Zere billen tijdens endurance ritten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 21:45

Hoi,

Ik heb dus na een lange rit echt hele zere billen wat echt een paar dagen aanhoud. Mijn billen voelen schraal en mijn zitbeen knobbels zijn beurs het voelt alsof er blauwe plekken opzitten.

Daarom wil ik een seatsaver aanschaffen, maar is het dan verstandig om wol of gel te nemen?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:57

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb dus na een lange rit echt hele zere billen wat echt een paar dagen aanhoud. Mijn billen voelen schraal en mijn zitbeen knobbels zijn beurs het voelt alsof er blauwe plekken opzitten.

Daarom wil ik een seatsaver aanschaffen, maar is het dan verstandig om wol of gel te nemen?


ik heb zowel op mijn gewone veelzijdigheids als westernzadel wolletje, in de winter ook lekker warm en de zomer valt echt mee

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:57

Gel geen ervaring mee. Weet wel dat wol heeeerlijk zit! En lekker warm tijdens de koude dagen :j

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:02

Een zeemleren onderbroek kan ook helpen ;)

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:10

Heb zelf een gel van acavallo. Wil niet meer zonder op lange ritten. Daarvoor een wolle paar keer mogen gebruiken, werkt ook goed, maar ze worden snel lelijk. Met warm weer zitten ze beide ook nog goed. Wol met nattigheid is geen fijne combinatie voor het wol zelf, zit wel nog steeds goed.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:08


Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 19:44

Ik heb nu een gel seatsaver gekocht, morgen ga ik hem testen!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:39

Ben benieuwd!
Wat ik vaak het probleem vind van alle seatsavers is een eventueel clipje in de kamer, dus goed opletten dat het clipje de rug/schoft niet raakt.

Purple92
Berichten: 48
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:42

Ik had dit probleem ook tijdens buitenritten en heb toen uiteindelijk zelf een seatsaver gemaakt van wol. Zit heerlijk!

_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:37

Ik rij dan zelf wel geen endurance maar tijdens lange buitenritten vind ik het altijd erg prettig om een
wollen seatsaver te gebruiken, heb veder geen ervaring met gel seatsavers.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:46

En ts hoe bevalt je gel seatsaver?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:39

Ben ook benieuwd!

Wat voor rijbroeken draag je eigenlijk?
Dat maakt ook echt een wereld van verschil.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 16:34

Nou afgelopen maandag 22 km gereden en 90% gestapt. Dus dat was de perfecte rit om de seatsaver te testen.

Normaal heb ik bij dit soort ritjes hele zere zitbeen knobbels, nu voelde ik ze nog wel iets maar veel minder heftig.

Dus wat mij betreft geslaagd!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:18

Welke seatsaver heb je gekocht? Die van Acavallo? Ik moet ook een nieuwe hebben, mijn bontje begint te dun te worden. Ik twijfel tussen een nieuw bontje of een gelseat.

Aline_

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:36

Ik heb altijd een bontje voor tijdens trektochten. Een echte van schapenwol. Ligt stevig, schuift niet wat gelseats wel gauw doen is mijn ervaring. Met het bontje geen centje pijn aan de billen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:10

Ik heb deze seatsaver: https://www.pfiff.com/en/gel-seat-saver.html

Deze schuift sowieso niet! Hij zit heel stevig om de lepel van het zadel en nog om de beugelophang flapjes (of hoe je dat ook noemt :')) en er zit ook nog een elastiek die onderlangs gaat. Nu had ik wel op internet dingen gelezen over dat deze seatsaver lang niet op elk zadel past omdat hij te klein zou zijn. Nu had toevallig de ruitersport winkel hier in de buurt deze op voorraad dus mocht ik hem gewoon testen en als het niet paste kon ik hem gewoon terug brengen.

Ik zat zelf eerst ook te twijfelen tussen wol en gel, maar het komt zeker in deze tijd van het jaar ook heel veel voor dat ik in de stromende regen rij en wanneer je dan heel veel aan het draven bent krijg je er echt een natte boel van. Wellicht koop ik er nog wel een keer een wollen seatsaver bij want als het heel erg koud is heeft het natuurlijk wel z'n voordelen. :D

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:02

Ik heb vroeger een gel-seatsaver gehad en ik vond het heerlijk rijden. Reed me nooit meer stuk, terwijl ik dat daarvoor wel altijd had. Inmiddels heb ik een ander zadel en nergens meer last van. Maar zowel zomer als winter vond ik dat gel-ding super. Ik had er eentje van Action destijds ( niet DE Action ;-) ), die ook van die dunne gelpads maakte voor onder het zadel. Ze hadden toen twee diktes en ik had de dikste. Ik heb hem ooit verkocht en toen ik er later weer eentje te koop zag tweedehands, heb ik die weer overgenomen, Diverse andere mensen er blij mee gemaakt die zich stukreden. Nepbont zou ik sowieso afraden, bont misschien, hoewel ik de ervaring met bontsingelhoezen heb dat die in de was heel snel kapot gaan...

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 22:40

Even een beloofde update en toch ook weer een beetje advies gevraagd.

Vandaag na een vakantie van 3 weken weer op rit gegaan, rustig begonnen met 15 km waarvan we 9 km hebben gestapt. Tijdens de rit voelde ik direct al een beurs gevoel en toen de rit klaar was was het hek echt van de dam en had ik veel last van voornamelijk mijn zitbeen knobbels en mijn vrouwelijke delen best ellende dus. Uit ervaring weet ik dat ik dus de komende dagen moeilijk kan zitten en tegen die tijd dat het over is staat de volgende training al weer gepland. :+

Ik zit nu te denken om dan toch maar een bontje te halen, maar ergens vraag ik me af of mij dit dan wel voldoende zal helpen. Bont is wel lekker zacht, maar gel dempt natuurlijk. Zelf dacht ik wat nou als ik een bontje nog boven op de gel seatsaver doe, zou dat misschien een optie kunnen zijn? Nou hopelijk toch nog wat ervaringen hier mee. :)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:05

Je moet ook niet zoveel stappen. Daar krijg ik ook een houten kont van.
Begin eens met 8-10 km afwisseld 200 meter stappen en 500 meter draven. Dat kan een paard zonder conditie prima, en jij zit maar 1/3 deel van de tijd in het zadel ipv meer dan de helft. Over die 8-10 km doe je een uurtje met zo'n schema.
Doe dat om de 2-3 dagen, dus als je nog steeds een zere kont hebt tóch weer gaan rijden anders bouw je nooit zitvlees op.
Dan bouwen zowel jij als je paard enduranceconditie op. Want met 15 km waarvan meer dan de helft stappen kom je er niet ;)

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:41

Ik heb zelf een gel seatsaver van Acavallo en stap heel veel doordat ik een handpaard mee heb. En ik heb amper last van het zitten. Misschien dat je die is kan proberen? Prijs is ook wel hoger dan die je nu hebt zag ik maar dat is ook niet voor niets...

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Zere billen tijdens endurance ritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:03

Klinkt mij na je laatste verhaal eerder dat de zitting van jouw zadel niet bij de vorm van je bekken past. 9 km stappen moet echt wel kunnen zonder zulke klachten nadien. Als je zitbeenknobbels ver uit elkaar staan tov de breedte van je zadel kom je op je schaambeen te zitten, als je dat bedoelt met je “_”. Das niet goed, en daar gaat geen bontje tegen helpen!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 08:37

Ibbel schreef:
Je moet ook niet zoveel stappen. Daar krijg ik ook een houten kont van.
Begin eens met 8-10 km afwisseld 200 meter stappen en 500 meter draven. Dat kan een paard zonder conditie prima, en jij zit maar 1/3 deel van de tijd in het zadel ipv meer dan de helft. Over die 8-10 km doe je een uurtje met zo'n schema.
Doe dat om de 2-3 dagen, dus als je nog steeds een zere kont hebt tóch weer gaan rijden anders bouw je nooit zitvlees op.
Dan bouwen zowel jij als je paard enduranceconditie op. Want met 15 km waarvan meer dan de helft stappen kom je er niet ;)

Zo beginnen wij vaak weer na een vakantie korte ritten met veel stap. Normaal gesproken is het 5 minuten stappen om 10 minuten draven en maken wel veel meer kilometers. dan heb ik wel minder last maar alsnog voel ik dan mijn zitbeen knobbels wel.