Hij is te buigen en heeft geen scharnierpunt dus ik vind hem vriendelijk. Paard heeft altijd een schuimrandje op de mond en ik merk niet dat het stroef gaat. Is ook nergens scherp.
Ik ben er blij mee.

fijn om te horen dat hij jullie bevalt! ik denk dat het toch voor mijn verzorgpony een ongebroken bit doe(niet van rubber dus) :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:43

Tja, lijkt inderdaad de juiste maat ;) .

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:45

ElCid schreef:
Tja, lijkt inderdaad de juiste maat ;) .

dat :D
vroeger heeft hij er ook veel op gelopen :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:55

Spikeandjax schreef:
ElCid schreef:
Tja, lijkt inderdaad de juiste maat ;) .

dat :D
vroeger heeft hij er ook veel op gelopen :)


Ik hoop dat je dan in de ongebroken versie het juiste bit vind :D

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 10:10

ElCid schreef:
Ik hoop dat je dan in de ongebroken versie het juiste bit vind :D

Is wel te hopen ja ;)