De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 14:57

Zucht om gek van te worden.
Onze tweede pony, welsh Arabier heeft een erg gevoelig dun huidje. Daarbij heeft ze in haar oksel ook aardig wat huidplooien. Zo rond deze tijd van het jaar krijgt ze ook een beetje een grasbuikje en dan zoekt de singel toch echt het laagste punt. Al die tijd is het goedgedaan met de fairfax singel. Elke andere singel heb ik al geprobeerd. Zo ook dus een bontsingel, bont om de singel, zadelpasser ook al geweest. Zadel verder naar achter.

Dressuurzadel ligt nu niet goed dus die laten we al liggen. Afgelopen 4 weken zonder zadel gereden zodat alles mooi geheeld was. Dinsdag gereden. Alles mooi dicht gebleven. Donderdag springles en hup een nieuw roze stukje huid! Zadel er weer af.

De enige manier is klaarblijkelijk er voor te zorgen dat het rondje buikje er weer afgetraind wordt. Van alleen longeren en zonder zadel rijden komt ze niet volledig weer buikloos!

Wie oh wie! Let op.. ik kan een groothandel in elke vorm en materiaal aan singels beginnen. Dat werkt dus niet. Einde deze maand hebben we een wedstrijdweekend Almelo waar we toch echt graag aan mee Willen doen met deze pony. Alle tips zijn welkom.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:59

Loopt de pony ook voor de kar?

Dan liggen singels soms mét anders, en zou je het buikje er op die manier af kunnen trainen...

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:04

Dit is altijd een vervelend probleem, bij onze pony's vroeger hielp echt schapenbont om de singel en de benen goed naar voren strekken na het singelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:12

Wat voor bont heb je gebruikt? Bij mijn paard hielp echt schapenbont wel, van nepbont kreeg ze alleen maar meer irritatie. Wellicht is dat nog iets om naar te kijken? Vervelend probleem...

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 15:17

bigone schreef:
Dit is altijd een vervelend probleem, bij onze pony's vroeger hielp echt schapenbont om de singel en de benen goed naar voren strekken na het singelen.


Deze optie hebben we ook al geprobeerd. Ze heeft echt teveel huidplooitjes in haar oksels (een soort sharpei pony )

Nee voor de kar loopt ze helaas niet

We hebben singels met een half schaap nu zonder jas door loopt geprobeerd. Aan nepbont hoef ik niet eens te denken bij haar

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:30

Wij hebben hetzelfde probleem bij ons arabiertje. Aan de dikte van haar buik nog niet eens gedacht :+
Ik lees dat je al veel maatregelen neemt. Wat wij bovenop jouw punten nog proberen is het insmeren van de oksels met vaseline. Nadat we de singelstoten verder naar achteren hebben gelegd, eigenlijk nauwelijks nog last gehad, maar het blijft opletten.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:05

Mijn Arabier had daar ook snel last van. We gebruiken nu al jaren een simpele banaansingel met schapenvacht, geen enkel probleem meer :)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:34

Nog twee tippies: heb je al eens een singel met elastiek geprobeerd? En tip 2: een dunne zachte spons tussen de singel en de huid kan helpen de irritatie tegen te gaan. Het staat niet zo mooi, maar daar kun je vast wel iets op verzinnen.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:41

Voor het rijden dik insmeren met uierzalf. En ik gooi hem er toch in, heb je al een ouderwetse touwsingel geprobeerd?

Jollot
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-09-15

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:46


MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 23:54

De uierzalf gaan we proberen. De wondje komen niet onder, maar voor de singel. De huidplooi komt er tegenaan.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:03

Is je singel niet te kort? Vaak liggen de passanten of gespen te laag waardoor er wondjes ontstaan.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:36

Wat bij mijn pony hielp was na het vastmaken van de singel haar beiden voorbenen een voor een even naar voren te strekken, zodat de plooien niet meer onder de singel zaten. Daarna maakte ik de singel strakker.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 04:42

Mijn paard heeft dit ook snel, ik heb een zachte, rechte!, leren singel in Spanje gekocht en daarmee gaat het perfect. Een prachtige anatomische singel maakte gewoon gaten, meer dan een week niet kunnen rijden.
Een FRA singel gaat ook nog wel, die zijn wel in Nederland te koop.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:39

emilyslaluna schreef:
Wat bij mijn pony hielp was na het vastmaken van de singel haar beiden voorbenen een voor een even naar voren te strekken, zodat de plooien niet meer onder de singel zaten. Daarna maakte ik de singel strakker.

Zo doen wij het ook inderdaad

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:48

Hier hielp een neopreen singel met een bontje eromheen en uierzalf smeren.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 07:55

MarjanB schreef:
Is je singel niet te kort? Vaak liggen de passanten of gespen te laag waardoor er wondjes ontstaan.


Nee het gaat om een vzh zadel

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:52

En inderdaad een ouderwetse koordsingel?

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:05

SparklingApp schreef:
En inderdaad een ouderwetse koordsingel?


Heb ik ook wel eens naar gekeken, maar die bestaan haast niet meer. En als je er een vindt is hij van polyester en niet van katoen helaas.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:47

Ik heb een koordsingel van Stubben ( dressuurmaat) en deze is inderdaad van polyester, maar niet dat kneiterharde.
Ik was de singel ook zeer regelmatig, dat is wel de gouden regel om een koordsingel te laten werken.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:58

Je kunt proberen de huid wat stugger/minder gevoelig te maken door het elke dag in te masseren met kamferspiritus. Wel even wachten tot de huid genezen, het bijt wel in open wondjes.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:00


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:17

Onze oplossing was een goedkope singel met elastiek (en bont).
Dat ding zat zo los dat het geen kwaad kon. Maar je moest er niet te gek mee doen want je had er ook niets aan. :')

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:35

Ik gebruik al jaren als er een wondje is een sorbo doekje onder de singel. Die ouderwetse vierkante doekjes die als je ze uit de verpakking haalt vochtig zijn en als ze op drogen helemaal hard worden.
Nu heb ik pas bij de zeeman een zeem gekocht die precies hetzelfde is, dus zacht en vochtig in de verpakking en keihard als hij droogt. Ik maak hem nat en knijp hem uit, dan tussen de singel in houden en aansingelen. Ik had een men pony die ook voor de singel wondjes kreeg. het is helemaal genezen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: De gouden tip tegen singelwondjes gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:58

Mijn paard heeft hetzelfde al is de oorzaak bij mij dat in het voorjaar met de rui de haren wat dun zijn en de huid gevoelig is. Ik smeer er een tijd uierzalf op. Singel wordt er goor van, maar t werkt wel. Soms kan ik ook het voorkomen met glansspray, maar als ze erg zweet blijft dat blijkbaar niet goed genoeg zitten en is de huid ook weer roze / kapot.